Het DISC model.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

De Drama Driehoek.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Succesvol communiceren met je klant!
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Kenmerken van een goed team
Leidinggeven en coachen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Geef je vader/moeder/verzorger/… sterren voor iedere vraag.
Instructie 1. Bekijk per vraag welke foto’s er nodig zijn om de quiz persoonlijk te maken. Lees de instructie in de notitiebalk. 2. Maak en verzamel de.
Motiveren van vrijwilligers
CanDo Coaching.
Gedragsveranderingen bij dementie
Dossier Empowerment.
voor familie en vrienden van
Regie over eigen leven..
communicatiestijlen & denkpatronen
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
DISC – AIA Mezelf kort voorstellen 12 september 2015.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
De kracht van positief opvoeden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Time-Management Herken je tijdvreters!. Huisartspraktijk Als je als huisarts stress wilt krijgen dan moet je vooral………
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Talent in Ontwikkeling
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Kan je zien of iemand holebi is?
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Hand-Out.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Kenmerken van een goed team
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Resultaten gedragsstijlen
Talent in Ontwikkeling
Team coaching en gedrags-communicatie
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Kenmerken van een goed team
Covey trainingsavond.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verbonden voelen met de natuur
Coaching.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken in een arbeidsorganisatie
Ken je TALENTEN Ken je VAARDIGHEDEN
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Het DISC model

Ieder mens is een unieke manifestatie van God - Thomas van Aquino -

Mensen zijn verschillend! Mensen zijn verschillend. Daar zijn we het allemaal over eens. En dat op zich maakt het leven boeiend. Want sommige van die verschillen ervaren we als aanvulling op ons zijn, maar andere van die verschillen ervaren als een beperking van wie wij zijn. Iemand heeft eens gezegd: Mijn idee van een aangenaam persoon is een persoon, die het met me eens is. Zo kun je ook naar die verschillen kijken. Iemand anders zei het zo: We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet dezelfde horizon. Mensen zien verschillende dingen als ze naar dezelfde situatie kijken. Zie ook pag. 2 van werkboek. Wat zie je daar? Omdat mensen verschillend zijn hebben ze allemaal kwaliteiten, die anderen niet hebben en waar ze dus anderen mee kunnen dienen. Ieder van ons is incompleet als het gaat over alle kwaliteiten die er zijn. Mensen zijn ook voorspelbaar verschillend. Dat wil zeggen dat ze in de meeste situaties op eenzelfde manier reageren. Onze partners houden daar heel vaak rekening mee. Ze weten wanneer ze wat moeten vragen om hun zin door te krijgen. Denk eens aan een verjaardag. Wanneer daar steeds dezelfde mensen bij elkaar komen, kun je haast voorspellen hoe de avond zal verlopen. Maar je ontdekt ook iets anders. Op een feest kom je plotseling tot de ontdekking dat mensen zich daar anders kunnen gedragen dan op hun werk of thuis. Iemand die op zijn werk steeds de leiding neemt, hoeft dat thuis niet altijd ook te doen. Voorspelbaar verschillend!

Wat maakt mensen verschillend?

Wat maakt mensen verschillend? De manier waarop ze in het leven staan. De manier waarop ze dingen observeren. De manier waarop ze op dingen reageren. De manier waarop ze dingen doen.

Verschillen komen tot uiting in ons gedrag. Gedrag is de wijze van doen, optreden en reageren.

Ons gedrag is afhankelijk van omgevingsfactoren en veranderen ook door de tijd heen

DISC identificeert vier afzonderlijke profielen

De verticale as Snel Langzaam Snel tempo Betrokken Optimistisch Positief Energiek Enthousiast Rustig tempo Voorzichtig Bezorgd Aarzelend Kritisch Creatief Langzaam

De horizontale as taakgericht mensgericht Relationeel Procedures Zorgzaam Delend Emoties Procedures Plannen Projecten Proces

Snel D I Mensgericht Taakgericht C S Langzaam

Wat kenmerkt een D?

Een D… D staat voor Dominant. Woorden die het gedrag van D beschrijven: Dominant Dirigerend Dwingend Doorduwend Doen Direct Dominant – ze houden ervan om verantwoordelijk te zijn, de controle te hebben. Dirigerend – ze willen de lakens uitdelen. Dwingend – ze bestrijden alles wat hen in de weg staan. Doorduwend – ze hebben het vermogen om iets af te maken, de klus te klaren. Doen – ze hebben behoefte aan uitdagingen en ze willen graag keuzes maken. Direct – ze hebben zelfvertrouwen en kijken niet achterom.

Een D… Veel voorkomende Kenmerken van een D: Ambitieus Direct Krachtig Onafhankelijk Beslissend Uitdagend

Wat kenmerkt een I?

Een I… I staat voor Invloedrijk. Woorden die het gedrag van I beschrijven: Innemend Inspirerend Interactief Imaginair Interessant Impulsief Innemend – ze verleiden mensen om het met hen eens te zijn. Inspirerend - ze kijken vrolijk naar de zonnige kant Interactief – ze hebben veel vrienden en houden van praten. Imaginair – ze kunnen een moeilijke taak leuk maken. Interessant – ze beleven veel en vertellen er fantastische verhalen over. Impulsief – ze nemen beslissingen op gevoel.

Een I… Veel voorkomende kenmerken van een I: Expressief Open Enthousiast Praatziek Vriendelijk Stimulerend

Wat kenmerkt een S?

Een S… S staat voor Standvastig. Woorden die het gedrag van S beschrijven: Support gevend Standvastig Stabiel Schattig Specialiserend Sensitief Support gevend – ze geven er de voorkeur aan om op de achtergrond te werken. Standvastig – hun optreden is kalm en redelijk. Stabiel – ze zijn loyaal en voorspelbaar Schattig – ze zijn aardig en beleefd onder stress Specialiserend – ze houden ervan om niet te veel dingen tegelijk goed te doen. Sensitief – ze sympathiseren met de behoeften van anderen.

Een S… Veel voorkomende kenmerken van een S: Methodisch Solide Systematisch Relaxed Betrouwbaar Bescheiden

Wat kenmerkt een C?

Een C… C staat voor Complaisant (meegaand). Woorden die het gedrag van C beschrijven: Conformerend Consciëntieus Calculerend Controlerend Contemplatief Critici Conformerend – ze kennen en volgen de “goede” regels. Conscientieus – ze hechten waarde aan nauwkeurigheid en details. Calculerend – ze geven de voorkeur aan balansoverzicht om beslissingen te nemen. Controlerend – ze meten tweemaal om eenmaal te snijden. Contemplatief – ze zijn logisch en objectief Critici – hun perfectionistische natuur vindt fouten.

Een C… Veel voorkomende kenmerken van een C: Analytisch Nauwkeurig Bedachtzaam Weloverwogen Conservatief Voorzichtig

D I C S Snel Taakgericht Mensgericht Langzaam Dominant Dirigerend Dwingend Doorduwend Doen Direct Snel Innemend Inspirerend Interactief Imaginair Interessant Impulsief I Taakgericht Mensgericht Ga terug naar pag 3 van je werkmap en schrijf de % op van D, I,S, C. Support gevend Standvastig Stabiel Schattig Specialiserend Sensitief Conformerend Consciëntieus Calculerend Controlerend Contemplatief Critici C S Langzaam

Met DISC kun je je eigen gedragsstijl bepalen.

Onze DISC stijl geeft inzicht in Wat ons motiveert Aan welke omgeving we de voorkeur geven. Hoe we doelen bereiken. Hoe we communiceren met anderen. Hoe we het liefst hebben dat anderen met ons communiceren.

DISC in de praktijk

Wat doe ik met mijn gedragsstijl nu deze bekend is? Werk aan verandering in gedrag en gewoonte waar dit nodig is. Verbeter uw sterke kanten. Versterk jezelf en de ander door gebruikt te maken van het combineren van verschillende gedragsstijlen. Pas je gedrag aan op de behoeften van de ander. Hierdoor komt uw boodschap begrijpelijker over voor de ander

Sterke punten en uitdagingen van D’s Hoe we onszelf zien Concurrerend Vastbesloten Openhartig Krachtig Confronterend Zelfverzekerd Volhardend Hoe anderen ons Kunnen zien Strijdlustig Koppig Tactloos Opdringerig Aanvallend Hoogmoedig Veeleisend

Sterke punten en uitdagingen van I’s Hoe we onszelf zien Optimistisch Sociaal Overtuigend Relatiegericht Duidelijk sprekend Energiek Gezellig Hoe anderen ons Kunnen zien Onrealistisch Wispelturig Overdreven Situatiegericht Overdadig Hectisch Luidruchtig

Sterke punten en uitdagingen van S’s Hoe anderen ons Kunnen zien Ongevoelig Koel Afhankelijk Zwijgzaam Langzaam Alles goed vindend Niet betrokken Hoe we onszelf zien Stabiel Vasthoudend Teamgericht Goed luisterend Methodisch Ondersteunend Neutraal

Sterke punten en uitdagingen van C’s Hoe we onszelf zien Bescheiden Opmerkzaam Voorzichtig Veeleisend Nauwkeurig Ordelijk Consequent Hoe anderen ons Kunnen zien Ernstig Nieuwsgierig Wantrouwend Perfectionistisch Muggenzifterig Dwangmatig Eigenwijs

“Om begrepen te worden, moeten we er eerst naar streven de ander te begrijpen.” - Steven Covey -