Monitoring Hefboomproject Welkom: we zijn 1 jaar open!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Advertisements

De opstart van een succesvol verzuimbeleid
SAMEN LEVEN ONTMOETING SOCIALE NETWERKEN SERVICEPUNT VRIJWILLIGERS.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Opzet van de workshop Kennismaken
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
BBC – LDC.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
HR Analytics.nl HR analytics: begin bij de basis...
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Titel van het slide Global Goals en Nederland: onderzoek naar implementatie en coherentie Ries Kamphof Researcher, Kaleidos Research (NCDO Foundation)
Inloophuis dementie. Inhoudstafel Waarom Hoe Wat Wie Waar Toekomst.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Inloophuis dementie. Inhoudstafel Waarom Hoe Wat Wie Waar Toekomst.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Cursus vrijwilligers werven
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Inloophuis dementie 1.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Armoedebeleid.
Progressief universalisme
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hergebruik modellen binnen juridische sector
Lokaal loket kinderopvang
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Lokaal loket kinderopvang
GOK in BuO Korte geschiedenis
geloofsgesprek Waarom het ‘geloofsgesprek’ op de agenda van de Ring?
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
The Future Teacher 3.0.
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Monitoring Hefboomproject Welkom: we zijn 1 jaar open! Liesbeth Van Nerom & Siel Meulendijks I.s.m. Sofie Wauters & Louise Derre, Toerisme Vlaanderen

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Waar staan we voor? . Ontmoetingsplek . Betekenis geven aan het verleden: actualisatie . Netwerk als middel (Mechelen, Vlaanderen, internationaal) . Interdisciplinariteit . Participatie = grondslag + doorheen werking, projecten en museumzalen (bijv. burgerschap in De Grond Der Dingen, verenigingenzaal, onderzoek incl. bezoekersbevindingen Back to Black) . Thema’s: - Geschiedenis - Diversiteit - Levensbeschouwingen/ Maatschappelijke beschouwingen - Ambachten

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Voor wie doen we het? ‘Stakeholders’ 1) Bezoekers/mensgericht! Kerndoelgroepen gezinnen, lagere en secundaire scholen, Individuele en groepje(s) ‘meerwaardezoekers, Hedendaagse kunstkenners-en liefhebbers, Bourgondische genieters Incl. Mechelaars en toeristen, anderstaligen, erfgoed-en maatschappelijke verenigingen, moeilijk bereikbare doelgroepen – kansarmen 2) Partners & beleid Beleid en overheden, Stad, Toerisme Mechelen, Toerisme Vlaanderen, netwerken in eigen sectoren en ver daarbuiten

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Aanpak van de tevredenheidsbevragingen Measure what matters! We measure far too much and get far too little for what we measure because we never articulated what we need to get better at, and our measures aren’t tied together to support higher-level decision making’ ‘The agenda’ by Michael Hammer ‘Meten in functie van weten’ dus van wat er voor jouw organisatie toe doet en niet alleen ‘van wat moet’. Wat je meet, moet in functie staan van je werking- en je beslissingsprocessen. Liesbeth Van Nerom, publieksbemiddeling

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Aanpak van de tevredenheidsbevragingen 7 fases Mappen eigen noden en noden stakeholders + verkennen van tools (leidraad: matching waar we voor staan en voor wie we het doen met focus op (kern)doelgroepen: wat willen we zeker weten, samen en apart? wat is extra maar kan in de toekomst belangrijk worden… 2) Vragenlijsten (de ‘korte’ en de ‘lange’) grondig gescreend en aangevuld met vragen /vragen aangepast + methode bevraging op maat van het museum èn Toerisme: tijd nemen om samen te (be)redeneren, tot de logica van de volgorde toe 3) Vrijwilligerswerking en briefings: goede afspraken en samenwerking!

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Aanpak van de tevredenheidsbevragingen 7 fases: 4) De bevragingen (steekproef/nulmeting) 5) De resultaten bevraging 1: 733 enquêtes (7 september > 29 december 2018) bevraging 2: 498 enquêtes (19 maart > 16 mei 2019) In excells en in de dashboard –tool

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Aanpak van de tevredenheidsbevragingen 7 fases: 6) Analyse en verwerking, terugkoppelen resultaten intern en extern naar beleid en rapportage (zoals jaarverslagen) 7) Impact! bijsturen signalisatie, teruglinken naar processen rond de visitor journey, bijsturen aanbod publieksbemiddeling, ondersteuning van beleidslijnen, uitdiepen van ‘pure’ bezoekerscijfers

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Enkele concrete bevindingen 2018 opmerkingen mbt toegankelijkheid, veiligheid en signalisatie -> meteen opgevolgd en aangepast in de eerste werkingsmaanden na opening! opmerkingen mbt franstalig landsgedeelte : werden in 2018 bijna niet bereikt -> al beetje evolutie tijdens expo Berlinde De Bruyckere in 2019 -> toont nood aan meertalige communicatie of extra inzet op bepaalde buitenlandse markten (wordt nu opgevolgd) Aanbod families in museum wordt gesmaakt, tijdens expo Berlinde terugval 2019 : peiling naar tevredenheid publiek ivm combi heden/verleden is geslaagd, naar zaal met de ‘verenigingen’: nog werk aan! -> bevraging effectief inzetten voor relevante werkpraktijkbevestiging

Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Uitdagingen tevredenheidsbevraging Spanningsboog lange duur/ termijn bevragingen nà de nulmeting en neutraliteit bewaken (bijv. neiging om projecten/momenten zeer gericht uit te kiezen) Terugkoppeling /delen van resultaten tussen koepelorganisaties en stakeholders (Toerisme Mechelen/Faro/enz) met de sector Linken tevredenheid aan ‘basis- rapporten’ in de vernieuwde bezoekersbarometer? Verhouding tot andere ‘types’ bevraging en interpretaties/analyses van resultaten

Aanpak van de bevraging met en door vrijwilligers Monitoring Hefboomproject Museum Hof van Busleyden Aanpak van de bevraging met en door vrijwilligers Siel Meulendijks - vrijwilligerscoördinatie

Titel Aanpak van de bevragingen Cyclus . Opstart - Geen externe oproep - Grondige briefing met TVL: onzekerheid – geringe ict kennis – vragenmoment - oefenen - Persoonlijke begeleiding bij aanvang + infobundel  zelfredzaam . Tijdens Vallen en opstaan locatie reserve laptop Planning+updates Feedback . Na Bedanking / resultaten

Titel Aanpak bevragingen Goede briefing bij aanvang, begeleiding . Succesverhaal: Waardering Goede briefing bij aanvang, begeleiding Ambassadeur / deel van team HvB / steentje bijdragen Gedrevenheid vrijwilligers Contact met bezoekers, toeristische info . Werkpunten: lange termijnwerking/ motivatie en intensiteit aanpak op maat?