Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Marketing Marketingmix
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
toolbox deco-procedure
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
John Vaupell Justin van der Steen
Het Nieuwe Portaal Het antwoord van Portaal 11 juli 2013.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Kent u ze ook? Die eigenlijk passé vinden ? Via de PC? Houd toch op! Die zich niet kunnen wegrukken van hun mobiel..... De generatie.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Wat maakt het leven zinvol?
Cross Mediacampagne Opdracht gever: KLM
Volkoren Wat (w)eet de consument?
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
OPDRACHTEN VISUELE COMMUNICATIE 2011/2012 Visuele Communicatie college 1.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Verleden, heden en toekomst
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Reclame.
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Wie weg is wordt gezien Hoe het altijd gaat… wie niet weg is wordt gezien wie weg is wordt niet gezien Niet als je Jezus heet wie weg is wordt gezien.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Tiny Farm Gaming. Over tiny farm Tiny farm is een spel waarin je een boerderij bezit. Eerst kun je kippen houden, voeren en broeden. Je verdient geld.
De generatie Y De nieuwe generatie, nu tussen de 20 en de 30 99% is online… Kent u ze ook?
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Informatieavond andere (school)tijden
Basis communicatieplan
NOS Journaal Kijk een week lang het NOS Journaal. Ga op zoek naar de succesfactor.
Met handen en voeten geloven 1
Rekenen groep 4.
Media en de massa.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Tatiana Constandse John Ouderling.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
OGW op de Firtel.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Methodiek: Plancyclus
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
humor in reclame, werkt dat ?
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Werken in een arbeidsorganisatie
SEL Les 2: normen en waarden.
Transcript van de presentatie:

Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming Wim van der Noort & Daniëlle Koning

Inhoud 1. Wat vindt de burger van Postbus 51 campagnes? 2. Zijn campagnes effectief? 3. Toekomstige ontwikkelingen

Op welke manieren het liefst informatie van de Rijksoverheid?

Op welke manieren het liefst informatie van de Rijksoverheid?

Hoe bekend is Postbus 51? Spontane bekendheid 52% Geholpen bekendheid 99%

Postbus 51/De Rijksoverheid geeft u informatie via tv-spots, radiospots, een internetsite en folders. Wat vindt u ervan dat u op die manier wordt geïnformeerd?

Wat vindt u van Postbus 51 en de Rijksoverheid in het algemeen?

Wat vindt u van de tv-spots van Postbus 51, de Rijksoverheid?

Wat vindt u van de tv-spots van Postbus 51 en wat vindt u van (commerciële) tv-reclames?

Vindt u dat u de TV-SPOTS van Postbus 51 te vaak, voldoende of te weinig op tv ziet? / Vindt u dat u te vaak, voldoende of te weinig RECLAME op tv ziet?

2. Zijn campagnes effectief?

‘Internetcriminelen zijn voortdurend op zoek naar uw persoonsgegevens ‘Internetcriminelen zijn voortdurend op zoek naar uw persoonsgegevens. U kunt zelf veel doen om het hen moeilijk te maken. Ga naar nederlandveilig.nl voor hulp hierbij’

Communicatieve werking: Bereik: - campagne: 97% - televisiespot: 89% - viral: 5 mln keer bekeken aansprekend informatief duidelijk opvallend Waardering:7.4

Doelstellingen Kennis: - internetcriminelen zijn uit op persoonlijke gegevens - vormen van internetmisbruik - maatregelen om internetmisbruik te voorkomen - www.nederlandveilig.nl voor informatie Houding: - u kunt zelf ook slachtoffer worden Gedragsintentie: - grotere bereidheid nemen maatregelen

Veel van de doelstellingen gerealiseerd Effecten Veel van de doelstellingen gerealiseerd Kennis: - internetcriminelen zijn uit op persoonlijke gegevens van 20% naar 32% - in welke vormen komt internetmisbruik voor geld afschrijven van je rekening product aanschaffen op jouw naam van 39% naar 49% Gedragsintentie: - meer bereidheid om maatregelen te nemen

De totale effectiviteit van Postbus 51 Campagnes Kennis Houding Gedrag De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

De kijk van de burger op overheidscommunicatie 3. Toekomstige ontwikkelingen De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

Afbrokkelend vertrouwen in campagnes? De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

Ontwikkelingen en uitgangspunten Minder campagnes Samenwerking bij uitvoering van campagnes Mediakeuze voor campagnes flexibeler Focus op transparantie en effectiviteit Vanaf juli 2012 definitief afscheid van Postbus 51 Burger kan blijven rekenen op betrouwbare en toegankelijke informatie De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

In gesprek met de burger De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

De kijk van de burger op overheidscommunicatie Bevindingen Overgang van afzenderschap Postbus 51 naar Rijksoverheid wordt logisch gevonden. “het is niet meer van deze tijd, daarom willen ze dingen veranderen” “het past bij transparant zijn” Rijksoverheid ziet men als serieuzer, meer gezag. Postbus 51 wordt gezien als ‘warmer’, staat dichter bij “rijksoverheid heb ik toch wel een beetje ontzag voor; postbus 51 komt wat coulanter over” “rijksoverheid is dwingender, postbus 51 is vrijblijvender” Implicaties voor de manier van communiceren?. “als overheid kun je niet grappig zijn vind ik” De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

De kijk van de burger op overheidscommunicatie Bevindingen Jammer dat Postbus 51 verdwijnt. Breed draagvlak voor één afzender: Rijksoverheid. Unaniem van mening dat de overheid een campagne zou moeten voeren om aan te kondigen dat Postbus 51 als afzender verdwijnt. “ze moeten wel een spotje maken erover” “ze moeten het melden in de krant en de media” “laat ze maar een campagne maken” “eigenlijk zouden ze reclame moeten maken dat postbus 51 rijksoverheid wordt” “en maak gebruik van de gelegenheid om te laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan” De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011