Dyslexiebeleid Open Huis
Wat komt aan bod tijdens deze voorlichting? Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw Hoe kan de ouder helpen? Wat kan uw kind zelf doen? Vragenronde & afsluiting
Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw
Beleid & protocol Beleidsplan gebaseerd op Protocol Dyslexie VO aandacht voor pedagogische & didactische ondersteuning op school Brugklasscreening (lezen/spellen) > bij vermoeden taalprobleem > vervolgtesten, advies: of bijles (intern, gefaciliteerd) of individuele hulp bij remedial teacher (extern, niet gefaciliteerd door school) Remediërende taalcursussen onderbouw: bijles Nederlands <> geen individuele remedial teaching
Rol voor coördinator/mentor/docent Coördinator: beleid opstellen en bewaken & voorlichting en communicatie ouders/docenten Mentor: eerste aanspreekpunt pedagogisch klimaat (vertrouwen, veiligheid, onderkennen van verschillen) > (taal)problemen signaleren en volgen Docent: eerste aanspreekpunt didactisch klimaat & verantwoordelijk voor vertalen beleidsdocument naar de lespraktijk > Individueel maatwerk > compenserende faciliteiten, ondersteunende hulpmiddelen, bewust van rechten dyslectische leerlingen
Verlengingspas & hulpmiddelen -met name in de onderbouw- PAS: recht op 30 minuten verlenging bij toetsen COMPUTER/LAPTOP ONDERSTEUNEND PROGRAMMA: CLAROREAD (indien expliciet vermeld op de verklaring) School biedt in de eerste periode een keuzecursus ClaroRead aan. De leerlingen leren dan te werken met het programma. WOORDENBOEKEN SCHEMA’S VOOR SPELLING/GRAMMATICAREGELS SPIEKBRIEFJES Altijd in overleg met docent.
Onderbouw versus bovenbouw/ pre-examenjaar + examenjaar mavo & havo DE LEERLING STUDEERT VOLGENS DE WETTELIJK BEPAALDE EXAMENREGELING 30 MINUTEN TIJDSVERLENGING LETTERTYPE ARIAL 12 (GEEN VERGROTING) VOORLEESPROGRAMMA CLAROREAD BIJ SE’S (INDIEN GEADVISEERD IN VERKLARING) EN CE’S (ALTIJD) https://www.examenblad.nl/document/bijlage-2-bij-cvte-15- 01452/2017/f=/Bijlage_2_hulpmiddelen_2017_2e_nadere_vastst_def.pdf
Hoe kan de ouder helpen? Dyslectische leerling School Ouder REGELEN REMEDIALE ONDERSTEUNING ZORGEN VOOR DIDACTISCHE HULPMIDDELEN VOLGEN EN ONDERSTEUNEN DE LEERLING COMMUNICEREN MET MENTOR/DYSLEXIETEAM
Wat kan uw kind zelf doen? DE AANGEBODEN HULP(MIDDELEN) GEBRUIKEN LEERSTRATEGIEËN ONTWIKKELEN HARD WERKEN AFSPRAKEN (LEREN) MAKEN EN NAKOMEN
Vragenronde & afsluiting Nuttige sites: https://www.braams.nl/ouders-clienten/hulpmiddelen/opzoekboekjes http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/RALFIhandleiding.pdf http://masterplandyslexie.nl/nl/catalog/view/protocol_dyslexie_voortgezet_onderwijs/7/16 Verlengingspas van Naam: Klas: Mentor: ClaroRead
Bedankt & tot ziens!