In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Loket MBO Mechatronica 5 juni 2008 Loket MBO Mechatronica 2008 – 2013.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Expertpaneldag ICT 20 maart 2012
CE Ondernemerschap in beweging
Kwalificatiestructuur mbo
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Loket MBO Mechatronica
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Regionaal perspectief
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
De kracht van de samenwerking in de regio
Ruim baan voor vakmanschap bezien vanuit een branche
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
BVE  MBO  MCV BVE-veld MBO Volwassenen educatie Contract-onderwijs.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
Kennismaken Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwij s 16 februari 2016.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Met Minder Meer en Beter
Workshop experimenten in het mbo
Verbetering dienstverlening beroepspraktijkvorming
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Welkom Duurzaam Integraal Ontwerpen.
Merie Michels Sr. Adviseur onderwijs arbeidsmarkt
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere

ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Visie op praktijkrelevant examineren
Keuzedeel ‘beheer en onderhoud van Sportvelden & Golfbanen’
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Stagecoach Eva Botman, adviseur praktijkleren

Persoonlijke begeleiding
Regiobijeenkomst.
Transcript van de presentatie:

In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn Marcel Touw en Vincent Alkemade 12 februari 2019

Doelen SBB Beroepsonderwijs en bedrijfsleven werken in SBB op sectoraal, regionaal en landelijk niveau samen met als doel: Studenten krijgen de beste praktijkopleiding met uitzicht op een baan. Bedrijven beschikken nu en in de toekomst over de vakmensen die ze nodig hebben.

Klanten goed bediend leerbedrijven scholen (beroepsonderwijs) mbo-studenten samenwerkingspartners Dit zijn de vier primaire klantgroepen van SBB: leerbedrijven: 232.000 erkende en unieke leerbedrijven met ruim 300.000 praktijkopleiders scholen: ruim 70 scholen, zowel bekostigd (roc’s en vakinstellingen) als niet bekostigd en AOC’s mbo-studenten: bijna 500.000 samenwerkingspartners: VNO-NCW, MKB-Nederland, MBO Raad, Platforms vmbo, FNV(-Jong), CNV, LTO, NRTO, Ministeries (OCW, SZW en EZ), UWV, AOC Raad, Unie/MHP, JOB en gemeenten

Hoe doet SBB dat? Onze expertise: erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Onze expertise zetten we graag in voor goed beroepsonderwijs en de aansluiting op de praktijk. Kerntaken van SBB: - erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven bij het opleiden van studenten in de praktijk. - onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen op basis van ontwikkelingen in beroep en arbeidsmarkt. - arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie voor een doelmatig opleidingsaanbod. - (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en advies over de aansluiting vmbo-mbo-hbo. We adviseren de minister OCW.

Wat is SBB voor het mbo De overlegtafel voor onderwijs en bedrijfsleven: Bekostigd en niet-bekostigd onderwijs Werkgevers en werknemers Ontwikkeling en onderhoud kwalificatiedossiers en keuzedelen Arbeidsmarktonderzoek Erkenning leerbedrijven en bevorderen kwaliteit van BPV

Sectorale inkleuring acht sectorkamers advies bestuur SBB over wettelijke taken arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie De sectorale herkenbaarheid van branches geborgd in acht sectorkamers Vertegenwoordigers bedrijfsleven (werkgevers en werknemers) en beroepsonderwijs Sectorale uitvoeringseenheden Gevoed door marktsegmenten Sectorkamers zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke programmering van de wettelijke taken. Sectorale arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie Meer informatie op sectorkamers.s-bb.nl

Acht sectorkamers Sectorale herkenbaarheid van branches: Techniek en gebouwde omgeving Mobiliteit, transport, logistiek en maritiem Zorg, welzijn en sport Handel ICT en creatieve industrie Voedsel, groen en gastvrijheid Zakelijke dienstverlening en veiligheid Specialistisch vakmanschap Sectorale herkenbaarheid van branches geborgd in acht sectorkamers Alle vertegenwoordigers van de sectorkamers zijn benoemd. Minimaal 8 en maximaal 12 vertegenwoordigers per sectorkamer: 50% onderwijs (publiek en privaat) en 50% bedrijfsleven (werkgevers + werknemers). marktsegmenten De inrichting van de marktsegmenten heeft onder verantwoording van de sectorkamers plaatsgevonden. De sectorkamer stelt de lijst met vertegenwoordigers vanuit onderwijs en bedrijfsleven, zitting hebbend in de marktsegmenten, vast. Het belangrijkste onderscheid t.o.v. de sectorkamers is dat een lid van een marktsegment niet benoemd wordt; de lijst met leden van de marktsegmenten wordt vastgesteld door de sectorkamer. Het bestuur van SBB benoemt de vertegenwoordigers in een sectorkamer. Zo is de arbeidsmarkt opgedeeld in 36 marktsegmenten. Via vertegenwoordigers van deze marktsegmenten komen signalen uit de markt op de agenda van de sectorkamer. En worden sectorkamers op sectoraal niveau geadviseerd t.a.v. de wettelijke taken. positie sectorkamer De sectorkamers vormen het hart van SBB; hierin zitten vertegenwoordigers van het beroepsonderwijs (voordragen door de MBO Raad) en vertegenwoordigers van het georganiseerd bedrijfsleven (voorgedragen door landelijke sociale partners), met mandaat van hun achterban. De sectorkamers krijgen advies van / geven advies aan: De achterbannen, de zgn. marktsegmenten of brancheorganisaties om zo advies te krijgen op sectoraal niveau. De interne SBB organisatie bv welke signalen krijgen de adviseurs praktijkleren in de regio, welke arbeidsmarktcijfers kan team ABD aanleveren, welk nieuw BCP of keuzedeel moet team K&E ontwikkelen? De Thema Advies Commissies (TAC) over bovensectorale thema’s bv op het thema Entree, arbeidsmarktontwikkelingen, BPV (bv uniforme erkenningsregeling versus sectorale aanvullingen) Ook in een TAC zitten vertegenwoordigers uit het onderwijs en namens het bedrijfsleven. Meer informatie op s-bb.nl/samenwerking/sectorkamers.html

Boven-sectoraal beleid SBB TAC DO TAC BPV TAC K&E TAC ENTREE Legenda ABD = arbeidsmarkt-, bpv- en doelmatigheidsinformatie BPV = beroepspraktijkvorming DO = doelmatigheid K&E = kwalificeren & examineren TAC = thema adviescommissie Bestuur SBB Boven-sectoraal beleid SBB Sectorkamer Team ABD Uitvoerings-organisatie SBB Achterbannen Markt-segmenten Sectorunit BPV Geledingen Team K&E De omgeving van de sectorkamer: De sectorkamers vormen het hart van SBB, hierin zitten vertegenwoordigers van het beroepsonderwijs (voordragen door de MBO Raad) en het georganiseerd bedrijfsleven (voorgedragen door landelijk sectorale partners), met mandaat van hun achterban. De sectorkamers krijgen advies van / geven opdracht aan: De achterbannen, de zgn. marktsegmenten of brancheorganisaties om zo advies te krijgen op sectoraal niveau. De interne SBB organisatie bv welke signalen krijgen de adviseurs praktijkleren in de regio, welke arbeidsmarktcijfers kan team ABD aanleveren, welk nieuw BCP of keuzedeel moet team K&E ontwikkelen? De Thema Advies Commissies (TAC) over bovensectorale thema’s bv op het thema Entree, arbeidsmarktontwikkelingen, BPV (bv uniforme erkenningsregeling versus sectorale aanvullingen) Ook in een TAC zitten vertegenwoordigers uit het onderwijs en namens het bedrijfsleven. Vragen? Neem contact op met SBB via sectorkamers@s-bb.nl

Organisatie buitendienst Aantal feiten: Ca. 450 adviseurs in buitendienst 250.000 leerbedrijven in Nederland 10.000 leerbedrijven in het buitenland 480.000 studenten (2016-17) BOL: 380.950 studenten BBL: 100.946 studenten 491.000 BPV overeenkomsten 109.000 bedrijfsbezoeken in 2017 90.000 erkenningsbesluiten in 2017 Voor: Zws 100 adviseurs 55.000 leerbedrijven 115.000 studenten 20.000 bedrijfsbezoeken

SBB-website Wat is nieuw: Specifieke informatie per doelgroep Goed zichtbaar op mobiele apparaten (schaalbaar) Goed vindbaar via de zoekmachines (Google) Feiten en cijfers prominenter Uitstraling in de nieuwe SBB huisstijl Actuele informatie en het laatste nieuws handig gerubriceerd

Vernieuwingstrajecten kwalificatiestructuur

2016: Keuzedelen Bron: Herziening mbo Responsiviteit ingebouwd voor arbeidsmarktontwikkelingen en voor regionale behoeften Inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten via bij- of opscholing van werkenden en werkzoekenden Keuzedelen (nu al 1044, waarvan 125 met een certificaat) zie https://kwalificaties.s-bb.nl/

Certificaat Vincent Alkemade

2017: Innovatie met cross-overs Experiment: AMvB nodig (looptijd tot 2025) Grenzen vervagen, kwalificaties op snijvlak van sectoren Al 18 cross-overs beschikbaar, zoals Zorgtechnicus en Vitaliteitsbegeleider Bron: Zorgtechniek Limburg Bron: ROC Mondriaan

Cross-over

2018: Mbo-certificaten voor LLO Inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten via bij- of opscholing van werkenden en werkzoekenden s-bb.nl/pilots-mbo-certificaten

Certificaat Beroepsgerichte onderdelen

Binnen zorg en welzijn Basis voor deskundige zorg Verzorgende IG Regievoering en vakontwikkeling in de zorg Ondersteuning thuis Helpende Zorg en Welzijn

2019: Geregionaliseerde kwalificaties Meer ruimte voor maatwerk wat betreft regionale context​ en regionale partners Experiment: AMvB nodig: looptijd tot 2025 Bron: Herziening mbo

15% 15% max. 25% Ruimte voor de regio 85% min. 60%

Geregionaliseerde kwalificaties 20 landelijke delen mbo-verpleegkundige verzorgende IG persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg Per landelijk deel meer regionale delen

Resumé 2015 2016 2017 2018 2019 Keuzedelen Cross-overs 2015 2016 2017 2018 2019 Keuzedelen Cross-overs Herstructurering Geregionaliseerde kwalificaties Pilots mbo-certificaten

Onderhoudsagenda

Een flexibele kwalificatiestructuur is niet meer te examineren. In beweging Een flexibele kwalificatiestructuur is niet meer te examineren.

In beweging De essentie van het beroep moet worden geëxamineerd in plaats van de afzonderlijke kerntaken

In beweging Post-initieel onderwijs moet anders worden geëxamineerd dan initieel onderwijs

In beweging Een opleiding afsluiten met een diploma bestaat over 10 jaar niet meer.