Nederland Filantropieland Dit event is mede mogelijk gemaakt door: Nederland Filantropieland Welkom! #DTVF #fondsenwerving #donorlove Reinier Spruit - www.reinier.fr
PROJECT 7: Bedrijven Voor: Management en fondsenwervers van goede doelen organisaties die zich willen gaan richten op het bedrijfsleven Werkgroep: Frank Asser (Rode Kruis), Oukje Bizot (Save the Children, kartrekker), Joris Damave (Buro Fondsenwerving), Marc Wortmann (ZZP), Edward Zwitser (KNRM) Waarom? Donateurgerichte cultuur is ook nodig in relatie tussen goede doelen en bedrijfsleven. Op dat gebied gaat nog veel mis en kunnen relaties verbeteren. Dit advies geeft daartoe een aanzet
SAMENVATTING ADVIES Toekomst Fondsenwerving Zakelijke Markt vraagt: klantgerichte houding en gezonde dosis ondernemerschap Analyse eigen activiteiten (5 vragen) Analyse activiteiten en doelstelling mogelijke partners Realistische propositie Kenmerken relatie goede doel en bedrijf van verschillende grootte
VIJF VRAGEN Wie ben ik? Wie is de ander? Wat heb ik te bieden? Hou verhoudt mijn organisatie zich tot het bedrijfsleven? Is de zakelijke markt wel een logische keuze – zo ja op welke wijze?
Wie ben ik: Ken Uzelf Analyse positionering eigen organisatie Imago voor buitenwereld Impact Wat maakt jouw goede doel uniek SWOT analyse kan helpen Profiel of Case for Support om te gebruiken (heeft mijzelf heel jaar gekost)
Verdiep u in de ander Welke motieven hebben bedrijven (positionering merk, verbreding netwerk, activiteiten medewerkers etc) Steeds meer SCR, MVO of MBO beleid geformuleerd Onderzoek loont Niet elk bedrijf past; wees selectief Wie is een logische partner? Wat zit er in je eigen netwerk?
Goed doel Dank aan workshop Amiabel Imago zichtbaarheid Identiteit, visie, missie Senioriteit: kennis, netwerk, projecten Governance Interne kennis capaciteit Dank aan workshop Amiabel
motief bedrijf Filantropie (donaties zonder tegenprestatie, fiscaal aantrekkelijk) Community Investment (gericht op de inzet van medewerkers, kennis, tijd - soms ook donaties in geld) Social Sponsoring (zichtbaarheid en merkassociatie) Cause Related Marketing (koop dit, steun dat) Social Engagment (structurele samenwerking aan een sociaal of maatschappelijk issue)
Wat heb ik te bieden: Vraag en Aanbod Kom goed beslagen ten ijs Onderschat jezelf niet Vraag niet meteen om geld Wat breng je mee Goed luisteren
Hoe verhoudt mijn organisatie zich tot bedrijsleven: The Perfect Match Kan mijn organisatie de samenwerking aan? Hebben we de juiste mensen? Randvoorwaarden op orde Zakelijk en eerlijk zijn – doe aan verwachtingenmanagement
Reality check – zakelijke markt logische keus? Niet elk bedrijf past bij elk goed doel Omvang van zowel bedrijf als goede doel schept kansen maar kan ook beperkingen geven In praktijk vele relaties mogelijk (groot-groot; groot-klein; klein-groot; klein-klein) – voorbeelden hier vandaag! Wees realistisch
Conclusie Fondsenwerving uit samenwerking met bedrijven wijkt niet af van andere terreinen, in die zin dat de donateur centraal stellen ook hier de basis is voor succes Het gaat om relaties en wederkerigheid Nog meer dan elders lange termijn aanpak nodig Het bedrijfsleven staat er wél voor open!
Kwadranten van De Toekomst van Fondsenwerving Groot Bedrijf, Groot Goed Doel Groot Bedrijf, Klein Goed Doel Rode Kruis en Philips Foundation Steptember en Nestle Klein Bedrijf, Groot Goed Doel Klein Bedrijf, Klein Goed Doel Longfonds en Zehnder KNRM en Venturn
Contact De Toekomst van Fondsenwerving: https://fondsenwerving.org/ Dit advies: marc@marcwortmannconsultancy.com