Overzicht modules CKG Glorieux

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Dienst Time Out Projecten
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gedragsproblemen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Triple P – Belgium CKG ‘t Kinderkasteeltje Gesubsidieerd door K&G 1.
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Actieplan ter bestrijding van kinderarmoede
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Profilering CKG ‘t Kinderkasteeltje
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
STOP 4-7 Samen sterker Terug Op Pad
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
vanuit een herstelgerichte visie!
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
CKG de kleine parachute
Naam school Datum Logo van de school
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis 22 mei 2017
Welkom w.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Annemarie Dam - Kwakman
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Opvolging Rondetafel kinderarmoede
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Overzicht modules CKG Glorieux Mobiele begeleidingen Lang licht mobiel Kort licht mobiel Ambulante opvang Trainingen Tuimel Individuele oudertraining Triple P (groep en individueel) STOP 4-7 Residentiële begeleidingen Zeer korte residentiële opvang (RTJ) Lange residentiële opvang (NRTJ) Online hulpverlening Junto

STOP 4-7 Waarvoor staat STOP 4-7??? STOP: Samen sterker Terug Op Pad Samen: ouders, leerkracht en kind samen Sterker: gericht op ondersteunen en versterken van vaardigheden bij ouders, kinderen en leerkrachten Terug Op Pad: Ontwikkeling van het kind terug op een positief spoor krijgen (~ preventief: vroeg ingrijpen om latere escalatie te voorkomen) 4-7: voor kinderen van 4 tot en met 7 jaar (met moeilijk gedrag thuis en/of op school)

Concreet Intakefase Trainingsfase Nazorgfase Individuele gesprekken met de ouders en het kind Individuele gesprek met de leerkracht Observatie van het kind op school Trainingsfase Kindtraining: gedurende 10 weken lang 1 dag per week deelname aan de STOP-klas (max 10 kinderen) Oudertraining: gedurende 10 weken lang wekelijkse groepsbijeenkomst (2u) + individuele huisbezoeken Leerkachttraining: gedurende 10 weken 4 keer samen komen met andere leerkrachten (3u) + individuele schoolbezoeken Nazorgfase 3 – 6 maand individuele opvolging op maat mogelijk (consolidatie) voor gezin en leerkracht

Doelen Het versterken van sociale vaardigheden en probleemoplossend denken van jonge kinderen. Het versterken van de ouders in hun opvoedingsgedrag en hun opvoedende relatie met hun kinderen. Empowerment via oplossingsgericht werken. Het versterken van leerkrachten in hun aanpak van gedragsproblemen in de klas. Handvaten geven om deze problemen te voorkomen en te hanteren.

KINDTRAINING Groep van maximum 10 kinderen 10 x 1 dag per week Pedagogische accenten: zeer veel positieve bekrachtiging sterk gestructureerd dagverloop

KINDTRAINING Vaardigheidstraining: Rolneming Zelfcontrole Probleemoplossing Samenwerken en samenspelen ontspanning Inoefenen tijdens vrije momenten

OUDERTRAINING Gebaseerd op Parent Management Training (Patterson) 10 x 1 namiddag per week (2u) Opvoedingsvaardigheden aanleren, inoefenen en versterken Interactief Transfer kindtraining Observeren en eventueel participeren in de kindtraining Begeleiding aan huis na afspraak

LEERKRACHTTRAINING Aanpak gedragsproblemen in de klas 4 x 1 voormiddag Competentieversterkend Transfer kindtraining Ondersteuning op school na afspraak Observeren en participeren in de kindtraining

AANMELDING AANMELDING: Rechtstreeks door ouders Doorverwijzing door scholen, CLB en andere hulpverlenende diensten KOSTPRIJS: 20€ voor gezin (sociaal tarief mogelijk) Gratis voor leerkrachten

TRAINING 2 TRAININGEN PER JAAR: Najaar (september– december) Voorjaar ( februari – mei) Inschrijvingen voor voorjaar 2019 zijn lopende! WAAR: Trainingen gaan door in het CKG Ronse

Contactgegevens Waar vind je ons? Op het domein van het klooster Sancta Maria Kruisstraat 57A 9600 Ronse 055/ 23 68 68

Vragen?