Rapport evaluatie proactieve flux V.T.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociale dienst Liliane Moons
Advertisements

Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
Hoofdstuk 3: Geld over en tekort
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Medico-legale status van richtlijnen
Subsidiereglement Wijk aan zet Historiek ‘wijk aan zet’ doel: stimuleren van bewonersinitiatieven -centraal staat zelfinitiatief en medebeheer.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Naar evenredige toegankelijkheid Voorrangsregels – 5 juli 2013.
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
Jong geleerd, fout gedaan?
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Inkomen 22 Begrippen H7.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Atrikel: 05/03/2012 Mega-proces tegen sociale fraude.
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Zorg nieuwe stijl.
Huursubsidie en sociale huur
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
Dossier Empowerment.
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Automatische toekenning van rechten ? Brugge, 9 juni 2015 Hilde Linssen, stafmedewerker Netwerk tegen Armoede.
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
DentAdmin en MyCareNet. 1 januari 2015 ( indien tijdig gepubliceerd) Verplichte toepassing Regeling Betalende Derde voor  patiënten met verhoogde tegemoetkoming.
Koopkrachtberekeningen voor 100 huishoudens Nibud 12 november
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Gezondheidsongelijkheid in Gent
Balans en perspectieven na drie jaar
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Hoorzitting 6000 euro bijverdienen
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
RIZIV Sociaal Statuut verpleegkundige
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Wat leren de cijfers ons over de ouderen, de rusthuizen & de rusthuisbewoners? Observatorium voor Gezondheid en Welzijn Brussel Sarah Luyten
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Groei dossiers/ lokale opleg
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
STUDENTENARBEID Najaar 2018.
Natascha Van Mechelen & Michiel Van Der Heyden
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
MyBEnefits Voorstelling – 23/1/2019
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
De impact van de proactieve flux en de verhoogde tegemoetkoming op gezondheidszorguitgaven Raf Van Gestel Diana De Graeve, Tim Goedemé, Eva Lefevere, Julie.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
VERGELIJKENDE STUDIE INKOMENSGERELATEERDE SOCIALE VOORDELEN
De impact van de proactieve flux en de verhoogde tegemoetkoming op gezondheidszorguitgaven Raf Van Gestel Diana De Graeve, Tim Goedemé, Eva Lefevere, Julie.
Transcript van de presentatie:

Rapport evaluatie proactieve flux V.T. Symposium V.T. 18 juni 2019

Inleiding: Hervorming V.T. 2014 & context evaluatie proactieve flux Agenda Inleiding: Hervorming V.T. 2014 & context evaluatie proactieve flux Proces: Verloop proactieve flux Kwantitatieve analyse: methode & observaties Conclusies

V.T.: Hervormd op 1 januari 2014 Inleiding: V.T. V.T.: maatregel financiële toegankelijkheid waarbij gezinnen met een stabiel laag inkomen of in een moeilijke sociale situatie recht hebben op een hogere tussenkomst in hun kosten voor geneeskundige verzorging Hervormd op 1 januari 2014

Inleiding: hervorming 2014 Voor alle gezinnen met stabiele, lage inkomens onder dezelfde voorwaarden Beperken (administratieve) complexiteit bij toekenning Snellere en efficiëntere controle: Introductie tussentijdse controle, Herziening systematische controle Verbeteren non take-up: Vereenvoudigen & uniformiseren (vb. gezinsconcept) VOE: vereenvoudigen & verdeling verantwoordelijkheden verzekerde & ziekenfonds De Proactieve flux

Proces: verloop “Proactieve flux” Verloop: proces in 4 fases Samenstelling populatie: gezinnen met potentieel recht “Geautomatiseerde” inkomstenberekening: gezinnen die voldoen aan inkomstenvoorwaarden tijdens een simulatie Contactnames: gezinnen waarvoor VI geen tegen indicatie heeft voor positieve simulatie Inkomstenverklaringen: gezinnen die aan voorwaarden & verplichtingen voldoen Timing Januari 2015: Samenstellen gezinnen November 2017: laatste contactnames

Proces: verloop “Proactieve flux” Fase 1: Samenstelling populatie Gezinnen zonder recht op V.T., maar met een potentieel recht volgens VI Fase 2: Inkomstenberekening via RIZIV en FOD Financiën: schema procesverloop Fase 1: gelimiteerd wegens privacy en proportionaliteitsprincipes. De definitie van de selectiecriteria staat beschreven in art. 20 van het K.B. 15 januari 2014 Uitsluiting vb . Recent inkomstenonderzoek op basis van de bijdragebonnen, dat 1 of meerdere gezinsleden beroepsinkomsten hebben die hoger zijn dan het grensbedrag dat van toepassing is voor een gezin dat is samengesteld uit twee gerechtigden en twee personen ten laste (voor 2015 komt dit neer op een bedrag van 26.387,78 EUR).

Proces: verloop “Proactieve flux” Fase 3: Contactnames Met gezinnen die een inkomen hebben onder het plafond in fase 2 Uitzondering 1: gezinnen met gewijzigde samenstelling Uitzondering 2: de VI heeft inlichtingen over hogere inkomsten Fase 4: Inkomstenverklaringen De gezinnen reageren op de uitnodiging van hun ziekenfonds en vullen een VOE in

Proces: verloop “Proactieve flux” Cijfers Fase 1: Gezinnen in proactieve flux: 2.192.429 Verzekerden in proactieve flux: 3.638.887 Cijfers Fase 2: Inkomen FOD FIN < V.T.-plafond: 599.489 Inkomen FOD FIN ≥ V.T.-plafond: 1.586.550 Geen Fiscale gegevens voor ≥ 1 gezinslid: 6.390 Deze of de volgende

Proces: Verloop “Proactieve flux” Cijfers Fase 3: Gezinnen gecontacteerd: 539.164 Verzekerden gecontacteerd: 833.028 Cijfers Fase 4: Verzekerden uit proactieve flux met een recht op V.T. op 1/1/2018: 255.790

Kwantitatieve analyse: methode Onderzoeksvragen Zorgde de hervorming V.T. in 2014 voor een toename in de toekenning van het recht op V.T.? Werkt de proactieve flux als maatregel tegen de non take-up van het recht op V.T.? Wat zijn de voor- en nadelen van de organisatiewijze van de proactieve flux? Wie weer wil weten over de gebruikte data-bronnenvind het terug in het rapport of kan een email sturen

Kwantitatieve analyse: observaties Analyse van de evolutie van het aantal rechthebbenden op V.T. Algemene stijging, maar sterker sinds 2014 De stijging van het aantal V.T. rechthebbenden is sterker dan de stijging van het aantal sociaal verzekerden (12 % versus 1,8 %) Sterkere stijging van V.T. rechthebbenden met automatisch recht Stijgingen 2014-2017 De populatie sociaal verzekerden + 1,80%. De populatie VT rechthebbenden + 12%.

Kwantitatieve analyse: observaties hypotheses m.b.t. toename V.T.: De algemene bevolkingstoename De toename het aantal personen met een sociaal voordeel – socio-economische veranderingen De hervorming van de V.T. reglementering Het effect van de proactieve flux Slide herwerken (indicator laten wegvallen)

Kwantitatieve analyse: observaties Analyse verzekerden uit proactieve flux die nadien recht op V.T. verkregen 7% van de personen uit fase 1 hebben recht op 1 januari 2018: 67% op basis van VOE 33% opende het recht automatisch 19% gecontacteerde personen opende een recht Profiel: Sterker positief effect bij: alleenstaanden personen tussen de 26 en 45 jaar personen ouder dan 70 jaar 255.790 personen van de 3.638.887 = 7% We kunnen dit niet verfijnen naar aantal personen of gezinnen met inkomsten onder plafond op basis van info FOD FIN

Kwantitatieve analyse: observaties Analyse verzekerden uit proactieve flux die nadien geen recht op V.T. verkregen 38% wel OK fase 2, maar toch geen recht: 60%: geen reactie verzekerde na contactname (22,8% in totaal NOK) 38%: niet gecontacteerd want tegenindicatie bij VI (14,4% in totaal NOK) 2%: Te hoog inkomen bij VOE (08% in totaal NOK)

Conclusies Zorgde de hervorming V.T. in 2014 voor een toename in de toekenning van het recht op V.T.? Ja. Maar er zijn ook andere mogelijke verklaringen (zie slide 12) Werkt de proactieve flux als maatregel tegen de non take-up van het recht op V.T.? Ja Het initiatief leidt tot nieuwe openingen van recht Wat zijn de voor- en nadelen van de organisatiewijze van de proactieve flux? +: opening recht voor 19% van de gecontacteerde verzekerden +: beperkt risico onterechte toekenningen - : grote populatie als startpunt proces - : kwaliteit gebruikte gegevensuitwisselingen en –bronnen m.b.t. het inkomen - : blijvende groep met non-respons na contactname

Bedankt voor uw aandacht