Presentatie Maand van de Geschiedenis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsverlichtingscampagne 2011
Advertisements

Erfgoed en Plattelandsbeleving in het Meetjesland
FUSIE VROUWEN van… Samen sterker!
Sponsorwerving Schoolprojecten.
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Stichting Dijk van een Kust
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
HoekscheWaardDuurzaam
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Belevingswerelden dagrecreatie
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Varkens Vandaag Het echte verhaal in de media. Zo maar wat voorbeelden John van Paassen, varkenshouder in Deurne.
DuurzaamDoor Regionale netwerken en Duurzaamheidknooppunten Ad Bijma, programmacoördinator.
Citymarketing Hilversum 2006
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Evenementencommissie RCU Zwolle
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Crowdfunding en subsidies
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Stavaza.  Wat en waarom?  Wie?  Oproep nationale Archeologiedagen.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Pitch Sell it Mobiele escape room Team 17.
Evaluatie. Aanleiding: In het jaar van Sail Amsterdam en Europees Jaar van het Industrieel Erfgoed de Zaanstreek beter op de kaart zetten; feest der verbinding.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
CULTUURKAART SCHOOLJAAR Walter Groenen, directeur CJP BIJEENKOMST CULTUURKAART Dinsdag 20 november
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
DE IDEALE REGIOZENDER IN 2010 Workshop ROOSdagen Vincent Everts Krijn Schuurman.
Opgericht in 2004 en bestaat uit : sympathisanten, adviseurs, gidsen, experts en doeners. Mensen die op een of andere wijze ooit hun medewerking hebben.
Fairtrade Gemeente [naam presentator invullen] [datum invullen]
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
WELKOM! bij de kick-off van het toeristisch jaar 2016 in Salland!
Introductie Ontdek Nederland Een ‘locatie’
Internetmarketing in de toeristische sector TORECO
Erfgoedcentrum DiEP
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Campagne taalvaardigheid
Slag om Arnhem levend houden.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
De meerwaarde van side-events
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De meerwaarde van side-events
Bibliotheek en erfgoed
2.2 Televisie en radio Welke soorten omroepen en zenders zijn er
Lange-Afstand-Wandelen Feiten & cijfers over LAW-wandelingen (+15 km)
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

Presentatie Maand van de Geschiedenis Inspiratiebijeenkomst Landschap Erfgoed Utrecht 24 april 2014

Maand van de Geschiedenis Grootste historische evenement van Nederland Activiteiten door honderden instellingen (musea, archieven, historische verenigingen, VVV’s, etc.) in oktober Achtergrond en verdieping door verschillende media (tv, radio, web, tijdschriften, kranten) Landelijke promotiecampagne Nederlands Openluchtmuseum organiseert Maand en Rijksmuseum Nacht van de Geschiedenis 2003-2010: Week van de Geschiedenis Vanaf 2011: Maand van de Geschiedenis

Resultaten 2013

Resultaten 2013

Resultaten 2013

Resultaten 2013

Resultaten 2013

Resultaten 2013

Resultaten 2013

Doelstellingen Geschiedenis toegankelijk maken voor breed publiek Interesse in geschiedenis bij publiek vergroten Samenwerking stimuleren Netwerk historisch Nederland versterken Historische instellingen verbinden met maatschappelijke en commerciële

NTR/Andere Tijden, Historisch Nieuwsblad, Historiek, Nostalgienet e.a. Partners Nederlands Openluchtmuseum Organisator landelijke promotiecampagne Provinciaal 9 provinciale erfgoedpartners verenigd in OPEN Mediapartners landelijk 8 mediapartners gedrukte pers, radio, tv NTR/Andere Tijden, Historisch Nieuwsblad, Historiek, Nostalgienet e.a. Landelijk 6 Brancheverenigingen en aanverwante organisaties BRAIN, NMV, CPNB, AWN, VNG , VIE Mediapartners regionaal 6 regionale omroepen (verenigd in ROOS), 1 regionale krant Rijksmuseum Organisator

Doelgroepen Primair Secundair Culturele instellingen koepelorganisaties overheden Commerciële partijen Toeristische partijen RECRON-BSR-model: Ingetogen aqua dagrecreant en verblijfsrecreant Rustig groen dagrecreant Gezellig lime dagrecreant

2014: Vriend & Vijand

Thema Vriend & Vijand Aansluiting herdenkingen 2014: 100 jaar WO1 Operation Market Garden (WO2, Brabant, Gelderland) Bevrijding Zeeland (WO2) etc. Vriend& Vijand doorkruist alle tijden en culturen Breed thema dat ook over heden gaat (bijvoorbeeld netwerksamenleving)

Meedoen Wat is je eigen verhaal (unique selling point)? Wie wil je bereiken? Waarin is je doelgroep geïnteresseerd? Hoe versterk je jouw verhaal ? (samenwerken) Wie heb je daarvoor nodig? Wat ga je concreet doen? Hoe zorg je dat jouw activiteit opvalt?

Wat wil je vertellen Thema Vriend & Vijand vertalen naar eigen instelling/omgeving Wie vertellen nog meer (delen van) jouw verhaal? Wat maakt deze regio bijzonder/uniek?

Wie wil je bereiken? Maand van de Geschiedenis heeft op basis van onderzoek/evaluatie 4 primaire doelgroepen gedefinieerd: Ingetogen aqua dagrecreant: cultuur, geschiedenis, verdiepingszoeker, eigen omgeving Ingetogen aqua verblijfsrecreant: cultuur, geschiedenis, verdiepingszoeker, vakantieganger Rustig groen dagrecreant: lokaal georienteerd, behoudend, natuur, traditioneel Gezellig lime dagrecreant: familiegeorienteerd, vermaak, all in, budget, laagdrempelig

Wat zoekt je doelgroep? Ingetogen aqua dagrecreant: bijzonder cultureel arrangement, mag wat kosten. Debatavond, filmavond, tentoonstelling, smaakbeleving, lezing. Ingetogen aqua verblijfsrecreant: idem + logies. Rustig groen dagrecreant: markt, open dag, wandeling, bijzondere locatie met kopje koffie. Gezellig lime dagrecreant: familieactiviteiten, speurtocht, doe-activiteit, show/voorstelling/op pad, gezelligheid, met z’n allen, totaalpakket, betaalbaar.

Samenwerking: waarom Alleen of samen? Zichtbaarheid vergroten door meer massa Publiek een gevarieerd programma bieden Menskracht en expertise bundelen Meer aandacht in de landelijke campagne

Voorbeelden Thematische wandel- of fietsroute Speurtocht Prijsvraag (in combinatie met Social Media) (Raad welk voorwerp, Vind het object, steeds bij andere instelling) Spel (Levend stratego, Risk) Arrangement met horeca /MKB Minifestival Markt Film of debatavond Kinderprogramma in herfstvakantie Culinaire activiteit (zelf eenheidsworst maken )

Invalshoeken WO1 Hoe neutraal ben jij? Wie zijn je vrienden/vijanden? Ben jij Duitser, Fransman, Engelsman, Belg etc? Blijven of vluchten? Stem op je favoriete object Waar denk jij aan bij Nederland in de Eerste Wereldoorlog (en achteraf: denk je nu anders?) Familieverhalen Schaarste (toen en nu)

Voorbeelden 2013 Nacht van de Geschiedenis Schiedam Stuk van het Jaar Rotterdams geschiedenisfestival Week van de koloniale geschiedenis MuseumNa8 Zeeland Gelderse Museumdag 24 uur Nijmeegse geschiedenis Thematische activiteiten: vorstelijke uitstapjes, culinaire activiteiten, kinderactiviteiten

Voorbeelden 2013

Hoe zorg je dat jouw activiteit opvalt? Duidelijke aansluiting thema Vriend & Vijand Maak het bijzonder/exclusief (dit kun je alleen beleven tijdens de Maand van de Geschiedenis) Samen = meer massa = meer zichtbaarheid (ook individueel) Arrangementen/gekoppelde activiteiten doen het goed Laat duidelijk zien voor wie je activiteit bedoeld is (gerichter wegzetten in landelijke campagne) Zorg voor aansprekend beeldmateriaal Meld je activiteit voor de zomer aan op de website (aanloop communicatiecampagne) Communiceer ruim van te voren herhaaldelijk over je activiteit

Promotiecampagne Website met activiteiten, nieuws en verdieping Programmamagazine i.s.m. Historisch Nieuwsblad (oplage 200.000) Promotiemateriaal instellingen (banier, poster, magazines, ansichtkaarten) Promotiemateriaal bibliotheken (display, Maand van de Geschiedenisboek, magazines, posters boekentips) Promotiefilmpjes Online quiz Social media (Twitter en Facebook)

Promotiekanalen Offline: Veen media, Museumkaartmagazine, thematijdschriften, landelijke en regionale kranten, NTR/VPRO Andere Tijden, Nostalgienet, Brava nl Klassiek, regionale omroepen, landelijke omroepen (zoals Max), toeristische marketingbureaus, vakmedia. Online: Historiek, Veen media, Dagje Weg, Facebook, Twitter (eigen en van partners), Weekend van de Wetenschap, websites partners, Oneindig Noord-Holland, Het verhaal van Groningen e.a., themapartners (SSEW, Europeana, If then is now, e.a.)

Promotiecampagne Website

Inspiratie website Maandvandegeschiedenis.nl

Inspiratie website

Promotiecampagne Magazine i.s.m. Historisch Nieuwsblad

Promotiecampagne Maand van de Geschiedenisboek i.s.m. CPNB

Promotiecampagne Stuk van het Jaar, BRAIN

Impressieopening 2013 Soestdijk

Opening op televisie

Bijlage in de Gelderlander

Vragen?