UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Verpleging en Verzorging
Van Kroon naar ViP.
Opleiden in school 22 juni 2004
Sectorwerkstuk Den Bosch
Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Resultaten BPV-evaluatie
Proeve van Bekwaamheid
Het Stromenland eridiaan College. Het Stromenland eridiaan College CLUSTER : Lomans - Leusden Het Stromenland - Amersfoort.
Wie zijn wij:.
Zomerschool ROC A12.
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Iedere student een stageplaats!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Bouwen Wonen Interieur Bas Kessels Koen Jacobs. Bewuste keuze… - Waar ligt de interesse van de leerling? - Wat zijn de kwaliteiten van de leerling? -
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
De opleiding PrO-Entree Informatie-avond 21 april 2015.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Keuze leerroute
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Informatie voor ouders groep 8 over:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Voorlichting BPV voor Studenten
Ouderavond 4 VMBO BK.
Ouderavond 3 VMBO BK.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Ketenstage: Student volgt Cliënt
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Jan Nieuwenhuizen Koen Janssen
Schooljaar met 4 periodes
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Werken zonder te beperken – Het programma
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Presentatie door Mijke van As en Anemie Klomp op
Transcript van de presentatie:

UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige

Meer en beter opleiden Meer kwantiteit Duurzamer 70-20-10 Hogere kwaliteit Effectiever

Wat is een Gilde Meester-gezel principe (Ultieme) vorm van praktijkleren Meer praktijkuren Onderwijs in de praktijk Docenten in instelling Meer UMCG-gastlessen

Doelstellingen van een Gilde Minder uitval Meer stage-rendement Hoog doorstroom-rendement Verhoogde vakbekwaamheid Hoge tevredenheid Studenten werknemers Foto is wel met watermerk: mogen we die gebruiken???? Is minder uitval niet gelijk aan ‘hoog diplomarendement’? Stage-rendement: investering van werkbegeleider levert meer op Hoog doorstroomrendement: meer doorstroom naar werk, meer doorstroom naar HBO, meer doorstroom naar spec. vervolgopleidingen

Voorwaarden voor een Gilde Gemotiveerde partners Praktijk is leidend Opleidingsbereidheid Voldoende opleidingsplaatsen Uitdagend leerklimaat Korte lijnen praktijk – opleiding Onderwijs in UMCG

Opleidingsniveau Niveau Opleiding 1e 2e 4e Bouw & Infrastructuur, Facilitair (keuken, schoonmaak, transport, groenvoorziening) Helpende assist (logistiek & zorg) MBO-verpleegkunde

Programma MBO-verpleegkunde Opleidingsjaar 1e 2e 3e en 4e Rol UMCG Voorlichting over het Gilde Eerste selectie door het ROC Kennismaken en snuffeldagen in het UMCG Oriënterende korte stage in het UMCG Selectie voor het 3e opleidingsjaar door ROC en UMCG Jaarstage waarin theorie en praktijk wekelijkse aan bod komen met diverse beoordelingsmomenten 1 docent op 20 studenten 3e en 4e leerjaar gezamenlijk opleidingsprogramma

Wat biedt het UMCG In leerjaar 3 en 4 vinden de lessen plaats in een eigen leerhome Docenten van de ROC’s verzorgen het onderwijs in de zorginstelling en ondersteunen op de afdeling Momenten voor intervisie Studie-uren in de praktijk Vergoeding leermiddelen en collegegeld in het 3e en 4e leerjaar (vergoeding achteraf, bij goed resultaat en zonder verdere verplichtingen) Het UMCG biedt extra coaching bij sollicitaties

Profijt voor het UMCG Boeien en binden Invloed op opleiding (UMCG-sausje) Ontzorgen door ROC’s Begeleiden wordt nóg leuker Meer kennis op werkvloer Voorbeeldgedrag medewerkers Boeien en binden: vullen van een eigen kweekvijver Door nauwe samenwerking met ROC”s kunnen ROC’s de afdeling ontzorgen, meedenken

Profijt voor de ROC’s Blije leerlingen! Meer en betere stageplaatsen Loskomen van traditioneel onderwijs Praktijkleren wordt leidend Docenten aanwezig in UMCG Profiteren van ontwikkelingen en innovaties Blije leerlingen! Betere stageplaatsen: verhoging van bpv kwaliteit Traditioneel onderwijs: loskomen van niveau-denken Docenten in UMCG: meer binding met het UMCG, meer zicht op werkelijke praktijk Ontwikkelingen in werkveld: nieuwe ontwikkelingen niet alleen theoretisch weten, maar ook zien hoe ze toegepast worden, hierop dan beter lessen op aanpassen

Profijt voor de student Veel begeleiding Veel praktijk maakt leren leuk(er) Resultaat ‘Er toe doen’ Meerwaarde CV Grotere kans op werk YESSSSSSSS

Leren van Successen Behoud MBO-verpleegkunde UMCG Werkplekleren krijgt meer aandacht Deskundigheidsbevordering medewerkers Afstemming theorie – praktijk Docenten ervaren praktijk als leidend Succes van gilde: waardige, ziekenhuisgerichte niveau 4 opleiding Liefst: mbo verpleegkunde behouden voor UMCG Deskundigheidsbevordering medewerkers: medewerkers worden meegenomen in het gilde, trekt een ieder omhoog, medewerker krijgt nieuwe

Ja, maar… …hier gáán we gewoon voor! …krijgen we dan niet té veel stagiairs? …dit kán toch allemaal niet? …wat zal de inspectie wel niet zeggen? …daar heb ik écht geen tijd voor hoor! …hier gáán we gewoon voor! Téveel stagiairs: nee want stagiairs spreiden zich, nee, want de capaciteit blijft eerst gelijk, de reguliere stagiairs MBO verdwijnen Dit kán toch allemaal niet? jawel, en je zult zien dat het motiveert. Jullie hebben als afdeling meer sturingsmogelijkheden nu, want… de praktijk is leidend. Daarbij verdwijnen de korte stages MBO en krijg je er leerlingen die een jaar blijven voor terug Inspectie: is blij met goed opleiden, want goed opleiden = goede patientveiligheid. druk op leerlingen is weg: ze blíjven boventalling, komen niet meer op de formatie, waardoor waarborg opleiden verstevigd wordt onderwijsinspectie: fundament is stevig, informatie is duidelijk, eindtermen worden ruimschoots gehaald.