A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Leren in vijf dimensies
Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Workshop 3 deel 1: Marketing
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Werken naar onderwijsbehoeften
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Reflectievaardigheden en instrumenten
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
PO Aërosolen en vuile lucht
Studie- en beroepsorientatie
Onderwijskundig ontwerpen
Oefeningen sociale agogiek
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Participatie en een Klantenraad
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Workshop “Beoordelen”
Honoursonderwijs in HBO
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Meer innovatieve professionals
Leerstijlen KOLB SJM.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Professionalisering en intervisie
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Ontwikkelingspsychologie
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
De onderbouwingen per perceel
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Govert D. Geldof Geldof c.s. (Tzum)
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Sander Landman Annica Brummel
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
De didactiek van ontwerpen
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
COMPLEXITEIT en de waarde van praktijkkennis
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model) Aan welke kennis heeft de professional behoefte? Welke vormen van expliciete kennis voor de professional zijn er en hoe verhouden ze zich tot elkaar? Hoe kom je van een artefact tot expliciete kennis? Welke expliciete kennis is in welke situatie zinvol? Daan Andriessen Lector Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek 10 april 2019

1. Professionals hebben behoefte ‘actionable knowledge’ Actionable knowledge = kennis die het handelen kan informeren Vijf soorten actionable knowledge kennis: Conceptual knowledge Problem-solving knowledge Sociale knowledge Material knowledge Somatic knowledge Expliciete vs tacit knowledge © 2019 Daan Andriessen Hogeschool Utrecht: daan.Andriessen@hu.nl

2. Een palette aan expliciete kennis voor de professional Pallette of actionable knowledge (PACK-model) Abstract Verklarende theorieën Beschrijving van deugden Principes Modellen Ontwerp-principes Waarden Uitgangs-punten Vragen Criteria Vuistregels Heuristieken Principe-oplossingen Oplossings-richtingen Hand-reikingen Tools Methoden Aanpak in hoofdlijnen Werk-vormen Randvoor-waarden Richtlijnen Beschreven interventies Protocollen Concreet Werkelijkheid Gesloten Open © 2019 Daan Andriessen Hogeschool Utrecht: daan.Andriessen@hu.nl Geinspireerd op Löwgren (2013)

3. Annotatie als instrument voor het oversteken van de grens tussen artefact en kennis Abstract Verklarende theorieën Beschrijving van deugden Principes Modellen Ontwerp-principes Waarden Uitgangs-punten Vragen Criteria Vuistregels Heuristieken Principe-oplossingen Oplossings-richtingen Hand-reikingen Tools Methoden Aanpak in hoofdlijnen Werk-vormen Randvoor-waarden Richtlijnen Beschreven interventies Geannoteerd kunstwerk Geannoteerde verzameling Geannoteerde mobiele telefoon Geannoteerde ervaring Geannoteerd prototype Protocollen Concreet Werkelijkheid Gesloten Open Mobiele telefoon Prototype Ervaring Verzameling Kunstwerk © 2019 Daan Andriessen Hogeschool Utrecht: daan.Andriessen@hu.nl Geinspireerd op Löwgren (2013)

3. Vormen van annotatie door het toevoegen van: Generieke vraag Probleemgebied / vraagstuk Verlangen / kans Motivatie Gehanteerde principes of uitgangspunten Gehanteerde wijze van kijken Bedoeling Categorieën / kenmerken / overeenkomsten / kwaliteiten Hogere categorie (“dit is een voorbeeld van…”) Functionaliteit (wat het zou kunnen) Toepassingsgebied Doelgroep Werkzame ingrediënten / verklarende mechanismen Etc. © 2019 Daan Andriessen Hogeschool Utrecht: daan.Andriessen@hu.nl

3. Fenomenologisch schrijven als manier om tot expliciete kennis te komen Actionable knowledge (kennis die handelen kan informeren) Abstract Beschrijving van deugden Verklarende theorieën Principes Modellen Ontwerp-principes Waarden Uitgangs-punten Vragen Criteria Vuistregels Heuristieken Principe-oplossingen Oplossings-richtingen Hand-reikingen Tools Methoden Aanpak in hoofdlijnen Werk-vormen Randvoor-waarden Richtlijnen Beschreven interventies Geannoteerd kunstwerk Geannoteerde verzameling Geannoteerde mobiele telefoon Geannoteerde ervaring Geannoteerd prototype Protocollen Concreet Werkelijkheid Gesloten Fenomenologisch schrijven Open Ervaring https://www.musework.nl/en/page/6733/fenomenologisch-schrijven-als-onderzoeksinstrument © 2019 Daan Andriessen Hogeschool Utrecht: daan.Andriessen@hu.nl

4. Verschillende situaties vragen om verschillende handelingskennis Abstract Passend bij simpele vraagstukken Passend bij gecompliceerde vraagstukken Passend bij complexe vraagstukken Beschrijving van deugden Verklarende theorieën Principes Modellen Ontwerp-principes Waarden Uitgangs-punten Vragen Criteria Vuistregels Heuristieken Principe-oplossingen Oplossings-richtingen Hand-reikingen Tools Methoden Aanpak in hoofdlijnen Werk-vormen Randvoor-waarden Richtlijnen Beschreven interventies Geannoteerd kunstwerk Geannoteerde verzameling Mobiele telefoon + vraag Geannoteerd prototype Protocollen Concreet Werkelijkheid Gesloten Open Mobiele telefoon Prototype Ervaring Verzameling Kunstwerk © 2019 Daan Andriessen Hogeschool Utrecht: daan.Andriessen@hu.nl Geinspireerd op Löwgren (2013)

Hartelijk dank voor uw aandacht! Daan.andriessen@hu.nl © 2019 Daan Andriessen Hogeschool Utrecht: daan.Andriessen@hu.nl