Handleiding voor professionelen ezbo - ethab Het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood ZBO (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden THAB genoemd) Handleiding voor professionelen
eZBO (eTHAB) Een handleiding voor professionelen : - indienen van aanvragen voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) genoemd) - raadplegen van de gegevens ZBO
inhoudstafel Inhoud Wat is eZBO en welke rol nemen jullie op ? Hoe krijg je toegang tot eZBO als professionele werker ? Hoe gebruik je eZBO ? Tips voor een vlot gebruik Heb je een fout gemaakt ? Hoe een afgewerkte of niet afgewerkte aanvraag verwijderen uit eZBO ? Foutberichten als er geen aanvraag kan ingediend worden Hulp nodig ? Hoe inloggen ? Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Hoe wordt een aanvraag ZBO berekend ? Hoe wordt een herzieningsaanvraag ZBO ingediend ? Raadpleging van de gegevens in eZBO : “mijn gegevens” en “overzicht beslissingen”
Wat is eZBO en welke rol nemen jullie op ? Enige context 6de staatshervorming – decreten van 24 juni 2016 en 18 mei 2018 houdende de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) ZBO - THAB voor aanvragen in Vlaanderen -> Vlaanderen Zorgfonds/VSB Zorgkassen Een nieuwe toepassing : eZBO - eTHAB De rollen Burger – DMW ziekenfondsen - OCMW - gemeente via eID van de PMZ* of via de eigen eID Aanvragen indienen in eZBO Raadplegen van de gegevens in eZBO Aanvragen ZBO behandelen Beslissen en betalen *PMZ: persoon met zorgbehoefte 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe krijg je toegang tot eZBO als professional ? Werk je voor een OCMW of een gemeentelijke administratie ? Dan kan je in eZBO met je eigen eID en met de eID van de PMZ een aanvraag voor hem of haar indienen. De presentaties van de opleiding staan op de website : https://www.zorg-en-gezondheid.be/begeleiden-aanvraag-tegemoetkoming-hulp-aan-bejaarden De algemene informatie over het ZBO kan u vinden op : https://www.vlaamsesocialebescherming.be/het-zorgbudget Link voor het indienen van een aanvraag (of herziening) ZBO in Vlaanderen : www.vlaamsesocialebescherming.be/ezbo 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe krijg je toegang tot eZBO als professional ? Wat heb je nodig om je aan te melden via een eID-kaartlezer ? een PC/laptop met eID-software een eID-kaartlezer uw eID en uw pincode Browsers: Internet Explorer Google Chrome Firefox 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Aanmelden bij EZBO voor medewerkers van gemeente en OCMW Toegangs- en Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid
Aanmelden bij eZBO voor medewerkers van gemeente of OCMW Stap 1 : surf naar URL www.vlaamsesocialebescherming.be/ezbo Je komt op de aanmeldpagina Jullie moeten nog de juiste URL nog aanvullen
Aanmelden bij ezbo voor medewerkers van gemeente of OCMW Stap 2 : meld je aan met een van de aanmeldmiddelen van de Vlaamse overheid Meer informatie over activeren van een aanmeldoptie: zie verder in de slides + zie online Per aanmeldoptie uitgelegd hoe dat moet
Aanmelden bij eThab voor medewerkers van gemeente of OCMW Opgelet! Medewerkers van een zorgkas kunnen ook aanmelden o.b.v. hun eigen medewerkersaccount van de zorgkas : DIT WERKT NIET VOOR MENSEN VAN EEN GEMEENTE OF OCMW
Vanaf 01/2017 : aangepaste aanmeldschermen
Aanmelden bij eZBO voor medewerkers van gemeente of OCMW Stap 3 : kies voor “medewerker van een lokaal bestuur”
Aanmelden bij eThab voor medewerkers van gemeente of OCMW Hulp nodig? Vraag en antwoord in aanmeldscherm Nog niet geholpen? Neem gratis contact via 1700
Meer informatie … Meer informatie over aanmelden : https://overheid.vlaanderen.be/toegangsbeheer https://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse-overheid/werking-van-de-vlaamse-overheid/aanmelden-met-eid Je vindt er per aanmeldoptie : Informatie over “Mijn digitale sleutels” van CSAM Handleidingen én filmpjes met uitleg Stappenplannen om aanmeldoptie te activeren Vragen en antwoorden “Mijn digitale sleutels” = profiel dat elke burger heeft bij CSAM (Fedict) om voor zichzelf aanmeldopties te activeren, te beheren: bijvoorbeeld als je wilt kunnen aanmelden door gebruik te maken van de beveiligingscode via mobiele app
Aanmelden bij eZBO voor medewerker van gemeente of OCMW Kun je niet aanmelden en krijg je een melding gelijkaardig aan: Vraag de lokale beheerder(s) van jouw gemeente of OCMW om je het juiste gebruikersrecht te geven (zie volgende slides).
Gebruikers en rechten beheren voor eZBO voor gemeente of OCMW Om te kunnen aanmelden bij eZBO als “medewerker van een lokaal bestuur” (gemeente of OCMW) MOET JE HET JUISTE “GEBRUIKERSRECHT” krijgen Wie kan gebruikersrechten geven aan mensen van een gemeente of OCMW ? Elke gemeente of OCMW heeft 1 of meer “lokale beheerders” Wie is lokale beheerder ? De gemeentesecretaris of iemand aangeduid door de gemeentesecretaris Geen idee wie je moet aanspreken? Vraag via 1700 op wie jouw lokale beheerder is “doorgeven aan Pieter”
Gebruikers en rechten beheren voor eZBO voor gemeente of OCMW Lokale beheerder moet aanmelden bij Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid: https://vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be Lokale beheerders kennen deze toepassing voor : Rechten om raadsbesluiten te kunnen doorsturen naar de Vlaamse overheid Rechten voor Digiflow (informatie i.k.v. overheidsopdrachten) Rechten voor … “doorgeven aan Pieter”
Gebruikers en rechten beheren voor eZBO voor gemeente of OCMW Welk recht toekennen voor eZBO? eZBO gebruiker: daarmee kan iemand aanmelden bij de toepassing van eZBO Deze slide moet worden aangevuld door de mensen van eThab
Gebruikers en rechten beheren voor eZBO voor gemeente of OCMW Hoe ziet Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid er uit?
Meer informatie… Meer informatie over gebruikers en rechten beheren : https://overheid.vlaanderen.be/gebruikersbeheer Je vindt er : Filmpjes met uitleg Handleiding Overzicht van rechten
Gebruikers en rechten beheren voor eZBO voor gemeente of OCMW Hulp nodig? Naar de informatiepagina via tab “Hulp” Nog niet geholpen? Neem gratis contact via 1700
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe gebruik je eZBO ? Tips voor een vlot gebruik eZBO is een toepassing via het internet. Iedereen kan een aanvraag of herziening inbrengen en gegevens raadplegen. Je kan de applicatie doorlopend gebruiken. Het rijksregisternummer is het centrale gegeven en de sleutel tot het dossier van iemand. Het moet verplicht correct worden ingevuld. Heeft u stukken die u als bijlage bij de aanvraag wil toevoegen: scan ze in en verstuur ze via mail naar de zorgkas. Het mailadres vindt u rechts op het aanvraagscherm (zie verder). Vermeld hierbij in de mail het rijksregisternummer van de PMZ en de initiatiedatum van de aanvraag. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe gebruik je eZBO ? Bijkomende inlichtingen opvragen bij aanvrager De zorgkas gaat voor de volgende inkomsten na of de uitkeringen die de PMZ opgegeven heeft, kloppen. Hiervoor richt de zorgkas zich tot de aanvrager. Heeft de PMZ niets vermeld, dan hoeft de zorgkas dit niet verder na te gaan. De zorgkas vraagt aan de aanvrager de passende bewijzen voor : Aard van het inkomen Aard van het bewijs Onderhoudsgeld tussen echtgenoten (alimentatie) Vonnis of rekeninguittreksel Uitbetaling van een kapitaal ingevolge een ongeval Vonnis schaderegeling of minnelijke schikking Verkoop van een onroerend goed tegen lijfrente Akte of bewijs van betaling Inkomsten, door pmz meegedeeld in het commentaarveld Bedrag opvragen bij de pmz (als hij geen bedragen in het commentaarveld heeft meegedeeld) Hypotheek op een onroerend goed Ontvangstbewijs of overschrijvingsbewijs, een verklaring van de financier of van de notaris die als tussenpersoon optreedt tussen de partijen Schulden of wederbelegging bij een afstand onder bezwarende titel Facturen of aankoopakte 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe gebruik je eZBO ? Bijkomende inlichtingen opvragen bij derde De zorgkas gaat voor de volgende inkomsten na of de uitkeringen die de PMZ opgegeven heeft, kloppen. Hiervoor richt de zorgkas zich rechtstreeks tot de officiële instantie die verantwoordelijk is voor deze uitkering. Aard van het inkomen Aard van het bewijs Dienst Uitkering beroepsziekte Inlichting FBZ Fonds voor beroepsziekten: Sterrekundelaan 1 – 1210 Brussel attest@fbz.fgov.be tel 02/226.62.44 Uitkering arbeidsongeval Inlichting FAO Fonds voor arbeidsongevallen: Troonstraat 100 – 1050 Brussel finan@faofat.fgov.be tel 02/506.84.37 Uitkering fonds bestaanszekerheid bouwbedrijf (indien niet in Pensioenkadaster) Inlichting fonds bestaanszekerheid bouwbedrijf Fonds bestaanszekerheid bouwbedrijf: Koningsstraat 132 bus1 – 1000 Brussel eindeloopbaan@constructiv.be pensioenen (indien niet in Pensioenkadaster) Inlichting FPD (vroeger RVP) FDP (federale pensioendienst voor werknemers, zelfstandigen en ambtenaren): info@sfpd.fgov.be tel 1765 (Pensioenlijn) Andere inkomsten (extra legale voordelen) Inlichting van de bevoegde dienst Patrimoniumdocumentatie: cci.ivu-cei.patdoc@minfin.fed.be Hout en stofferingen: Hof-ter-Vleestdreef 5 bus 1, 1070 Brussel fonds@fedustria.be Diamantkas: verlofkas.diamant@rvd.be NMBS: Frankrijkstraat 85, 1060 Brussel h-hr343@hr-rail.be tel 02/525.25.81 NKOP: Kunstlaan 30, 1040 Brussel carine.tossens@minsoc.fed.be Tel 02/528.91.26 DIBISS: Bijzondere Sociale Zekerheidsstelsels, directie van de overzeese sociale zekerheid Jozef II straat 47, 1000 Brussel Andy.galle@dibiss.fgov.be Tel 02/239.14.24 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe gebruik je eZBO ? Tips voor een vlot gebruik De aanvraagdatum of de initiatiedatum is de datum van het indienen van de aanvraag. De aanvraagdatum bepaalt (bij een aanvraag) de datum waarop het recht kan toegekend worden. Heb je een aanvraag niet volledig kunnen afwerken ? Geen probleem : elke keer dat je op de toets “volgende” geklikt hebt, wordt alles tussentijds opgeslagen en kan je steeds opnieuw de draad oppakken waar je was gebleven. Het is dus mogelijk om onvolledige aanvragen op te slaan en er nadien verder aan te werken. Ingangsdatum is de eerste dag van de maand na datum waarop deel 1 van de aanvraag is voltooid. Je hebt dan nog 30 dagen om deel 2 (contactgegevens en zelfredzaamheid) en deel 3 (gezinssamenstelling en financiële gegevens) te vervolledigen. In de raadpleegfunctie (zie verder) kunt u via de rode bollen in de balk bovenaan vlot navigeren tussen de verschillende schermen. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe gebruik je ezbo ? Hoe een afgewerkte of niet afgewerkte aanvraag verwijderen uit eZBO ? Het is niet mogelijk om een ingediende aanvraag te verwijderen. De PMZ kan wel steeds verzaken aan zijn aanvraag (klik op vuilbakje). Verzaken is pas mogelijk na de registratie van de aanvraag, dus nadat deel 3 (gezinssamenstelling en financiële informatie) ingevuld is. Verzaken is bij een medische herziening pas mogelijk tot op het moment dat het resultaat van de evaluatie van de vermindering van de zelfredzaamheid aan de VSB doorgestuurd wordt door de FOD Sociale Zekerheid. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
(Automatische) controle van voorwaarde Foutboodschap (verkort) Hoe gebruik je ezbo ? Foutberichten als er geen aanvraag kan ingediend worden (Automatische) controle van voorwaarde Foutboodschap (verkort) PMZ niet gekend in Ledenbeheer. U bent niet gekend bij de VSB. PMZ is jonger dan 65 jaar. U moet 65 jaar of ouder zijn. Voor IVT/IT … PMZ heeft aansluitplicht vrijwillig. U kan geen aanvraag voor een ZBO indienen in Vlaanderen. Woont u in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, … PMZ heeft aansluitplicht verboden. U kan niet aansluiten bij de VSB. PMZ heeft aansluitplicht verplicht maar heeft geen zorgkas. U moet aangesloten zijn bij een zorgkas. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe gebruik je eZBO ? Hulp nodig ? Heb je een inhoudelijke vraag over een dossier ? Contacteer de zorgkas van de PMZ Telefoon en mailadres vindt u rechts op het aanvraagscherm (zie verder) Is de persoon niet aangesloten bij een zorgkas, contacteer VSB (vsb.zorgbudgetouderen@zorg-en-gezondheid.be ). Telefoon en mailadres vindt u in de foutboodschap die u krijgt omdat de persoon niet aangesloten is Woont de persoon in Brussel, dien dan een aanvraag in bij de FOD Sociale Zekerheid Heb je een technisch probleem met eZBO ? Contacteer de zorgkas van de PMZ. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? In de productieomgeving : de definitieve URL om een aanvraag of herziening ZBO in te dienen is www.vlaamsesocialebescherming.be/ezbo. Na het klikken op deze URL komt u op de pagina “aanmelden voor eZBO”. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? In eZBO kan je enkel inloggen met je e-ID. Opgelet : niet klikken op ‘token’ of ‘eenmalige code’. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? Als je verder wilt gaan via “eID en aangesloten kaartlezer”, klik je op “ga verder” : 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? Je bekomt het onderstaande scherm waar je klikt op “aanmelden” : 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? Hulp nodig ? Onderaan hetzelfde scherm staan er enige vragen. Als je er op klikt, dan krijg je de nodige uitleg. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? Je bekomt het onderstaande scherm 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? En hier wordt de pincode gevraagd van de e-ID die gebruikt wordt. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? Foutcodes zijn steeds mogelijk. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe inloggen ? Als OCMW- of gemeentemedewerker klik je op “medewerker van een lokaal of provinciaal bestuur”, en dan op “ga verder” : 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? statussen Gestart : deel 1 (initiatie) van de aanvraag/herziening is afgewerkt. Medische inschaling aangevraagd : deel 2 van de aanvraag/herziening is afgewerkt. Geregistreerd : deel 3 van de aanvraag/herziening is afgewerkt. De aanvraag/herziening is nu volledig ingevuld. Basisrecht wordt berekend : aanvraag is geregistreerd, er is een medische inschaling en de automatische gegevensstromen zijn ingelezen. Basisrecht berekend : het systeem heeft een basisrecht berekend. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? statussen Positief beslist : de zorgkas heeft een positieve beslissing genomen. Negatief beslist : de zorgkas heeft een negatieve beslissing genomen. Vorige beslissing stopgezet : hernoemd naar: Vorige beslissing overschreven door een nul-recht : via een negatieve beslissing op een herziening is de vorige positieve beslissing stopgezet. Stopgezet : de positieve beslissing is stopgezet. (extra status) Vervangen : de aanvraag/herziening krijgt geen uitwerking meer (door een positieve beslissing op een (volgende) herziening). Achterhaald : de status toegekend aan alle beslissingen met een ingangsdatum NA een stopzetting 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Hulp nodig ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Het is aan te raden vooraf eZBO te raadplegen Is er voor het rijksregisternummer reeds een aanvraag lopende ? Het heeft geen zin opnieuw een aanvraag in te dienen als een vorige aanvraag nog in behandeling is. Een aanvraag ZBO voor iemand in Vlaanderen moet in eZBO ingediend. Elke aanvraag van een “nieuwe” persoon met een handicap en elke aanvraag van een persoon die dan wel een dossier THAB heeft bij de FOD SZ maar geen ZBO in uitbetaling (dus enkel een medische erkenning bij de FOD SZ) zal passeren en is dus correct ingediend in eZBO. Aanvragen voor dossiers ZBO in uitbetaling, herzieningen dus, dienen ook in eZBO ingediend te worden. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Een parkeerkaart aanvragen ? Als iemand een aanvraag voor ZBO indient, kan hij tegelijkertijd ook een parkeerkaart aanvragen in deel 2 (“contactgegevens en zelfredzaamheid”). Als deze aanvraag voor een parkeerkaart niet gebeurde in deel 2, dan kan er ook nog steeds een parkeerkaart aangevraagd worden via “gegevens”. OPGELET : enkel en alleen een parkeerkaart aanvragen in eZBO, dus niet in combinatie met een aanvraag ZBO, is niet mogelijk in eZBO : dat moet bij de FOD SZ. FOD SZ : Via het contactformulier op de website van de FOD SZ Via het telefoonnummer 0800 987 99 Per post : FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal Personen met een handicap, Kruidtuinlaan 50 bus 150, 1000 Brussel De aanvraag voor parkeerkaart wordt behandeld en beslist door FOD SZ. Er is geen rol voor de zorgkas. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Vul een RRN in en klik op “zoek aanvragen”. Je krijgt het volgende scherm als er nog geen aanvragen zijn. Om een aanvraag in te dienen klik je op “maak nieuwe aanvraag”. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Een dia met enige uitleg over de bollen op het overzichtsscherm : de logica van het indienen en van het behandelen van een aanvraag 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Je klikt op “vul in”. Dan kom je in het scherm “gegevens zorgbehoevende”. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Dan kom je in het scherm “gegevens zorgbehoevende”. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? De woonvoorwaarde is essentieel voor het indienen van een aanvraag ZBO. Antwoordt men dus 2 maal NEEN op deze vraag, dan kan men geen aanvraag ZBO indienen. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? De onderstaande vraag van bol 1 laat toe om elektronische gegevensstromen te gebruiken voor de behandeling van deze aanvraag ZBO. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Automatische gegevensstromen Om een aanvraag ZBO te behandelen en te beslissen moeten we eerst een aantal inlichtingen verzamelen. Bepaalde inlichtingen komen van de aanvrager. De meeste inlichtingen komen echter van andere instanties die deze gegevens reeds hebben en er authentieke bron van zijn. Deze gegevens komen automatisch in eZBO op basis van het rijksregisternummer dat gebruikt wordt om een aanvraag in te dienen. Rijksregister Identificatiegegevens en gezinssamenstelling FOD Financiën Belastbare inkomsten en patrimoniumgegevens (bezit en afstand (verkopen en schenkingen) van onroerende goederen) Pensioenkadaster Pensioengegevens en andere tegemoetkomingen Handiservice De rechten op andere tegemoetkomingen 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? automatische gegevensstromen Automatische gegevensstromen De volgende stromen worden sequentieel bevraagd door het systeem : Gezinssamenstelling (rijksregister via KSZ) Pensioenen van de PMZ (FPD via KSZ) IT/IVT van de PMZ (FOD SZ via KSZ) Beroepsinkomsten, vervangingsinkomsten van de PMZ (FOD FIN via KSZ) Patrimonium van de PMZ (FOD FIN via KSZ) Pensioenen van de partner (FPD via KSZ) Beroepsinkomsten, vervangingsinkomsten van de partner (FOD FIN via KSZ) Patrimonium van de partner (FOD FIN via KSZ) 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? automatische gegevensstromen Automatische gegevensstromen Van zodra er eentje vastloopt, is de ‘data collection’-ketting vastgelopen, en gaat die in ‘RETRY’. Geen nood echter, enige tijd later wordt een 2de, …, 5de poging ondernomen. Er wordt dus 5 keer geprobeerd om de gegevens elektronisch op te halen, telkens met een interval van 6 uren. Als het dan nog niet lukt, dan gaat dit finaal in ‘ERROR’. ‘RETRY’ en ‘ERROR’ zijn uitzonderlijk : in meer dan 95 % van de aanvragen lukt het reeds bij de 1ste bevraging ! ‘ERROR’ : VSB krijgt een lijst en lost deze gevallen op samen met de KSZ en de betrokken instantie. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Automatische gegevensstromen In eZBO zie je bij het invullen van de aanvraag/herziening geen verschil tussen : een stroom die gelukt is, maar waar er geen informatie beschikbaar is een mislukte stroom. In eZBO kan je wel steeds de aanvraag volledig registreren, ook als de automatische gegevensstromen mislukt zijn. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Automatische gegevensstromen Hoe ziet men of een elektronische stroom mislukt is ? in het overzichtsscherm kan men zweven boven de status van het dossier als de status ‘externe gegevens’ groen is, zijn alle 8 bevragingen voor het systeem gelukt als men een rood kruisje ziet, weet men dat de stroom mislukt is waar het juist is vastgelopen, kan je helaas niet zien in de applicatie 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Eens de aanvraag ZBO opgestart is (bol 1), komt men in het volgende scherm : 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Velden met een sterretje zijn verplicht in te vullen Telefoon of GSM of email: 1 van beide velden moet verplicht ingevuld worden. Er is een cascade van aanspreekpersonen: Wettelijke vertegenwoordiger Contactpersoon die geen wettelijke vertegenwoordiger is PMZ zelf OPGELET : als men een wettelijk vertegenwoordiger heeft ingevuld, dan wordt die de aanspreekpersoon voor de zorgkas. Als er dan ook nog een contactpersoon wordt ingevuld, dan kunnen deze gegevens gebruikt worden door de FOD Sociale Zekerheid met het oog op de medische inschaling. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Invullen van contactgegevens OPGELET : men kan maar 1 communicatiekanaal aangeven, dus ofwel de telefoon ofwel e-mail. TELEFOON Gelieve het telefoonnummer of het gsm-nummer volledig en correct in te vullen. Model : 0476555555 of 095555555 MAIL Als iemand kiest om per e-mail gecontacteerd te worden, is het e-mailadres uiteraard verplicht in te vullen. Let er bij het invullen van het e-mailadres zeker op dat het volledige adres wordt ingevuld, ook bijv. de ‘.com’ of ‘.be’. Er wordt ook gevraagd of alle communicatie voortaan via mail mag verlopen. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Bankgegevens : BE en 14 cijfers 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Invullen van een bankrekeningnummer: Het invullen van een bankrekeningnummer is verplicht. Een tegemoetkoming ZBO wordt enkel en alleen uitbetaald op een bankrekening. Bij het invullen van een Belgisch rekeningnummer wordt gecontroleerd of het formaat in orde is (16 posities : BE en dan 14 cijfers) en of het controlegetal overeenstemt met de rest van het nummer. Dit vermijdt foutief ingevulde rekeningnummers. Bij een buitenlandse bankrekening moet de buitenlandse IBAN-code (2 letters met de landcode + maximaal 30 cijfers, controle van de controlecijfers) opgegeven worden en ook de BIC-code (bank identificatie code) of de SWIFT-code. De persoon met een handicap moet de rekeninghouder of mede-rekeninghouder zijn van de opgegeven bankrekening. De bankrekening moet bovendien een zichtrekening zijn en geen spaarrekening. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? De evaluatie van de vermindering van zelfredzaamheid Deze evaluatie wordt gedaan door de controle-arts van de Directie-generaal Personen met een handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid. Deze controle-arts neemt zelf contact op met de behandelende arts om de medische informatie op te vragen. De behandelende arts stuurt deze informatie bij voorkeur elektronisch naar de controle-arts. Als de vereiste medische informatie door de behandelende arts niet elektronisch ter beschikking kan gesteld worden aan de controledokter van de DG, dan kan de DG papieren documenten ter beschikking stellen van de behandelende arts. Het is belangrijk aan de burger te vragen of hij hier toestemming voor geeft. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Invullen van de naam van de behandelende arts Gelieve de PMZ er bij het begin van de aanvraag op te wijzen dat het verplicht is om de naam van de behandelende arts op te geven. Dit is bij voorkeur de huisarts die toegang heeft tot het Globaal Medisch Dossier. Heeft de persoon met een handicap geen behandelende arts of beschikt deze niet over recente medische informatie ? Dan kan deze persoon het beste een afspraak maken met een dokter zodat de DG Personen met een handicap deze recente gegevens kan opvragen bij de arts. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Wat als de aanvrager reeds een medische erkenning bij de DG heeft ingevolge een vroegere aanvraag voor een integratietegemoetkoming IT of voor een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden THAB en de aanvrager wenst deze medische erkenning te behouden en wenst dus geen nieuw medisch onderzoek ? Afspraak tussen de VSB en de DG : de medische inschaling in het kader van de integratietegemoetkoming IT of in het kader van de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden ZBO nog geldig : ofwel omdat ze voor onbepaalde duur is, ofwel ze voor bepaalde duur is en nog niet verstreken is over te nemen als de aanvrager dat wenst en vraagt. Als er dus reeds een medische erkenning is bij de FOD SZ, krijgt de aanvrager eerst de vraag of de medische score die men reeds heeft, mag overgenomen worden. Zo ja, dan volgt er geen nieuwe medische inschaling. Zo neen, dan wel en dan moet men de volgende vragen aangaande de vermindering van de zelfredzaamheid invullen. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Dit is mogelijk in de volgende gevallen : Personen met een nog geldige medische erkenning IT of THAB die nu een ZBO aanvragen Personen met een nog geldige medische erkenning THAB die naar Vlaanderen verhuizen (vanuit Wallonië of vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Invullen van situaties om een dossier prioritair te behandelen : We vragen naar situaties waarin een medisch dossier door de controle-arts van de FOD SZ als prioritair behandeld kan worden. Deze situaties zijn dezelfde als de FOD SZ gebruikt in Myhandicap. Of een dossier ook effectief als prioritair zal worden behandeld, beslist de evaluerende arts van de DG Personen met een handicap pas nadat hij gecontroleerd heeft of de doorgegeven situatie klopt. Gelieve dus enkel ‘ja’ aan te duiden als dit echt het geval is. Ook niet-prioritaire dossiers zullen zo snel mogelijk behandeld worden. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Informatie over de 6 criteria die onderzocht worden om de graad van verminderde zelfredzaamheid te bepalen : Bij de volgende vragen kan de aanvrager/aanvraagster voor elk van die 6 criteria aangeven in hoeverre zijn/haar zelfredzaamheid verminderd is : Verder biedt eZBO ook de mogelijkheid om bijkomende commentaar te schrijven bij elke criterium dat beoordeeld wordt. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Op het einde van deze pagina biedt eZBO de mogelijkheid om nog extra informatie over de verminderde zelfredzaamheid mee te geven. Als alles ingevuld is, kan men dan verder naar deel 3. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Commentaarveld onderaan dit scherm “gezinssamenstelling” Deze gegevens komen uit het Rijksregister op basis van het rijksregisternummer van de aanvrager. Op basis van de gegevens uit het Rijksregister over de gezinssamenstelling en op basis van vooraf gedefinieerde regels zoekt eZBO uit of er sprake is van een partner van de PMZ. Als dit volgens de aanvrager niet klopt, dan dient dit vermeld te worden in het commentaarveld. Bij het onderzoek van de aanvraag ZBO kan de zorgkas dit aanpassen en de correcte gezinssamenstelling vastleggen. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Onroerende goederen belast met een hypotheek Bij het indienen van een aanvraag wordt de vraag gesteld naar de mogelijke, betaalde hypothecaire interesten. Als op een onroerend goed een hypotheek rust, dan mag het voor de berekening van de inkomsten in aanmerking genomen bedrag verminderd worden met het jaarlijks bedrag van de hypothecaire interesten Voorwaarden: de lening wordt voor eigen behoeften aangegaan door de aanvrager of zijn partner de bestemming die aan het geleende kapitaal gegeven werd, is bewezen de aanvrager bewijst dat de hypothecaire interesten eisbaar waren en werkelijk betaald zijn voor het jaar dat voorafgaat aan datgene waarin de beslissing uitwerking heeft het bedrag van de vermindering mag niet hoger zijn dan de helft van het in aanmerking te nemen bedrag. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Tegen lijfrente verkregen onroerende goederen Lijfrente ? De PMZ of zijn partner koopt zijn huis met als tegenprestatie een levenslange lijfrente, een periodieke vergoeding voor de afstand (en eventueel het levenslange recht om in het huis te blijven wonen). Bij het indienen van een aanvraag wordt de vraag gesteld naar de mogelijke betaalde lijfrente voor de eigendommen. Wanneer het onroerend goed verkregen werd door middel van de betaling van een lijfrente, dan mag het in aanmerking te nemen bedrag verminderd worden met het bedrag van de werkelijk door betrokkene of zijn partner betaalde lijfrente. De aftrek mag echter niet groter zijn dan de helft van het in aanmerking te nemen bedrag. De berekeningsmethode is dus gelijklopend met deze waarbij de hypothecaire interesten worden aangerekend. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? WEDERBELEGGING : de verkoopwaarde van de andere eigendom die gekocht, gebouwd of verbouwd werd met de gehele opbrengst van de verkoop of met een gedeelte van de opbrengst van de verkoop de andere eigendom wordt aangerekend op basis van het kadastraal inkomen er wordt aan betrokkene gevraagd wat er met de rest van de opbrengst gebeurd is AFLOSSING VAN PERSOONLIJKE SCHULDEN : de aanvrager dient aan te geven hoeveel hij van de opbrengst van de verkoop gebruikt heeft om persoonlijke schulden af te lossen persoonlijke schulden hypothecaire leningen bij banken en kredietinstellingen ziekenhuiskosten belastingschulden schulden als gevolg van borgstelling makelaarsloon (contractueel bedongen voor de verkoop van een onroerend goed en betaald na die verkoop) schulden aangegaan vóór de afstand de schulden moeten geheel of gedeeltelijk afgelost zijn met de opbrengst van de afstand de aanvrager moet het bewijs leveren dat aan de drie voorwaarden voldaan is. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Inkomen uit roerende goederen Bij het indienen van een aanvraag wordt de vraag gesteld aan de PMZ naar het mogelijk bezit van spaargeld en beleggingen. De inkomsten van roerende kapitalen, al dan niet belegd, worden ten belope van 6 % van het bedrag van het kapitaal (nominale waarde) aangerekend. De zorgkas aanvaardt de verklaring van de PMZ in verband met zijn inkomen uit roerende goederen. Het is steeds dit forfaitair bedrag van 6 % dat in rekening gebracht wordt, zelfs als de aanvrager zijn gelden heeft belegd en een werkelijke interest ontvangt die hoger of lager is dan 6 %. Er wordt geen rekening gehouden met het bedrag op de lopende rekening van de aanvrager of de persoon waarmee hij een gezin vormt. Voorbeeld: Bedrag van het kapitaal: 20.000 euro Aan te rekenen: 6 % van 20.000 euro = 1.200 euro 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? Op dit overzichtsscherm kan men een PDF opvragen met alle gegevens van de aanvraag. Deze PDF kan meegegeven worden aan de aanvrager als ontvangstbewijs van de ingediende aanvraag. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe een nieuwe aanvraag indienen in eZBO ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe wordt een aanvraag ZBO berekend door de zorgkassen ? Bol 4 : resultaat van de inschaling (evaluatie van de vermindering van de zelfredzaamheid) Informatie over andere tegemoetkomingen 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe wordt een aanvraag ZBO berekend door de zorgkassen ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe wordt een aanvraag ZBO berekend door de zorgkassen ? Bol 5 : basisrecht en beslissing 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe wordt een aanvraag ZBO berekend door de zorgkassen ? Een voorbeeld van een berekening van een basisrecht : 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe wordt een aanvraag ZBO berekend door de zorgkassen ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Hoe wordt een aanvraag ZBO berekend door de zorgkassen ? 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Herziening, aangifte of melding Aanvraag tot herziening De aanvraag tot herziening wordt als procedure in de praktijk niet gebruikt. We hanteren de ambtshalve herziening als procedure voor de herziening van een beslissing ZBO met basisrecht groter dan of gelijk aan 0. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Herziening, aangifte of melding Procedure de PMZ of zijn vertegenwoordiger doet een aangifte of melding via het scherm aangifte van “wijziging van de zelfredzaamheid op basis van een medisch feit” Men dient een datum medisch feit te vermelden. Terugwerkende kracht wordt toegepast indien tijdig (3 maand) gemeld. Speciaal geval : herziening wegens wijziging van zelfredzaamheid wordt niet behandeld indien er een beroep bij arbeidsrechtbank loopt tegen de vorige medische inschaling. Afdeling 2. Aangifte of melding door de PMZ of zijn vertegenwoordiger Procedure de PMZ of zijn vertegenwoordiger doet een aangifte of melding via het scherm aangifte van “wijziging van de zelfredzaamheid” de zorgkas kan een datum vermelden indien er een “datum” kan worden bepaald waarop het medisch feit zich heeft voorgedaan (vb. operatie op datum van …, verkeersongeval op datum van …). indien de herziening wordt aangevraagd binnen de drie maanden volgend op de datum van wijziging van zelfredzaamheid én indien het resultaat van de herziening een verhoging inhoudt, dan kan er terugwerkende kracht worden gegeven tot de eerste dag van de maand volgend op de wijziging. Indien er een verdere beperking van de zelfredzaamheid is maar zonder specifiek medisch feit (vb. ten gevolge van de veroudering), dan wordt de datum van mededeling aan de zorgkas als datum feit ingevuld. Speciaal geval : Aanvraag voor een medische herziening terwijl er al een beroep bij de Arbeidsrechtbank lopende is tegen de vorige medische inschaling Wordt deze aanvraag om herziening behandeld of wordt er gewacht op het vonnis ? Algemeen principe : een beroep werkt nooit opschortend, dus de genomen beslissing wordt uitgevoerd de herziening die dateert van na de indiening van een medisch beroep bij de Arbeidsrechtbank, wordt “on hold” gezet : dus onderzocht en beslist na het vonnis 1 uitzondering : als de PMZ op basis van nieuwe administratieve elementen (bijvoorbeeld : wegvallen van inkomsten) een herziening zonder medische evaluatie indient de zorgkas behandelt deze nieuwe aanvraag zonder medische evaluatie wel onmiddellijk zelfs vooraleer er een vonnis van de Arbeidsrechtbank is deze beslissing zal dan eventueel afhankelijk van het vonnis nadien hernomen moeten worden 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Samenvatting herzieningen REDEN HERZIENING TRIGGER INSCHALING NODIG? INKOMSTEN OPVRAGEN BIJ BURGER? OPMERKING aflopen vorige beslissing eZBO-systeem Ja Alleen bij besliste aanvragen (6 maanden vóór bereiken einddatum medische erkenning). wijziging gezinssamenstelling: partner wijzigt, valt weg of komt erbij Nee wijziging van aantal kinderen ten laste burger of zorgkas of hulpverlener partner van persoon met ZBO Basisrecht formule partners geldt enkel als beide partners een score > 6 hebben en in VSB-eZBO een dossier hebben. wijziging van de zelfredzaamheid op basis van een medisch feit Alleen voor besliste aanvraag (dus kan niet leiden tot het opsplitsen van een aanvraag). Mag niet geïnitieerd worden als persoon reeds ingeschaald is in categorie 5. wijziging van zelfredzaamheid wegens evolutieve medische verslechtering wijziging van inkomsten 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Herzieningen omwille van een vermindering van de zelfredzaamheid op basis van een medisch feit of wegens een evolutieve medische verslechtering Een medisch feit ? Een gebeurtenis op een bepaalde datum, waaraan een plotse verslechtering van de medische toestand kan toegeschreven worden en die goed gedocumenteerd is in medische verslagen bijvoorbeeld : een val, een hartaanval, een ongeval, … eerste aanvraag : erkenning vanaf de 1ste dag van de maand na de initiatiedatum herzieningsaanvraag : de datum van het medisch feit moet ingebracht worden en de controledokter van de FOD SZ kan dan voor zijn erkenning maximaal 3 maanden terug gaan (naar de eerste dag van de maand volgend op het feit) als dit tijdig gemeld was, dus binnen de 3 maanden Een evolutieve medische verslechtering ? Een geleidelijke verslechtering van de medische toestand die niet kan gekoppeld worden aan een specifieke gebeurtenis bijvoorbeeld : steeds een beetje minder mobiel, steeds meer hulp nodig in het dagelijks leven, … eerste aanvraag : erkenning vanaf de 1ste dag van de maand na de initiatiedatum, geen terugwerkende kracht herzieningsaanvraag : voor deze herzieningsreden kan er geen datum van een specifiek medisch feit ingebracht worden en dus kan de controledokter van de FOD SZ slechts een erkenning geven vanaf de eerste dag van de maand na de herzieningsaanvraag 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Wijzigingen in de inkomsten ? Inkomsten, niet alleen : Pensoenen en andere inkomsten (IGO, GIB, renten en toelagen) uit het Pensioenkadaster Beroepsinkomsten Vervangingsinkomsten (van de partner) Maar ook : Inkomen uit bebouwde en onbebouwde onroerende goederen in bezit Inkomen uit afstanden (verkopen en schenkingen) van roerende en onroerende goederen Inkomen uit onroerende goederen in het buitenland Inkomen uit roerende goederen (spaargelden en beleggingen) Overige inkomsten (bvb. schadevergoedingen wegens ongeval) Datum van de wijziging van de inkomsten = datum waarop de inkomsten gewijzigd zijn voorbeeld : datum van de verkoopakte van een onroerend goed Op welke datum werd u op de hoogte gebracht van deze wijziging ? De datum waarop betrokkene op de hoogte werd gebracht door een instantie dat zijn inkomsten of zijn toestand veranderd zijn vanaf een bepaalde datum in het verleden. voorbeeld : een beslissing van de FPD dat u om de één of andere reden een hoger pensioen krijgt vanaf een bepaalde datum in het verleden : vanaf de datum waarop je zelf in kennis gesteld bent, heb je 3 maanden de tijd om dit te melden 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Ambtshalve herziening is mogelijk op elk dossier met een beslissing met berekening van het basisrecht Als er geen aanvragen/herzieningen zijn, kan men geen herziening initiëren. Als er een lopende aanvraag/herziening is, moet de PMZ zijn ZK contacteren. Werkwijze PMZ en ZK: Zoek op rijksregisternummer (niet voor PMZ) Klik op ‘Maak herziening ZBO’ Selecteer type herziening Hoofdstuk 6. Ambtshalve herziening door de zorgkas van de beslissing Afdeling 1. Voorafgaande opmerkingen ambtshalve herziening is mogelijk op elk dossier met een beslissing met berekening van het basisrecht ongeacht het resultaat van de berekening (groter dan of gelijk aan 0) OPGELET : als negatief werd beslist zonder berekening van het basisrecht (bijv. medische score te laag, gevraagde bijkomende info werd niet verstrekt, PMZ heeft verzaakt, …) dan is er geen ambtshalve herziening mogelijk en moet de PMZ terug een eerste aanvraag indienen indien een ambtshalve herziening ingevolge een wettelijke of feitelijke scheiding of een weduwschap dient te worden doorgevoerd dan kan dit niet vooraleer het bedrag van het gesplitste pensioen (wettelijke of feitelijke scheiding) of van het overlevingspensioen (weduwschap) is gekend Afdeling 4. Creatie van een herziening door de zorgbehoevende, de zorgkasmedewerker of hulpverlener, of het systeem 1. Algemeen In welke situatie is een herziening mogelijk ? 1) Als er geen aanvragen/herzieningen zijn, kan men geen herziening initiëren. In dat geval moet men een aanvraag initiëren. 2) Als er een lopende aanvraag/herziening is, dan moet de zorgbehoevende zijn zorgkas contacteren. De ZK kan een herziening initiëren op een lopende aanvraag. In dat geval wordt de lopende aanvraag opgesplitst. Een eerste aanvraag kan echter niet opgesplitst / herzien worden in de maand waarin de initiatiedatum valt. De herziening kan ten vroegste uitwerking krijgen met de uitwerkingsdatum van de eerste aanvraag. De herziening is bijgevolg overbodig en de wijzigingen (waarvoor men wil herzien) moeten verwerkt worden in de eerste aanvraag. Voor de inkomsten kan de ZK de eerste aanvraag corrigeren. Voor het medische luik gebeurt het impliciet als de zorgbehoevende ingeschaald wordt door de arts die aangesteld werd door de FOD (op voorwaarde dat de medische inschaling niet op stukken gebeurt). Een medische herziening kan pas als de medische erkenning van de lopende aanvraag gekend is. We voorzien een popup “Opgelet u gaat een lopende aanvraag opsplitsen” die moet bevestigd worden alvorens een lopende aanvraag wordt opgesplitst. De ZK kan een herziening initiëren op een lopende herziening. In dat geval wordt de lopende herziening opgesplitst. Een medische herziening kan pas als de medische erkenning van de lopende herziening gekend is. We voorzien een popup “Opgelet u gaat een lopende herziening opsplitsen” die moet bevestigd worden alvorens een lopende aanvraag wordt opgesplitst. Als er een aanvraag/herziening is met status “Positief beslist”, dan kan men ZBO herzien. Als er geen lopende aanvragen/herzieningen zijn en er is geen aanvraag/herziening met status “Positief beslist” maar wel één of meerdere aanvragen/herzieningen met status “Stopgezet”, dan kan de zorgbehoevende (of hulpverlener) een nieuwe aanvraag initiëren. De ZK kan bij dergelijke personen zowel een nieuwe aanvraag als een herziening (met datum feit <= meest recente stopzettingsdatum) initiëren. De ZK zal in dergelijk geval zowel over de knop “Maak nieuwe aanvraag” als over de knop “Herzie ZBO” beschikken. In alle andere gevallen (als er enkel aanvragen/herzieningen gekend zijn met status “Negatief beslist”), dan moet men een aanvraag initiëren. Opmerking: indien de zorgbehoevende uitzonderlijk zelf een wijziging van partner wil melden, gebeurt dit via type herziening: wijziging inkomsten. We moeten trachten te vermijden dat de zorgbehoevende (of de hulpverlener of de ZK-medewerker) een herziening initieert en het systeem ook een herziening initieert. Het wijzigen van de (door het systeem aangeduide) partner kan enkel gebeuren door een ZK-medewerker via correcties na registratie van de aanvraag. “wijziging van de zelfredzaamheid op basis van een medisch feit” Je kruist deze optie aan als er een “datum” kan worden bepaald waarop het medisch feit zich heeft voorgedaan (vb operatie op datum van…, verkeersongeval op datum van…). Je vermeldt de datum bij het veld ‘datum medisch feit’. Indien de herziening wordt aangevraagd binnen de drie maanden volgend op de datum van wijziging van zelfredzaamheid én indien het resultaat van de herziening een verhoging inhoudt, dan kan er terugwerkende kracht worden gegeven tot de eerste dag van de maand volgend op de wijziging. “wijziging van de zelfredzaamheid wegens evolutieve medische verslechtering” Indien er een verdere beperking van de zelfredzaamheid is maar zonder specifiek medisch feit (vb. ten gevolge van de veroudering) dan wordt deze optie aangekruist. De datum van melding aan de zorgkas (initiatiedatum) wordt dan gelijkgesteld met datum feit. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Het systeem creëert een herziening 1) Aflopen vorige beslissing Ingevolge een eindige medische erkenning, die afloopt binnen de 6 maanden Voorlopig niet indien er nog een aanvraag/herziening moet beslist worden. Ook medische herzieningen voor een ZBO-recht van 0 €. Naar aanleiding van een herziening “aflopen vorige beslissing” kan er (wegens de medische inschaling) nooit teruggevorderd worden. 2) Wijziging gezinssamenstelling Gemeld door KSZ/RR Bij lopende, positief besliste of stopgezette (datum in toekomst) aanvraag/herziening Als partner wijzigt of wegvalt Het systeem creëert een herziening 1) Aflopen vorige beslissing De erkenningsperiode van het ZBO-recht, dat positief beslist wordt op basis van een eindige medische erkenning, is van onbepaalde duur. Er moet dus tijdig een nieuwe ZBO-beslissing genomen worden. Het systeem creëert daartoe een herziening “aflopen vorige beslissing” bij alle positief besliste aanvragen/herzieningen die gebaseerd zijn op een eindige medische erkenning die afloopt binnen de 6 maanden tenzij de einddatum v/h ZBO-recht <= einddatum v/d medische erkenning (bij een stopgezet ZBO-recht). Er wordt geen herziening “aflopen vorige beslissing” geïnitieerd als er nog over een aanvraag/herziening moet beslist worden. als er negatief beslist wordt (al dan niet met basisrecht), is er geen thab-recht verbonden met de eindige medische erkenning en moet er bijgevolg geen herziening komen. Indien een ZBO-recht positief beslist wordt en de medische erkenning is nog minder dan 6 maanden geldig, dan creëert het systeem op dat moment een nieuwe herziening ‘aflopen vorige beslissing’. We creëren ook medische herzieningen voor een ZBO-recht van 0 €. Bij een latere administratieve herziening (b.v. wijziging gezinssamenstelling) moeten we immers de medische inschaling kennen. Naar aanleiding van een herziening “aflopen vorige beslissing” kan er nooit teruggevorderd worden. Als de herziening “aflopen vorige beslissing” te laat wordt beslist en er wordt een hoger ZBO-recht toegekend, wordt er wel gecompenseerd. Of er al dan niet moet gecompenseerd worden, kan je afleiden uit de begindatum van het basisrecht dat vermeld wordt in push GS102 “Beslissing met berekend basisrecht”. Deze begindatum zal na de beslissingsdatum liggen bij een verlaging van het thab-bedrag en na de einddatum van de medische erkenning bij een verhoging van het thab-bedrag. Bij een negatieve beslissing zonder basisrecht van een herziening “aflopen vorige beslissing” wordt het ZBO-recht van de aanvraag/herziening met een eindige medische erkenning stopgezet door het systeem met einddatum = MAX (einde van de maand waarin beslissingsdatum (al dan niet met basisrecht) ligt, einddatum medische erkenning) het ZBO-recht zal bijgevolg nooit stoppen voor het einde van de medische erkenning dit moet zeker gebeuren als de medische score van de herziening “aflopen vorige beslissing” minder dan 7 punten bedraagt de negatieve beslissing zal gecommuniceerd worden aan de huidig toegewezen ZK via GS105 “Beslissing zonder berekend basisrecht” daarnaast krijgt de ZK een GS102 “Beslissing met berekend basisrecht” voor het thab-recht dat werd stopgezet. In GS102 werd een einddatum van het ZBO-recht toegevoegd. 2) Wijziging gezinssamenstelling een wijziging van de gezinssamenstelling gemeld door KSZ\RR voor personen met een lopende, positief besliste (thab-recht >= 0€) of stopgezette (met einddatum in de toekomst) aanvraag/herziening dan maakt het systeem een herziening “wijziging gezinssamenstelling” aan als de partner wijzigt indien de partner niet wijzigt, wordt de nieuwe gezinssamenstelling gestockeerd bij de aanvragen/herzieningen die uitwerking hebben gedurende deze nieuwe gezinssamenstelling. concreet maakt het systeem een herziening “wijziging gezinssamenstelling” indien : OFWEL de gecorrigeerde partner uit de lopende of positief besliste (al dan niet stopgezette) aanvraag/herziening geen deel meer uitmaakt van de nieuwe gezinssamenstelling. OFWEL de partner die bepaald werd op basis van de nieuwe gezinssamenstelling niet overeenstemt met de partner die bepaald werd in de aanvraag/herziening die uitwerking heeft op de mutatiedatum. We beschouwen hier zowel een wijziging van partner, het wegvallen van de partner als het krijgen van een partner. EN Het ZBO-recht niet stopt in de huidige maand De lopende aanvraag niet geïnitieerd werd in de huidige maand Het thab-recht niet stopt in de huidige maand Het heeft geen zin om een herziening te starten die uitwerking heeft na stopzetting van het ZBO-recht. Als het ZBO-recht stopt maar niet in de huidige maand (bv. bij einde aansluiting), kan er nog wel een herziening “wijziging gezinssamenstelling” geïnitieerd worden waarvan het ZBO-recht ook stopt (bij einde aansluiting). Indien de lopende aanvraag in de huidige maand geïnitieerd werd (en dus uitwerking krijgt begin volgende maand), moet de lopende aanvraag beslist worden op basis van de nieuwe gezinssamenstelling. Het systeem stockeert daartoe de nieuwe gezinssamenstelling en de nieuwe partner bij de lopende aanvraag. Indien de lopende aanvraag reeds geregistreerd werd, wijzigt het systeem de status wel naar “Medische inschaling aangevraagd” om toe te laten deel III te actualiseren voor de gewijzigde partner. De ZK zal van deze event op de hoogte gebracht worden via een NotificatiePush met EventCode “NEW_PARTNER_IN_APPLICATION” of EventCode “REOPENED_APPLICATION_BECAUSE_OF_CHANGED_PARTNER”. Krijgt de lopende aanvraag uitwerking in of voor de maand waarop de mutatie betrekking heeft, dan wordt er een herziening aangemaakt (die de lopende aanvraag opsplitst). Het is bijgevolg mogelijk dat na de creatie van de herziening “wijziging gezinssamenstelling” er meerdere lopende herzieningen zijn. Deze herzieningen moeten chronologisch beslist worden op basis van datum feit. Het is mogelijk dat bij het beslissen blijkt dat de ene herziening de andere herziening vervangt (aangezien ze dezelfde uitwerkingsdatum hebben). 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Het systeem creëert een herziening 3) Aanvraag partner van persoon met ZBO Principe : als beide partners ZBO-rechthebbenden zijn (al dan niet met ZBO-recht = 0 €), dan moet een gunstige ZBO-berekening worden toegepast Om de gunstige ZBO-berekening tijdig te laten starten voor beide partners, creëert het systeem herzieningen van het type “aanvraag partner van persoon met ZBO” voor de partner. Bij het stopzetten van het basisrecht van één van de partners (b.v. na overlijden, na negatief beslissen met reden “medische score te laag”, bij detentie, ..) maakt het systeem een herziening “partner van persoon met ZBO” aan. Zodoende zal het ZBO-recht wijzigen van de gunstige ZBO-berekening naar de gewone ZBO-berekening. Het systeem creëert een herziening 3) Aanvraag partner van persoon met ZBO beide partners zijn ZBO-rechthebbenden (al dan niet met thab-recht = 0 €), dan moet een gunstige thab-berekening worden toegepast bij de berekening van het basisrecht gaan we daarom telkens kijken of de partner gekend is binnen VSB-eZBO. om de gunstige thab-berekening tijdig te laten starten voor beide partners, creëert het systeem herzieningen van het type “aanvraag partner van persoon met ZBO” voor de partner bij de berekening van het basisrecht van een eerste aanvraag Bij de berekening van het basisrecht van een eerste aanvraag kijken we na of de partner van de aanvrager gekend is binnen ZBO : 1) als de partner van de aanvrager niet gekend is binnen ZBO, geldt de gewone ZBO-berekening. 2) als de partner van de aanvrager een positief besliste aanvraag/herziening heeft (met thab-recht >= 0 €), dan geldt voor de aanvrager (en de partner) een gunstige ZBO-berekening. De gunstige ZBO-berekening wordt onmiddellijk toegepast op de berekening van het basisrecht voor de aanvrager. Voor de partner wordt een herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” aangemaakt met datum feit = initiatiedatum van de eerste aanvraag van de partner. 3) als ook de partner van de aanvrager een lopende eerste aanvraag heeft, kijken we naar de initiatiedata van beide aanvragen Beschouw volgende situatie: man dient in mei een eerste aanvraag in en de vrouw in juni. Man en vrouw hebben vanaf juli recht op de gunstige berekening. Man heeft in juni recht op gewone berekening. Als de lopende eerste aanvragen niet dezelfde ingangsdatum hebben, dan hebben we een herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” nodig. Als de initiatiedata van de eerste aanvragen van de partners in dezelfde maand liggen er wordt geen basisrecht berekend zolang er geen medische erkenning is voor beiden als voor minstens één van beiden de medische score te laag is, krijg je de gewone ZBO-berekening voor de andere als beiden voldoende hoog scoren, bereken je voor beiden het ZBO-recht met de gunstige thab-berekening. Als de initiatiedata van beide partners niet in dezelfde maand liggen er moet eerst beslist worden over de aanvraag met de vroegste initiatiedatum (ongeacht de medische erkenning van de andere) met de gewone berekening de gewone berekening van de aanvraag met de vroegste initiatiedatum kan dus plaatsvinden zodra de medische erkenning gekend is daarna (als de medische erkenning van de andere ook gekend is) volg je de situatie zoals bij een positief of negatief besliste aanvraag met de aanmaak van een herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” (bij een eerder positief besliste aanvraag voor de partner) of een gewone berekening (bij een eerder negatief besliste aanvraag van de partner). 4) Als de partner van de aanvrager een lopende administratieve herziening heeft (die geen effect heeft op de medische erkenning), dan geldt voor de aanvrager (en de partner) een gunstige ZBO-berekening. Voor de partner wordt een herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” aangemaakt om de gunstige berekening tijdig te laten ingaan. De lopende administratieve herziening wordt berekend met de ZBO-berekening die geldt op datum feit. In principe is dit de gewone ZBO-berekening (tenzij datum feit in de toekomst ligt). Nadat er beslist is over de administratieve herziening en de eerste aanvraag van de partner, kan men beslissen over de herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO”. Het is mogelijk dat de beslissing van de herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” de administratieve beslissing vervangt qua erkenningsperiode van het thab-recht. 5) Als de partner van de aanvrager een lopende medische herziening heeft, dan wordt er geen basisrecht berekend voor de aanvrager tot ook de medische erkenning van de partner gekend is. Er wordt eerst beslist over de medische herziening (met de gewone ZBO-berekening). Daarna (als de medische erkenning van de eerste aanvraag ook gekend is) volg je de berekening van een eerste aanvraag zoals hierboven beschreven. 6) Als de partner van de aanvrager enkel negatief besliste aanvragen/herzieningen heeft, dan geldt de gewone ZBO-berekening voor de aanvrager. 7) Als de partner van de aanvrager een stopgezet thab-recht heeft, dan kijken we naar de stopzettingsdatum: Maand van initiatiedatum eerste aanvraag < maand van laatste stopzettingsdatum Voor de aanvrager en de partner met het stopgezet thab-recht geldt de gunstige berekening tot aan de stopzettingsdatum. De partner bekomt de gunstige thab-berekening doordat het systeem een herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” aanmaakt. Maand van initiatiedatum eerste aanvraag >= maand van laatste stopzettingsdatum Voor de aanvrager geldt de gewone thab-berekening. Bij de berekening van het basisrecht van de herziening “partner van persoon met ZBO” kijken we na of de partner op 1e van de maand na datum feit thab-gerechtigd is om al dan niet de gunstige thab-berekening te gebruiken. De herziening “partner van persoon met ZBO” wordt aangemaakt om te bekomen dat de gunstige thab-berekening start en eindigt. Bij de berekening van het basisrecht van een administratieve herziening (m.u.v. “partner van persoon met ZBO”) kijken we na of de partner op de 1e van de maand na datum feit een (positief beslist of stopgezet) thab-recht >= 0 heeft. Zoniet dan geldt de gewone thab-berekening. Zo ja, dan geldt voor de administratieve herziening de gunstige thab-berekening. Als beide partners thab-gerechtigd zijn op de 1e van de maand na datum feit, dan controleert het systeem of er bij de partner een herziening bestaat met dezelfde datum feit. Indien de partner geen herziening heeft op datum feit, maakt het systeem een herziening “partner van persoon met ZBO” aan. In principe moet men gelijktijdig beslissen over beide herzieningen. Bij de berekening van het basisrecht van een medische herziening kijken we na of de partner op de 1e van de maand na datum feit een (positief beslist of stopgezet) thab-recht >= 0 heeft. Zo nee, dan geldt de gewone ZBO-berekening. Zo ja, dan geldt voor de medische herziening de gunstige thab-berekening. De partner moet ook herzien worden aangezien voor beide partners hetzelfde gezinsinkomen moet aangerekend worden. Het gezinsinkomen wordt herzien naar aanleiding van een medische herziening. Het systeem maakt daarom een herziening “partner van persoon met ZBO” aan. De ZK dient de gegevens uit de aanvraag/herziening van de aanvrager manueel over te nemen bij de partner in de herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO”; beide personen hebben immers hetzelfde gezinsinkomen. De ZK moet bij de afhandeling van de herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” rekening houden met de afhandeling van de aanvraag die deze herziening initieerde (met name de aanvraag met initiatiedatum=datum feit van de herziening bij de partner). Als de aanvraag negatief beslist werd, moet de herziening “aanvraag partner van persoon met ZBO” ook negatief beslist worden met reden “negatieve beslissing met behoud van vorig recht”. Het negatief beslissen (met of zonder basisrecht) voor de 1ste aanvraag betekent dat de gunstige thab-berekening ook niet mag ingaan voor de partner. De herziening 'partner van persoon met ZBO' voor de partner moet dus negatief beslist worden zonder basisrecht. Het negatief beslissen van de herziening “partner van persoon met ZBO” mag echter geen effect hebben op het oorspronkelijke thab-recht van de partner. De herziening “partner van persoon met ZBO” mag bijgevolg niet beslist worden voor er een beslissing genomen werd bij de aanvraag/herziening die deze herziening initieerde. Als de aanvraag/herziening positief beslist wordt, moet er ook positief beslist worden over de herziening “partner van persoon met ZBO”. Bovendien moeten voor de herziening en de aanvraag dezelfde gezinsinkomsten aangerekend worden. Als er beslist wordt over een aanvraag/herziening en er is een lopende herziening "partner van persoon met ZBO" dan stuurt het systeem een NotificatiePush naar de ZK van beide partners. Bij het stopzetten van het basisrecht van één van de partners (b.v. na overlijden, na negatief beslissen met reden “medische score te laag”, bij detentie, ..) maakt het systeem een herziening “partner van persoon met ZBO” aan. Zodoende zal het thab-recht wijzigen van de gunstige ZBO-berekening naar de gewone thab-berekening. Om dit te bekomen, kijken we steeds na of de partner op 1e van de maand na datum feit thab-gerechtigd is om al dan niet de gunstige thab-berekening te gebruiken. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Raadpleging van de gegevens in eZBO : “mijn gegevens” 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Raadpleging van de gegevens in eZBO : “overzicht beslissingen” 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Raadpleging van de gegevens in eZBO : “overzicht beslissingen” 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid knipperlichten 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Agentschap Zorg en Gezondheid knipperlichten 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Aandachtspunten vragen uit de praktijk en antwoorden Medisch onderzoek door de DG bevraging van de behandelende arts elektronisch via eHealth of op papier ? de organisatie van het medisch onderzoek is de verantwoordelijkheid van de DG de elektronische of papieren bevraging van de behandelende arts dus ook na bol 2 stuurt eZBO alles door aan de DG de DG organiseert een medische inschaling via eHealth contacteren zij de behandelende arts om aldus elektronisch de nodige medische stukken te bekomen lukt dat niet elektronisch, dan sturen ze uiteindelijk wel papieren formulieren op naar de behandelende arts vragen hieromtrent moeten rechtstreeks aan de DG gesteld worden contactformulier op de website van de DG maatschappelijke assistenten van de DG medische centra van de DG 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Aandachtspunten vragen uit de praktijk en antwoorden Overlijden van de zorgbehoevende Het is aan de zorgkas om te beslissen over de eventueel lopende aanvragen of herzieningen. 2 situaties zijn mogelijk : De overlijdensdatum en de initiatiedatum liggen in dezelfde maand : De aanvraag kent geen uitwerking. De eerste aanvraag moet negatief beslist worden met als reden “overlijden zorgbehoevende”. Een voorbeeld : Aanvraag op 15-03-2017, overlijden op 23-03-2017 Vermits betrokkene op de ingangsdatum 01-04-2017 reeds overleden is, dient de zorgkas negatief te beslissen zonder basisrecht en met de reden “overlijden zorgbehoevende” 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Aandachtspunten vragen uit de praktijk en antwoorden Overlijden van de zorgbehoevende De overlijdensdatum en de initiatiedatum liggen niet in dezelfde maand : De eerste aanvraag heeft minstens 1 maand uitwerking en moet dus beslist worden. In de beslissing zal een einddatum (einde van de maand waarin het overlijden valt) en een eindreden (overlijden zorgbehoevende) vermeld staan. Een voorbeeld : Aanvraag op 15-03-2017, overlijden op 23-06-2017 Vermits betrokkene op de ingangsdatum 01-04-2017 nog niet overleden is, dient de zorgkas een beslissing te nemen met uitwerking op 01-04-2017, er kan immers een recht zijn voor de maanden april, mei en juni 2017. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Aandachtspunten vragen uit de praktijk en antwoorden Annuleren van een aanvraag 2 mogelijkheden : Ofwel contacteren jullie de zorgkas waar de aanvrager aangesloten is en jullie vragen die zorgkas om deze aanvraag negatief te beslissen omwille van een verzaking die door de aanvrager gevraagd wordt. Ofwel laten jullie gewoon alles voortlopen en dan zal het systeem zelf de aanvraag annuleren na 120 dagen. Het is misschien ook interessant om de aanvraag verder te laten lopen zodat er alsnog een medisch onderzoek komt voor een medische erkenning (sociale en fiscale voordelen). 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Aandachtspunten vragen uit de praktijk en antwoorden Pensioenen : netto-bedragen ? We houden rekening met de netto-bedragen (het bedrag dat uitbetaald wordt door de Pensioendienst). En dus NIET met de bruto-bedragen of de belastbare bedragen van de pensioenen. Is het getoonde bedrag niet het correcte nettobedrag, gelieve dit dan zeker te melden in het commentaarveld. 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid
Aandachtspunten vragen uit de praktijk en antwoorden Een tegemoetkoming ZBO wordt enkel en alleen uitbetaald op een bankrekening. FOD SZ : de meeste betalingen gebeuren op een bankrekening maar er zijn nog steeds uitbetalingen via cheque. Vlaanderen : enkel uitbetaling op een bankrekening betrokkenen worden tijdig aangeschreven om hen toe te laten een rekening te openen en/of de gegevens van hun bankrekening door te geven zodat de betaling in Vlaanderen op die bankrekening kan gebeuren streefdoel : 1 bankrekeningnummer voor de verschillende pijlers van de Vlaamse Sociale Bescherming 6.09.19 Agentschap Zorg en Gezondheid