Economie van het mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
De zin en onzin van escrow
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Kan Wiskunde de beurs kloppen?
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Marktvormen Economie.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Grenzen aan concentratie? Vereniging voor Mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 21 november 2007.
Presentatie Gemeenteraad Waalwijk Parkmanagement Waalwijk Parkmanagement wil zich profileren als partner voor alle bedrijven in Waalwijk en.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
CMDz – “Fuseren, samenwerken en concurreren”
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
GigaPortGigaPort Klaas Wierenga 14 Maart 2001.
Voeg modeltitel in Voeg model-subtitel in Formulemanager Salland op Glasvezel.
Webcare bij UPC “on-line reputatiemanagement”
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Winstmaximalisatie monopolist
Business Marketing Management
Outcome berekeningen op de NMa Presentatie vereniging van mededingingsrecht 26 oktober 2006 Jarig van Sinderen Chief Economist NMa.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Business Marketing Sabine Vermuyten
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
Bedrijfskolommen en -sectoren
Reis naar Sharm El Sheikh. Planning reis 10/07/2014Aankomst in hotel om 20:20 11/07/2014 Duik tussen de koraalriffen + bezoek aan het Ras Mohammed Nationaal.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Agenda  Lessen 57 tm 59  wk 9 en wk 10  hs 35  bestuderen 35.1 tm 35.3 maken 35.1 tm
Prijszetting
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
28/11/2006 – R. Cools R. Cools – Algemeen Secretaris Vegebe INTERPOM – PRIMEUR 28 november 2006 Marktsituatie van verwerkte groenten in Europa.
Goede tijden, slechte tijden
Elasticiteiten.
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
Bijeenkomst van de Vereniging voor Mededingingsrecht Aad Kleijweg
1 Vorm tweetallen. 2 Spelmateriaal 1x speelbord2x kaartset (5 kaarten)2x invulblad 2x pion 10x marktaandeelmunt.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Management Accounting Management Control
- De Uitdaging – Sturen op cijfers en trends
Midden in de wereld:.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Detailhandel algemeen
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
De Impact van een Superstore: een case study van Primark Alexandrium
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Midden in de wereld:.
Lesbrief Markt & Overheid
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom havo 3..
Prijszetter binnen grenzen
GfK Supermarktkengetallen
Marktgedrag.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Economie van het mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director Marktafbakening Economie van het mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 12 oktober 2006

Inhoud wat is een markt? economische grondslag van de SSNIP test praktische problemen en mispercepties cellophane fallacy asymmetrische markten 5% of 10%? 2

Belang van marktafbakening intermediaire stap in evaluatie van marktmacht vaak doorslaggevend hoe ruimer de markt, hoe lager de kans op marktmacht (meestal) 3

Dimensies van een market product geografisch tijd 1 (verleden, heden, toekomst) tijd 2 (peak versus off-peak) type consument (zakelijk versus privé) verkoopkanaal (horeca versus supermarkt) 4

Soorten concurrentiedruk 2 types concurrentie binnen product tussen producten 3 types substitutie vraagzijde aanbodzijde nieuwe toetreding onderdeel marktafbakening? X   (als korte termijn) 5

Waarom de SSNIP-test? minder nadruk op productkenmerken United Brands: bananen voor de tandlozen CenterParcs: parken met of zonder subtropisch zwembad? gaat om reactie van de marginale consument, niet de gemiddelde consument

SSNIP test (I) zou een hypothetische, winstmaximaliserende monopolist voor product of geografisch gebied een SSNIP opleggen? terminologie hypothetisch: gaat om hele productcategorie winstmaximaliserend: niet gereguleerd small but significant: 5–10% non-transitory: 1–2 jaar (niet onmiddelijk!) 7

SSNIP test (II) als monopolist prijs niet kan verhogen, dan komt dat omdat consumenten overstappen op andere producten deze andere producten zijn deel van de relevante markt ‘a market is something worth monopolising’ 8

Stap 1: rangschik mogelijke substituten Kwaliteit Product D VDSL Internet TV Snel Surfen (4 MB/s) Canaaldigitaal C ADSL Easy (1 MB/s) Digitenne B Dial-up Internet Kabel TV A kruis-elasticiteit en diversion ratio

Stap 2: SSNIP test in rondes ABCD A AB ABC begin in kleinste markt (A) SSNIP vraag in iedere ronde relevante market zodra antwoord = JA kleinste markt met antwoord JA = relevante markt

Stap 3: Critical sales loss Price Price set by hypothetical monopolist Is the price difference more than 5–10%? Competitive price Marginal cost Demand Marginal revenue Quantity 11

Berekening critical sales loss Marge (%) Critical loss (%) 50.0 20 25.0 40 16.7 60 12.5 80 10.0 100 8.3 2 effecten prijsverhoging volumedaling hogere marge critical loss formule: t/(m+2t) t = prijsverhoging m = beginmarge NB: critical loss kan zeer laag zijn gaat om marginale substitutie 12

CenterParcs/Gran Dorado (2001) productkenmerken luxe bungalowparken met faciliteiten, voor short breaks maar: vakantiehuizen, apart-hotels, Euro Disney? critical loss test sales loss 28% na prijsverhoging van 10% groter dan critical loss (10-12.5%) substitutie m.n. naar vakantiehuizen, appartementen en bungalowparken met faciliteiten in de buurt hele sales loss relevant!

Hoe ruimer de markt hoe lager de kans op marktmacht? altijd prikkel voor Partijen om voor ruimere markt te pleiten? Vodafone/ Mannesmann Europese versus nationale markt Pay-TV in UK Lokale versus nationale markt 14

Cellophane fallacy (Du Pont, 1956) Price Price set by hypothetical monopolist cellophane fallacy als P al nabij monopolie ligt Is the price difference more than 5–10%? Competitive price Marginal cost Demand Marginal revenue Quantity 15

Asymmetrische marktafbakening D VDSL alleen druk naar boven Snel Surfen (4 MB/s) C ADSL Easy (1 MB/s) B alleen druk naar beneden Dial-up Internet A

1 markt voor breedband Internet Ketensubstitutie D VDSL Snel Surfen (4 MB/s) 1 markt voor breedband Internet C ADSL Easy (1 MB/s) B Dial-up Internet A

5% of 10% SSNIP? 5% is strenger dan 10% verschil minder belangrijk voor critical loss analyse gaat om proportionele vraagreactie Ziekenhuis Hilversum/Ziekenhuis Gooi-Noord (2005) verschil in praktijk vaak triviaal schattingen van elasticiteit niet precies 5% is dichter bij point-elasticity 10% eenvoudiger te begrijpen voor consument

Break-even of profit-maximising critical loss? ‘is een 5-10% prijsverhoging winstgevend?’ of ‘zou een winstmaximaliserende monopolist de prijs verhogen met 5-10%?’ BE critical loss = t/(m+t) (iedere vraagcurve) PM critical loss = t/(m+2t) (lineaire vraag) Ziekenhuis Hilversum/Ziekenhuis Gooi-Noord (2005) 12.9% BE versus 11.4% PM

SSNIP test in de praktijk nuttig theoretisch raamwerk consumentenonderzoek ‘wat zou u doen bij prijsverhoging van 10%?’ conjoint analyse econometrische data en technieken scanner data, databases van bedrijven 20

Bypass van marktafbakening? marktafbakening is intermediaire stap trend naar direct focus op competitive constraints unilateral effects in fusies Staples–Office Depot (1997) Volvo–Scania (2000) 21

Contact: Gunnar Niels +44 (0)1865 253 029 gunnar.niels@oxera.com www.oxera.com Contact: Gunnar Niels +44 (0)1865 253 029 gunnar.niels@oxera.com