Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Door goede gesprekken groeien
Geletterdheid….. Wat is dat?
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Engagement MEDMEC 04 Les 8 Welkomstwoord Voor CMI-MEDIA 1.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Thema: mijn schaduw verrast me
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Informatie- avond groep 6
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Met de Kennisbasis in zee!
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Jeannette van Nieuwkoop
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Praktijkervaring en reflectie
Meten en meetkunde in groep 1 – 8 les 3.
Wjk.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Anders kijken, anders doen
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Flitstraining Verwonder en verbeter Met dank aan:
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wat is je doel voor deze les?
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Les 1 ruimte vangen in de klas
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
BOM-model PV 25/03/2014.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Les 1 ruimte vangen in de klas
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 3 Meetkunde (allen) Welkom.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde (allen) Welkom

Aanleiding project Boijmans Taal- en Rekenprogramma: Onderzoek 3 jaar Overdracht Universiteit Utrecht: Andere invulling reken-/ meetkunde onderwijs; onderzoekend en procesgericht Meetkunde ‘ondergeschoven kindje’ Grote Rekendag 2015 start samenwerking

Partners

Project bestaat uit: nascholing leerkrachten groep 6, 7 en 8 8 lessen meetkunst die leerkrachten zelf geven 4 lessen over ruimte & 4 lessen over patronen 1 museumles over ruimte Onderzoek bij leerkrachten en leerlingen

Onderzoek Doel onderzoek? Effectmeting lessenserie bij leerlingen   Doel onderzoek? Effectmeting lessenserie bij leerlingen Meetkundekennis Creatief denken binnen meetkunde Kijken naar en praten over kunst Meetkunst woordenschat Effectmeting nascholing bij leerkrachten: Mening over & beeld van creativiteit, beeldende kunst en meetkunde. Vaardigheden (stimuleren/begeleiden van creatief probleem oplossen/gebruik meetkundetaal/kunstbeschouwen) Promotieonderzoek Doel onderzoek algemeen.

Drie pijlers: Kunstonderwijs Reken-wiskundeonderwijs, in het bijzonder Meetkunde Creativiteit

Kunstonderwijs Productie Receptie Reflectie

Kunstonderwijs Maar ook: kunst is onderzoek proces voorop verbindingen maken geen goed of fout

Meetkunde Ervaren Verklaren Verbinden Mathematiseren Aangeven hoe in dit specifieke voorbeeld sprake is van ervaren, verklaren en verbinden. Gelijk nogmaals link met Grote Rekendag leggen. Inbedden in grotere beeld van leren mathematiseren – uiteindelijk doel van reken-wiskundeonderwijs.

Meetkunde In hoeverre worden de leerlingen (door de situatie) uitgelokt om te redeneren over meetkundige figuren (2D), objecten (3D) en hun eigenschappen? patronen? transformaties, zoals spiegelen, draaien, verplaatsen en over symmetriekenmerken? projecties, zoals schaduw, en over het gebruik van viseer- ofwel kijklijnen? lokaliseren, ofwel de positie die een object inneemt? het bezien van een object vanuit een ander standpunt? visualisaties en representaties, zoals aanzichten? constructies van vlakke en ruimtelijke figuren? Kernvragen waar het bij meetkunde op gaat. In dit project gaat het om situaties die raken aan ‘kunst’.

Creativiteit Creativiteit is het vermogen om nieuwe en zinvolle/betekenisvolle producten te creëren in een sociale context (Plucker, Beghetto & Dow, 2004).   Binnen meetkunst is creativiteit de verbinding tussen meetkunde en beeldende kunst. Actualiteit: 21st century skills Vaak wordt creativiteit geassocieerd met kunst  iemand die mooi kan schilderen of tekenen bijv. (spreektaal). Academische taal/wetenschap is creativiteit niet gebonden aan een domein. Dus je kunt ook creatief zijn in wiskunde of meetkunde. Vaak denken mensen dat creativiteit een persoonkenmerk is. Je bent een creatief persoon of niet. Dit is ook niet het geval. Verschillende processen spelen een rol.

Product (nieuw & betekenisvol) Oriënteren Ideeën Evalueren (convergent) Ideën bedenken & combineren (Divergent) Ideeën uitvoeren   context Persoonlijkheid leerling proces Product (nieuw & betekenisvol) Processen die binnen creativiteit een rol spelen zijn hetzelfde in beeldende kunst en meetkunde/wiskunde. VB: voorbeeld : maak een foto waarin je een effect creert dat niet kan. ROL LEERKRACHT: CONTEXT & begeleiden van proces. + =

Creativiteit Onderzoekend en ontdekkend leren (OOL) – W&T Probleemoplossend leren Belangrijke aspecten Ruimte om te onderzoeken Iedereen bewandelt eigen weg Eindproducten kunnen verschillen Probleem of vraag van alle kanten bekijken (Eveline)

Creativiteit in nascholing: Hoe breng je een creatief proces op gang? Hoe begeleid je een creatief proces? Hoe evalueer je creativiteit en/of hoe leg je het vast?

Meetkunstles Ruimte Richard Serra, Wassende bogen, 1980 (1999)

Tejo Remy, Ladenkast, 1991

Bruce Nauman, Dubbele stalen kooiconstructie, 1974

Schoolkunstles

Afronding Korte terugblik Planning en lessen Verdere afspraken (allen)

Tijdsplanning & verwachtingen Wat? Wanneer? ‘Huiswerk’ Onderzoek (afname testen) Eind aug/begin september Bijeenkomst 1 Introductie van meetkunst Geven van les 1 ‘Ruimte vangen’ Geven van de museumles Reflecteren op de lessen + maken filmpje Bijeenkomst 2 Kunstbeschouwen met kinderen Geven van les 2: Van Kunst naar Ruimte Geven van les 3: Van Ruimte naar plat vlak Reflecteren op de les + maken filmpje Bijeenkomst 3 Meetkunde Geven van les 4: Spelen met perspectief Geven van les 5: Wat is een patroon Bijeenkomst 4 Het begeleiden van creatieve processen Geven van les 6: Tegeltjes leggen Geven van les 7: Spiegelen Bijeenkomst 5 Integratie van beeldende kunst, meetkunde & creativiteit in praktijk Geven van les 8: Ruimtelijke patronen Reflecteren op de lessen + maken filmpje Onderzoek Eind januari/begin februari Afname testen groep 6B Vragenlijst (10 minuten) Belangrijk dat leerkrachten aanwezig bij alle nascholing Nascholing 5 bijeenkomsten duren 2 uur. Na elke bijeenkomst ‘huiswerk’ + maken filmpje (zoek filmfragment uit). Ongeveer 1 les per week! Alle lessen geven! Lessen duren tussen de 60 en 90 minuten.  belangrijk om de tijd aan te houden bij de lessen. Niet erg als ze niet klaar zijn. Het gaat om het proces! Plan de lessen alvast in, in je agenda. Komt dit overeen met jullie verwachingen? Wat wel/niet?