Jeroen Darquennes (Pluri-LL, FUNDP, Namur)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Astrid Etman (Afd. Maatschappelijke Gezondheidszorg)
Advertisements

GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Encuentro Latino Europeo (ELE) Relatie tussen LA en de EU in de actuele strategische en geopolitieke ontwikkelingen Cor van Beuningen november 2009.
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Taalbeleid op school: in de leer bij Brussel?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
De aard en effectiviteit van management
Het effect van Engelse slogans in advertenties
Purchasing Excellence”
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Gemeente Leeuwarden Commissie Welzijn Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Alex Riemersma & Cor van der Meer Leeuwarden / Ljouwert,
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Succes- en faalfactoren
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Jaap van Lakerveld Directeur
Aanleiding onderzoek Sector en beleid staan onder druk Strategie langs twee lijnen: In kaart brengen effecten en waarde Verbinding met de samenleving.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
elke 20 seconden sterft een kind door gebrek aan schoon water.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
Keuzevrijheid: lust of last?
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
Fix it! De Energieke Samenleving als context en als bijdrage Maarten Hajer Naar een Energieakkoord voor duurzame groei, 16 nov 2012.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
SDG'S – THE WORLD WE WANT Making Global Goals Local Business
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
E22 Eastern Entrance to Riga
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Talent development Association of universities in the Netherlands
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Eva-Anne le Coultre & Marieke van der Wal
Rob Heyman and Ilse Mariën
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Towards and Africa Europe Partnership
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
COSA in a voluntary context
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Jeroen Darquennes (Pluri-LL, FUNDP, Namur) Taalverschuiving en taalbehoud in Europa: een kijk op de situatie van autochtone taalminderheden Jeroen Darquennes (Pluri-LL, FUNDP, Namur)

Taaldiversiteit Welt 6 417 273 (4,2%) 4 162 (64,8%) 1 982 (30,8%) Geographische Großregion Gesamtzahl der Sprachen Anzahl der Mio-Sprachen Anzahl der kleineren Sprachen Anzahl der Zwergsprachen Welt 6 417 273 (4,2%) 4 162 (64,8%) 1 982 (30,8%) Asien 1 906 126 (6,6%) 1 549 (81,3%) 231 (12,1%) Afrika 1 821 92 (5,1%) 1 607 (88,2%) 122 (6,7%) Pazifik 1 268 1 (0,1 %) 507 (40,0%) 775 (61,1%) Amerika 1 013 10 (0,9%) 428 (42,2%) 575 (56,7%) Australien* 266 11 (4,2%) 255 (95,8%) Europa 143 48 (33,6%) 72 (50,4%) 23 (16,0%) *ohne Englisch (Haarmann 2006, 326)

Taaldiversiteit in Europa

Taalminderheden Bekend Minder bekend Catalanen (ES): ca. 4.000.000 Kaschuben (PL): ca. 200.000 Basken (ES): ca. 515.000 Slovenen (HU): ca. 4.200 Welshmen (UK): ca. 575.000 Lijflanders (LV): ca. 100 Friezen (NL): ca. 450.000 … Bron: Haarmann 2002, Extra/ Gorter 2009

Taalgemeenschap = ‘taalminderheid’ andere taal en cultuur t.o.v. omringende meerderheid  taalminderheid verschil in sociale status en machtspositie t.o.v. omringende meerderheid  taalminderheid verschillen in sociale status en machtspositie weerspiegelen zich in geringere status en geringer prestige geringere graad van institutionalisering en legitimering van minderheidstaal t.o.v. meerderheidstaal

Taalverschuiving Gevolg: uiteenlopende vormen van taalverschuiving d.w.z.: intergenerationele afname van gebruik van minderheidstaal (ten voordele van meerderheidstaal) in enkele of meerdere publieke, semi-publieke en/of private taalgebruiksdomeinen Taalverschuiving = non-lineair proces In vele gevallen: vitaliteit rust op schouders van de oude(re) generatie nauwelijks sprake van intergenerationele continuïteit

Taalbehoud Hoe streven naar taalbehoud? bron van inspiratie: taalbeleid en taalplanning in … Catalonië Baskenland Wales …

Taalpolitiek, taalbeleid, taalplanning: 3 dimensies Corpusdimensie Codificatie, standaardisering en/of modernisering van lexicon, grammatica en orthografie Statusdimensie Sociale status en functionele verspreiding van een taal (niet noodzakelijk verbonden met toename van aantal sprekers) Taalverwervingsdimensie Toename van het aantal sprekers

succes van taalbeleid / taalplanning combineren van complementaire ‘top-down’ en ‘bottom-up’ maatregelen op micro-, meso- en macroniveau SMiLE-studie (Support for Minority Languages in Europe), benadrukt drie voorwaarden … Capacity (competenties) Opportunity (taalgebruiksmogelijkheden) Desire (wil / verlangen)

Taalbeleid / planning berust op (consensus m.b.t.) … opmaken van balans identificeren van noden koppeling van noden aan doelstelingen uitwerken van stappenplan om doelstellingen te bereiken formuleren van evaluatiecriteria om effectiviteit van maatregelen te toetsen / maatregelen bij te sturen

Strategieën (voorbeelden) Competenties (capacity) Rol van het onderwijs (levenslang leren) Immersie CLIL / EMILE Education plurilingue / didactique intégrée …

Taalgebruiksmogelijkheden (opportunity) aanbod  vraag aanbod gericht op voor de hand liggende domeinen: publieke administratie, justitie, gezondheidszorg, cultuur, radio & tv ‘alternatieve’ domeinen: regionale / lokale economie; ‘nieuwe’ (sociale) media

Wil / verlangen / identificatie (desire) streven naar prominente plaats voor minderheidstaal in deelgebieden van samenleving die brede lagen van de bevolking aanspreken zich hoeden voor al te agressief, opzichtig en artificieel promoten van minderheidstaal

Vooruitzichten “The difficulties of language maintenance are by now very well known, but the central justification for emphasising greater holistic perspectives is that maintenance and revitalisation efforts rely on much more than language, education and culture. And yet too few of our language planning agencies are really able to grapple with the multifaceted elements required, being limited to social mobilisation programmes, educational activities and marketing campaigns. Hence they are bereft of any structural, and hence lasting, influence on issues of mainstream economic growth, regional development policy, labour migration, investment strategies and the like, all of which influence the vitality (or morbidity) of language networks and communities. Language planners conventionally cite the extra-linguistic impediments to effective policy implementation, but rarely engage such factors head on, presuming that they fall within the remit of other professional disciplines.” (Williams 2008: 126).

Bibliografie Extra, Guus/ Gorter, Durk (2009): Regional and immigrant minority languages in Europe. In: Hellinger, Marlis/ Pauwels, Anne (eds.): Handbook of Language and Communication: Diversity and Change. Berlin: de Gruyter, 15-52. Grin, François et al. (2002): Support for Minority Languages in Europe. Brussels: European Commission. Haarmann, Harald (2002): Kleines Lexikon der Sprachen. Von Albanisch bis Zulu. München: C.H. Beck. Haarmann, Harald (2006): Weltgeschichte der Sprachen. München: C.H. Beck. Williams, Colin H. (2008): Linguistic minorities in democratic context. Basingstoke: Palgrave Macmillan.