Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Spelling Puntkomma 3 vmbo.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Debriefing 24 januari 2012.
Schrijven in passende stijl
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
R EGELS VOOR DE PRAATZIEKE BURGER examen 2010 II, de samenvatting.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
– examentraining schrijven & taalportfolio
De vraag is je beste vriend
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
SET schrijfvaardigheid H5
Tekstverklaren uitgebreid 2009-II
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Schrijven h1 Kattebelletje.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Een beschouwing schrijven
Praktijk Opleiders Cursus
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
taal speelt een rol in alle vakken
V4 – week
Pilot maatschappijwetenschappen
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Posters voor in het geschiedenislokaal
ERK Writing.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Retorische analyse.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Transcript van de presentatie:

Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?

beoordeling Beoordeling aan de hand van een overzicht van de in de opdracht gevraagde informatie-elementen. Bij het toekennen van scorepunten aan de informatie-elementen dient gelet te worden op: • Inhoud: de informatie-elementen dienen inhoudelijk correct te worden weergegeven. • Samenhang: indien de kandidaat een aantoonbaar onjuist verband legt tussen twee informatie-elementen, dient aan één van beide, afhankelijk van de gemaakte fout, geen punten te worden toegekend. • Formulering: begrijpelijk voor een lezer die de uitgangstekst niet kent.

Aftrek voor incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik: maximaal -4 scorepunten. Bijv. fouten in interpunctie, hoofdletters, zinsbouw, spelling, woordgebruik, woordvolgorde. interpunctie: 1 fout of 2 fouten - 0 3 of meer fouten – 1 overige categorieën: 1 fout of 2 fouten - 1 3 of 4 fouten - 2 5 of 6 fouten - 3 7 of meer fouten - 4 Fouten die herhaald worden, moeten gerekend worden als afzonderlijke fouten.

Maximaal aantal woorden Toegestaan om het genoemde maximumaantal woorden met 10% van het aantal toegestane woorden te overschrijden. Indien door de kandidaat het aantal toegestane woorden met meer dan 10% wordt overschreden, worden voor de grotere overschrijding per vijf woorden 2 scorepunten afgetrokken zonder maximum!

De echte samenvatting: een minitekst dus! Het vrijuit spreken staat ter discussie, omdat het niet duidelijk is waar de grens ligt (aan vrijuit spreken) / wat wel en niet gezegd kan worden. Door Domela Nieuwenhuis werd vrijuit spreken gezien als een van de hoogste principes (in het menselijk bestaan). De volgende uitgangspunten speelden een rol. Burgers moeten hun meerderen durven aanspreken op fouten met als doel de maatschappij te verbeteren. Daarnaast moet wat iemand zegt, moet redelijk en verstandig zijn. Ook moet gezag van bovenaf of buitenaf worden verworpen. Ten slotte moeten oordelen berusten op waarneming Hier vind je de eerste twee opsommings- streepjes van de opdracht . De echte samenvatting: een minitekst dus!

(drie consequenties voor het vrijuit spreken) Vroeger was er sprake van verticale (en vanzelfsprekende / glasheldere / duidelijke) gezagsverhoudingen. Tegenwoordig zijn de gezagsverhoudingen horizontaal (iets tussen burgers onderling). (drie consequenties voor het vrijuit spreken) Als gevolg hiervan is het vrijuit spreken steeds minder gebonden aan spelregels. Het is vooral iets tussen burgers (en groepen burgers) geworden. Hierbij speelt het zoeken naar waarheid nauwelijks een rol en steeds meer mensen zeggen wat ze denken. Ontwikkeling en drie (vier) consequenties . v e r v o l g

Hierdoor doet zich een maatschappelijk probleem voor Hierdoor doet zich een maatschappelijk probleem voor. De democratie kan gevaar lopen / er bestaat het risico voor haatdragende taal door kwaadwillende mensen. Dus zijn er spelregels (voor het vrijuit spreken) nodig om de democratie veilig te stellen / om de schade binnen de perken te houden. Maatschappelijk probleem en aanbeveling S l o t s a m e n v a t t i n g

Wat heb je nu geleerd? Lees heel geconcentreerd eerst de opdracht. Maak een vragenlijst / puntenlijst van alle gevraagde onderdelen. Zoek deze op in de tekst. Schrijf ze tussen de regels van de puntenlijst. Maak er een goedlopende tekst van. Tel nu pas de woorden. Schrap te veel woorden. Verbeter spelling en leestekens. Schrijf de tekst over in net. Let op tijd!