Dyslexiebeleid Open Huis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Advertisements

op deze informatiebijeenkomst van het
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Voorlichtingsavond Dyslexie
DYSLEXIE VOORLICHTING
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Wat doet uw school met de verzwaarde exameneisen?
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Van harte welkom namens
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Stanislascollege Reinier de Graafpad
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Omgaan met dyslexie.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
OUDERINFORMATIEAVOND
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Presentatie Locatie Lemmer
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE EERSTE KLASSEN 28 augustus 2014
Ouderavond 8 september 2015 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Informatie Voortgezet Onderwijs
Informatieavond 3-mavo 2015 Wat kunt u vanavond verwachten? Voorstellen van coördinator en mentoren Kenmerken 3-mavo Belangrijke data Lyceo Decaan Uiteen.
Ouderinformatieavond 22 september 2015
Informatieavond 4-mavo 2015 Wat kunt u vanavond verwachten? Kennismaking mentoren Belangrijke data in het examenjaar Lyceo Studietraject (decaan) Uiteen.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
M-decreet Een korte toelichting.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
VMBO/MAVO in Bergschenhoek/Lansingerland Welkom op Wolfert PRO! Informatieavond leerjaar 1 31 augustus – uur.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Informatieavond jaar 1 29 SEPTEMBER Programma o Voorstellen o Rol van de mentor o Rol van de ouders o Mentorlessen o Magister o Praktische zaken.
Dyslexiebeleid Open Huis.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Omgaan met dyslexie.
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
informatie avond 23 januari 2017
Welkom op de Lentiz | Dalton
Informatie-avond voor Ouders
INFORMATIE AVOND OUDERS
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Maandag 18 september 2017 Mentor: Pauline Bruijs
Informatie-avond voor Ouders
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Klas: Mentor:.
Voorlichtingsavond Dyslexie
Voorlichtingsavond 4 mavo
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 5 vwo welkom.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Voorlichting Dyslexie
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Dyslexiebeleid Open Huis

Wat komt aan bod tijdens deze voorlichting? Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw Hoe kan de ouder helpen? Wat kan uw kind zelf doen? Vragenronde & afsluiting

Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw

Beleid & protocol Beleidsplan gebaseerd op Protocol Dyslexie VO aandacht voor pedagogische & didactische ondersteuning op school Brugklasscreening (lezen/spellen) > bij vermoeden taalprobleem > vervolgtesten, advies: of bijles (intern, gefaciliteerd) of individuele hulp bij remedial teacher (extern, niet gefaciliteerd door school) Remediërende taalcursussen onderbouw: bijles Nederlands <> geen individuele remedial teaching

Rol voor coördinator/mentor/docent Coördinator: beleid opstellen en bewaken & voorlichting en communicatie ouders/docenten Mentor: eerste aanspreekpunt pedagogisch klimaat (vertrouwen, veiligheid, onderkennen van verschillen) > (taal)problemen signaleren en volgen Docent: eerste aanspreekpunt didactisch klimaat & verantwoordelijk voor vertalen beleidsdocument naar de lespraktijk > Individueel maatwerk > compenserende faciliteiten, ondersteunende hulpmiddelen, bewust van rechten dyslectische leerlingen

Verlengingspas & hulpmiddelen -met name in de onderbouw- PAS: recht op 30 minuten verlenging bij toetsen COMPUTER/LAPTOP ONDERSTEUNEND PROGRAMMA:  CLAROREAD (indien expliciet vermeld op de verklaring) School biedt in de eerste periode een keuzecursus ClaroRead aan. De leerlingen leren dan te werken met het programma.  WOORDENBOEKEN SCHEMA’S VOOR SPELLING/GRAMMATICAREGELS SPIEKBRIEFJES Altijd in overleg met docent.

Onderbouw versus bovenbouw/ pre-examenjaar + examenjaar mavo & havo DE LEERLING STUDEERT VOLGENS DE WETTELIJK BEPAALDE EXAMENREGELING 30 MINUTEN TIJDSVERLENGING LETTERTYPE ARIAL 12 (GEEN VERGROTING) VOORLEESPROGRAMMA CLAROREAD BIJ SE’S (INDIEN GEADVISEERD IN VERKLARING) EN CE’S (ALTIJD) https://www.examenblad.nl/document/bijlage-2-bij-cvte-15- 01452/2017/f=/Bijlage_2_hulpmiddelen_2017_2e_nadere_vastst_def.pdf

Hoe kan de ouder helpen? Dyslectische leerling School Ouder REGELEN REMEDIALE ONDERSTEUNING ZORGEN VOOR DIDACTISCHE HULPMIDDELEN VOLGEN EN ONDERSTEUNEN DE LEERLING COMMUNICEREN MET MENTOR/DYSLEXIETEAM

Wat kan uw kind zelf doen? DE AANGEBODEN HULP(MIDDELEN) GEBRUIKEN LEERSTRATEGIEËN ONTWIKKELEN HARD WERKEN AFSPRAKEN (LEREN) MAKEN EN NAKOMEN

Vragenronde & afsluiting Nuttige sites: https://www.braams.nl/ouders-clienten/hulpmiddelen/opzoekboekjes http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/RALFIhandleiding.pdf http://masterplandyslexie.nl/nl/catalog/view/protocol_dyslexie_voortgezet_onderwijs/7/16 Verlengingspas van   Naam: Klas: Mentor: ClaroRead

Bedankt & tot ziens!