Case 7: van fietsenmakers tot multinationals Een eeuw wielersponsoring.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activatie Platformen LED Screens buiten het stadion
Advertisements

In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
BBC Wytewa vzw Aanpak nieuw seizoen. Wat mag je van deze presentatie verwachten • Huidige situatie • Wie heeft zich huidig aangeboden om zijn.
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Een balletje voor Oranje-Zwart Extra inkomsten voor nog betere training en trainingsmaterialen.
workshop geld zoeken loont
Welkom bij de introductieclinic voor nieuwe hockey-ouders
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
1 Het Watersportverbond. 2 Hoe zit het Verbond in elkaar 440 verenigingen met leden zijn het Watersportverbond Met elkaar vormen wij het Watersportverbond!
Inhoud Algemene Bedrijfsvoorstelling Producten Marketing strategie
Sponsorwerving – Welkom!.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
NKS… Van Goed naar Groots! Welkom: Sponsoren meeting 2010.
1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Case 1 Kim en Justine Marketingcommunicatie ván en dóór sport.
Stefaan De Ruyck. POSITiONERING Historisch overzicht vanaf ’98, fusie BMCie/KNS tot op heden.
Het Nederlands Uitburo
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009.
Buurtleren.nl Het ‘probleem’ Schaalvergroting Geen directe kennisoverdracht Intensief gebruik Sociale media.
PARTNERORGANISATIES. VOORBEREIDING Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken In gesprek gaan In.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
PR & Communicatie BIG Challenge 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Curacao Telebario “wij in de wijk”. Inleiding Maandag 26 april jl is een bijeenkomst georganiseerd met diverse instanties en instellingen/deskundigen.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
1 Case 2: De sponsoring van professionele wielerploegen.
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
1 Case 4 Virtuele televisiereclame in de sport. 2 Ontstaan en evolutie - USA jaren negentig - Virtuele speltoevoegingen en reclame - Amerikaanse sporten.
Wat is FB? FB staat voor FlashBack FB gaat programma’s van vroeger uitzenden FB is commercieel FB is een B.V.
Ben jij reclamewijs? QUIZ.
1 Case 4: Virtuele televisiereclame in de sport. 2 Ontstaan in Amerika Doelstelling PVI: in-program Advertising Virtuele speltoevoeging Virtual advertising.
Rotterdamse Sociale Alliantie Netwerk tegen armoede, sociale uitsluiting en verrijking.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
PSV - NAC. Reclames: Mercedes Mercedes is een van de sponsoren van PSV, rond de wedstrijd werd er een reclame op de schermen getoond. Ook mag de selectie.
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
H.C. ‘s-Hertogenbosch Gerard Booij en Pieter Bak, sponsorcommissie H.C. ‘s-Hertogenbosch HockeySociëteit ‘s-Hertogenbosch.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Wie is Pattyn Packing Lines? Onze core business: BOX LINING SOLUTIONSBOX LINING SOLUTIONS.
Alpe d’Huzes: Opgeven is geen optie!. 21 bochten21 bochten Grote trekpleister voor wielertoeristenGrote trekpleister voor wielertoeristen Alpe d’HuZes:
BUGGENHOUT 28 mei 2009 HOSPITALITY AANBOD. BUGGENHOUT 28 MEI 2009 HOSPITALITY - AANBOD Inhoud I.RONDE VAN BELGIË – ELITE met contract in BUGGENHOUT op.
Kijk naar de afbeelding en vul in: ik denk, dat de afbeelding betekent:
INHOUD INHOUD
Koloniale verleden.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Een museum is géén bedrijf!
1 Kijk naar de afbeelding en vul in: 2
Presentatie opendeurdag 17 april 2016
Noord-Zuid 3-5 juni 2017.
Doelgroepen: STER & LINDA
Welkom, Team Sportief presenteert:
Foundation.
Dwars door de Boerenbuiten
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Semantisatieverhaal: Ik ben een grote fan van zang- en dansprogramma’s op de televisie. Ik ben bijvoorbeeld gek op “Dance Dance Dance”. Kennen jullie dit.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Case 7: van fietsenmakers tot multinationals Een eeuw wielersponsoring

Folklore en hobbyisme •Begin twintigste eeuw: wielersponsors = fietsenconstructeurs •Midden jaren vijftig: moeizame intrede van extrasportieve merken •Jaren zestig: doorbraak –Teams zoeken financiële reddingsboei –Tour kiest voor merkenteams –Rechtstreekse uitzendingen met mobiele camera •Tot eind jaren zeventig: KMO’s ~ schaal wielerkaart  impact op salaris en sociaal statuut renners

Intrede multinationals •Vanaf jaren tachtig: voorzichtige internationalisering wielersport: –Peloton –Kalender •Parallel: internationale sponsors beginnen regionale sponsors te verdringen

Doorgedreven schaalvergroting •Jaren negentig: mondialisering en kalenderspreiding onder Hein Verbruggen •Budgettenexplosie: –Mogelijk gemaakt door komst van steeds meer kapitaalkrachtige sponsors –Noodzakelijk geworden door •Toenemende internationalisering kalender •Verdere professionalisering teams •Krachtigere concurrentie  extra vraag toprenners

Effectiviteit •Naamsbekendheid en imago opkrikken + vertalen in commerciële resultaten •Voorbeelden: –Davitamon en Johan Museeuw –Cofidis België (zie verder) –CSC

Cofidis België •In 5 jaar tijd: –Toegenomen geholpen en spontane naamsbekendheid –Imago bijgeschaafd –Commercieel: 111 % meer kredieten •Ondersteunende acties: –Tv-reclame rond wieleruitzendingen –Advertenties in sportkranten en wielerbladen –Wielerspel op website –Evenementensponsoring en hospitality-activiteiten

Schaduwzijden wielersponsoring •Bekende naam, onbekend product <> Cofidis (Vermelding ‘le crédit par téléphone’, webadres en 0800-nummer) •Tegenvallende sportieve prestaties, blessures, ziekte, valpartijen, ruzies, doping <> Crisiscommunicatie Of: is negatieve publiciteit ook publiciteit?

UCI ProTour •20 beste ploegen in grootste wedstrijden •Antwoord op handicaps: –Gebrek aan garanties voor sponsors –Hindernissen in mondialisering –Onzekerheid tv-dekking en achterstand commercialisering

Garanties voor sponsors •Sponsors ProTeams: 4 jaar lang startplicht in alle klassiekers en grote ronden <> willekeur wildcards •Evenementensponsors ProTour: aantrekkelijk deelnemersveld en internationale mediadekking

Mondialisering •Maatwerk aan de basis: continentale circuits •Wielersport met lokale ploegen, sponsors en renners •MAAR polarisering (in Europa): happy few in de ProTour <> basis

Commercialisering •Studie TEAM: ‘slechts’ € 95 miljoen tv- gelden via ProTour •Oproep tot gemeenschappelijk front •MAAR polarisering: Grote drie <> UCI ProTeams (als scheidsrechter)

Profiel ProTeams •Gemiddeld ruim 6 jaar sponsor •Gemiddelde budget: ± € 10 miljoen (Gemiddelde inkomen renner: € / jaar) •Belangrijkste sectoren: (tele)communicatie en informatietechnologie, financiële instellingen, bouw •Bijna uitsluitend internationale groepen MAAR grote multinationals ontbreken nog

Vragen ter discussie •Sport- en marketingfactoren achter professionalisering en internationalisering van sponsorpeloton •UPT: winnaars en verliezers bij sponsors •UPT: polarisatie tussen stakeholders •Inkomsten wielerteams <> voetbalteams •Hoe wielersponsoring Rabobank in België uitbouwen?