Omaha Chronische zorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welke stappen worden gezet tijdens de procedure voor het plaatsen van een nieuwe heup of knie Orthopedisch Centrum Máxima, Máxima Medisch Centrum en Zuidzorg,
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
….een korte presentatie
Erik J.A. Scherder.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Persoonlijke preventie aanpak
Computerverslaving.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Een toekomstbestendige zorg!
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Richtlijnen voor behandeling van sikkelcelziekte in Groot-Brittannië
Herstelondersteunende zorg en presentie
Onderzoeksvaardigheden 3
Omgaan met de gevolgen van trombose
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Kanker en werk Basiskennis over kanker en de mogelijke gevolgen.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
ZORG EN WONEN Welke zorg krijg ik thuis?
Seksualiteit en kanker
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Fysiotherapie in de Palliatieve Zorg
Intensieve herstelzorg
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Gevorderde programmeer Les
PALS: een speciale PaTz-groep
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Het postkantoor van windows
Meer technologie op mijn stageplek
Begeleiding en re-integratie
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Binnenvaart.
college vergelijkende anatomie & fysiologie
Toepassing van geneesmiddelen
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Werkvorm 2 voor 12 Judith Teunissen Academie voor Gezondheid
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Omaha Chronische zorg

Programma Omaha in perspectief Waarom Omaha? Hoe van Omaha Om zo de volgende doelen te behalen Student kan Omaha classificatiesysteem uitleggen Student kan classificatie systeem toepassen op casus Student kan achterliggende ideeën van Omaha uitleggen Student kan Omaha vergelijken met theorieën als NSM en de 4 domeinen

Perspectief Het verpleegproces vs Omaha vraag: hoe zit het verpleegproces in elkaar en hoe ziet het proces van Omaha eruit? www.omahasupport.nl ​

Perspectief Omaha NSM Gericht op de wijk Grand theorie Classificatiemodel NB: zegt dus niks over wat gezondheid, verpleegkunde, ziekte en de mens is Vijf variabelen Stresscoping Preventie theorie Wil eenheid in taal benadrukken 6 perceptievragen – aansluiten bij wat zorgvrager echt nodig heeft. Werkt met 4 domeinen en 42 aandachtsgebieden Omgeving, psychosociaal, fysiologisch en gezondheidsgerelateerd gedrag Problematiek gebaseerd op NANDA of Carpenito. Vaak met behulp van PES. Doelstelling SMART en op basis van NOC of Carpenito Probleemstelling gespecificeerd naar leefeenheid, status en symptomen Interventies zijn EBP en gebaseerd op basis van NIC of Carpenito Doelen gespecificeerd op basis van kennis, status en gedrag (5 punt schaal) Interventies op basis van actievlakken AIB, BP, CM, MB

Geschiedenis Ontwikkeld door universiteit en wijkverpleegkundigen, vanaf 1975 in OMAHA. Wordt in US gebruikt door wijkverpleegkundigen, huisartsen en fysiotherapeuten. Gebaseerd op ICF Momenteel bezig om andere classificatiesystemen te integreren in OMAHA Is in ontwikkeling (bijvoorbeeld score vergelijking bij uitkomsten) Omaha Support (2018)

Waarom Eenheid in taal Kostenbesparing en gemak Verantwoording van zorg Iedere zorgorganisatie moet een gedigitaliseerd (zorg) systeem hebben Relevante gegevens voor zorgverzekeraars – makkelijk te vergelijken Veel thuiszorgorganisaties gebruiken dit systeem (Mast, 2014)

Hoe werkt Omaha? www.omahasupport.nl ​

Omaha in actie 4 domeinen | 42 probleemgebieden Omgevingsdomein Fysiologisch domein Psychosociaal domein Gezondheidsgerelateerd domein

Omaha in actie Probleemgebied in kaart brengen Classificeren Individu / leefeenheid / gemeenschap Actueel / potentieel / gezondheidsbevordering Signalen en symptomen Scoren Kennis Status Gedrag Actie Actievlak Soort actie Vrije tekst

Omaha in actie www.omahasupport.nl ​

Omaha in actie www.omahasupport.nl ​

Omaha in actie Casus week 7: Marco de Jager Marco de Jager is 27 jaar. Bij hem is een aantal maanden geleden botkanker geconstateerd. De behandeling bestond uit een combinatie chemotherapie en radiotherapie. Daarna is hij geopereerd, wat betekent een onderbeenamputatie van het rechterbeen. Hij is goed hersteld van de operatie en de wond is mooi geheeld. Hij verblijft nu op de revalidatieafdeling om te leren omgaan met een onderbeenprothese. Hij heeft verder als co-morbiditeit COPD. Dat geeft wel regelmatig vertraging in de revalidatie. Meneer De Jager werkt op de administratie bij een internationaal voedingsmiddelenbedrijf. Sinds de diagnose zit hij in de ziektewet. Hij is getrouwd met Leonie, zij werkt als verkoopster in een kledingzaak. Ze hebben een eigen huis, een rijtjeswoning, in Zwolle, dicht bij het centrum. De prothese aan het de stomp geeft nog pijn. Hij kan nu niet langer dan een uur achtereen de prothese dragen. Hij maakt zich zorgen over de toekomst. Gaat de kanker echt wegblijven, kan het terugkomen, kunnen er makkelijke uitzaaiingen ontstaan? Hij weet van zijn werkgever dat hij terug kan komen op zijn eigen werkplek. Hier zullen eventueel aanpassingen gedaan moeten worden, maar daarvoor is een Arbo deskundige aanwezig. Marco hoopt over 3 weken halve dagen te kunnen gaan werken. Of dit echt gaat lukken weet hij nog niet, omdat hij merkt nog wel snel vermoeid te zijn en moeite te hebben met concentreren. Als verpleegkundige werk je op de revalidatie afdeling. In de instelling wordt gebruik gemaakt van het OMAHA model. Je hebt regelmatig patiënten zoals meneer de jager.

www.omahasupport.nl ​

www.omahasupport.nl ​

Omaha in actie Eén van de problemen die Marco heeft is pijn. Probleem: Gezondheidsgerelateerd gedrag -> aandachtsgebied ‘Pijn’ Individu Actueel Pijn aan stomp. Niet langer dan 1 uur aan. Eén van de problemen die Marco heeft is pijn. Doel: Kennis (nu: 3, doel: 3) Gedrag (nu: 3, doel: 3) Status (nu, 5, doel: 1) Hoe past dit binnen het Omaha systeem? Interventies: (1) - Actievlak Advies, Instrueren, Begeleiden - Copingvaardigheden - Vrije tekst: EVV gaat gesprek aan over wat hij kan doen bij pijn. (2) - Actievlak Behandelen en procedures toepassen - Medicatietoediening - Vrije tekst: iedere ochtend pijnmedicatie aanreiken volgens medicatielijst apotheek

Conclusie Classificatie model Helpt bij zorg vast stellen Wordt voornamelijk gebruikt in de thuiszorg Zorgt voor eenheid in taal KR wordt verondersteld

Literatuur Mast. J. (2014). Zoeken naar de gouden standaard. URL: http://www.omahasystem.nl/Site_Omaha/docs/pdf/Zoeken_naar_de_gouden_standaard.pdf www.omahasupport.nl Kijktip: http://www.omahasystem.nl/omaha/omaha-system-classificatie.html