STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Leren = Concentreren I II III.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Samenvatting Havo 5.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Blok 6.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
voor familie en vrienden van
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het belang van plannen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het belang van voorlezen
Woordjes leren.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Centraal Examen Nederlands
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Thema 4: Zo bereik je meer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Helpen bij huiswerk en plannen
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Voel je wel in je vel !.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Gesprekstechnieken Les 1.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoe leer je geschiedenis?
ADL Les 1.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Woordbenoemen Zelfstandig naamwoord, eigennaam, lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, telwoord.
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren Kan voor beide groepen worden gebruikt

DE HERSENEN WERKEN ZELFSTANDIG DOOR. vooral als je er even niet op let DE HERSENEN WERKEN ZELFSTANDIG DOOR vooral als je er even niet op let. Je ziet op straat iemand van vroeger lopen….. Hoe heet ze nou ook alweer……? Na een minuut of tien schiet de naam je te binnen. Vastgelopen in een kruiswoordpuzzel…….? Na een uur kun je ineens vanzelf weer verder. Je kunt niet verder met een moeilijke som.…? De volgende morgen zie je opeens de oplossing. Dit kunnen we gebruiken bij het maken van toetsen.

zien, horen, ruiken, voelen en proeven KORTE TERMIJN GEHEUGEN WERKGEHEUGEN ▼▼▼▼▼▼▼ 7 ingangen 30 seconden KORTE TERMIJN GEHEUGEN weg

zien, horen, ruiken, voelen en proeven LANGE TERMIJN GEHEUGEN WERKGEHEUGEN ▼▼▼▼▼▼▼ geleidelijk, vanzelf 30 seconden KORTE TERMIJN GEHEUGEN weg

KENNISMAKING EN INTEGRATIE Stel je maakt op een feestje kennis met een meisje. Je praat enkele minuten met haar. Dan onthou je maar heel weinig van haar gezicht. Net genoeg om haar te herkennen, wanneer je haar weer tegenkomt. Dat is het eerste netwerkje van haar in je brein. Tijdens de tweede ontmoeting groeit dat netwerkje aan. Pas na de derde ontmoeting heb je een duidelijk beeld van haar in je kortetermijngeheugen. Zo groeit het neuronet van deze ontmoeting. Dat is leren. Dat is integratie.

aangroeiend kennisnetwerk kennismaking

aangroeiend kennisnetwerk kennismaking 2de ontmoeting

aangroeiend kennisnetwerk kennismaking 2de ontmoeting 3de ontmoeting

WAT ONS BREIN MOEILIJK VINDT en waar we allemaal last van hebben

HET LEREN GAAT VAAK MOEILIJK, BIJ: te grote getallen en vreemde woorden verstopping te lang achterelkaar leren verstikking een heel nieuw vak (de vaktaal) afstoting een non-stop stroom informatie uitdoving

HET LEREN GAAT VAAK MOEILIJK, BIJ: te grote getallen en vreemde woorden verstopping te lang achterelkaar leren verstikking een heel nieuw vak (de vaktaal) afstoting een non-stop stroom informatie uitdoving Dit wordt in de les allemaal toegelicht.

HERHALEN of leren in laagjes

WAT JE ONTHOUDT ALS JE NIET HERHAALT % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ de vergeetcurve je komt uit op ongeveer 20% 70% 40% 20% 20%

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 40% 20% en als je zou herhalen na 1 uur….,

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 40% 20% waar kom je dan op uit?

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 40% 20% ook op 20% ?

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 40% 20% gelukkig niet !

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 40% 20% maar duidelijk hoger !

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 70% 40% 20% en na een dag ?

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 90% 70% 40% 20% na een week ?

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 90% 70% 40% 20% en als er na 4 weken een toets is ?

WAT JE ONTHOUDT ALS JE HERHAALT NA % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 90% 70% 40% 20% dit noem ik verder onthoudcurves.

HERHAAL ALLES WAT JE MOET LEREN ■ na een uur ■ na een dag EEN IDEAAL HERHAALPLAN HERHAAL ALLES WAT JE MOET LEREN ■ na een uur ■ na een dag ■ na een week ■ na vier weken of als er een toets is MAAR HOE VOER JE DAT UIT?

HERHAAL ALLES WAT JE MOET LEREN ■ na een uur ■ na een dag EEN IDEAAL HERHAALPLAN HERHAAL ALLES WAT JE MOET LEREN ■ na een uur ■ na een dag ■ na een week ■ na vier weken of als er een toets is MAAR HOE VOER JE DAT UIT? Dit wordt in mijn les uiteengezet

DE KUNST VAN HET LEREN IN LAAGJES 1. HET SUPER HERHAALPLAN voor wie gewend is om dagelijks te studeren 2. HET MAXIMALE HUISWERKPLAN voor wie regelmatig, maar niet elke dag studeert 3. HET MINIMALE HUISWERKPLAN voor wie onregelmatig, eigenlijk te weinig, studeert

STUDEREN ZONDER HERHAALPLAN % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ toets? 40% 20% je herhaalt pas vlak voor de toets

MET EEN GOED HERHAALPLAN % 100 80 60 40 20 [ SUPERHERHAALPLAN of MAXIMALE HUISWERKPLAN ] 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 95% 80% 60% 40% 20%

MET HET MINIMALE HUISWERKPLAN % 100 80 60 40 20 1 UUR 1 DAG 1 WEEK 4 WEKEN ▼ ▼ ▼ ▼ 60% 40% 20%

■ Kies een herhaalplan, dat bij je past HET LEREN IN LAAGJES Je zult veel minder tijd nodig hebben voor je studie als je het slim aanpakt: ■ Kies een herhaalplan, dat bij je past ■ Leer ook vlak voor een toets altijd “in laagjes”… Dus niet alles in één keer. ■ Werk eerst aan het vak, dat je het laatst hebt gehad. ■ Gebruik altijd een leertechniek. Overlezen helpt echt niet.

LEERTECHNIEKEN de kracht van de vraag

DE KUNST VAN HET ECHTE LEREN UIT HET HOOFD LEREN en BEGRIJPEND LEREN Je kunt niet begrijpend leren, als je niet de namen, begrippen, termen, symbolen, afkortingen en wetten van dat vak uit je hoofd kent. Zonder kennis van het jargon (de vaktaal) en van de eenvoudige feiten kun je niet denken in dat vak. Begin dus tijdig met het “UIT HET HOOFD LEREN".

ALGEMENE LEERTECHNIEKEN ■ grondig lezen ■ berekeningen en ander maakwerk ■ schema’s maken (sla ik over) ■ woorden leren ■ een mindmap maken ■ een samenvatting maken ■ een vragenlijst maken Hier behandel ik alleen de laatste twee

EEN SAMENVATTING MAKEN ► Lees eerst het geheel oriënterend door EEN SAMENVATTING MAKEN ► Lees eerst het geheel oriënterend door. ► Verdeel de tekst in stukken van 10 tot 15 zinnen. ► Vraag je per onderdeel af: “Wat staat er nou precies?” “Waar gaat het hier nou om?” “Wat kan ik hier weglaten?” ► Schrijf dit onderdeel in een paar zinnen op. ► Als je alle stukken kort hebt opgeschreven, is de samenvatting klaar.

EEN SAMENVATTING MAKEN ► Lees eerst het geheel oriënterend door EEN SAMENVATTING MAKEN ► Lees eerst het geheel oriënterend door. ► Verdeel de tekst in stukken van 10 tot 15 zinnen. ► Vraag je per onderdeel af: “Wat staat er nou precies?” “Waar gaat het hier nou om?” “Wat kan ik hier weglaten?” ► Schrijf dit onderdeel in een paar zinnen op. ► Als je alle stukken kort hebt opgeschreven, is de samenvatting klaar. DAARNA WEGDOEN……!

EEN SAMENVATTING MAKEN ► Lees eerst het geheel oriënterend door EEN SAMENVATTING MAKEN ► Lees eerst het geheel oriënterend door. ► Verdeel de tekst in stukken van 10 tot 15 zinnen. ► Vraag je per onderdeel af: “Wat staat er nou precies?” “Waar gaat het hier nou om?” “Wat kan ik hier weglaten?” ► Schrijf dit onderdeel in een paar zinnen op. ► Als je alle stukken kort hebt opgeschreven, is de samenvatting klaar. DAARNA WEGDOEN……! BIJ HERHALING DOE JE ALLES OPNIEUW

EEN SAMENVATTING MAKEN Van leerstof waar een verhaal in zit, kun je de samenvatting wel gebruiken bij het herhalen. Als je die leest, komt het hele verhaal weer naar boven. Bij het overlezen van andere samenvattingen, zie je eigenlijk alleen maar een ‘skelet’ …. Dat is onbruikbaar voor de herhalingen.

EEN VRAGENLIJST MAKEN Lees eerst het hele hoofdstuk door. Verzin dan alle mogelijke vragen of opdrachten over die tekst en schrijf die op. ► Stel heel veel kleine kennisvragen, de weetjes. ► Vraag in twee richtingen... ► Stel ook DENK-vragen over alles wat je moet begrijpen. Schrijf de antwoorden niet op (alleen soms in klad). De tekst zelf geeft je de volledige antwoorden. ► Vragenlijst op papier? Laat enkele regels open, voor extra vragen die je bedenkt.

EEN VOORBEELD VRAGENLIJST 1. Noem drie geheugens. 2. Wat verstaan we onder uitdoving? 3. Wat moet je doen als je na ziekte weer naar les gaat? 4. Wat bedoelen we met een ideaal herhaalplan? 5. Omschrijf het maximale huiswerkplan. Schrijf geen antwoorden op Probeer ook de snelle versie met korte vragen:

EEN VOORBEELD SNELLE VRAGENLIJST 1. drie geheugens? 2. uitdoving? 3. na ziekte weer naar les? 4. ideaal herhaalplan? 5. maximale huiswerkplan? Schrijf geen antwoorden op.

HERHALEN MET DE VRAGENLIJST De eerste herhaling is het maken van de vragenlijst. JE LEERT AL VEEL VAN HET MAKEN VAN DE LIJST Bij elke volgende herhaling probeer je de vragen te beantwoorden. Soms verzin je nog enkele vragen. Het maken van de lijst is even veel werk, daarna niet meer, want je kunt de vragenlijst gebruiken bij al je herhalingen.

EN NU AAN HET WERK Kies eerst het herhaalplan dat bij je past, want dat regelt wanneer en wat je studeert. Kies dan voor elk onderwerp een leertechniek, want daarmee bepaal je hoe je leert. Het maakwerk loopt vanzelf. Als je meestal te weinig studeert, maak dan een haalbaar urenplan, waarmee je bepaalt hoelang je studeert.

EXTRA LEREN VOOR EEN TOETS ■ Een toets leren als je te weinig hebt gestudeerd. Leer ook dan in laagjes: ‘s middags herhaal je eerst even de stof van ‘s morgens, ‘s avonds herhaal je de stof van ‘s middags en de volgende morgen herhaal je de stof van de vorige dag.

EXTRA LEREN VOOR EEN TOETS ■ Begin minstens twee dagen vóór de toets. ‘s morgens lees je de hele leerstof eens rustig door, ‘s middags werk je met een leertechniek zover als je komt ‘s avonds herhaal je de stof van die middag. ■ De tweede dag en de volgende morgen herhaal je de stof van de vorige dag.

EINDE DEEL 1 Beter Leren Kan voor beide groepen worden gebruikt

STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 2 Slimmer Leren Kan voor beide groepen worden gebruikt