Mindmaps En conceptmaps, of kennisnetwerken…. Woensdag 3 oktober

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Advertisements

Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Mind mapping en Concept mapping
3.1 Energie omzetten..
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
De nieuwe syllabus scheikunde
Het bedenken van een onderwerp
In cyanobacteriën en planten
Luchtvervuiling Emissie uitstoot van gassen in de lucht
Een duurzame aarde.. ‘Een paradijs op aarde’  1200 eilanden. De grootste is 5 km 2, De eilanden zijn in groepen atollen verdeeld. Toerisme bedraagt.
Marskolonisatie Sociaal Groen Chemie Techniek
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
enzymen: katalysator Enzymen
Freemind Eelco Jurjens, Edwin Haak, Annet Kops en Frank van Polen.
Rekenbeleid
Oh, grote wereldbol !.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Convergeren en selecteren
Klimaatprobleem & De oplossing Concentrating Solar Power has a bright future.
Welkom…...
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Freemind.
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
12.3 Koolstofassimilatie In de koolstofassimilatie:
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Stofwisseling Thema 1.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
H7 Celstofwisseling.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 6-9. Het weer in Nederland isobaren lijnen op een tussen plaatsen met dezelfde luchtdruk lagedrukgebieden: rond de.
Fotosynthese en verbranding lichtenergie ↓ Fotosynthese …………………………………………………. Verbranding ↓ Verbrandingse nergie.
Een tijdlijn maken met ICT
Thema Biosfeer Paragraaf 2 HET BROEIKASEFFECT.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
1. Wat gaan we vandaag doen ?
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Fotosynthese.
Herkansingen Fotosynthese Theorie Toepassen
Trailer 'dansen op de vulkaan'
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Anorganische voedingsstoffen voor planten
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
Verbranding en ademhaling
Ecologie Hoofdstuk 6.
Helpen bij huiswerk en plannen
Bs. 1 stoffen worden omgezet (stofwisseling )
Pilot maatschappijwetenschappen
Klimaatverandering& Landbouw
Planten Hoofdstuk 2.
Hoe speel je de Pizza Game?
Duitsland “Made in Germany’’
Plantenfysiologie Fotosynthese 2
Je eigen omgeving in beeld
Eiwitten op je bordje Context 2.
Fotosynthese Koolstofdioxide uit de lucht komt het blad binnen via de huidmondjes Er valt zonlicht op de bladgroenkorrels in de bladeren GLUCOSE Tijdens.
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
BROEIKASEFFECT en OZONLAAG
Transcript van de presentatie:

Mindmaps En conceptmaps, of kennisnetwerken…. Woensdag 3 oktober 19.00-20.00 20.15-21.15 Mindmaps

Leerdoelen Kunnen verwoorden wat een Mindmap en een Conceptmap is, Aan kunnen geven wat de verschillen zijn tussen een Mindmap en een Conceptmap; Kunnen beschrijven wanneer je het best een Mindmap en wanneer je het best een Conceptmap kan maken; Weten wat je moet doen als je niet meer weet wat je moet doen bij het maken van een concept/mindmap; Kunnen vertellen hoe je je zoon/dochter verder kan helpen bij het maken van Mindmaps/Conceptmaps. Leerdoelen

Wat is een Mindmap?

Wat is een Conceptmap?

Mindmap meer voor brainstorm, indelen en hiërarchie aanbrengen Conceptmap meer voor oorzaak-gevolg-ketens. Waar zijn ze goed voor?

Hoe en waarom werkt het? Onthouden gaat beter als verbanden bekend zijn. Zoekpaden in je hersenen. Te leren feiten met elkaar in verband brengen. Kennis makkelijker beschikbaar, ook in nieuwe situaties: toepassen in ander context. Meer uitlopers en synapsen. Veel kleur v eel zintuigen inzetten.

Je kunt complexe zaken op een overzichtelijke manier weergeven Je kunt hoofd- en bijzaken makkelijker onderscheiden. De onderlinge samenhang tussen nieuwe begrippen kan worden aangegeven en verduidelijkt. Doordat je nieuwe kennis kunt "verbinden" met in het geheugen bestaande informatie onthoud je de dingen beter en sneller. Voordelen:

Voor welke vakken en hoe te gebruiken? Met name zaakvakken: Ak, Gs, Bi, Na, Sk, literatuur, etc. Aantekeningen Voorbereiden toets. Makkelijk te herhalen. Voor welke vakken en hoe te gebruiken?

Havo-vwo Weinig uit het hoofd leren. Nadruk op : tekst verklaren, Theorie toepassen in nieuwe contexten Overzicht van de stof wordt steeds belangrijker. Mind- en concept-maps zijn daar erg geschikt voor. Havo-vwo

Techniek van de mindmap Groot vel dwars op tafel Meerdere pogingen achter elkaar Hoofdthema in het midden (mindmap) Beginnen met spinnenweb Gebruik korte steekwoorden, beelden, symbolen Gebruik drukletters Techniek van de mindmap

Eerste opdracht: Mindmap: huis. Welke zaken spelen een belangrijke rol bij jouw ideale huis? Eerste opdracht: Mindmap: huis.

Voordelen en toepassings-mogelijkheden Mindmap Handig bij brainstorm, ook in groepen; Inventariseren wat er allemaal speelt rond een onderwerp; Ordenen in hiërarchische vertakkingen: hoofd-bijzaken. Handig bij het begin van projecten; Snel overzicht krijgen van de hele lesstof op 1 A3; Handig voor herhalingen bij het leren. Voordelen en toepassings-mogelijkheden Mindmap

Conceptmap

Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect Conceptmap versterkt broeikasteffect Maak in tweetallen een conceptmap over het versterkte broeikaseffect met behulp van onderstaande begrippen. Zet tekst bij de pijlen! Zet op de achterkant 3 manieren waarop het versterkte broeikaseffect zichzelf versterkt. Je mag je boek, Binas en aantekening raadplegen. De conceptmap wordt beoordeeld met een cijfer voor in je practicummap Begrippen: Smelten van Noordpoolijs Stijgen van de temperatuur [CO2] Etc.. Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect

Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect  Begrippen: Verlengen droogteperioden Smelten van Noordpoolijs Intensivering buien Stijgen van de temperatuur Ruimte maken voor rivieren [CO2] [CH4] Opname CO2 in water Verzuring oceaan Smelten zuidpoolijs Fotosynthese Waterdamp Dissimilatie Ontdooien permafrost Primaire productie Uitzetten zeewater Zeespiegelstijging Verbranden fossiele brandstoffen [CFK’s] Natte rijstteelt Weerkaatsen zonlicht Toename bosbranden   Veranderde neerslagpatronen Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect

Versterkt broeikas-effect

Beoordelen Conceptmap broeikaseffect 5 VWO Voor alle foute relaties -0,5p Onderdeel Punten Waterdamp, CFK’s, CO2 én CH4 verbonden met stijging temperatuur 0,5 Stijging temperatuur verbonden met: smelten van zuidpoolijs/noordpoolijs/permafrost verandering neerslagpatronen Uitzetten zeewater (Meer) waterdamp 0,5 per bullet Verbranding fossiele brandstoffen  CO2 Natte rijstteelt  CH4 Smelten van permafrost  door rotting!  CH4 CO2  opname in water  verzuring oceaan afname fotosynthese Verlenging droogteperiode  bosbranden  meer CO2 of: Verlenging droogteperiode  bosbranden minder fotosynthese  meer CO2 verandering neerslagpatronen  intensivering buien  ruimte voor rivier

Tweede opdracht: Concept map Begrip in aparte rechthoek. Logisch rangschikken begrippen Onderling verbinden door pijlen. Opdracht bouw een huis. De begrippen zijn: Muur, dak, huis, klei, baksteen, dakpan. Tips: Zet de lage en hoge organisatieniveaus uit elkaar Gebruik alle begrippen 1 keer. Tweede opdracht: Concept map

Fotosynthese: Planten kunnen met hun bladgroenkorrels en zonlicht Koolzuurgas en Water omzetten in Glucose en Zuurstof. Zij hebben daar licht voor nodig. Verbranding: Mensen eten de glucose uit de planten (brinta!) en verbranden die met behulp van zuurstof tot koolzuurgas en water. De energie die daarbij vrijkomt gebruiken we om warm te blijven, te bewegen en voor onze chemische processen. Tips: Zet de lage en hoge organisatieniveaus uit elkaar Gebruik alle begrippen 1 keer. Maak een conceptmap

Voordelen en toepassingen conceptmap Je wordt gedwongen de begrippen in een oorzaak-gevolgketen te zetten; Je gaat je realiseren dat er nog allerlei andere verbanden zijn (verkennen leerstof); Overzicht van de leerstof op een A3; makkelijk voor leren toets. Voordelen en toepassingen conceptmap

Hoe kan ik mijn dochter/zoon helpen? Door vragen te stellen: Waar gaat de concept map over? Wat zijn de dingen en wat zijn de processen? Wat is de invoer in het proces en wat zijn de uitkomsten? Wat is een lage organisatiegraad en wat een hoge? Wat was eerder, wat komt later? Steun: Brainfreeze duidt op leren nieuwe dingen: Geen conceptmap lukt in 1 keer: doe een poging, maak er een puinhoop van en orden hem in een betere versie; Hoe kan ik mijn dochter/zoon helpen?

Ook digitale hulpmiddelen beschikbaar.

Leerdoelen Kunnen verwoorden wat een Mindmap en een Conceptmap is, Aan kunnen geven wat de verschillen zijn tussen een Mindmap en een Conceptmap; Kunnen beschrijven wanneer je het best een Mindmap en wanneer je het best een Conceptmap kan maken; Weten wat je moet doen als je niet meer weet wat je moet doen bij het maken van een concept/mindmap; Kunnen vertellen hoe je je zoon/dochter verder kan helpen bij jet maken van Mindmaps/Conceptmaps. Leerdoelen

Nuttig?

Bouw de mindmaps verbranding en Fotsynthese om in een conceptmap. Begrip in aparte rechthoek. Logisch rangschikken begrippen Onderling verbinden door pijlen. Tips: Zet de lage en hoge organisatieniveaus uit elkaar Gebruik alle begrippen 1 keer.