Social Media Strategy Model Afstudeeronderzoek naar de integratie van Social Media binnen B2B en B2C omgeving en de psychologische beïnvloeding via Social Media Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Agenda Onderzoeksverantwoording Trends en ontwikkelingen Social Media B2B en B2C in relatie tot Social Media Psychologische beïnvloeding via Social Media Conclusie en Aanbeveling - Social Media Strategy Model 2011 Afsluiting - Lunch Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Onderzoeksverantwoording Probleemstelling: “Hoe kan Social Media voor de huidige klanten van Internetmarketingbureau PANGAEA, worden ingezet om in de B2C/B2B omgeving extra business te genereren in de vorm van meer directe conversie, vergroting van de naamsbekendheid/branding, positieve online reputatie en positieve communicatie/interactie onder de huidige en potentiële doelgroep? Onderzoeksmethode: Literatuur: Groundswell, Social Media Bible, Invloed Expertpanel: Diepte-interviews Deskresearch: Internet (frankwatching, mashable, marketingfacts etc..) Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Trends en ontwikkelingen Social Media Marketingcommunicatie verandert “Niet zenden, maar luisteren en meedoen” 2. Toenemende macht van de consument “Consument bepaalt reputatie van je bedrijf/merk” 3. Toenemende mate waarin mensen kennis en ervaring delen 4. Co-creation en crowdsourcing voor productontwikkeling “Klant wordt betrokken bij de organisatie” 5. Crossmediaal; TV en Social Media integratie 6. Aankoopgedrag verandert “Social Media beïnvloedt aankoopgedrag” Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Trends en ontwikkelingen Social Media Social Mobile - Mobiel wordt steeds belangrijker - Gebruik Social Media via mobiel groeit - Veranderende mediaconsumptie - Spelen (en delen) van games - Adverteren in games Location-based Service en Marketing - Foursquare en Facebook Place - 40% van alle mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan plaats/locatie - Locatiegericht adverteren Social E-Commerce - Facebook Shop - Reviews, comments en ‘likes’ beïnvloeden aankoopgedrag - Verschuiving van website naar Facebook Social Search - Zoeken via Social Media in plaats van zoekmachines - Aanbevelingen van vrienden, connecties en volgers beïnvloeden gedrag Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
B2B en B2C Social Media B2B: Cisco, Club China (KLM) B2C: Case studie: B2B: Cisco, Club China (KLM) B2C: KLM Surprise, Bijenkorf, Lego Verder: Focus op community Van B2C naar C2C Social Media is verandermanagement Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Psychologische beïnvloeding via Social Media Sympathie; openheid, eerlijkheid en authenticiteit - Creëer een gevoel van sympathie bij de betrokkenen - Zorg voor een duidelijk profiel op alle netwerksites Wederkerigheid; geef en deel - Geef veel interessante en kwalitatieve content/informatie - Vraag daarna om reacties, medewerking, advies - Twitter, Facebook Sociale bewijskracht; geef de mogelijkheid om reviews te geven over je product/dienst - Stimuleer mensen om te delen, te liken, te retweeten, te reageren Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Waarom een Social Media Strategy Model? Onwetendheid impact Social Media Nonchalante houding Gebrek aan kennis Het Social Media Strategy Model is gebaseerd op: POST-theorie (Forrester); People Objective Strategy Technology Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model De organisatie Intern: 1. Draagvlak creëren 2. Bedrijfscultuur versus Social Media 3. Verandermanagement Extern: 1. Monitoren; onderzoek wat er over je gezegd wordt (quick scan) 2. Imago, reputatie, naamsbekendheid 3. Stakeholders Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Definiëringfase Op basis van intern en extern onderzoek is het online gedrag van je doelgroep helder. De volgende stap is om deze te faciliteren. Doelgroep faciliteren Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model 2. Doelfase Bepaal je communicatiedoelstelling: 1. Customer Communication ; Dialoog met je doelgroep/klanten 2. Brand Exposure ; Reputatiemanagement 3. Traffic ; Meer traffic naar je website 4. SEO/Research ; Nieuwe markt segmenteren Van doel naar aanpak/strategie: Luisteren ; Monitoren en onderzoeken Praten ; Praat met je doelgroep/klanten Enthousiasmeren ; Engage je doelgroep/klanten Ondersteunen ; Breng je klanten met elkaar in contact Omarmen ; Betrek de klant bij je organisatie Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model 3. Strategiefase Waardepropositie - Wat verandert er na de inzet van Social Media? - Wat heeft je doelgroep aan jouw aanwezigheid op Social Media? - Voor wie ga je waarde toevoegen? - Hoe ga je waarde toevoegen? - Wanneer helpt Social Media jou bij het realiseren van je doelstelling? Focus Communicatie : zenden of converseren? Beleving : delen van identiteit of gebruikservaring? Propositie : verbetering door co-creatie of verandering door co-creatie? Verkoop : incidentele promotieacties of Social Media als distributiekanaal? Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model 3. Strategiefase (1) KPI’s Bepaal succesfactoren om de resultaten van je Social Media plan te meten: Voorbeeld: KPI’s voor branding kunnen zijn: - aantal views - aantal volgers - aantal fans - aantal reviews - aantal retweets - aantal bookmarks - aantal ratings Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Implementatiefase Intern moet er draagvlak gecreëerd zijn, is de bedrijfscultuur afgestemd op de cultuur van Social Media en is personeel in staat het te gebruiken. Extern dient er een aanpak klaar te liggen met betrekking tot de mediakeuze en de wijze waarop berichtgeving zal plaatsvinden. Welke kanalen ga je inzetten? Facebook - Hyves LinkedIn - YouTube Twitter - Yammer (intern) Blog Community (intern/extern) Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Beïnvloeding: Focus op het principe van Sociale bewijskracht Basis is Sympathie en Wederkerigheid Positioneer je als Autoriteit binnen je vakgebied Vraag mensen om een bepaald gedrag te vertonen (Consistentie en Commitment) Succesfactoren van een Social Media Strategy implementatie: - Luister naar anderen - Niet pushen - Wees persoonlijk - Geef meer dan je ontvangt - Voeg waarde toe - Sociaal Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Conclusie Social Media vraagt om een andere aanpak Strategie is noodzaak voor succes Start met monitoren en luister naar je klant Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers
Afsluiting Vragen Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers