stap 1: materiaal brainstorm associatie zintuigen innerlijke criticus loslaten opmerkzaamheid fantasie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Drie wensen van een oude vrouw
Verborgen vormen van pesten
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Hoe schrijf ik een recensie
Ho 6: Motivatie.
Diep in mijn hart Muziek Send my an Angel.
Peter Zwart. Algemene info Bordspel –Voor 3 tot 6 spelers vanaf 10 jaar –Speelduur is ongeveer 75 minuten Gemaakt door Klaus Tauber Winnaar Speelgoed.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Genetisch gemodificeerd voedsel
Schrijven met een strategie
Tweede wereldoorlog.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Lidia Laat kinderen dromen.
De dag van het solliciteren Blok 1
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Het schrijven van een verhaal
Lesbrief Jongerenprogramma
Orde houden in de klas.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Talent in Ontwikkeling
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Procentuele verandering berekenen. Hoe doe ik dat?! T2 JUNI 2016.
Brief aan jezelf in de toekomst 13 mei Verleden Bedenk voor jezelf een herinnering uit het verleden. Het kan met van alles te maken hebben FamilieSchoolreisje.
Lesbrief – Meester Kikker. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Respect is…………… De ander de ruimte geven, maar ook zelf die ruimte mogen innemen. Dat betekent dat je open staat voor de ander, hoe.
Beroepenwerkstuk.
Het schrijven van een verhaal
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Talent in Ontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
Week 1, les 5.
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Alleen wat je moet weten!
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Les 2: gegevens samenvatten
Hoe maak ik een goede samenvatting?
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
De schrijver mee op Reis
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Boekpresentatie.
Semantisatieverhaal: Ik wil in de toekomst graag op vakantie naar China. De toekomst dat is de tijd die nog moet komen. Daarom ben ik nu op Chinese les.
Omgaan met verschillen
Les 5: Verbale communicatie
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
Project gamemarket Les 1.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
<Geef de titel van het probleem op>
Brief aan jezelf in de toekomst
Transcript van de presentatie:

stap 1: materiaal brainstorm associatie zintuigen innerlijke criticus loslaten opmerkzaamheid fantasie

interview je personage

Naam? Leeftijd? Wat is je grootste angst? Heb je die overwonnen? Wat is je slechtste eigenschap? En je beste? Als je één ding aan jezelf kon veranderen, wat zou dat zijn? Wat was je eerste gedachte vanmorgen? Wat is je goede voornemen? Wat mag ik absoluut niet over je schrijven? Waar heb je het laatst over gehuild? Uit wat voor gezin kom je? Wat zou je in een ander leven willen zijn? Wat is je grootste mislukking? Waar ben je het meest trots op? Waar schaam je je voor? Wat is je grootste geheim? Wat was je grootste teleurstelling? Heb je zelf iemand teleurgesteld? Waar heb je spijt van? Welke gebeurtenis heeft je het meest veranderd? Wat wil je per se nog doen in je leven?

de personages Naam: Wens/doel: Slechte eigenschap: Goede eigenschap:

Stap 2: structuur

1. Er was eens

1. Er was eens 2. Beginpunt

Er was eens Beginpunt Wens

Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht

Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht Dieptepunt

Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht Dieptepunt Verandering

Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht Dieptepunt Verandering Einde

De Hongerspelen 1. Er was eens een land. Sinds District 13 ervan vernietigd is, worden er elk jaar spelen gehouden in een grote arena in het Capitool: de Hongerspelen. 2. Op een dag wordt Primrose Everdeen geselecteerd om mee te doen met de Hongerspelen. Haar zus Katniss kan dit niet aan en gaat in haar plaats. 3. Wens: ze wil winnen 4: Tegenkracht: alle andere spelers, vooral de Spelmakers. 5: Dieptepunt: haar bondgenoot Rue sterft, Peeta ligt op sterven. Komt het nog goed? Katniss vindt het medicijn en Peeta geneest. Maar dan blijkt dat ze tegen elkaar moeten strijden: er kan er maar 1 winnen. 6: Verandering: Katniss en Peeta bedenken een truc om te winnen. Ze omzeilen zo de Spelmakers: de tegenkracht wordt overwonnen. 7: Einde: Ze winnen, maar de Spelmakers zijn woest. (Dit gegeven leidt tot deel 2).

filmpjes

Brainstormen Wat als? Stel je voor dat? Wie, wat, waar, waarom en hoe? Krantenbericht / verhaal verjaardagen Eigen ervaringen + fantasie

Samenvatting 1. Er was eens............ 2. Op een dag gebeurt er:......... waardoor hij ontdekt dat hij 3…..deze wens heeft:............. 4. Deze wens vervullen lukt niet omdat..... 5. Alles gaat mis. Het dieptepunt ziet er zo uit:............. 6. De HP verandert op deze manier:............. Nu lukt het wel. 7. Het einde ziet er zo uit...................

fiets

stoep - bananenschil - man

oog – peper

pak meel – niesbui

achtbaan – los schroefje

Filmpje!

Stap 4: finetunen

Tijd over? beantwoord een vraag (uit het kaartdoosje) namens je personage of een ander personage schrijf een samenvatting van een nieuw verhaal op basis van de dobbelstenen laat je inspireren door een foto en schrijf er een verhaal bij schrijf een vervolg(je) op een boek dat je pas gelezen hebt lees een verhaal van iemand anders schrijf namens je personage een brief aan je andere personage gebruik je laatste appje als beginzin van een kort verhaal