Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL NCVGZ 4 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsverlichtingscampagne 2011
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
sociale media: de nieuwe realiteit
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Communicatie door de NVVN: meer digitaal Eenvoudiger, meer informatie, meer toegang, meer verbinding, beter bereikbaar Paula Harte, 27 maart 2014.
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Informatieavond Goutum 18 september Lichtmasten gemeente • lichtmasten •Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70 •Beheerkosten € 40 •Verbruikskosten.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
Brandstofclausules februari 2013 Elektriciteit Water 7 februari 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Doelstellingen formuleren
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Rotary is een club van vrouwen en mannen die elkaar iedere week ontmoeten en dan elkaar vertellen over hun werk We helpen mensen die hulp kunnen gebruiken,
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Marketing & Communicatie Barry Jung & Alexander van der Mije.
Projectweek.
Fairfood International
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
2012 Nieuwjaar: zondag 1 januari – Drie Koningen: vrijdag 6 januari.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Gezond opgroeien in de 21 e eeuw. Passie van het Lonfonds  Longziekten de wereld uit  Gezonde longen gezond houden  Er zijn voor de longpatiënten van.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Informatieavond Bilgaard 19 september Lichtmasten gemeente lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70 –Beheerkosten € 40 –Verbruikskosten.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
OUDERAVOND Welkom! Klas 3 Presentatie
In opdracht van NOC*NSF
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
Serving The Planet?.
I like UNICEF Eefje Arts. Cijfers Facebook Wereldwijd: 1,23 miljard maandelijks actief Nederland: 9 miljoen accounts UNICEF Nederland ruim fans.
ontdek wat jij kunt bereiken
Impact van veranderingen in de vergoeding voor hulp bij stoppen met roken sinds 2011 Prof. dr. Anton Kunst Afdeling Sociale Geneeskunde AMC, Universiteit.
Zo zit dat met uw pensioen!
Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Nijmegen, 9 december 2014.
TEAM VOODODO – CREATIVE MARKETING – 15 MEI 2014 PRESENTATIE CAMPAGNE ANALYSE ‘RAYMAN RAVING RABBIDS’ DAMLA ÇETIN, DENVER ASENCE, THOMAS VAN VEELEN & GIANNI.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Doel 4 NACL: Minder jongeren roken ALV 10 januari 2014.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Belangrijkste conclusie impactstudies
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
Transcript van de presentatie:

Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL NCVGZ 4 april 2013

Een klein quizje om er even in te komen Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door roken? Ongeveer 19.000 En hoeveel daarvan aan kanker? Ongeveer 12.000 Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door meeroken? Ongeveer 2.000-3.000

Een klein quizje Hoeveel mensen sterven jaarlijks door verkeersongevallen? 640 (2011) Hoeveel procent van de rokers is voor zijn 18e begonnen met roken? Ongeveer 80% Hoeveel denk je dat een pakje Marlboro in NL nu kost? €6,- voor 19 stuks sigaretten

Een klein quizje En hoeveel denk je dat een pakje Marlboro in Ierland nu kost? €9,30 voor 20 stuks Hoeveel ontvangt de overheid jaarlijks aan accijns? €2,5 miljard En wat kosten de 8 belangrijkste rook gerelateerde ziekten jaarlijks ongeveer? €2 miljard Wat zijn de 2 grootste tabak producerende landen in de wereld?

Bron: Tobacco atlas 2011 www.tobaccoatlas.org

In beweging…. Na enkele jaren stilstand/terugloop in de politiek is het tabaksdossier weer in beweging. En hoe!

%rokers M V Totaal 2011 27% 23% 25% 2012 26%

Campagne

Achtergrond campagne Afgelopen 35 jaar vooral campagnes gericht op rokers mbt stoppen KWF campagne Keuze doelgroep niet-rokers Sociale norm campagne Doelgroep 15 tot 25 jarigen Crossmediaal (tv, print, online, etc)

Wanneer? Doorlopend tot en met eind 2014 December 2012 van start – 3 weken = Campagne I Nu: 25 maart t/m 14 april = Campagne II Maart/april – juni – oktober– december/januari

Campagne I 17 december 2012 t/m 6 januari 2013 Grootste lancering Crossmediaal Call 2 Action Middelen TV commercials Outdoor Online

Facebook App rokenkanechtnietmeer.nl

Facebook App

TV spot Rapper http://www.youtube.com/watch?v=PCpojqnMeBk&list=PL HZFnQvwOujYY0lKX1uMszDfZT_UT2b-2&index=1

TV spot Mannen die vrouwen onderschatten http://www.youtube.com/watch?v=ppwzDv5sI1Y&list=PLHZ FnQvwOujYY0lKX1uMszDfZT_UT2b-2&index=7

Outdoor

Online

Effectmeting campagne TNS NIPO N=1679 Nederlanders 12 t/m 55 jaar Onderscheid geslacht, regio, sociale klasse, rookgedrag 4 keer per jaar (na elke grote campagne periode)

Bereik Ruim 3/4 van de doelgroepen is bereikt Het bereik is hoger onder rokers dan niet-rokers. Het bereik is het hoogst onder de laag sociaal economische klasse. 1/3 spontane bekendheid De campagne is opvallend genoeg om te ‘blijven hangen’.

Waardering Algemeen Gemiddelde rapportcijfer 7,2 Niet-rokers waarderen de campagne hoger dan rokers Mensen uit de laagste sociale klasse geven gemiddeld een lager cijfer dan gemiddeld

Duidelijkheid van de boodschap Waardering Positieve punten Andere insteek Duidelijkheid van de boodschap Het feit dat het (niet)roken onder de aandacht wordt gebracht Gericht op jongeren Humor

Waardering Negatieve punten Irritant Overdreven

Boodschap 1/3 begrijpt de boodschap van de campagne 1/5 vindt dat roken niet stoer/cool is. De slogan en boodschap worden door een ruime meerderheid herkend. 83% vindt dat de boodschap ‘roken kan echt niet meer’ duidelijk in de campagne naar voren komt. 2/3 is het eens met de boodschap ‘roken kan niet meer. Onder de 20 t/m 25-jarigen ligt dit lager, 57%.

Sociale norm – Lange termijn 0-meting begin december 2012 1-meting februari 2013 2-meting april 2013 Overige metingen na elke campagne + Draagvlak onderzoek

Facebook App Posters en filmpjes 2723 gedeeld Facebook per post van 70 tot 800 likes Totaal aantal posts ongeveer 1000 keer gedeeld

Twitter en klachten Twitter 44.985 tweets over ‘Roken is zóóó…’ en ‘Roken kan echt niet meer’ Klachten Negatieve reacties via FB Via e-mail

Leerpunten I Variatie van Rookvrij NL posts en algemene posts op KWF FB Op twitter zit campagnedoelgroep  dragen boodschap uit Combi van media inzet werkt beter dan 1 kanaal

Leerpunten II Let op inzet commercials en tijdstip Sociale norm veranderen  tijd nodig

Roken kan echt niet meer Laat het iedereen weten! Ga naar rokenkanechtnietmeer.nl

Dank voor uw aandacht! Vragen? Opmerkingen?