Nederland Filantropieland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ondernemen in de praktijk
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
BERENSCHOT | VAN DOOREN ADVIES | CHARISTAR
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Een startersgids voor innovatie
Net4kids Aid Foundation 100% FOR CHILDREN Februari 2005.
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
OR-platform 15 november.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Wat is een communicatieplan?
Onze missie Wij willen een: Brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die hulp nodig hebben.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Visie & Strategie.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Congres Podiumkunsten 2016 “Het aangaan en versterken van relaties met grote gevers” Hans Broodman en Niels Kattenberg 23 mei 2016.
Samen voor Veenendaal 21 mei 2016 MBO Issue analyse.
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Vrijwillige inzet en ZZP’ers Een (on)mogelijke combinatie?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Hoe toekomst bestendig ben jij
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
HOE sponsorS VINDEN EN BEREIKEN?
Verantwoordelijkheid van Organisaties
De toekomst van de maatschappelijke stage
WELKOM.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Hans Broodman Nassau Fundraising De Toekomst van Fondsenwerving
Transcript van de presentatie:

Nederland Filantropieland Dit event is mede mogelijk gemaakt door: Nederland Filantropieland Welkom! #DTVF #fondsenwerving #donorlove Reinier Spruit - www.reinier.fr

PROJECT 7: Bedrijven Voor: Management en fondsenwervers van goede doelen organisaties die zich willen gaan richten op het bedrijfsleven Werkgroep: Frank Asser (Rode Kruis), Oukje Bizot (Save the Children, kartrekker), Joris Damave (Buro Fondsenwerving), Marc Wortmann (ZZP), Edward Zwitser (KNRM) Waarom? Donateurgerichte cultuur is ook nodig in relatie tussen goede doelen en bedrijfsleven. Op dat gebied gaat nog veel mis en kunnen relaties verbeteren. Dit advies geeft daartoe een aanzet

SAMENVATTING ADVIES Toekomst Fondsenwerving Zakelijke Markt vraagt: klantgerichte houding en gezonde dosis ondernemerschap Analyse eigen activiteiten (5 vragen) Analyse activiteiten en doelstelling mogelijke partners Realistische propositie Kenmerken relatie goede doel en bedrijf van verschillende grootte

VIJF VRAGEN Wie ben ik? Wie is de ander? Wat heb ik te bieden? Hou verhoudt mijn organisatie zich tot het bedrijfsleven? Is de zakelijke markt wel een logische keuze – zo ja op welke wijze?

Wie ben ik: Ken Uzelf Analyse positionering eigen organisatie Imago voor buitenwereld Impact Wat maakt jouw goede doel uniek SWOT analyse kan helpen Profiel of Case for Support om te gebruiken (heeft mijzelf heel jaar gekost)

Verdiep u in de ander Welke motieven hebben bedrijven (positionering merk, verbreding netwerk, activiteiten medewerkers etc) Steeds meer SCR, MVO of MBO beleid geformuleerd Onderzoek loont Niet elk bedrijf past; wees selectief Wie is een logische partner? Wat zit er in je eigen netwerk?

Goed doel Dank aan workshop Amiabel Imago zichtbaarheid Identiteit, visie, missie Senioriteit: kennis, netwerk, projecten Governance Interne kennis capaciteit Dank aan workshop Amiabel

motief bedrijf Filantropie (donaties zonder tegenprestatie, fiscaal aantrekkelijk) Community Investment (gericht op de inzet van medewerkers, kennis, tijd - soms ook donaties in geld) Social Sponsoring (zichtbaarheid en merkassociatie) Cause Related Marketing (koop dit, steun dat) Social Engagment (structurele samenwerking aan een sociaal of maatschappelijk issue)

Wat heb ik te bieden: Vraag en Aanbod Kom goed beslagen ten ijs Onderschat jezelf niet Vraag niet meteen om geld Wat breng je mee Goed luisteren

Hoe verhoudt mijn organisatie zich tot bedrijsleven: The Perfect Match Kan mijn organisatie de samenwerking aan? Hebben we de juiste mensen? Randvoorwaarden op orde Zakelijk en eerlijk zijn – doe aan verwachtingenmanagement

Reality check – zakelijke markt logische keus? Niet elk bedrijf past bij elk goed doel Omvang van zowel bedrijf als goede doel schept kansen maar kan ook beperkingen geven In praktijk vele relaties mogelijk (groot-groot; groot-klein; klein-groot; klein-klein) – voorbeelden hier vandaag! Wees realistisch

Conclusie Fondsenwerving uit samenwerking met bedrijven wijkt niet af van andere terreinen, in die zin dat de donateur centraal stellen ook hier de basis is voor succes Het gaat om relaties en wederkerigheid Nog meer dan elders lange termijn aanpak nodig Het bedrijfsleven staat er wél voor open!

Kwadranten van De Toekomst van Fondsenwerving Groot Bedrijf, Groot Goed Doel Groot Bedrijf, Klein Goed Doel Rode Kruis en Philips Foundation Steptember en Nestle Klein Bedrijf, Groot Goed Doel Klein Bedrijf, Klein Goed Doel Longfonds en Zehnder KNRM en Venturn

Contact De Toekomst van Fondsenwerving: https://fondsenwerving.org/ Dit advies: marc@marcwortmannconsultancy.com