Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
wORKSHOP 4 ontwikkelingspsychologie De PEUTER (deel 1)
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Ontwikkelingspsychologie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
Methodische vaardigheden
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
PAD Mindfulness en Yoga
Het begint bij het jonge kind
Aanpak problematisch gedrag
Depressie bij ouderen.
Ontwikkelingspsychologie
Liefde en relaties.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Psychologieles 3 lesweek 3 Kleuter + Schoolkind. Hoeveel toepassingen kun jij bedenken met een paperclip?
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ontwikkelingspsychologie
Bewegen in het onderwijs W38
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Liefde en relaties.
Wat is DRAMA??.
Ontwikkelingspsychologie
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
PIT – Project in Thema’s
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie 1.2
De ontwikkeling van het kind !
Gemaakt door Lars Courtens
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Begeleiden Les 7.
Doelgroepen Adolescentie
Ontwikkelings-psychologie
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Liefde en relaties.
Ontwikkelings-psychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 4

Wat zijn vooral de kenmerken in de ontwikkeling van een dreumes? terugblik Dreumes en peuter Wat zijn vooral de kenmerken in de ontwikkeling van een dreumes? En van een peuter? Opdracht vorige week

Opdrachten vorige week bespreken 1. Het ‘denken’ staat centraal in de cognitieve ontwikkeling van een peuter. Bespreek met elkaar: Wat is magisch denken? En wat is animistisch denken? https://www.youtube.com/watch?v=E0L8oEabxc0 2. Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens en waarom. Stelling 1: De motorische ontwikkeling verloopt bij elke dreumes hetzelfde. Stelling 2: Hoe de ontwikkeling verloopt ligt helemaal aan de opvoeding. Stelling 3: De driftbuien van een peuter kan je voorkomen. Stelling 4: Elke peuter komt in een fase van magisch denken. 3. Wanneer begin je met zindelijkheidstraining en hoe pak je dit aan? Magisch denken: het verklaren van onverklaarbare gebeurtenissen. Animistisch denken: menselijke eigenschappen toekennen aan levenloze voorwerpen

Deze les: Kleuter en jonge schoolkind bekijken het geheime leven van een 4-jarige Doel: Leren wat de kleuter en het jonge schoolkind doormaakt in zijn/haar ontwikkeling en alle ontwikkelingsgebieden

Ontwikkelingsaspecten Lichamelijke ontwikkeling: hoe je lichaam groeit en hoe het verandert. Motorische ontwikkeling: alles wat te maken heeft met bewegen en het daarbij gebruiken van je zintuigen. Cognitieve ontwikkeling: de ontwikkeling van het brein en naar de manier waarop mensen leren, denken en begrijpen. Sociaal-emotionele ontwikkeling: gaat over gevoelsleven en de sociale omgang met elkaar. Seksuele ontwikkeling: gaat over lustbevrediging en seksuele gevoelens  sensuele ontwikkeling. Lichamelijke ontwikkeling: en ook hoe je je lichaam gezond houdt, het zijn allemaal lichamelijke aspecten. Seksuele ontwikkeling: tot aan de puberteit is er van seksualiteit nog geen sprake. Daarom is het voor die tijd: sensuele ontwikkeling.

Kleuter Denk eens na…… Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in het leven van de kleuter? Hoe oud is een kleuter?

Opdracht: Zoek bij de volgende ontwikkelingsgebieden een aantal kenmerken op die passend bij een kleuter zijn. - Lichamelijk - Cognitief - Emotioneel - Sociaal - Seksueel In duo’s opzoeken en klassikaal bespreken. 15 min opzoeken Lichamelijk: Fijne en grove motoriek verbetert aanzienlijk door schoolgang. Leert lichaam beter onder controle te krijgen, door veel beweging. Knutselwerkjes op school zijn gericht op motorische ontwikkeling Cognitief: Schoolrijpheid: dat de kleuter toe is aan leren en minder spelen. Voorwaarden: voldoende cognitieve ontwikkeling, fysiek krachtig zijn om hele dag op school te blijven, kunnen concentreren, spreek- en taalvaardig zijn, emotionele rijping om te kunnen functioneren in een klas. Emotioneel: behoefte om bij een groep te horen, gedrag van anderen imiteren. Iemand aanstellen tot identificatiefiguur: op diegene willen lijken, hetzelfde willen zijn. voorbeeldrol van ouders is in deze fase erg belangrijk Sociaal: snelle en grote ontwikkeling door dagelijks in contact te zijn met andere leeftijdsgenoten. Seksueel: in grote mate geïnteresseerd in eigen geslachtsdelen, ‘doktertje’ en ‘vader en moedertje’ spelen hoort bij de seksuele ontwikkeling. Castratieangst: wanneer jongetjes zien dat een meisje geen penis heeft, kan hij denken dat ze die wel gehad hebben. Ze zijn dan bang dat die van hun ook weg gaan.

Het jonge schoolkind Lichamelijk: puppyvet maakt plaats voor spieren. Gevoelige fase voor obesitas. Melkgebit maakt plaats voor definitief gebit Motorisch: moeite met stil zitten. Cognitief: fantasie maakt plaats voor realiteit. Zicht op oorzaak en gevolg. Denkt meer intuïtief (aanvoelen) dan rationeel (verstand) Egocentrisch: eigen denken staat centraal

Het geheime leven van een 4 jarige We gaan een aflevering kijken van het geheime leven van een 4 jarige. (het geheim bekijken) Welke (ontwikkelings-)fasen en gebieden herken je bij de peuter? Je schrijft minimaal 3 punten op die te maken hebben met ontwikkelingspsychologie. Wat herken je daarnaast nog meer? https://www.npostart.nl/het-geheime-leven-van-4-jarigen/10-07-2018/VPWON_1293179 Paar minuten soms even doorspoelen.