Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

Oude denkbeelden over het heelal
Simulatie in de filosofie Moes Wagenaar Mieke Boon, Peter-Paul Verbeek Anton Nijholt WWTS colloquium 26 augustus 2008 UT Enschede.
Leren in vijf dimensies
Filosofie Op HAVO en VWO.
Wat is ‘goede’ wetenschap
De natuurwetenschappelijke methode
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Metafysica, Kwantummechanica… En de werkelijkheid?
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
AAN DE HAND VAN ONDERZOEK NAAR STAMCELLEN VAN PROF. DR. MUMMERY Lesbrief Wetenschappelijk Onderzoek.
Verstehende of interpretatieve benadering
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
ANW - mythen & pseudowetenschap
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Wetenschappelijke methode
Sofrologie Monique delbar
Wat gaan we leren in groep 5
Wetenschappelijke revolutie
Inleiding Wetenschapsfilosofie
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
COLLEGE2PD2005 Deel I: historische, wetenschapstheoretische achtergrond; state of the art; A. 1. Geschiedenis testbeweging eind 19e eeuw 2.
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
VWO-2: Taal analyse.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Griekse mythen en wetenschap
Opdracht 1 beeldcultuur
Samenvatting Hoofdstuk
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Wetenschap en onderzoek Paul Janknegt 2 april 2008.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Co-creatie in praktijkonderzoek van complexe maatschappelijke problemen Cor van Dijkum Universiteit Utrecht, UvA Kring Andragologie, NOSMO.
Ethische Visies.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
het opzetten van een onderzoek
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Oefening met atlas en kaarten
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
De juiste route naar het juiste doel
Moderne Wetenschappen - Latijnse
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Methodiek Observeren.
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Filosofie en wetenschap
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap? ‘n mogelijke uiteenzetting

Begripsanalyse Astronomie & Astrologie Astro: ster Logos: (legein, spreken en vertellen) woord Nomos: (nemein, ordenen en groeperen) wet Astrologie: vertellen/spreken over de sterren Astronomie: wetenschap die de (wetmatigheden van de) sterren bestudeert.

Voorspellen Op basis van empirisch verkregen gegeven & wetmatigheden (Astronomie) Op basis van mythische verhalen (Astrologie)

Streven? Natuurwetenschap streeft naar het vangen/onderwerpen/beheersen/onderzoeken/verklaren van de natuur in wetmatigheden. Sociaalwetenschap streeft naar het begrijpen van een gebeurtenis in ruimte en tijd. Zeventiende eeuw: grote successen (goede voorspellingen) van de natuurwetenschap krijgen overhand in alle disciplines. “Kennis is macht” (Francis Bacon, pag. 137) Positivisme (Comte, pag. 142) -> sociale wetenschappen moeten natuurwetenschappelijke methode overnemen.

Descriptief & Normatief (de [af] + scribere [schrijven]), afschrift, schets. Normatief: (nomos, wet), wetmatig III. Wetenschapsfilosofie: - Wat is wetenschap? (Descriptief: beschrijving van de techniek, Heidegger) - Hoe moet wetenschap bedreven worden? (Normatief: streven naar de perfecte natuurwetenschappelijke methode).

Natuurwetenschappelijke methode Empirisch Analytisch Uniformiteit van de natuur Methodisch: waarnemen, hypothetiseren, toetsen, conclusies trekken en wetmatigheid opstellen. (wetenschappelijke revolutie sinds Newton)

Inductie / Deductie & Logica Inductie: verschillende waarnemingen bij elkaar brengen in 1 wetmatigheid (abstractie) Deductie: inzetten van een algemene wetmatigheid of algemene uitspraken (abstracties) om een individuele conclusie te bevestigen (of niet). Logica: systematisch en juist aan de hand van een algemene wetmatigheid (abstractie) het individuele bevestigen. Lees: Aristoteles (pag. 135)

Hermeneutische cirkel Ervaringen als middel holistisch en generalistisch te kijken Historiciteit en patroon van handelingen door de tijd heen Moeten we alles in een bepaalde context zien? Kunnen (natuur)wetenschappers de eigen gekleurde bril afzetten en is objectiviteit mogelijk? Is het belangrijk wie het gemaakt heeft? Zijn de symbolieken van de betreffende ruimte en tijd relevant?

Natuurwetenschap en filosofie De natuurwetenschap ordent, groepeert, categoriseert, analyseert (natuurwetenschappelijke methode) door het verzamelen van empirische feiten. Als de natuurwetenschappelijke methode het hoogst haalbare is, dan rest wellicht voor de filosofie louter nog de taak taal – en logica fouten op te zoeken en te verbeteren.

Techniekkritiek & de natuurwetenschappelijke methode Filosofen kunnen zich ook richten op het beschrijven (descriptief) van de natuurwetenschap en haar natuurwetenschappelijke methode op basis van: Ervaringen (holistisch) De ontwikkeling van de natuurwetenschap (historiciteit) (Contextualiteit van kennis) De natuurwetenschappelijke methode kan vanuit dit perspectief in zijn geheel worden omschreven als een techniek/instrument. Er is een stroming filosofen die proberen de empirische, natuurwetenschappelijke methode, het doen van nauwkeurige observaties en doelgerichte experimenten op zoek naar wetmatigheden, in zijn geheel te vangen. Centrale vraag: In hoeverre beheersen wij de technieken van de natuurwetenschap en in hoeverre beheersen de technieken van de natuurwetenschap ons? (lees pag. 137 over Francis Bacon)

Onbeslist De natuurwetenschapper zal vragen: waar kunnen we empirisch deze generalistische omschrijving van de natuurwetenschappelijke methode vinden? En de pennenstrijd tussen de filosoof en de wetenschapper zet zich voort… De vraag is wellicht: Is het de filosoof die de fundamentele “waarom”-vraag stelt en de wetenschapper die deze beantwoordt of is het de wetenschapper die veel vragen heeft beantwoord en de filosoof die moet kijken naar de taal en de redenering van de methode?

Dilthey “De natuur verklaren we, de geest begrijpen we”