ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN 3de graad Bruggen bouwen
Wat is er uitgeprobeerd? Hoe waren de ervaringen? Ervaringen delen Wat is er uitgeprobeerd? Hoe waren de ervaringen?
het drempelmodel met toetsen voor Bareka online rekentoetsen Rekendrempels nemen het drempelmodel met toetsen voor power én speed Bareka online rekentoetsen Wolter Danhof, Piet Bandstra en Wilfred Hofstetter
Power en speed De screeningstoetsen brengen het kunnen oplossen van de sommen (bewerkingen) (we noemen dit ‘power’) in beeld, de automatiseringstoetsen zijn gericht op het kennen (‘speed’). De sommen (bewerkingen) die de basiskennis vormen, zijn verdeeld over vijf zogenaamde rekendrempels:
Drempels in hoofdrekenen Drempel 1: optellen, aftrekken en splitsen tot en met 10, bijvoorbeeld: 4 + 3, 7 − 4, 8 splitsen in 5 en 3 Drempel 2: vlot kunnen ‘springen’ op de getallenlijn tot 100. Drempel 3: optellen en aftrekken over 10 (tot 20), bijvoorbeeld: 8 + 7, 15 − 7. Drempel 4: bouwsteensommen tot 100, zoals: 47 + 30 en 77 − 30, 28 + 7 en 35 − 7. Drempel 5: eenvoudige tafels: 2, 3, 4, 5 en moeilijke tafels: 6, 7, 8, 9.
rekenmuurtje Leren rekenen kan gekenschetst worden als een stapeling van kennis en vaardigheden. De rekenvaardigheid die nodig is, kunnen we indelen in vier fasen, waarbij we de eerder genoemde drempels terugvinden
Waar loopt het mis? De samenhang van de automatisering van de moeilijke tafels en de onderliggende drempels
Waar loopt het mis? De samenhang tussen de automatisering van de moeilijke tafels en vermenigvuldigen, delen, breuken en procenten
Na de toets heeft iedereen zicht op zijn eigen rekenmuurtje En kan heel gerichten gemotiveerd oefenen
van automatizeuren naar automatiseren Wij willen oefenen! Zorg voor een vast stramien (2× per week op vaste dagen) Stel duidelijk regels wat betreft strategie, spelregels, plek en gedrag Benoem helder wat doelen en succescriteria zijn zodat de leerlingen weten wat ze op het gebied van automatiseren willen leren en waaraan ze kunnen zien dat ze gegroeid zijn) Laat zien hoe de leerlingen hierop feedback krijgen. (Via het ‘Rekenmuurtje’ worden leerlingen bijvoorbeeld ondersteund in hun leerproces. )
Ijsbergen maken Investeren in drijfvermogen Marleen Duerloo – studenten DHOS - Turnhout
Indeling van het leerplan biedt hulp Doelen ordenen Voorbeelden van opdrachten bedenken en koppelen aan de doelen
Breuken, kommagetallen en percenten Voor gedetailleerde aanpak en uitwerking zie syllabus Boven water formele opgave Drijfvermogen Werken met relaties het ontwikkelen van notatievormen. Verkenning van inhoud en structuur inhoud en de structuur van breuken, kommagetallen en percenten onderzoeken. Verkenning van uiterlijk en functionaliteit Informeel contextgebonden kennismaken met het uiterlijk, de verschijningsvormen van breuken, kommagetallen en procenten en daaraan gekoppeld met de functionaliteit ervan.
En dan na zelf aan het werk