Motivatie, leeftijd en competenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Rekenproblemen en Dyscalculie
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Schizofrenie en verwante stoornissen
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Autisme en intelligentie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Autisme in de dagelijkse praktijk
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Dossier Empowerment.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Aanpak problematisch gedrag
Onderzoekend Vermogen
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Kijken naar Kinderen Week 4
Groepsdynamica.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Psychomotorische taxonomie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gelijke kansen op school: het kan!
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Reclamewijsheid: wat is dat?
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Spelenderwijs en ontdekkend leren
De juiste route naar het juiste doel
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Motivatie, leeftijd en competenties ESF project 1388: Duurzame motivatie

Hoe een motiverende werkomgeving creëren? motivatie en engagement autonomie versterken Zelfsturing, invloed,communicatieve vaardigheden, verantwoordelijkheden geven.............. zich competent weten Empowerment, competentie en leeftijd..................... verbinding mogelijk maken authentieke communicatie ...............

Een dwarse kijk op competenties van ervaren medewerkers Rond je veertigste komen andere competenties naar boven drijven: Twee ontwikkelingslijnen Vloeiende en gekristalliseerde intelligentie

twee ontwikkelingslijnen: De gerontologen Baltes en Petzold hebben in de jaren negentig onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van competenties van mensen gedurende hun levensloop. In hun bevindingen spreken zij over twee ontwikkelingslijnen: de lijn waarop de ( neuro) fysieke competenties ontwikkeld kunnen worden en de lijn waar de op persoonlijke ontwikkeling en cultuur gebaseerde competenties zich ontwikkelen. Men noemt het ook wel de ‘hardware en de software’ van een mens.   Ernstige wetenschappers: objectieve meting Zelfverklaarde specialisten

Twee curves Neurofysiek: hardware, heb je nodig om een berekening te maken

Twee curves Baltes en zijn collega’s constateren dat: de neuro - fysieke lijn al na, gemiddeld, het 25-ste jaar afneemt (zie topprestaties in de sport), de tweede lijn ( de ervaringslijn) toeneemt vanaf, gemiddeld, het 40 ste -levensjaar en kan doorgroeien tot, gemiddeld, het 75 ste levensjaar. Vanaf gemiddeld 40 jaar is de mens meer en meer in staat zijn dagelijks leven te sturen vanuit zijn zelf en over zichzelf verworven kennis. Zij spreken altijd over gemiddeldes: individuen kunnen daar strek van afwijken

De persoonlijke ontwikkelingslijn De tweede groeilijn, de ervaringslijn, is gebaseerd op persoonlijke ontwikkeling en cultuur, en loopt door tot een leeftijd van ongeveer 75 jaar. De groeilijnen van de mens kruisen elkaar zo rond de 40-jarige leeftijd. Vanaf dat moment gaan mensen meer sturen op hun ervaringslijn

De persoonlijke ontwikkelingslijn Naarmate je ouder wordt, nemen het vermogen om: kennis en ervaring te combineren sociale en communicatieve vermogens inzicht en overzicht vaak toe. Vanuit wrk en resultaat gezien:

persoonlijke ontwikkelingslijn: Het gaat om: Sociale vaardigheden, Zelfkennis Emotionele intelligentie Socva en zelf kennis: herken je dat Emotionele intelligentie Laatste ontdek je gaandeweg tijdens je leven

Emotionele intelligentie: “het vermogen om emoties accuraat waar te nemen, te begrijpen en te uiten; het vermogen om toegang te hebben tot je gevoelens en deze te kunnen reguleren zodat het denken en handelen wordt vergemakkelijkt” Terrein emo intelligentie is zeer uitgebreid Vanuit de eigen emoties bekeken

Emotioneel intelligente vaardigheden: kennis van de eigen emoties: lichaamssignalen herkennen en op hun waarde te schatten; reguleren van eigen emoties: bijvoorbeeld zich zelf te kalmeren zelfmotivatie: het benutten van emoties om ergens voor te gaan Wat zijn de voordelen van emotionele intelligentie?

Emotioneel intelligente vaardigheden herkennen van andermans emoties; van empathie om behoeften van anderen te signaleren en daar op een meer bewuste manier mee om te gaan omgaan met relaties: trachten emoties van anderen te reguleren ter bevordering van samenwerking, leiderschap en interpersoonlijk effectief handelen (Goleman 1997, pag. 72 -73).

Tip Er is een grote variatie in de mate waarin iemand ‘boven in de lijn zit’: tijdig en blijvend investeren zijn van belang. Het is van belang om op beide ontwikkelingslijnen te blijven investeren.”. Terug naar de curve: Persoonlijke sociale en emotionele competenties gaan vooruit. Verdienste Baltes: aantonen wat we al weten

Intelligentie Intelligentie is niet makkelijk te meten, en andere aspecten zoals emoties, geheugen e.a. spelen een rol. Men maakt onderscheid tussen: Vloeiende Intelligentie: verwijst naar de snelheid van informatieverwerking; Gekristalliseerde Intelligentie verwijst naar grotendeels automatische, op kennis en ervaring gebaseerde, procedurele vermogens. Onder vloeiende cognitieve vaardigheden verstaat men het proces van informatie verwerven zelf en de kwaliteiten ervan zoals mentale snelheid, ruimtelijk-visuelevermogens en het snel kunnen leggen van verbanden. Vloeiende vaardigheden vragen steeds gecontroleerde aandacht en doen een beroep op het werkgeheugen (hoofdrekenen, probleem oplossen). Snelheid van verwerking is een hoofdkenmerk van fluïde cognitieve vaardigheden. De kwaliteit ervan wordt bepaald door aangeboren factoren, dus er is veel individuele variatie. Bij het ouder worden is er sprake van verminderde functionaliteit van de fluïde cognitieve vaardigheden. Gekristalliseerde cognitieve vaardigheden In het dagelijks leven worden regelmatig terugkerende activiteiten geoefend en vervolgens spontaan uitgevoerd. Dat begint al bij het leren van de moedertaal en de vermenigvuldigingstafels. Het strekt zich uit tot het opdoen en verwerken van kennis en ervaring in de beroepspraktijk. Iemand die in een bepaald vak ‘gepokt en gemazeld’ is, zal men ervaren noemen. Gekristalliseerde cognitieve vaardigheden refereren aan kennis en ervaring die stevig is opgeslagen na regelmatig oefenen, leren, herhalen. Oudere werknemers bezitten vaak uitstekende gekristalliseerde cognitieve vaardigheden

Vloeiende en gekristalliseerde intelligentie Vloeiende intelligentie gaat achteruit. Dat wil zeggen dat ouderen minder snel analytisch kunt denken en problemen oplossen. Gekristalliseerde intelligentie kan daarentegen toenemen : mensen doen met het ouder worden meer kennis en ervaring op waardoor de afname van de snelheid gecompenseerd wordt. Voorbeeld typiste Ouderen zijn vaak goed in staat tot: • snelle herkenning en beoordeling van situaties op basis van eerder opgedane ervaringen; • efficiënt toepassen van de voor de situatie geschikte kennis en vaardigheden. Ervaring heeft een gunstige uitwerking op het aanleren van verwante vaardigheden, het verschaft de mogelijkheid tot compenserend strategiegebruik en variatie in handelwijze. Het uitvoeren van bekende taken vergt minder verwerkingsvermogen en inspanning, daarin zit besparing. Er is overigens - net als bij het fysiek functioneren – een grote interindividuele variatie, ook hier gevoed door enerzijds capaciteiten, anderzijds de mate van opgebouwde kennis en ervaring. Verder blijkt dat motivatie een rol speelt bij het eventueel wel of niet tot uitdrukking komen van cognitieve veroudering

Positieve aspecten ervaren medewerkers Soms zijn algemene effectiviteit en werkprestatie van ouderen hoger dan die van jongeren (Schalk, 2004): M.b.t. : Omgaan met complexiteit, betaalbaarheid, effectief zijn in het werk, nadenken voor je begint, sociaalvaardig zijn en goed in teamverband kunnen werken scoren ouderen (boven de 40 jaar) beter dan jongeren.

Positieve aspecten ervaren medewerkers De oudere werknemer gebruikt aanpassing- en compensatiemechanismen die effecten van achteruitgang van veroudering verminderen dan wel neutraliseren.

bij het oplossen van problemen of het nemen van besluiten gebruikt de oudere medewerker meer tijd, maar ook meer informatie op basis van kennis en ervaring, waardoor er besluiten van hogere kwaliteit tot stand kunnen komen. (Zwart, 2000)

DANK voor uw DEELNAME & AANDACHT meer info over geheugen en intelligentie op http://www.meta.fgov.be