UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige
Meer en beter opleiden Meer kwantiteit Duurzamer 70-20-10 Hogere kwaliteit Effectiever
Wat is een Gilde Meester-gezel principe (Ultieme) vorm van praktijkleren Meer praktijkuren Onderwijs in de praktijk Docenten in instelling Meer UMCG-gastlessen
Doelstellingen van een Gilde Minder uitval Meer stage-rendement Hoog doorstroom-rendement Verhoogde vakbekwaamheid Hoge tevredenheid Studenten werknemers Foto is wel met watermerk: mogen we die gebruiken???? Is minder uitval niet gelijk aan ‘hoog diplomarendement’? Stage-rendement: investering van werkbegeleider levert meer op Hoog doorstroomrendement: meer doorstroom naar werk, meer doorstroom naar HBO, meer doorstroom naar spec. vervolgopleidingen
Voorwaarden voor een Gilde Gemotiveerde partners Praktijk is leidend Opleidingsbereidheid Voldoende opleidingsplaatsen Uitdagend leerklimaat Korte lijnen praktijk – opleiding Onderwijs in UMCG
Opleidingsniveau Niveau Opleiding 1e 2e 4e Bouw & Infrastructuur, Facilitair (keuken, schoonmaak, transport, groenvoorziening) Helpende assist (logistiek & zorg) MBO-verpleegkunde
Programma MBO-verpleegkunde Opleidingsjaar 1e 2e 3e en 4e Rol UMCG Voorlichting over het Gilde Eerste selectie door het ROC Kennismaken en snuffeldagen in het UMCG Oriënterende korte stage in het UMCG Selectie voor het 3e opleidingsjaar door ROC en UMCG Jaarstage waarin theorie en praktijk wekelijkse aan bod komen met diverse beoordelingsmomenten 1 docent op 20 studenten 3e en 4e leerjaar gezamenlijk opleidingsprogramma
Wat biedt het UMCG In leerjaar 3 en 4 vinden de lessen plaats in een eigen leerhome Docenten van de ROC’s verzorgen het onderwijs in de zorginstelling en ondersteunen op de afdeling Momenten voor intervisie Studie-uren in de praktijk Vergoeding leermiddelen en collegegeld in het 3e en 4e leerjaar (vergoeding achteraf, bij goed resultaat en zonder verdere verplichtingen) Het UMCG biedt extra coaching bij sollicitaties
Profijt voor het UMCG Boeien en binden Invloed op opleiding (UMCG-sausje) Ontzorgen door ROC’s Begeleiden wordt nóg leuker Meer kennis op werkvloer Voorbeeldgedrag medewerkers Boeien en binden: vullen van een eigen kweekvijver Door nauwe samenwerking met ROC”s kunnen ROC’s de afdeling ontzorgen, meedenken
Profijt voor de ROC’s Blije leerlingen! Meer en betere stageplaatsen Loskomen van traditioneel onderwijs Praktijkleren wordt leidend Docenten aanwezig in UMCG Profiteren van ontwikkelingen en innovaties Blije leerlingen! Betere stageplaatsen: verhoging van bpv kwaliteit Traditioneel onderwijs: loskomen van niveau-denken Docenten in UMCG: meer binding met het UMCG, meer zicht op werkelijke praktijk Ontwikkelingen in werkveld: nieuwe ontwikkelingen niet alleen theoretisch weten, maar ook zien hoe ze toegepast worden, hierop dan beter lessen op aanpassen
Profijt voor de student Veel begeleiding Veel praktijk maakt leren leuk(er) Resultaat ‘Er toe doen’ Meerwaarde CV Grotere kans op werk YESSSSSSSS
Leren van Successen Behoud MBO-verpleegkunde UMCG Werkplekleren krijgt meer aandacht Deskundigheidsbevordering medewerkers Afstemming theorie – praktijk Docenten ervaren praktijk als leidend Succes van gilde: waardige, ziekenhuisgerichte niveau 4 opleiding Liefst: mbo verpleegkunde behouden voor UMCG Deskundigheidsbevordering medewerkers: medewerkers worden meegenomen in het gilde, trekt een ieder omhoog, medewerker krijgt nieuwe
Ja, maar… …hier gáán we gewoon voor! …krijgen we dan niet té veel stagiairs? …dit kán toch allemaal niet? …wat zal de inspectie wel niet zeggen? …daar heb ik écht geen tijd voor hoor! …hier gáán we gewoon voor! Téveel stagiairs: nee want stagiairs spreiden zich, nee, want de capaciteit blijft eerst gelijk, de reguliere stagiairs MBO verdwijnen Dit kán toch allemaal niet? jawel, en je zult zien dat het motiveert. Jullie hebben als afdeling meer sturingsmogelijkheden nu, want… de praktijk is leidend. Daarbij verdwijnen de korte stages MBO en krijg je er leerlingen die een jaar blijven voor terug Inspectie: is blij met goed opleiden, want goed opleiden = goede patientveiligheid. druk op leerlingen is weg: ze blíjven boventalling, komen niet meer op de formatie, waardoor waarborg opleiden verstevigd wordt onderwijsinspectie: fundament is stevig, informatie is duidelijk, eindtermen worden ruimschoots gehaald.