Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verrijkingslessen voor cognitief talent
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hogere denkvaardigheden
Acadin, ruimte voor talent
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
HGW en gesprekken met leerlingen
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Al doende leren training docenten
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Krachtige leeromgevingen
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Je impact als docent Silvia van der Werve.
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Lezen: doe het goed voor
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Thema 2 Periode 1 KOP
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Presentatie over de Olympische spelen
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
vakdidactiek pedagogiek
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Psychomotorische taxonomie
Loopbaancompetenties
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Workshop Vals spelen mag! ©Simone Ondersteunt!.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Instructie geven en uitvoeren
De juiste route naar het juiste doel
Financiële zelfredzaamheid
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Ondernemersvaardigheden
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leren leren.
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe leer je geschiedenis?
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen? Leren leren Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?

Waar komt het bij leren op aan? Cognitief Affectief Metacognitief

Cognitief

Affectief

Metacognitief

Opdracht: Maak de volgende reactieve zinnen pro-actief: Mijn docent kan niet goed uitleggen. Ik ben niet goed in wiskunde. Het groepje waar ik in zit werkt niet goed.

Wat is er veranderd? Concreet Abstract

Concreet: Appel

Abstract: duale arbeidsmarkt

Opdracht: Bedenk zelf twee concrete en twee abstracte termen.

Wat is er veranderd aan de vraagstelling? Vraag Antwoord

Wat is er veranderd aan de vraagstelling? Vraag ? Antwoord

Wat is er veranderd aan de vraagstelling? Vraag ? Antwoord

Wat is er veranderd aan de inhoud?

UITWERKING/VERWERKING INSTRUCTIE UITWERKING/VERWERKING

De taxonomie van Bloom:

Onthouden

Begrijpen

Toepassen

Analyseren

Evalueren Goed of fout? Verdedig je mening over… Hoe effectief zijn ….

Creëren Verzin een oplossing Stel een onderzoeksvoorstel op Doe een uitvinding

Leren

Zender ?

Ontvanger

Ontvanger ?