Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Allochtonen in het hoger onderwijs
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Symposium Differentiatie
Vragen 1.2 C.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Eerstejaarsproblemen
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Presenteren en communiceren
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Motivatie & differentiatie
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Het is vandaag Girlsday!
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Pre-University College
Stappen in het keuzeproces
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Vwo 6 – week
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Decanaat Ouderavond 5 vwo 4 september 2015.
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
- Studeren? Werken? Werken en/of studeren in het buitenland?
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Informatieavond 5 havo september 2019 Welkom
Transcript van de presentatie:

Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo 12 & 19 maart 2019 Dr. Els van Rooij Proefschrift “Secondary school students’ university readiness and their transition to university”

Inhoud Het probleem van de transitie Studiesuccesvoorspellers in het eerste jaar op de universiteit Samenhang tussen leerlingkenmerken op het vwo en studiesucces op de universiteit Wat doen leraren aan universiteitsvoorbereiding en hoe kijken zij ertegenaan?

Het probleem van de transitie

Enkele cijfers 6% valt uit 20% verandert van opleiding Uitval en switch vaker onder: - studenten van wie ouders geen ho- diploma hebben - mannen - studenten met niet-westerse achtergrond Bijna 30% van herinschrijvers heeft na 4 jaar nog steeds geen wo-bachelor behaald Bron: Staat van het Onderwijs (2018) Herinschrijvers: degenen die doorgaan met de opleiding waaraan ze zijn begonnen (dus de uitvallers en switchers zijn niet meegeteld)

Verschillen per vakgebied

Studiesuccesvoorspellers

Ga naar menti.com Wat zijn volgens u de drie belangrijkste algemene kenmerken waarover een startende student op de universiteit moet beschikken – ongeacht welke opleiding hij of zij gaat doen? (kan zowel kennis, vaardigheden en/of houdingsaspecten betreffen) 25 karakters!

Resultaten mentimeter

Studiesuccesvoorspellers volgens de literatuur Gemiddeld cijfer vwo Natuurprofiel Consciëntieusheid Self-efficacy Intrinsieke motivatie Academische aanpassing Tevredenheid met opleiding Inzet, tijd besteed aan studie

Rode draad: betrokkenheid Gedragsmatige betrokkenheid - inzet, ‘zichtbaar’ leergedrag Cognitieve betrokkenheid - manier van informatie verwerken, studiestrategieën, zelfregulatie Intellectuele betrokkenheid - nieuwsgierigheid, wetenschappelijke interesse, bepaald niveau aankunnen

Hoe betrokken zijn vwo-lln Hoe betrokken zijn vwo-lln? En hoe hangt dit samen met studiesucces op het wo?

Betrokkenheid gemeten in de bovenbouw

Vijf ‘types’ vwo-leerlingen

Vijf ‘types’ vwo-leerlingen Intellectueel zeer laag betrokken Gedragsmatige en cognitieve betrokkenheid ook laag 7% Veel meisjes Veel maatschappij-lln Slechts 34% wil naar universiteit

Vijf ‘types’ vwo-leerlingen Gedragsmatig en cognitief laag betrokken Intellectuele betrokkenheid gemiddeld 14% Veel jongens 68% wil naar universiteit

Vijf ‘types’ vwo-leerlingen Gemiddeld betrokken Intellectuele betrokkenheid iets benedengemiddeld 36% Veel meisjes 61% wil naar universiteit

Vijf ‘types’ vwo-leerlingen Intellectueel betrokken 22% Veel jongens Veel natuur-lln 82% wil naar universiteit

Vijf ‘types’ vwo-leerlingen Algemeen hoog betrokken 21% Veel meisjes Hoogste gemiddelde 80% wil naar universiteit

Enkele aspecten gemeten in het wo

Diezelfde types op het wo Intellectueel zeer laag betrokken groep en gedragsmatig en cognitief laag betrokken groep zijn het minst succesvol op de universiteit.

Conclusie 21% van vwo-lln kan worden gezien als risicogroep w.b. de transitie - intellectueel zeer laag betrokken - gedragsmatig en cognitief laag betrokken Aandacht voor keuzeproces: is wo meest geschikte optie? Zo ja: bewust maken van wat nodig is

Stimuleren gedragsmatige en cognitieve betrokkenheid Leren plannen is slechts stap 1 Belangrijker: zelfregulatie: - hoe houd je je aan je planning - hoe zet je jezelf aan het werk - hoe vermijd je afleidingen Geef lln tips en tricks Probeer ze in langetermijndoelen te laten denken en werken Laat succesvolle oud-lln hierover vertellen Niet bij iedereen werkt hetzelfde  laat ze zelf ‘onderzoeken’ wat voor hen werkt

Stimuleren intellectuele betrokkenheid Kennismaken met de wetenschappelijke kant van het schoolvak, vooral in M-profiel Aandacht voor opleidingen die onzichtbaar zijn op het vwo Stimuleren wetenschappelijke interesse o.b.v. belevingswereld lln (profielwerkstuk) Webclasses/online proefstuderen universiteit Universitaire docent uitnodigen Vertel over eigen ervaringen universiteit

Zie bijv. rug.nl/education/scholierenacademie/scholieren/webklassen/

Overzicht online materiaal UvA: webinars en MOOCS (http://scholen.uva.nl/studiekeuze/leerlingen/online/online.html) Leiden: online proefstuderen (https://www.universiteitleiden.nl/onderwijs/bachelors/voorlichtingsactiviteiten/online-proefstuderen) Delft: online proefstuderen (https://www.tudelft.nl/onderwijs/voorlichting-en-ervaren/onlineproefstuderen/) Tilburg: digital proefstuderen (https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/studiekeuze/digitaalproefstuderen) Wageningen: online proefstuderen (https://www.wur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Bachelor/online-proefstuderen.htm)

Of zoek op MOOCs (bijv. futurelearn.com)

Of zoek op MOOCs (bijv. class-central.com)

MOOCs specifiek over uni-voorbereiding

MOOCs specifiek over uni-voorbereiding

Resultaten interviews met 50 vwo-leraren over universiteits-voorbereiding

Wat doen vwo-leraren aan universiteitsvoorbereiding? 50 leraren (24 man; 26 vrouw) (17 beta; 6 gamma; 27 alfa)

Wat doen vwo-leraren aan universiteitsvoorbereiding? Gedragsmatige betrokkenheid

Wat doen vwo-leraren aan universiteitsvoorbereiding? Cognitieve betrokkenheid

Wat doen vwo-leraren aan universiteitsvoorbereiding? Intellectuele betrokkenheid

Hoe denken vwo-leraren over universiteitsvoorbereiding? 46% geeft aan niet expliciet of bewust met universiteitsvoorbereiding bezig te zijn 24% doet sommige dingen in de les bewust om lln beter voor te bereiden op de universiteit 26% vindt dat voorbereiden op eindexamens gelijk staat aan voorbereiden op wo 66% vindt universiteitsvoorbereiding een rol van de vwo-leraar

Welke barrières verhinderen (meer) aandacht aan universiteitsvoorbereiding?

Koffiepauze

Hoofdlijnen Gedragsmatige betrokkenheid  inzet, doorzettingsvermogen Cognitieve betrokkenheid  zelfregulatie Intellectuele betrokkenheid  wetenschappelijke interesse  goede studiekeuze belangrijk Weten dat/wat wetenschap is in alle vakgebieden Verwachtingsmanagement (vooral voor lln zonder ho-opgeleide ouders) en alvast wennen aan universitair onderwijs

Contact en proefschrift De digitale versie van het proefschrift is te vinden op https://www.rug.nl/research/portal/files/54506959/Complete_thesis.pdf Wil je het boek ontvangen, stuur dan een mail naar e.c.m.van.rooij@rug.nl met je adresgegevens.