ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

- Hoe noem je uitkomsten?
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Apps en websites voor leerlingzorg
Rekenproblemen en Dyscalculie
Informatieavond 2 Groep 3.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Rekenen en Rekenproblemen
Cursus rekendidactiek
Een nieuw spel voor het RekenWeb
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Informatie avond groep 3
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Voorlichtingsavond groep 3
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Rekenplein ..
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4
Workshop hele getallen 1
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Referentiekader rekenen. Uit: /
Dyscalculie uit:
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Juf Naomi (groep 1/2) Juf Liesbeth (groep 6 en 7/8) Juf Francis (groep 8)
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
? (Periode-) taak ?.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Hoe leert u kind rekenen/schrijven?.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Hoofdrekenen 1.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
groep 4 …………………….…….…….…….…….…….……...
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
De volgorde van bewerkingen
Welkom!.
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN 3de graad Bruggen bouwen

Wat is er uitgeprobeerd? Hoe waren de ervaringen? Ervaringen delen Wat is er uitgeprobeerd? Hoe waren de ervaringen?

het drempelmodel met toetsen voor Bareka online rekentoetsen Rekendrempels nemen het drempelmodel met toetsen voor power én speed Bareka online rekentoetsen Wolter Danhof, Piet Bandstra en Wilfred Hofstetter

Power en speed De screeningstoetsen brengen het kunnen oplossen van de sommen (bewerkingen) (we noemen dit ‘power’) in beeld, de automatiseringstoetsen zijn gericht op het kennen (‘speed’). De sommen (bewerkingen) die de basiskennis vormen, zijn verdeeld over vijf zogenaamde rekendrempels:

Drempels in hoofdrekenen Drempel 1: optellen, aftrekken en splitsen tot en met 10, bijvoorbeeld: 4 + 3, 7 − 4, 8 splitsen in 5 en 3 Drempel 2: vlot kunnen ‘springen’ op de getallenlijn tot 100. Drempel 3: optellen en aftrekken over 10 (tot 20), bijvoorbeeld: 8 + 7, 15 − 7. Drempel 4: bouwsteensommen tot 100, zoals: 47 + 30 en 77 − 30, 28 + 7 en 35 − 7. Drempel 5: eenvoudige tafels: 2, 3, 4, 5 en moeilijke tafels: 6, 7, 8, 9.

rekenmuurtje Leren rekenen kan gekenschetst worden als een stapeling van kennis en vaardigheden. De rekenvaardigheid die nodig is, kunnen we indelen in vier fasen, waarbij we de eerder genoemde drempels terugvinden

Waar loopt het mis? De samenhang van de automatisering van de moeilijke tafels en de onderliggende drempels

Waar loopt het mis? De samenhang tussen de automatisering van de moeilijke tafels en vermenigvuldigen, delen, breuken en procenten

Na de toets heeft iedereen zicht op zijn eigen rekenmuurtje En kan heel gerichten gemotiveerd oefenen

van automatizeuren naar automatiseren Wij willen oefenen! Zorg voor een vast stramien (2× per week op vaste dagen) Stel duidelijk regels wat betreft strategie, spelregels, plek en gedrag Benoem helder wat doelen en succescriteria zijn zodat de leerlingen weten wat ze op het gebied van automatiseren willen leren en waaraan ze kunnen zien dat ze gegroeid zijn) Laat zien hoe de leerlingen hierop feedback krijgen. (Via het ‘Rekenmuurtje’ worden leerlingen bijvoorbeeld ondersteund in hun leerproces. )

Ijsbergen maken Investeren in drijfvermogen Marleen Duerloo – studenten DHOS - Turnhout

Indeling van het leerplan biedt hulp Doelen ordenen Voorbeelden van opdrachten bedenken en koppelen aan de doelen

Breuken, kommagetallen en percenten Voor gedetailleerde aanpak en uitwerking zie syllabus Boven water formele opgave Drijfvermogen Werken met relaties het ontwikkelen van notatievormen. Verkenning van inhoud en structuur inhoud en de structuur van breuken, kommagetallen en percenten onderzoeken. Verkenning van uiterlijk en functionaliteit Informeel contextgebonden kennismaken met het uiterlijk, de verschijningsvormen van breuken, kommagetallen en procenten en daaraan gekoppeld met de functionaliteit ervan.

En dan na zelf aan het werk