Herstellen doe je zelf:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Kwaliteit van leven bij dementie
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Herstelondersteunende zorg
Begeleiders in Beeld.
Ouders en Kinderen Centraal
Titel voorbeeld titel Gecombineerde visuele en gehoorbeperkingen Ontwikkeling behandelprotocol Waarom deze behandeling? Door verouderingsprocessen zoals.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Ontwikkelingstraject kinderen
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Herstel, het aanspreken van je eigen kracht
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Schizofrenie en verwante stoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Begeleidingsplannen GGZ
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Readiness Inactiviteit binnen een rehabilitatietraject
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Bijdrage aan kenniscirculatie Praktijk (vragen) Onder- zoek + Innovatie Onderwijs.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
Inhoud deelsessie Samenwerking Kenniscentrum Zelfhulp en Ervaringsdeskundigheid (KZE) en RIBW Midden-Brabant Toelichting per project: Herstelkaartjes Herstelcoach.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Omgaan met de gevolgen van trombose

Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Welkom ik maak me sterk.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Expertmeeting zelfhulp Dr. Evelien Brouwers,
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
Toezicht: vangnet of dwangbuis ? Jan Dirk Steenbergen Hoofdinspecteur
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Coping.
Disclosure belangen NHG spreker
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Behavior Based Safety Warehousing
Positieve gezondheid in de praktijk
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Duurzame inzetbaarheid
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Duurzame inzetbaarheid
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Gelukkiger ouder worden
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Herstellen doe je zelf: een gerandomiseerd en gecontroleerd onderzoek naar de effecten van een cursus, geleid door ervaringsdeskundigen, op het herstel van de deelnemers Hanneke van Gestel-Timmermans (KZE, Tranzo) Evelien Brouwers (Tranzo) Marcel van Assen (Departement Methoden en Technieken van onderzoek) Chijs van Nieuwenhuizen (GGzE, Tranzo) Dit project werd mogelijk gemaakt door:

Deelnemers onderzoek Cursusgroepen: totaal 168 deelnemers Wachtlijstgroepen: totaal 165 deelnemers Totaal: 333 deelnemers

Resultaten De cursus had een positief effect op belangrijke elementen van herstel: Mensen die aan de cursus deelnamen hadden hogere scores op empowerment, hoop en (zelf)vertrouwen. Deze effecten houden ook in elk geval drie maanden aan.

Analyse wachtlijstgroep Bevestiging eerdergenoemde resultaten

Verklaring belangrijkste effecten Empowerment, hoop en (zelf)vertrouwen Meer actieve benadering t.a.v. omgaan met psychiatrische problemen: Cursusleider als rolmodel Delen van ervaringen met cursusleider en in de (zelfhulp)groep Opzet en uitvoering cursus

Resultaten Klein positief effect op kwaliteit van leven Verklaring: veranderingen in kwaliteit van leven (leefsituatie, school, vrijetijdsbesteding, sociale contacten etc.) vereisen meer tijd (Castelein, 2008, Davidson, 1999, Barbic 2009).

Resultaten Klein positief effect op algehele geestelijke gezondheid

Geen effect Lichamelijke gezondheid Eenzaamheid

Vormen van copinggedrag Taakgerichte coping: oplossing voor het probleem zoeken door verandering te brengen in de situatie Emotiegerichte coping: neiging emotioneel te reageren op stress of tegenslag (b.v. huilen of agressief reageren) Vermijdingsgerichte coping : neiging om de situatie die stress of tegenslag veroorzaakt te ontwijken of te ontvluchten (bijvoorbeeld door te slapen of tv te kijken).

Resultaten coping cursusgroep scoorde beter op taakgerichte coping (klein positief effect) en emotiegerichte coping (klein negatief effect) Geen effect op vermijdingsgerichte coping

Resultaten interviews Aanpassingen cursus na afloop van onderzoek: Collage naar voren Schema’s Grenzen stellen/opkomen voor jezelf (medezeggenschap) Kleine veranderingen tekst Rehabilitatie eruit

Bevorderende factoren Groepseffecten: onderlinge steun, sterke band, veiligheid, herkenning en begrip Ervaringsdeskundigen als cursusleider: opstelling als gelijken en zwakke kanten tonend: hoop, inspiratie en openheid Cursusmateriaal: positief beoordeeld

Belemmerende factoren Jezelf moeilijk kunnen uiten (klein aantal respondenten) Fase van herstel bij aanvang cursus Verkeerde verwachting; meer diepgang

Beperkingen van de studie Effecten cursus wetenschappelijk bewezen, maar niet welke factoren hiervoor verantwoordelijk zijn Korte follow-up periode; maar wel is duidelijk dat de effecten in elk geval 3 maanden aanhouden

Aanbevelingen Cursus past goed binnen huidige ontwikkelingen in de gezondheidszorg (meer gericht op herstel) en binnen WMO Resultaten niet van toepassing op alle cliënten binnen de GGz Verder onderzoek noodzakelijk binnen cliëntgestuurde interventies en over langere termijn Uitzetten cursus elders in Nederland = kans voor vele cliënten te komen tot actieve start herstelproces

Conclusie De cursus heeft een positief effect op hele belangrijke elementen van herstel. Grootste effecten zijn gemeten op empowerment, hoop en (zelf)vertrouwen. De cursus activeert deelnemers Advies: ga ermee aan de slag!!!