Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Probleem gestuurd onderwijs
De waarde van cultuureducatie
Het Nederlandse onderwijs:
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
ODBS Pieterskerkhof Doelstellingen: - Aanleggen draadloos internet
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Alfons ten Brummelhuis
OFC28 mediawijsheid les 4.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Evaluatie Leerlijnen.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Presentatie EduCheck SOML
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
Info avond Kunskapsskolan klas 1
De veranderende rol van de IB
Infosessie 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Open Dag 2018 Van harte Welkom!.
Samenwerken en communicatie
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Activernde didactiek & passende werkvormen
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Leerbedrijfjes.
Digitale geletterdheid
In hoeverre zijn de 21st century skills zichtbaar binnen de plusprofielen? KW2COLLEGE.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Social media Wat deel je wel en niet?.
Terugkomdag intern begeleiders september 2017
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen Van harte welkom! Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen

Terug- & vooruitblik op het project Kennismaking met Todaysmeet https://todaysmeet.com/ATS2020_WS20161005 (raadpleegbaar tot 11/10/16) Zie ook https://padlet.com/tomvandenbroeck06/ats2020voorstelling Wie ben je? Wat zijn je drijfveren? Gebruik je Smartschool? Mogen we foto’s nemen, die we delen via sociale media? TIMING 09.00 > 09.20 Hannelore Audenaert (projectleider) Philip Lambrechts & Glenn Vermeiren (ATS-coaches)

Terugblik op het project

Terugblik Wat zijn de speerpunten van dit project? Welke doelstellingen bereikte je ondertussen? Hoe zag je proces eruit? Wat verwacht je nog? Wat zijn je gevoelens (+/-) tegenover dit project? INHOUD Vaardigheden uit de 21ste eeuw: https://www.kennisnet.nl/artikel/alles-wat-je-moet-weten-over-21e-eeuwse-vaardigheden Mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden, Informatievaardigheden, Computational thinking > tools Probleem oplossen, creatief denken, kritisch denken, zelfregulering > houding & vaardigheid Sociale en culturele vaardigheden > ontplooiing tot wereldburger Samenwerken, communiceren > aanpak WERKVORM Groepsvorming adhv schoolbordportaal http://www.schoolbordportaal.nl/flash-overlay.php?id=839&title=Groepjesmaker%20|%20Maatjesmaker Bespreking van de bullets in groepjes > verslag in plenum TIMING 09.20 > 09.45

Learning designs onder de loep

Voorbeeld macro impressionisme Voorbeeld micro impressionisme Learning Design Voorbeeld macro impressionisme Voorbeeld micro impressionisme Skills framework als richtingaanwijzer INHOUD Macro- & microdesigns verkennen WERKVORM Plenum TIMING 09.45 > 10.10

PAUZE 10.10 > 10.25u.

Vooruitblik op het project Learning designs ontwerpen Portfolio Onderzoeksluik

Oriëntering & voorbereiding Uitvoering & reflectie Learning Design Oriëntering & voorbereiding Uitvoering & reflectie INHOUD Learning design van deze workshop WERKVORM Oriëntering en voorbereiding: plenum Uitvoering en reflectie: in groepjes van twee, bij voorkeur van hetzelfde vakgebied, een LD ontwerpen obv een bestaande lespraktijk. Resultaat uploaden naar Seesaw. TIMING 10.25 > 11.25

Seesaw: platform van de leerling Portfolio Seesaw: platform van de leerling Notebook en/of Smartschool: platform van leerling en leerkracht INHOUD Uitwisseling over de krachtlijnen, voor- & nadelen van de platformen WERKVORM Interactief plenum TIMING 11.25 > 11.45

Onderzoeksluik INHOUD Richtlijnen onderzoek WERKVORM Plenum TIMING 11.45 > 12.15

Hartelijk dank voor je medewerking! Tot ziens op de workshop van 19 oktober 09.00 > 12.30u. CVO Antwerpen