Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Dilemma’s en perspectieven
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Commissie Emancipatiezaken 08/12/2011
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Les maatschappijleer Donderdag 20 oktober 2011.
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Les 3 – Zullen we delen?.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Liefde en relaties.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Ethiek Normatieve professionalisering Introductie van de module
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Radicaal, orthodox of extremist?
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Fases in het radicaliseringsproces
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Lesbrief – Meester Kikker. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba.
Lesbrief – Woezel & Pip Op zoek naar de Sloddervos!
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Ontwikkelingspsychologie
Wat gaan we vandaag doen?
Thema 2: De rechtsstaat.
Genocides.
H3 Wat is normaal?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Bladzijde 91 van je tekstboek
Voorlichting, advies en instructie
Consumenten-gedrag Sociologische blik
§6 - Leven in twee werelden
Diversiteit en integratie
Posters voor in het geschiedenislokaal
Grensoverschrijdend gedrag
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Gedragsproblemen en stoornissen
Ik twijfel, geloof ik….
Liefde en relaties.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
Online discriminatie Mediabegrip week 2-3
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Kritiek geven en krijgen
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
VluchtelingenWerk Nederland
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1

Wat is het? https://www.youtube.com/watch?v=UEbI2x6KrKA Iemand anders behandelen op basis van: Geslacht Leeftijd Geloof Afkomst Bewust en onbewust doen Gedachtes omzetten in handelen. Werk: https://www.youtube.com/watch?v=OMbXffAeQEk

Lees bladzijde 307 / 315 Schrijf op een papier de begrippen op Discriminatie / rasiscme / segregratie / polarisatie / demoniseren. Bekijk het filmpje en schrijf op of je iets van bovenstaande punten terug ziet. https://www.youtube.com/watch?v=HuSkkuEOEa4

Stelling / vragen je gediscrimineerd voelen is iets anders dan echt gediscrimineerd worden. heb jij je weleens gediscrimineerd gevoeld? Zo ja, noem een voorbeeld. heb je zelf weleens iemand op basis van zijn achtergrond afgewezen of buitengesloten? Zo ja, noem een voorbeeld.

Vormen Graffiti Sollicitaties Deurbeleid Geweld Vrijheid van meningsuiting

Opdracht Doe deze opdracht met één medestudent. Discriminatie komt op elk vlak in de maatschappij voor. Bedenk zelf vijf voorbeelden van discriminatie en schrijf deze op. Denk aan discriminatie op school, in de wijk, bij het uitgaan enzovoorts.

Rasiscme Beoordelen op huidskleur of afkomst Joden Donkere mensen in Amerika

Segregatie Scheiding of afzondering van groepen Sociale segregatie Scholen (zwarte / blanke scholen) Wijken Ruimtelijke segregatie werk huwelijk sociale contacten

Polarisatie Het wijzen op verschillen tussen groepen en dit negatief belichten.

Demoniseren Het bewust zwart maken van een andere groep.

radicalisering Proces waarbij individuen of groepen zichzelf vervreemden of verwijderen van de normen en waarden van hun eigen groep.

Herkennen van radicalisering Afzondering Extreem idealisme Gevoelens van bedreiging Veranderen van uiterlijk Loyaliteit naar groepsgenoten Actiebereidheid