Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De natuurwetenschappelijke methode
Hogere denkvaardigheden
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Het (nieuwe) betavak NLT
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Werken met de Stercollecties
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Met de Kennisbasis in zee!
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Natuurkunde in de bovenbouw
Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Aan de slag met de e-rally in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
De nieuwe onderbouw.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Pré-NLT-module 3D-printen
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Terugkoppeling herijkingswensen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Naar een typologie van scholen
Mijn visie op onderwijs
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Clusterdidactiek Gamma
Visie op het economieonderwijs
Ontwikkelteam Bewegen & Sport
Heb jij ballen voor scrummen?
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum Activiteit 1 Uitleg opgeleverde producten Activiteit 2 (Activiteit 3)

Samen voor een nieuw curriculum Doelen Samen voor een nieuw curriculum KENNEN & KUNNEN SAMENHANG DOORLOPENDE LEERLIJN OVERLADENHEID EIGEN RUIMTE BALANS

Samen voor een nieuw curriculum Leergebieden Samen voor een nieuw curriculum

Samen voor een nieuw curriculum Leergebieden Samen voor een nieuw curriculum

Doorlopende leerlijn PRIMAIR VOORTGEZET ONDERWIJS ONDERWIJS OB BB OB Basis BB Keuze

Curriculum ontwikkeling Niveaus van curriculum ontwikkeling SUPRA: internationaal - verdragen en vergelijkingen (bijv Bologna, Lissabon, ERK, PISA/TIMSS) MACRO: landelijk - kaderstellend, al dan niet prescriptief (bijv. kerndoelen, eindtermen, examenprogramma’s, syllabi) MESO: school/instituut/opleiding - in- en aanvulling door school (school-leerplan, opleidingsprogramma) MICRO: klas, groep, docent (les, lessenreeks, module, lesmateriaal, schoolboek, methode) NANO: leerling, individu (persoonlijke leerplan, individuele leerroutes; vgl. leven lang leren)

Tijdlijn

Activiteit Welke kennis en vaardigheden vinden jullie belangrijk vanuit je vak biologie? Schrijf deze op post-its. Pak een set GO kaarten. Bij welke GO passen jullie post-its? Plak je post-it op die GO. Opmerkingen / vragen

Opgeleverde producten Visie Grote opdrachten MNGO1 Aard van natuurwetenschappen & technologie MNGO2 Maatschappelijke vraagstukken MNGO3 Werkwijzen MNGO4 Denkwijzen MNGO5 Signalen & informatie MNGO6 Energie & wisselwerking MNGO7 Overleven van organismen MNGO8 Natuurlijke grondstoffen & materialen MNGO9 Aarde & Klimaat MNGO10 Heelal & tijd Bouwstenen: deze vormen uiteindelijk input voor de herziening van de kerndoelen en eindtermen.  Vanaf 07 mei alles online, consultatiefase is gestart!

Visualisatie ontwikkelkader

Bouwstenen MNGO1 Aard van natuurwetenschappen & technologie Wetenschap MNGO2 Maatschappelijke vraagstukken Duurzaamheid Gezondheid MNGO3 Werkwijzen Onderzoeken Ontwerpen Modelgebruik- en ontwerp Praktisch handelen MNGO4 Denkwijzen Patronen Systemen Schaal, verhouding en hoeveelheid Gevolg en oorzaak Doel-middel

Bouwstenen MNGO5 Signalen & informatie Golven en straling Signaalverwerking in het organisme Automatische systemen MNGO6 Energie & wisselwerking Kracht Energie Voedsel MNGO7 Overleven van organismen Instandhouding van een organisme Relaties tussen organismen Leefomgeving en biodiversiteit

Bouwstenen MNGO8 Natuurlijke grondstoffen & materialen Stoffen en reacties Winning, productie en bewerking MNGO9 Aarde & Klimaat Aarde Weer en klimaat Leefomgeving en biodiversiteit MNGO10 Heelal & tijd Heelal, oorsprong en hemellichamen Tijd en ritmes

Activiteit Kies een conceptuele bouwsteen uit die je interessant lijkt Zoek van ieder type bouwsteen daarbij een kaartje Bespreek met elkaar hoe je onderwijs er dan uit gaat zien / Welk doel zou je met dit onderwijs willen bereiken? Opmerkingen / vragen