MONDHYGIENE/ PARO-PROTOCOL PATIENT ROUTING SYSTEEM ADALAT B.V.
Doel Protocol Duidelijkheid in: Taakverdeling Wie is verantwoordelijk voor wat? Tandarts/PA/MH Het uiteindelijk doel: Kwaliteit van de behandelingen, service en efficiency verbeteren Controle door Tandarts-Manager/Shebrina
Verantwoordelijkheid Tandarts De tandarts heeft verantwoordelijkheid over algehele mondgezondheid van de patiënt Behandeling van het tandvlees kan worden uitbesteed aan mondhygiëniste (MH) en/of preventie-assistente (PA) Tandarts is verantwoordelijk voor het juist doorverwijzen van de patiënt: naar mondhygiëniste of naar preventie-assistente Tandarts is verantwoordelijk voor maken van behandelplan als er tanden en kiezen getrokken moeten worden (in overleg met patiënt en mh)
Verantwoordelijkheid Preventie Assistente Is verantwoordelijk voor het diagnosticeren en behandelen van gingivitis PA mag supra-gingivaal reinigen, hoort patiënt te motiveren en mag sealings aanbrengen (preventiewerk) PA mag niet onder het tandvlees schoonmaken, bij parodontitis doorverwijzen naar MH
Verantwoordelijkheid Mondhygiëniste Is verantwoordelijk voor het diagnosticeren en behandelen van patiënten met parodontitis (T-codes) M-codes naar PA Balie goed plannen! Behandelaren goed doorverwijzen!
Hoe weten we hoe we moeten doorverwijzen? DPSI SCORE (Dutch Peridontal Screening Index)
DPSI SCORE Zes sextanten 0=geen bloeding, geen tandsteen, geen pockets dieper dan 3 mm, geen overhangende restauraties 1=idem als bij index 0, maar wel bloeding na sonderen 2=idem als bij index 1, maar met tandsteen en/of overhangende restauraties 3-= pockets van 4-5 mm, met bloeding na sonderen, met tandsteen en/of overhangende restauraties, zonder recessies 3+= idem als index 3-, maar met recessies 4= een of meerdere pockets van tenminste 6 mm diep, met bloeding na sonderen en met tandsteen en/of overhangende restauraties
Categorie A: Mondhygiëne Protocol DPSI 0,1 of 2 als hoogste index Behandeld door PA
Categorie B en C: Paro protocol Eenvoudig paro-protocol DPSI 3- als hoogste score Uitgebreid paro-protocol DPSI 3- of 4 als hoogste index Allebei uitgevoerd door MH
Doel DPSI score Juiste patiënt bij juiste behandelaar (PA of MH) Geen Parodontitis over het hoofd zien Screening instrument Verplicht noteren in de kaart (vooral door PA)
Welke patiënten komen bij PA? Patiënt verwezen door de tandarts Patiënten die eerst bij PA zijn gepland voordat ze bij de TA zijn geweest. TA altijd erbij roepen voor een check Max: DPSI 0, 1 en 2 DPSI hoger? Behandelen volgens protocol, maar doorverwijzen naar MH voor vervolgbehandeling
Welke patiënten komen bij de Mondhygiëniste? DPSI-score 3-/3+/4 (Botafbraak op bw’s te zien/ bloeding in rust/ halitose) Patiënt is doorverwezen door tandarts Patiënt is doorverwezen door PA
Wat wordt verwacht van de PA? Eerst DPSI score meten als het nog niet genoteerd is (verplicht) Behandelprotocol volgen Patiënten kaart bestuderen voor de behandeling Bij vragen of twijfel altijd de tandarts erbij
Behandelprotocol DPSI 0 (Patiënten die al goede mh hebben) Tandsteenverwijdering supragingivaal Verwijderen van aanslag (polijsten) Evt. Zoutstralen Fluoride (zie bijlage) Max tijdsduur: 30 min.
Behandelprotocol voor DPSI 1 en 2 Patiënt uitleggen wat het belang is van een goede mondhygiëne (= de helft van het werk!) Patiënt motiveren Plaque kleuren Patiënt laten zien waar de plaque zit met de spiegel Poetsinstructie geven (elektrisch of met de hand) Bij approximale gingivitis, interdentale hulpmiddelen adviseren (floss/stokers of ragers, afh. van de ruimtes) Tandsteen en plaque/aanslag verwijderen Max. tijdsduur 45 min. Bij twijfel of vragen Ta erbij roepen
Evalueer! Als patiënt terug moet komen voor een vervolgafspraak, controleer altijd de mh! Is de plaquescore verbeterd? Heeft patiënt jouw instructies opgevolgd? Desnoods extra controle afspraak na 2-8 weken bij veel bloeding en plaque Bij vragen of twijfel TA erbij roepen
Als patiënt niet is gemotiveerd Plaquescore verbeterd niet? Patiënt waarschuwen dat het een risico is voor lange termijn behoud van het gebit Elke 3 mnd. Terug laten komen Notitie ervan maken in de kaart Bij vragen of twijfel TA erbij roepen
Sealings PA mag in opdracht van de TA sealen Bij twijfel of gaatjes de tandarts erbij roepen. Bevindingen duidelijk noteren in de kaart in tekst (geen pijltjes)
Belangrijk: Goede aantekeningen!!! Wat heb je gezien/diagnose? (goede mh of veel plaque/ locatie van de plaque) Wat voor instructie/advies heb je gegeven? Wat heb je gedaan? Wat ga je volgende keer doen? (bij meerdere zittingen) Wat is de recall periode dat patiënt weer terugmoet komen? (2-8 weken/3-4 mnd. of 6 mnd.)
Belangrijk! Aantekeningen! Meerdere behandelaars aanwezig Elke behandelaar moet kunnen lezen waar je was gebleven/wat je hebt gedaan! Eigen agenda opvullen door sealingbehandelingen/ recalls Eigen agenda opbouwen!
Wanneer heeft de PA haar doel bereikt? Als patiënt goede mh heeft gekregen en is gemotiveerd (bewust is geworden) Alle tandsteen is verwijderd (controleer goed met de meerfunctiespuit en sonde) Bij tjz’ers alle elementen zijn gesealed Dan pas is patiënt afbehandeld en is recall over 6 mnd. Alles is duidelijk in de kaart genoteerd (wat je hebt gezien, gedaan, gaat doen, recallperiode)
Wat wordt van de MH verwacht? Paro patiëntenbestand opbouwen Paro Protocollen uitvoeren
Paro protocollen Eenvoudig paro-protocol (DPSI 3-/3+) Uitgebreid paro-protocol (DPSI 4) In Simplex
Eenvoudig Paro-protocol 1e zitting Pocketstatus maken (DPSI score ook invullen!) Opg maken/solo’s (als die nog niet vervaardigd is/zijn) Pockets bespreken met patiënt Uitleg parodontitis Behandelplan maken Kosten vervolgtraject bespreken
Paro behandeling is kostbaar Leg duidelijk uit waarom het zo’n dure behandeling is Motiveer patiënt om vanaf nu wel hun best te gaan doen Toekomst van het gebit staat op het spel Let op de verzekering van de patiënt Moet er tandheelkundig ook veel gebeuren? Behandelingen spreiden over de tijd Desnoods starten met mh protocol Als er weer ruimte is met budget starten met subgingivaal schoonmaken Patiënt dus terug bij je laten komen, onder controle houden Patiënt niet ‘kwijtraken’ in het systeem Patiënt proberen zo goed mogelijk saneren!
Eenvoudig paro-protocol Meestal reinigen per 4 kwadranten 1 zitting per maand Begin met het slechtste kwadrant! Elke zitting plaquescore, motivatie evalueren, mh bijsturen! Na 3 maanden herbeoordeling
Uitgebreid paro-protocol 1e zitting: Vervaardigen parodontiumstatus Opg maken (als die nog niet is gemaakt) Uitleg parodontitis Uitleg niet te behouden elementen Behandelplan uitleggen Kosten bespreken vervolgtraject.
Uitgebreid paro-protocol Meestal behandeling per sextant (begin met het slechtse kwadrant) Elke zitting plaquescore en motivatie evalueren, mh bijsturen Na 3 maanden herbeoordeling Evt. prothetische voorziening
Niet te behouden elementen Mobiliteit III (meer dan 2 mm beweegbaar) Furcatieproblemen
Extracties In overleg met mh, ta en pat. Tandarts moet behandelplan maken Mail sturen naar behandelaar met advies welke tanden niet te behouden zijn Plaatje? Vp? Bruggen? Implantaat? Risico laten zitten: tijdbom, pijnlijke ontsteking, verlies van botweefsel (nadelig bv. voor vp of implantaat)
Wat doe je bij de Herbeoordeling? Nieuwe pocketstatus of parodontiumstatus maken Patiënt informeren Mh op peil? Pockets verminderd? Restpockets? Wat is de reden voor de restpockets?
Waarom zijn er nog restpockets aanwezig? Initiële behandeling niet geslaagd? Agressieve bacteriën? Angulair botdefect? Geen motivatie?
Wat te doen na herbeoordeling? Nieuwe initiële behandeling Bacteriële kweek Flapoperatie Nazorg (elke 3/4/6mnd.)
Wanneer heeft MH haar/zijn doel bereikt? Patiënt heeft goede mh en motivatie Pockets zijn verdwenen Gereduceerd gezond parodontium Recall elke 6 maanden
Bij slechte motivatie patiënt Recall elke 3 maanden Waarschuw patiënt voor risico lange termijn behoud gebit Noteer dit in de kaart!
Belangrijk! Bij elke recall screening DPSI score Na elke zitting goede aantekeningen maken! Patiënt blijven motiveren Complimenteren als het goed gaat
Samenvatting Tandartsen goed doorverwijzen Mh-preventie Of mh-paro Verplicht DPSI score noteren Goede notities maken in de kaart Kwaliteitscontrole door Tandarts-Manager/Shebrina