kinderen en social media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Welkom op de Informatieavond over Cyberpesten
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Verborgen vormen van pesten
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Kinderen online.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
Workshop Informatievaardigheden
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lezing door Kick de Wolff
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Enquête.
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Waar gaat het nou toch om?!
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Transcript van de presentatie:

kinderen en social media 30 mei 2013 kinderen en social media

2 2

Vroeger… Toen papa nog klein was v Vroeger dat was lang geleden 3 Filmpje Ernst van der Pasch. (5 min.) Ter illustratie van de generatiekloof op computer-gebied. 3 3

Zo’n 15 jaar geleden was de invloed van media nog lang niet zo groot als nu. Dat verklaart ook de kloof die Ernest van der Pasch in het filmpje van net liet zien. Die invloed is op volwassenen tegenomen, maar vooral ook op kinderen. Zij groeien er van jongs af aan mee op. Kijken we naar de invloed die de thuis, de school en mediaomgevingen hebben op kinderen dan zien we dat de invloed van de ouders op 10-12 jarige leeftijd helemaal naar beneden gaat terwijl de school en mediaomgeving steeds belangrijker worden. Belangrijk hierbij is het verschil tussen oude en nieuwe media. 4 4

Wat wordt verstaan onder nieuwe media? Digitale media Internet Wat wordt verstaan onder Nieuwe Media? Dat zijn de tablets, laptops en computers, digitale camera, videogames, e-readers. En internet niet te vergeten. Ter vergelijking met de oude media (krant, tv, boek) Waarin verschillen de nieuwe media van de traditionele media: Het belangrijkste verschil is Van eenzijdige naar tweezijdige communicatie; De gebruiker was vroeger afhankelijk van de informatie die de 'expert' aanbood. Dat impliceerde ook manipulatie. Nu kan iedereen mediazender zijn. Gebruikers worden prosumers. Doordat iedereen van alles op internet kan zetten, hoeft de gegeven informatie niet altijd waar te zijn. Het wordt dus steeds belangrijker om Informatie op betrouwbaarheid te kunnen beoordelen. 5 5

Nieuwe media? Wat is er dan nieuw? One year old 6 Voor de kinderen van nu zijn de nieuwe media niet nieuw, ze zijn er al mee opgegroeid. Kinderen zien internet als water uit de kraan. Filmpje kind van 1 jaar weet wel hoe de ipad werkt, maar een tijdschrift is een ipad die niet werkt. http://www.youtube.com/watch?v=aXV-yaFmQNk 6 6

Internet Huishoudens met internetaansluiting binnen Europa: Nederland 94% IJsland 93% Noorwegen 92% Gemiddelde Europa: 70 % Bron: Eurostat, december 2011. Een paar feiten over kinderen en internet op een rij. Nederland is met de Scandinavische landen koploper in het aantal internetaansluitingen. Dit ligt rond de 90-95%, terwijl het gemiddelde van Europa neerkomt op ca. 70%. Kinderen en jongeren in Nederland hebben dus bijna altijd toegang tot het internet. 7 7

Kinderen steeds jonger online Kinderen komen al jong in aanraking met nieuwe media. 8 8

Kinderen zijn al jong actief op internet Kinderen gaan gemiddeld met 3,5 jaar voor het eerst op internet (YouTube). Van de 6-9 jarigen zit 40% op Hyves. Tussen de 9-12 jaar is dat 70%( hoogste van EU) 100% van de 6-12 jarigen speelt online games. Kinderen gaan gemiddeld met 3,5 jaar voor het eerst op internet (YouTube). Bron: Iene Miene Media, 2012 MKO. Van de 6-9 jarigen zit 40% op Hyves. Tussen de 9-12 jaar is dat 70%( hoogste van EU (Eu kids online SNS) 100% van de 6-12 jarigen speelt online games. 9 9

Kinderen tot 5 jaar Wat hier grappig aan is: als we kijken naar basisvaardigheden en mediavaardigheden dan kunnen kinderen tot vijf jaar eerder en vaker overweg met een computerspel dan dat ze kunnen fietsen. (70% - 43 %) 70% 43% 10 10 10

Media vs basisvaardigheden 9 % - 19 % 19 procent van de kinderen tot vijf jaar kan omgaan met een applicatie op een smartphone, terwijl ‘slechts’ 9 procent de eigen veters kan strikken. 11 11 11

Gemiddeld start het digitale leven van een kind na een half jaar Gemiddeld start het digitale leven van een kind na een half jaar. Bijna een kwart van de kinderen staat al zelfs voor de geboorte op internet in de vorm van foto’s. (Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse beveiliger AVG onder 2200 moeders van zeer jonge kinderen in Europa, de VS, Australië en Japan. ) Het zijn overigens niet alleen de kinderen die allerlei informatie over zichzelf op internet achterlaten. de ouders en familie zetten al vroeg foto’s en gegevens van hun kinderen op internet. Gewoon of niet? Filmpje: Mag ik een foto zien van uw kind? http://www.veiligheidopinternet.nl/video_player.php?currentVideo=1 Tabje ouders aanklikken. Vraag: Wat vindt u hiervan, Wie van u herkent dit? wat hier gezegd wordt staat in contrast met wat op internet gebeurt. Het is daarom belangrijk dat je je bewust bent wat je van jezelf en anderen publiceert op internet. Bron: Automatiseringsgids, 11 oktober 2010 Mag ik een foto zien? 12 12

Hoelang zijn kinderen dagelijks online? 13 13 13

Bron: Samen doen, samen zijn / Now It’s Our Time, 2012 Antwoord 1,5 uur per dag. Bron: Samen doen, samen zijn Now its our time, 2012 Onderzoek onder 885 kinderen van 6 tot 15 jaar. Komt overeen met Europese cijfers : Het gemiddelde ligt Europa 9-16 jarigen op 88 min., in Nederland is dit iets hoger met 94 min. Gelukkig lezen de kinderen ook nog ca. 40 min. , tv kijken ca. 100 min. Bron: Samen doen, samen zijn / Now It’s Our Time, 2012 14 14

Welke sites bezoeken kinderen het meest? 15 15 15

Vermaak Informatie Contact Top Drie 16 De Top Drie: Youtube favoriet, namelijk 85% van de PO-jongeren gebruikt deze toepassing. Ook een zoekmachine (o.a. Google) en in mindere mate Hyves (respectievelijk 80% en 72%) staan in de top drie In de top drie van volwassenen is de volgorde Google- Facebook-en Youtube. Dit zijn gelijk de goede voorbeelden waarvoor kinderen internet gebruiken nl. Contact, via Hyves - Informatie zoeken via meestal Google en Vermaak/Spelen via het bekijken van youtube filmpjes en spelletjes spelen op diverse spelletjessites. De kinderen van de basisschoolleeftijd gebruiken internet vooral voor spelletjes 77,8 % (samen doen, samen zijn). De oudere kinderen vooral voor sociale media 71,1 % 16 16

Vermaak Best bekeken filmpje allertijden Psy – Gangnam Style Elke dag worden drie miljard filmpjes bekeken Best bekeken filmpje allertijden Psy – Gangnam Style Meer dan een 1,6 miljard keer bekeken Best bekenen video op Youtube: Psy – Gangnam Style, meer dan 1,6 miljard keer. Elke dag worden op youtube 3 miljard filmpjes bekeken Omdat iedereen van alles op Youtube kan zetten en Youtube geen redactie heeft en niet kan garanderen dat zij kindvriendelijk zijn raadt Youtube zelf af dat kinderen onder de 13 jaar kijken 17 17

Zoals we vroeger een fysiek poppenhuis hadden zijn er tegenwoordig allerlei virtuele werelden en spelomgevingen. Denkbeeldige werelden- fantasiewerelden- via internet. In een virtuele wereld maken de kinderen een Avatar of karakter aan waarmee ze alles kunnen doen wat ze in het echte leven ook kunnen doen, of zouden willen doen. Voor meisjes van 10-16 jaar is daar bv. Go Supermodel. Voor jongens is er Runescape. Habbo hotel en Panfu uitleggen. Vraag: heeft u kinderen op Habbo hotel of Panfu? Bijna alle virtuele werelden zijn gratis toegankelijk, maar vragen geld voor extra toepassingen; commercieel. 18 18

Pas op je portemonnee 0.00- 4.00 19 Kassa 1-10-2011 Afspelen in flash vanaf 0.30- 4.00 Pas op je portemonnee met deze spellen want het kan honderden euro’s kosten. Kinderen worden overgehaald om hun zakgeld uit te geven. We kijken even naar dit filmpje dat Kassa dit oktober 2011 uitzond. Filmpje werkt niet helemaal goed, ook niet op site van Kassa! 19 19

Risico’s van games Kan verslavend zijn Reclames binnen de games In aanraking komen met gewelddadige games Misbruik van ingevulde gegevens Denk aan: uitloggen als je klaar bent Andere nadelen van games kunnen zijn; verslaving, in aanraking komen met gewelddadige games, reclame (ongewild aanklikken) en om misbruik van ingevulde gegevens te voorkomen denk eraan altijd uit te loggen als je klaar bent. Discussie gaat veelal over of gewelddadige games ook gewelddadige kinderen maken. Net als in het begin van de TV. Resultaten uit onderzoeken zijn vaak tegenstrijdig. De media waren vroeger ook al gewelddadig (animaties). Geweld is onderdeel van sprookjes en spelletjes (ook buiten spelen). Games zijn niet per definitie erger dan andere vormen van gewelddadige spellen of media. Het is wel belangrijk om te zorgen dat de mate van geweld past bij de leeftijd. 20 20

Pegi Mediasmarties PEGI (computerspellen) en Mediasmarties (games plus TV, films) PEGI geeft de mogelijke schadelijkheid van games aan. Mediasmarties geeft advies over vanaf welke leeftijd een game geschikt is. Inhoud en geschiktheid van:Tv- en Film, Games, Websites 21 21

Voordelen van games Naast deze nadelen zitten er natuurlijk ook voordelen aan games: Oog-hand coordinatie-samenwerken-zelfvertrouwen-sociaal leren met elkaar omgaan-creativiteit. Cognitieve vaardigheden zijn bedrevenheden in een bepaalde manier van denken gericht op het opnemen, verwerken, beoordelen, toepassen en (re)produceren van informatie. Deze vaardigheden kunnen voor alle takken van onderwijs relevant zijn

Communicatie Van de drie redenen waarom kinderen op internet zitten hebben we vermaak gehad. Gaan we naar Communicatie. Allemaal sites waar je kunt communiceren met andere kinderen. Uitleggen WhatsApp en Pingen. 23 23

Vragen Heeft uw kind een account op: -Hyves (geel) -Facebook (blauw) -Twitter (groen) Heeft uzelf een account op: -Hyves (geel) -Facebook (blauw) -Twitter (groen) Heeft uw kind een: -Mobieltje (geel) -Smartphone (groen) Maakt u afspraken hoelang ze mogen internetten? -ja (geel) -nee (groen) Heeft uw kind een computer op de eigen slaapkamer staan? -ja (geel) -nee (groen) Verschil bekijken ouders en kind en sociale netwerken. 24 24

Hyves, Facebook en Twitter Hyves: eigenlijk alleen nog basisschoolkinderen, raakt steeds meer uit de mode Facebook: is snel gegroeid, nog niet veel basisschoolkinderen maar vooral onder jongeren, maar begint ook al weer wat af te lopen Twitter: iedereen, weinig basisschoolkinderen 25 25

Mobieltje 26 ¼ 8 jarigen, 12 jarigen allemaal en mobiele telefoon. Vanaf 12 jaar meer smartphone als gewone mobiel. Blackberry populair. 6-11 jarigen gebruiken mobiel zelden om mee te bellen. Wel spelletjes en bereikbaar zijn voor de ouders. Smartphones in opkomst; kinderen op basisschool krijgen vaak een afgedankte smartphone van een ouder kind in het gezin, 4 op 10 nederlanders heeft smartphone . 26 26

Wat betekent jouw mobiel voor jou? “Ik vind eigenlijk wel dat ik ook teveel met mijn mobiel bezig ben maar mijn motto is: er is geen leven mogelijk zonder mijn Blackberry.” “Alles, mijn hele sociale leven zit in mijn mobiel.” Wat betekent jouw mobiel voor jou? “Alles, mijn contact met de rest van de wereld, mijn klok, mijn wekker, mijn vraagbaak, mijn radio, mijn fotocamera, kortom alles dus.” “Veel, want dan ik pingen met mijn vriendinnen en mijn moeder sms’sen of bellen als er wat is.” Uitspraken van jongeren waaruit wel blijkt hoe belangrijk het mobieltje is. Voor bijna driekwart fungeert hij ook als horloge, radio en als fototoestel. Ook speelt meer dan de helft er spelletjes op, of luistert er muziek mee. 81% heeft een prepaid. 27 27

Internet op slaapkamer? 30% 9-10 jr. internet op slaapkamer, 11-12 jr=42 % Bron: EU kids Online, 2011. Meer dan de helft van de kinderen tussen 6 en 14 jaar heeft een eigen computer of laptop. (NIOT, 2012) Bron: Eu Kids Online, 2011. 28

Profielsites 29 29

Contact! Jezelf laten zien: Dit ben ik ! Hoe ga je met anderen om Directe vragen stellen makkelijker Ontwikkelen eigen identiteit : Wie ben ik? Hyves/Facebook is een makkelijke omgeving om voortdurend met elkaar in contact te zijn. Kunnen oefenen met verschillende rollen, zelfpresentatie en zelfonthulling, jezelf laten zien Dit ben ik!; Internet is een fijne omgeving voor jongeren om te oefenen hoe ze zich op de juiste manier kunnen presenteren Directe vragen stellen gaat makkelijker dan in face-to-face contact; door de veilige afstand van het internet durf je verder te gaan Ontwikkelen eigen identiteit gebeurt in interactie met leeftijdgenoten, ontdekken wie je bent- (extra info. DIGIbewust/MKO, krabbels & respect, 2009) 30 30

Kansen Vriendschapsvorming Kwaliteit van vriendschappen Zelfvertrouwen Sociale competentie Creativiteit Online communicatie stimuleert: Vriendschapsvorming Kwaliteit van vriendschappen Zelfvertrouwen; verlegen kinderen kunnen zich beter presenteren Sociale competentie; iemand leert rekening te houden met eigen en met andermans belangen competenties om in het maatschappelijke leven op een adequate wijze sociaal en emotioneel te functioneren, waarbij iemand rekening houdt met zowel zijn eigen belangen als met die van anderen. 31 31

Risico’s Teveel informatie bloot geven Sire Verslavend en afleidend Pesten weet met wie je chat Lastig gevallen worden Het is tegenwoordig onvermijdelijk om af en toe persoonlijke gegevens achter te laten. Internet vergeet niets!! Contacten leggen èn onderhouden impliceert wetenswaardigheden over jezelf vertellen. Hoe meer persoonlijke informatie online, hoe betrouwbaarder je overkomt. Informatie kan makkelijk terechtkomen bij mensen voor wie het niet bedoeld was. De informatie is zeer eenvoudig te kopiëren. Informatie wordt eerder uit de context gehaald. (imago) Het grootste risico is Persoonlijke informatie geven. Eu kids online onderzoek op eerste plaats. Kinderen zijn goed van vertrouwen. Filmpje Sandra67. ook wordt hier door de overheid aandacht besteedt. Een voornaam geven is niet zo erg, maar 44% van de 11-12 jarigen een achternaam opgeeft en 42% de naam van de school. Voor kwaadwillenden wordt er wel erg makkelijk een kind op te sporen. Dit hoeven we niet als een nadeel te zien, als we er ons maar bewust van zijn. Het ene kind stuur je wel alleen op de fiets naar school en het andere kind niet. Net als verkeersles is mediawijsheid een stukje opvoeding en je kunt de kinderen leren bewust met nieuwe media om te gaan en te laten zien dat soms niet alles is wat het lijkt Digitaal pesten gebeurt vaak anoniem en na de pauze zullen we hier mee aan de slag gaan. Grooming = lastig vallen het bewust benaderen en verleiden van jongeren op internet met als doel het plegen van seksuele handelingen strafbaar. In het spraakgebruik wordt dit grooming genoemd. De maximale straf wordt twee jaar. Teveel informatie bloot geven Sire (0.30 sec.) Verslavend en afleidend Pesten filmpje meisje met webcam later tonen bij pesten (1.00 min) Lastig gevallen worden grooming 12 jan. 2012 Nationaal Cyber Security Centrum in Den Haag geopend. Om Nederland weerbaarder te maken tegen hackers en cybercriminelen. 32 32

Wat kun je doen? Maak je kind ervan bewust dat dit kan. Niet meer info geven dan gevraagd wordt. Een andere identiteit aannemen (bijnaam). Voorzichtigheid bij het plaatsen van foto’s en video’s. Privacyreglementen van websites lezen. Kies een veilig wachtwoord. Privacyreglementen: als en website deze niet heeft is het al oppassen geblazen. Veilig wachtwoord: iets wat niet makkelijk herleidbaar is zoals geboortedata, naam, etc. Neem bijvoorbeeld de titel van je lievelingsliedje en neem van elk woord de eerste letter. 33 33

Informatie Voor schoolopdrachten of algemene interesse 34 34

Wat gaat er mis? Kinderen nemen eerste resultaat op Google Lezen niet wat er staat Zappen snel of blijven te lang hangen Verzamelen heel veel Beoordelen informatie erg moeilijk Reclame wordt vaak niet herkend Kinderen zoeken informatie op Google veelal. Daar gaat nog wel eens wat mis. Zo nemen ze gelijk het eerste resultaat en geloven alles wat op internet staat. Verhaal boomoctopus. 35 35 35

Boomoctopus Voorbeeld wat veel aangehaald wordt is die van de Boomoctopus. Als test is een website gemaakt rond een boomoctopus en de kinderen is gevraagd uit te zoeken waar de boomoctopus leeft, allemaal zoeken op Google en ja hoor de eerste hit gaf deze site. Het beest bestaat natuurlijk niet en de kinderen geloofden gelijk het eerste resultaat wat ze op google tegenkwamen. Omdat iedereen van alles op internet kan zetten is het heel belangrijk dat we kritisch leren kijken. 36 36

Waar vind je goede websites voor kinderen? Tip: kinderbrowser MyBee, als je deze browser gebruikt dan vindt je als je op poesjes zoekt ook echt foto’s van katten. Op initiatief van KPN en Ouders Online heeft Stichting Mijn Kind Online een nieuwe, gratis kinderbrowser ontwikkeld, MyBee. MyBee is speciaal voor kinderen vanaf 2 jaar tot 11 jaar. Professionele redactie Je kunt kiezen of je alleen de sites van de redactie, of ook suggesties van andere ouders aan jouw MyBee wilt toevoegen. Daarbij kun je kiezen voor suggesties van tolerante, gemiddelde of strenge ouders. O ja! Als ouder bepaal je altijd zelf of je een bepaalde website wel of niet geschikt voor je kind vindt. En je kunt altijd zelf een site aan je eigen MyBee toevoegen. 37 37

Trends Steeds jonger online en langer online Digitaal aanbod voor kinderen neemt toe Meer websites met component sociale media Mobiel internet Wat oorspronkelijk voor tieners bedoeld was, daar zitten kinderen nu op (Hyves, Habbo) Kinderen zijn Big bussiness commercie Kinderen worden in toenemende mate op jongere leeftijd al gezien als consument. Meer websites met component sociale media; steeds vaker moet je een gebruikersaccount aanmaken en gegevens achterlaten

Remco Pijpers over veilig internetten Filmpje over veilig internetten. Directeur Mijn Kind Online. Remco Pijpers http://youtu.be/OQ6E6m_gKCw 39 39

Het was maar een geintje Online pesten Het was maar een geintje 40 40

Incidenteel - Systematisch Machtsverhouding in - Machtsverhouding Plagen (Cyber)Pesten Incidenteel - Systematisch Machtsverhouding in - Machtsverhouding evenwicht ongelijk Geen winnaar/verliezer - Winnaar/verliezer Er zit verschil tussen plagen en pesten. Het belangrijkste is dat de verhouding ongelijk is, er is een duidelijke winnaar en verliezer en pesten gebeurt keer op keer. 41 41

Wat zijn de verschillen tussen online pesten en pesten in real life? 42 42

Wat is anders? Hoe opvatten? Pester roept anderen op Anoniem- dader onzichtbaar, gaat verder, de gepeste kan zich niet verweren - Grotere impact, pesten is harder en je weet niet hoe je het op moet vatten (geen non-verbale taal) - je voelt je onmachtig, je hebt niet het gevoel dat je iets terug kunt doen - Bericht of foto kan met een klik naar tientallen anderen gestuurd worden - Pesters roepen anderen op een persoon te pesten - Het gebeurt in je eigen veilige omgeving; Slachtoffer voelt zich nergens veilig, komt tot in de slaapkamer waar de computer staat - er zijn geen omstanders die je kunnen helpen - pesten gaat elders verder (schoolplein) - online pesten herhaald zichzelf; je leest keer op keer het nare bericht Geen hulp van omstanders Groot publiek 43

Hoe wordt er online gepest Sturen van nare en kwetsende berichten Nepprofiel aanmaken op bv Hyves Berichten of foto’s en filmpjes verspreiden Privégegevens achterhalen en misbruiken of doorgeven wiersma Isoleren door niet te chatten Kwaadaardig roddelen Hoe wordt er online gepest? Sturen van nare en kwetsende berichten = meest voorkomend - Nepprofiel aanmaken op bv. Hyves - Deze berichten of foto’s en filmpjes verspreiden Schoolproject digitaal pesten filmpje http://www.youtube.com/watch?v=aD4yfb1Wonw - Privegegevens achterhalen en misbruiken of doorgeven Filmpje mw. Wiersma http://www.youtube.com/watch?v=4d_-GVYCg-0 - Isoleren door niet te chatten (exclusion) - Kwaadaardig roddelen (dissing) 44 44

Bezemen Banga- lijsten Meldknop.nl 45 Hier zien we twee voorbeelden. Onlangs in het nieuws waren de Bangalijsten. Banga is straattaal voor hoer of slet. Meestal gaat het om jongens die een top 10 banga lijst maken met namen van klasgenoten. Als je op bangalijst staat kan je het beste aangifte doen bij de Politie. Het verspreiden van een bangalijst is namelijk strafbaar. Er zijn websites waar je informatie kunt vinden als er iets vervelends gebeurt op internet en waar je met iemand kunt praten of een melding maken van jouw probleem. Voor de bangalijsten was het bezemen (foto’s en video’s met grove taal en privégegevens , slachtoffer vaak als hoer neergezet) en na de banga komt er ook weer iets nieuws 45 45

Vraag het de politie.nl Vraag het de politie, de site van de politie over alle vragen mbt tot internet 46 46

Cijfers 4 % online 14 % online en offline Bron: Eu Kids Online, 2011 Eu kids online, 2011 kinderen 9-16 jaar in 25 europese landen. Cijfers. Hoe vaak komt pesten voor? De cijfers over het % kinderen dat online gepest wordt lopen nogal uiteen. (Volgens het SCP liggen de cijfers lager dan in eerdere onderzoeken werd aangetoond 60.000 kinderen (9-16) (4%). Dit persbericht komt uit oktober 2011 ) Een onderzoek van Patti Valkenburg (UVA) heeft het over % van 17% dat de laatste 6 maanden is gepest via internet en 35% op school. Eukids online heeft het voor NL over 4% online en 14% totaal (Pesten grijpt kinderen meer aan dan seksuele beelden zien etc.) In alle onderzoeken komt naar voren dat offline pesten vaker voorkomt dan online pesten. De meeste (60%) van de pesters is ook zelf gepest, willen iemand terugpakken. En kinderen die meer vaardig zijn op internet lopen meer risico maar ervaren minder schade. Bron: Eu Kids Online, 2011 Kinderen van 9-16 jaar. 47 47

Anoniem? Bron: Patti Valkenburg (UVA, 2011) 48 Patti Valkenburg : digitaal pesten de nieuwste feiten, maart 2011 (UVA) 400 jongeren 10-17 jaar De meeste kinderen vertellen hun ouders en vrienden dat ze op internet gepest worden, een paar jaar geleden was dit aantal nog veel lager. De meerderheid van de ondervraagde jongeren wist door wie zij op internet werden gepest (85%). Daarnaast geven de jongeren aan dat zij meestal worden gepest op plekken waar zij overwegend contact hebben met vrienden en bekenden. Digitaal pesten vindt over het algemeen plaats tijdens de chat met bekenden (MSN, 64%) en op sociale netwerk sites (54%). Een minderheid wordt gepest binnen platforms waarbij communicatie met vreemden centraal staat (bijv. online games 20%, chat met vreemden 7%, en forums 6%). Bron: Patti Valkenburg (UVA, 2011) 48 48

Strafbaar? Pesten alleen is niet strafbaar Wel als het kind bedreigd, afgeperst, gestalkt (stelselmatig belaagd) wordt Lichamelijke en/of materiële schade Belangrijk: Zorg altijd voor bewijs! Er is nog geen wetsartikel dat cyberpesten expliciet strafbaar stelt. Daarom maakt men gebruik van bestaande artikelen in het wetboek van strafrecht zoals smaad of stalking. 49 49

Tips voor kinderen Geef aan niemand je achternaam, e-mailadres, woonadres of telefoonnummer Gebruik een bijnaam of alleen voornaam Houd wachtwoorden voor jezelf Meld je altijd af als je stopt met computeren Eens op internet, altijd op internet Negeer pest-mails/sms/chat. Stuur geen email terug Blokkeer degene die je pest Verzamel bewijs Praat erover, zoek steun Antipestprotocol op school en aandacht in de les Gebruik een nickname of alleen je voornaam. Geef aan niemand je achternaam, e-mailadres, woonadres of telefoonnummer. Denk goed na voordat je iemand toevoegt op bijvoorbeeld Hyves. Al die mensen kunnen je hele profiel lezen. Roddel niet over een ander, degene waarover je praat kan het ook lezen. Bedenk goed wat je online schrijft. Als je het eenmaal geschreven hebt op internet, kun je het niet meer verwijderen. Denk aan jezelf! Wat wil je dat mensen zien als ze jou opzoeken in Google? Gebruik de webcam alleen bij bekenden en doe geen gekke dingen voor de camera. Gebruik een goed wachtwoord en geef dit aan niemand weg 50 50

Rol voor de ouders? 51 51

Zorg voor inzicht in de digitale belevingswereld van kinderen Adviezen Zorg voor inzicht in de digitale belevingswereld van kinderen Door te lezen: www.mijnkindonline.nl www.mediaopvoeding.nl www.digivaardigdigibewust.nl Door te doen: Maak zelf gebruik van internettoepassingen en zit samen met uw kind achter de computer Je kunt pas een kind helpen en begeleiden als je zelf inzicht hebt in de dig. belevingswereld van jouw kind. 52 52

2. Stel grenzen: Tv en pc op de kamer? Adviezen 2. Stel grenzen: Tv en pc op de kamer? : Tijdsduur? Internet explorer, rechtsklik eigenschappen, internet restricties en ouderlijk toezicht. 53 53

3. Gebruik software om ongewenste inhoud te voorkomen Adviezen 3. Gebruik software om ongewenste inhoud te voorkomen Een filter installeren Gebruik een kinderbrowser (Mybee) Ouderlijk toezicht via Vista en Windows 7 een internetfilter ('nanny'-software) installeren of inschakelen. Er zit er standaard een in Internet Explorer, klik op Extra | Internetopties | Inhoud | Internetrestricties | Inschakelen; een (gratis) kinderbrowser als MyBee installeren en gebruiken Het grote verschil tussen beide is dat een internetfilter of nanny-software werkt met een 'zwarte lijst' van verboden websites of verboden termen op websites. Helaas glippen er pagina's door het filter, omdat expliciet materiaal niet altijd op de zwarte lijst voorkomt. Een heel andere benadering is die van een kinderbrowser als MyBee. Die werkt met een 'witte lijst' van websites die de browser (als enige) kan bezoeken. Welke instellingen kan ik opgeven in Ouderlijk toezicht? Stel paal en perk aan de tijd die uw kinderen achter het computerscherm doorbrengen. Voorkom dat uw kinderen spelletjes spelen die u niet goedkeurt Voorkom dat uw kinderen bepaalde programma's uitvoeren 54 54

4. Blijf vooral in gesprek met de kinderen Adviezen 4. Blijf vooral in gesprek met de kinderen Als je dit doet dan houd je als ouder een voorsprong. Hoe kun je kinderen helpen, begeleiden als je niet weet in welke digitale wereld het kind vertoeft? Kinderen zijn handig in de bediening van de knoppen, maar begrijpen ze wat ze zien en kunnen ze ermee omgaan? Dit is de voorsprong die u als volwassene heeft. 55 55

Ilse Boersma i.boersma@flevomeerbibliotheek.nl Vragen? Ilse Boersma i.boersma@flevomeerbibliotheek.nl A4 meegeven met links en handige tips. 56 56