Overzicht gedragingen per competentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Vraaggericht werken.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Mijn kind wordt een puber…wat nu
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Handvatten voor coaching
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Anderen respecteren en
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Een vergadering organiseren
Eindpresentatie module 5
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Ontwikkeling, wij als EBS
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Les 6: non-verbale communicatie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Overzicht gedragingen per competentie Competenties Dialog   Overzicht gedragingen per competentie 2018

Resultaatgerichtheid Stel open vragen Achterhaal de behoeften van de ander Maak duidelijke afspraken Praat in termen van oplossingen Los problemen op Kom je afspraken na Geef aan wat de ander kan verwachten Vat samen wat de ander zegt Toon begrip Klantgerichtheid Spreek de ander aan op resultaten, afspraken en gedrag Denk vooruit en handel Benadruk het gezamenlijke doel en de resultaten Vraag ondersteuning aan de ander Stel prioriteiten Benoem en vier successen Houd de voortgang bij en deel deze Resultaatgerichtheid Vraag naar de ideeën van de ander en bouw hierop voort Benader zaken vanuit een nieuw perspectief Toon interesse in hoe dingen werken Stel prikkelende vragen Probeer nieuwe dingen uit Leg verbanden Benoem kansen Creativiteit Ondersteun de ander en denk met hem mee Geef complimenten Laat de ander uitpraten Toon interesse in de ander Benader de ander proactief Verbind mensen die iets voor elkaar kunnen betekenen Toon respect Relatiemanagement Gebruik kernwoorden Vermijd twijfelwoorden Neem een besluit zodra het mogelijk is Koppel direct acties aan een gemaakt besluit Betrek de juiste personen Communiceer gemaakte besluiten Vraag de ander een besluit te nemen Besluitvaardigheid Geef aan wat het gewenste gedrag Motiveer de ander in zijn werk Laat de ander zelf bepalen hoe een taak wordt uitgevoerd Leg uit waarom je iets aan de ander delegeert Help de ander bij het uitvoeren van zijn taak Stimuleer de ander om zijn talenten in te zetten Delegeren Geef je grenzen aan Blijf rustig Blijf communiceren Neem tijd voor ontspanning Stressbestendigheid Benoem wat je ziet en vermijd daarbij interpretaties Houd rekening met de ander Toon voorbeeldgedrag Vraag feedback aan de ander Vermijd praten in termen van “wij vs. Zij” Zorg voor een positieve sfeer Politiek gevoel Deel je gevoelens en gedachten Kom op voor je eigen belang, meningen en ideeën Bepaal zelf hoe je een taak uitvoert Bepaal waarover wordt gesproken Geef aan hoe de ander op je overkomt Gebruik positieve taal Onafhankelijk

Plannen en organiseren Laat de ander zelf bepalen hoe hij de taak uitvoert Maak duidelijke afspraken Koppel direct acties aan een gemaakt besluit Betrek de juiste personen Denk vooruit en handel Stel prioriteiten Houd de voortgang bij en deel deze Houd je plan actueel Vat samen wat de ander zegt Plannen en organiseren Stel eigen module samen Persoonlijk leidershap Benoem de emoties van de ander Maak luistergeluiden en gebaren Maak oogcontact Laat de ander uitpraten Toon begrip Stel open vragen Spiegel de houding van de ander Actief luisteren Geef complimenten Toon respect Deel je gevoelens en gedachten Vertel verhalen Gebruik kernwoorden Stimuleer de ander om zijn talenten in te zetten Leg uit hoe het werk bijdraagt aan een hoger doel Motiveer de ander in zijn werk Benader zaken vanuit een nieuw perspectief Benoem en vier successen Toon enthousiasme Ambassadeurschap Vraag naar de ideeën van de ander en bouw hierop voort Ondersteun de ander en denk met hem mee Vraag ondersteuning aan de ander Benadruk het gezamenlijke doel en de resultaten Spreek de ander aan op resultaten, afspraken en gedrag Vraag feedback aan de ander Zorg voor een positieve sfeer Kom je afspraken na Samenwerking verbeteren Vermijd praten in termen van “wij vs. zij” Toon voorbeeld gedrag Handel in lijn met de gemaakte besluiten Spreek positief over de organisatie Inspireren Stem je taalgebruik en spreektempo af op de ander Probeer nieuwe dingen uit Praat in termen van oplossingen Reageer positief als dingen anders gaan dan gewenst Benut kansen Flexibiliteit Vermijd twijfelwoorden Maak contact zonder te praten Ondersteun je boodschap met je lichaam Gebruik voorbeelden Trek de aandacht Gebruik positieve taal Overtuigingskracht Pak uit jezelf dingen op Bepaal zelf hoe je een taak uitvoert Benader de ander proactief Bepaal waarover wordt gesproken Initiatief

Inlevingsvermogen Feedback geven Ondersteun de ander en denk met hem mee Vraag feedback aan de ander Stem je taalgebruik en spreektempo af op de ander Maak contact zonder te praten Laat de ander uitpraten Stel open vragen Maak meningsverschillen tijdig bespreekbaar Benoem de emoties van de ander Toon interesse in de ander Houd rekening met de ander Inlevingsvermogen Deel je gevoelens en gedachten Geef complimenten Spreek de ander aan op resultaten, afspraken en gedrag Vraag wat de ander van jouw feedback vindt Benoem wat je ziet en vermijdt daarbij interpretaties Geef aan hoe de ander op jou overkomt Geef aan wat het gewenste gedrag is Feedback geven