My Handicap – Indienen, opvolgen & wijzigingen melden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Programma Rol Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting Inleiding Wat is Handiflux? Handiflux implementeren Opvolging.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
Welkom!.
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Zichzelf kort voorstellen
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Landelijke Thuiszorg is een erkende dienst voor gezinszorg.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Subsidie individueel vervoer:
Elektronische gegevensuitwisselingen met de Directie-generaal Personen met een handicap.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Duid de provincie aan op de kaart van België
Contactpersoon: Rik Decoene gsm: 0491/
De invloed van een erfenis op een tegemoetkoming
Pleegzorg voor volwassenen in Vlaams- Brabant en Brussel Info en aanmeldingen: tel/ 016/
Webapplicatie zorgregie 4 juni Organogram Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Organisatie.
Zorginhoudelijk verantwoord bezuinigen
9. Administratieve info. Administratieve info Alle briefwisseling bestemd voor het Departement Arbitrage wordt gericht aan het secretariaat: Marathonlaan,129.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Informatievergadering 21 mei 2016 – Het GielsBos Inschatting van de zorgzwaarte Psycho-pedagogische dienst.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier Overzicht voor Intermediairen 19/09/2016 │1.
Hof van Beroep Brussel Franstalige geïnterneerden Verschillende vormen van liaison: Eolia Clinique de la Forêt de Soignes l’Ambulatoire-Forêt.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
Waar moet je allemaal aan denken,
Resultaten bevraging Broze Ouderen
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier
België.
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Op sneeuwklas in Zwitserland
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Meerdaagse schooluitstap
De kost van woonzorgcentra
Inleiding website NuenenHelpt.nl voor zorgprofessionals en verwijzers
Zorgtaken en Zelfredzaamheid
BEWINDVOERING Wet van 17 maart 2013.
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Presentatie deelgebied 4
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Zijn jullie klaar voor een super spannende Quiz?
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Kamertraining Gezinshuis Terug naar de Toekomst
In België leven meer dan anderhalf miljoen mensen
Praktische tips voor goede voeding bij dementie
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Handiservice/Handiflux
Collectieve sessie Financieel plaatje.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
[powerpoint openen, openen]
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Wie heeft de moord gepleegd?
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
HET Sociaal huis knokke-heist
Organisatiestructuur
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Werkwijze aanvragen Myhandicap gemeente Mol 16/05/2019.
Basismobiliteit in de zorg
Transcript van de presentatie:

My Handicap – Indienen, opvolgen & wijzigingen melden

Wat doen WE VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP? Tegemoetkomingen 192.950 (IVT/IT) 44.705 (THAB) Parkeerkaarten 450.000 Erkenningen 660.330

Onze structuur die de aanvragen van A tot Z behandelen voor Ondersteuning & Coördinatie Antwerpen Limburg Vlaams- Brabant Schulden Beroepen Verviers Liège Luxembourg Namur Charleroi Mons Bruxelles Oost- Vlaanderen West- 12 basisteams die de aanvragen van A tot Z behandelen voor 1 bepaalde regio 2 gespecialiseerde teams (Beroepen en Schulden) en 1 ondersteunend team

HOE KAN JE ONS CONTACTEREN?

VERLOOP AANVRAAGPROCEDURE Aanvraag of Herziening Medische evaluatie Erkenning van de handicap Inkomsten onderzoek Beslissing      

ontvangen medisch dossier uitnodiging gesprek met onze arts Medische evaluatie info vragen bij behandelend arts ontvangen medisch dossier uitnodiging gesprek met onze arts medische beslissing Welke moeilijkheden heeft iemand? Onze arts evalueert: de info uit de vragenlijst in My Handicap de gegevens uit het medisch dossier van de behandelende arts het gesprek met de persoon met een handicap (indien we hem uitnodigen in één van onze regionale centra). Deze stap is noodzakelijk om de aanvraag te kunnen behandelen! verplaatsing verzorgen aankleden koken eten contacten onderhouden huishouden doen gevaar inschatten

Inkomsten onderzoek Beslissing Tegemoetkoming aangevraagd? Na de medische beslissing doen we een administratief onderzoek naar het inkomen van de aanvrager en zijn ‘huishouden’. Iemand kan dus medisch gezien in aanmerking komen voor een tegemoetkoming maar er door een te hoog inkomen geen recht op hebben. De aanvrager ontvangt: een attest waarop staat waarop hij recht heeft. onze administratieve beslissing 5,5 maanden 1,8 maanden Actuele gemiddelde afhandelingstermijnen/regio op www.handicap.belgium.be Hoeveel tijd zit er tussen de aanvraag en de beslissing? Hangt af van: aangevraagde product de snelheid waarmee inlichtingen bezorgd worden de regio

AFHANDELINGSTERMIJNEN Provincie Inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) en integratietegemoetkoming (IT) Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) Parkeerkaarten en attesten Antwerpen 5,76 - 1,6 Brussels Hoofdstedelijk Gewest 6,45 8,22 4,22 Henegouwen 7,87 9,9 2,9 Limburg 7,74 1,45 Luik 3,37 3,79 1,62 Luxemburg 7,57 5,21 2,94 Namen 5,4 5,73 2,2 Oost-Vlaanderen 3,96 1,34 Vlaams-Brabant 4,62 3,11 Waals-Brabant 6,7 6,53 2,47 West-Vlaanderen 2,54 0,87 Globaal 5,45 1,8     eerste aanvragen en herzieningen (maart ‘19)

INDIENEN VAN EEN AANVRAAG Aanvraag of Herziening ze met de hulp van meer dan 4500 professionals in gemeentes, OCMW’s en ziekenfondsen! zelf of met hulp van een naaste via één van onze sociaal assistenten Inloggen via www.handicap.belgium.bebe

1928 – 2003 : aanvraag via burgemeester 2003: machtiging mogelijk door burgemeester aan OCMW 2013 : ook aanvraag via ziekenfonds 2016: - burger zelf kan aanvraag indienen (MyHandicap) - gemeenten, OCMW’s en ziekenfondsen werken mee via MyHandicap

WAAROM IS DE SAMENWERKING met OCMW’S ZO BELANGRIJK? Er is een duidelijke link tussen handicap en armoede. Personen met een handicap maken zo’n 20% uit van de bevolking in armoede. Elk jaar komen zo’n 2000 mensen van het leefloon terecht in ons systeem van tegemoetkomingen. Heel wat mensen ontvangen terwijl wij hun aanvraag onderzoeken een voorschot van het OCMW.

WAT VIND JE IN MY HANDICAP? Wat heeft iemand al? Waar kan iemand recht op hebben als hij de vragenlijst voor dat product invult? Waar heeft iemand al recht op en hoeft hij enkel nog te vragen (bijv. attest van erkenning of attest recht op tegemoetkoming)? Welke aanvragen zijn nog in behandeling? Waar had iemand vroeger recht op? Welke aanvragen zijn vroeger afgewezen? Welke beslissingen zijn herzien? Welke opengeklikte aanvragen zijn nog niet ingevuld en verzonden? Contactgegevens Domicilie – of verblijfsadres Opname in/ ontslag uit een instelling melden Zichtrekeningnummer Bewindvoerder/ contactpersoon die helpt bij de aanvraag Voorkeurtaal RAADPLEGEN WIJZIGINGEN MELDEN

Inloggen via www.handicap.belgium.bebe DEMO MY HANDICAP Je kan een toegang vragen aan de veiligheidscoördinator (IT) van je organisatie. Hij maakt voor jou een profiel aan zodat je met je eigen eID aanvragen kan indienen voor anderen. Via My Handicap kan je: Een aanvraag indienen Een dossier raadplegen en opvolgen Wijzigingen doorgeven zonder op ons antwoord te hoeven wachten Inloggen via www.handicap.belgium.bebe

Voorbeelden van nuttige info Stapafstand? Zelfstandig ? - Hulp nodig ? 1 of 2 krukken ? mobiliteitshulpmiddel? rijbewijs? niet meer in staat te rijden om medische redenen? gebruik openbaar vervoer? Trappenlopen ? Traplift nodig ? Desoriëntatie ?

Voorbeelden van nuttige info Moeilijkheden om te kauwen? Maakt iemand zelf eten klaar? Moeilijkheden om iets vast te nemen? Moeilijkheden om te slikken? Ondervoeding? Simpele maaltijd nog mogelijk? Kan iemand rechtstaand eten koken ? Maaltijden opwarmen? Boodschappen doen: afstand afleggen in de winkel? organisatie ? communiceren ?

Voorbeelden van nuttige info Zich wassen, zittend aan een wastafel? Af en toe rechtstaan tijdens wassen? Een douche nemen? Een bad nemen? Hulp nodig bij aankleden? Aangepaste kledij? Pedicure ? Incontinentie ? Incontinentiebescherming ‘s nachts en/of overdag ? Speciale verzorging? Hulp van familie? Thuisverpleegster ? Zelf naar het toilet gaan?

Voorbeelden van nuttige info De tafel dekken? Afruimen of de vaatwasmachine uitladen? Stof afnemen op een bepaalde hoogte? Bedden opmaken en verschonen? Hulp bij poetsen? Hulp bij de was doen/drogen? Strijkhulp? Hulp van familie?

Voorbeelden van nuttige info Belangrijke motorische stoornissen? Risico op vallen? Hulp nodig voor visuele en auditieve signalen? Problemen op school? Een bankrekening beheren? Een gsm gebruiken? Medicatie op tijd innemen? Komt er dagelijks iemand langs? Is er dagelijks toezicht/ een oppas?

Voorbeelden van nuttige info (voorlopig) bewindvoerder? schuldbemiddeling (afhankelijk van de context) communiceren met anderen? moeilijkheden om contacten te onderhouden ? zintuiglijke moeilijkheden? volledige blindheid? volledige doofheid? Nalaten om actief te blijven Terugplooien op zichzelf Angsten? (bijv. pleinvrees) Speciale hulpmiddelen nodig? (loep, hoorapparaat,…) Hoe was hun sociale leven vroeger en wat hebben ze opgegeven door hun handicap?

voorbeelden van nuttige info Verslag sociaal onderzoek? Belangrijke informatie die nog niet aan bod is gekomen?

BELANGRIJKSTE KNELPUNTEN voor mensen in armoede? Het invullen van de vragenlijst gebeurt digitaal. Je hebt er naast een pc ook een goed begrip voor nodig van wat we willen weten om je handicap in te schatten. Voor onvolledige vragenlijsten vragen we bijkomende inlichtingen op. Het opvragen van de medische informatie bij de huisarts is cruciaal maar verloopt niet altijd vlot. Mensen in armoede zien hun arts minder vaak en hebben geen volledig medisch dossier. Reageren op vragen om inlichtingen of opdagen op een afspraak is moeilijk als je dag in dag uit probeert rond te komen. Als een dossier wordt afgesloten bij gebrek aan info, vragen mensen in armoede vaker geen nieuwe evaluatie. Gevolg? Slechts in 33% van de aanvragen een positieve beslissing en lange afhandelingstermijnen. EBegeleiding door vertrouwde professionals in hun buurt is dus absoluut nodig! Ons doel samen met jullie ? - een tegemoetkoming binnen de 90 dagen - een positieve beslissing in 75% van de aanvragen!

BETER SAMENWERKEN: SUGGESTIES EN VRAGEN

Bedankt !