Social Media Strategy Model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Heerlijk Wonen marketing
Advertisements

Wat moet ik met Sociale Media in mijn KMO? Mic Adam – Nadja Desmet.
SMC078+ Facebook The Adult Version. Meer resultaat met Facebook Inspireren, motiveren, cases & praktische tips Met z’n allen!
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Wie zijn wij?. Wie zijn wij? Opleiden wijkprofessionals Utrecht Overvecht Amsterdam Nieuw West November 2011 – juni 2012 Social media trainingen in.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Business mapping Business model canvas.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Businesstoepassingen
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Wat is interactieve marketing?
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Het bereiken en vasthouden van de verzekeringsconsument Prof.dr. Ed Peelen.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
ONLINE STRATEGIE MMT – LAATSTE LESSEN – STRATEGIE UITWERKEN.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Marketing presentatie
Een dialoog met klanten opbouwen
Social Media.
Social Media Revolutie. Welke logo’s ken je niet?
Online Media Plan LOHC Nieuwe media commissie
Social Media Reputation.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Inbound Marketing Plan
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
Training voorbeeld voor
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
Sociale media bij HR & jobs
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Inbound marketing en bloggen
Stap 1: stel een doel Welke doel wil je Ga verder met je doel.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
INSPIRATIESESSIE.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Nederland Filantropieland
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Social Media Strategy Model Afstudeeronderzoek naar de integratie van Social Media binnen B2B en B2C omgeving en de psychologische beïnvloeding via Social Media Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Agenda Onderzoeksverantwoording Trends en ontwikkelingen Social Media B2B en B2C in relatie tot Social Media Psychologische beïnvloeding via Social Media Conclusie en Aanbeveling - Social Media Strategy Model 2011 Afsluiting - Lunch Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Onderzoeksverantwoording Probleemstelling: “Hoe kan Social Media voor de huidige klanten van Internetmarketingbureau PANGAEA, worden ingezet om in de B2C/B2B omgeving extra business te genereren in de vorm van meer directe conversie, vergroting van de naamsbekendheid/branding, positieve online reputatie en positieve communicatie/interactie onder de huidige en potentiële doelgroep? Onderzoeksmethode: Literatuur: Groundswell, Social Media Bible, Invloed Expertpanel: Diepte-interviews Deskresearch: Internet (frankwatching, mashable, marketingfacts etc..) Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Trends en ontwikkelingen Social Media Marketingcommunicatie verandert “Niet zenden, maar luisteren en meedoen” 2. Toenemende macht van de consument “Consument bepaalt reputatie van je bedrijf/merk” 3. Toenemende mate waarin mensen kennis en ervaring delen 4. Co-creation en crowdsourcing voor productontwikkeling “Klant wordt betrokken bij de organisatie” 5. Crossmediaal; TV en Social Media integratie  6. Aankoopgedrag verandert “Social Media beïnvloedt aankoopgedrag” Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Trends en ontwikkelingen Social Media Social Mobile -          Mobiel wordt steeds belangrijker -          Gebruik Social Media via mobiel groeit -          Veranderende mediaconsumptie -          Spelen (en delen) van games -          Adverteren in games   Location-based Service en Marketing -          Foursquare en Facebook Place -          40% van alle mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan plaats/locatie -          Locatiegericht adverteren Social E-Commerce -          Facebook Shop -          Reviews, comments en ‘likes’ beïnvloeden aankoopgedrag -          Verschuiving van website naar Facebook Social Search -          Zoeken via Social Media in plaats van zoekmachines -          Aanbevelingen van vrienden, connecties en volgers beïnvloeden gedrag Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

B2B en B2C Social Media B2B: Cisco, Club China (KLM) B2C: Case studie: B2B: Cisco, Club China (KLM) B2C: KLM Surprise, Bijenkorf, Lego Verder: Focus op community Van B2C naar C2C Social Media is verandermanagement Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Psychologische beïnvloeding via Social Media Sympathie; openheid, eerlijkheid en authenticiteit - Creëer een gevoel van sympathie bij de betrokkenen - Zorg voor een duidelijk profiel op alle netwerksites Wederkerigheid; geef en deel - Geef veel interessante en kwalitatieve content/informatie - Vraag daarna om reacties, medewerking, advies - Twitter, Facebook Sociale bewijskracht; geef de mogelijkheid om reviews te geven over je product/dienst - Stimuleer mensen om te delen, te liken, te retweeten, te reageren Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Waarom een Social Media Strategy Model? Onwetendheid impact Social Media Nonchalante houding Gebrek aan kennis Het Social Media Strategy Model is gebaseerd op: POST-theorie (Forrester); People Objective Strategy Technology Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model De organisatie Intern: 1. Draagvlak creëren 2. Bedrijfscultuur versus Social Media 3. Verandermanagement Extern: 1. Monitoren; onderzoek wat er over je gezegd wordt (quick scan) 2. Imago, reputatie, naamsbekendheid 3. Stakeholders Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Definiëringfase Op basis van intern en extern onderzoek is het online gedrag van je doelgroep helder. De volgende stap is om deze te faciliteren. Doelgroep faciliteren Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model 2. Doelfase Bepaal je communicatiedoelstelling: 1. Customer Communication ; Dialoog met je doelgroep/klanten 2. Brand Exposure ; Reputatiemanagement 3. Traffic ; Meer traffic naar je website 4. SEO/Research ; Nieuwe markt segmenteren Van doel naar aanpak/strategie: Luisteren ; Monitoren en onderzoeken Praten ; Praat met je doelgroep/klanten Enthousiasmeren ; Engage je doelgroep/klanten Ondersteunen ; Breng je klanten met elkaar in contact Omarmen ; Betrek de klant bij je organisatie Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model 3. Strategiefase Waardepropositie - Wat verandert er na de inzet van Social Media? - Wat heeft je doelgroep aan jouw aanwezigheid op Social Media? - Voor wie ga je waarde toevoegen? - Hoe ga je waarde toevoegen? - Wanneer helpt Social Media jou bij het realiseren van je doelstelling? Focus Communicatie : zenden of converseren? Beleving : delen van identiteit of gebruikservaring? Propositie : verbetering door co-creatie of verandering door co-creatie? Verkoop : incidentele promotieacties of Social Media als distributiekanaal? Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model 3. Strategiefase (1) KPI’s Bepaal succesfactoren om de resultaten van je Social Media plan te meten: Voorbeeld: KPI’s voor branding kunnen zijn:   - aantal views   - aantal volgers   - aantal fans   - aantal reviews   - aantal retweets   - aantal bookmarks   - aantal ratings Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Implementatiefase Intern moet er draagvlak gecreëerd zijn, is de bedrijfscultuur afgestemd op de cultuur van Social Media en is personeel in staat het te gebruiken. Extern dient er een aanpak klaar te liggen met betrekking tot de mediakeuze en de wijze waarop berichtgeving zal plaatsvinden. Welke kanalen ga je inzetten? Facebook - Hyves LinkedIn - YouTube Twitter - Yammer (intern) Blog Community (intern/extern) Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Beïnvloeding: Focus op het principe van Sociale bewijskracht Basis is Sympathie en Wederkerigheid Positioneer je als Autoriteit binnen je vakgebied Vraag mensen om een bepaald gedrag te vertonen (Consistentie en Commitment) Succesfactoren van een Social Media Strategy implementatie: - Luister naar anderen - Niet pushen - Wees persoonlijk -                Geef meer dan je ontvangt -                  Voeg waarde toe - Sociaal Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Conclusie Social Media vraagt om een andere aanpak Strategie is noodzaak voor succes Start met monitoren en luister naar je klant Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers

Afsluiting Vragen Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers