Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
C ULTUURELEMENTEN & M ULTICULTURELE SAMENLEVING …. Docent LotteTessa AnkeDyantha JurElvis ThomasSieb LotteRimke KayJorn MandyLindy MateaIsa K LASSENOPSTELLING.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Kennis-spel meerkeuzevragen.

Raden, regels, redeneren
Medialessen groep 8.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ontwerp je eigen kwartet
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Denken als een computer
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Welkom! Neem plaats in de kring.
Creatief schrijven.
Kennismaking met programmeren
DA dag april 2016.
Pictionary 1 Korintiërs 12:19-20 Opdracht:
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Rob Goossens Wat weten we nog?.
© UNIEK IN DE KLAS.
Goedemorgen.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Kennismaking met programmeren
NSCCT Instructie groep 4
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4: Zo bereik je meer
Een instructie schrijven
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
Didactiek Lesformulier.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Didactiek Lesformulier.
NSCCT Instructie groep 6
beslist geen rocket science
Slim tellen.
Sorteren met kaarten.
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Slim tellen.
ADL Les 1.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Observeren Les 2.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Software Development fundamentals
voorbeeld volgende bladzijde terug
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8 Grote Rekendag 2016 Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8

Waar gaat het over?

Programma Sorteren (60 minuten) Eerst sorteren op je eigen manier. Daarna zoals de computer dat doet, volgens verschillende soorten vaste regels. Circuit (60 minuten) Vijf activiteiten in groepjes. De activiteiten hebben allemaal te maken met regels. Er is één computeractiviteit.   Live Turtle, tekenen op het schoolplein (25 minuten) Je geeft elkaar instructies, zoals je die aan een computer geeft, om een tekening te maken op het schoolplein.   Afsluiting (10 minuten) Een korte terugblik op de activiteiten van de ochtend.

Bedoeling Kennismaken met de manier waarop een computer taken uitvoert volgens vaste regels. Wat weet jij al? Wat doe jij met de computer? Hoe werkt een computer? Hoe geef je een computer opdrachten?

nog even een extra sheet

sorteren

Van groot naar klein Ga met de klas in een lange rij staan van groot naar klein.

op alfabetische volgorde van de voornamen. Van A tot Z Ga met de klas in een lange rij staan op alfabetische volgorde van de voornamen.

Sorteren: hoe doe je dat? Wat was makkelijker? Hoe wist je waar je moest staan? Gebeurden er verschillende dingen tegelijk?

En de computer dan ...? Hoe sorteert een computer? De computer… Denk er even zelf over na. Bespreek met je groepje en de klas. De computer… kan maar 1 ding tegelijk. heeft eenduidige en vaste regels nodig (een computerprogramma).

Bubbel sorteren youtube lego alternatieve video (abstracter)

Bubbel sorteren Leg alle kaartjes open in een lange rij (niet op volgorde). Vergelijk kaartje 1 en kaartje 2. Liggen ze in de goede volgorde? ja: laat ze dan zo liggen nee: verwissel ze dan Vergelijk dan kaartjes 2 en 3. Liggen ze in de goede volgorde? Vergelijk dan kaart 3 en 4... enzovoort. Ga zo door tot je aan het einde van de rij bent. Liggen alle kaartjes goed? nee: begin weer vooraan ja: je bent klaar

Over Bubbel sorteren Gaat niet snel. Het werkt wel. De computer kan het (vaste regel en 1 voor 1). Sneller? Computers laten samenwerken. Verschillende vergelijkingen tegelijkertijd.

Sorteernetwerk In de cirkels worden steeds twee getallen vergeleken. Soms wel drie keer tegelijk. Daarom gaat het sorteren veel sneller dan met Bubbel sorteren.

Op het schoolplein

Sorteernetwerk Hoe ging het? Wat zou er gebeuren als de pijlen andersom stonden? Kan het ook met meer of minder dan zes?

circuit

Pixel voor pixel

Live Turtle

Pincodes

Spirolaterals

Blokkenbouwsels programmeren

Sorteernetwerken op papier Van schoolplein... naar een eigen ontwerp op papier: ? uit in

live turtle op het plein

Op het plein – in tweetallen Kind 1 leest regel voor regel instructie voor. Kind 2 voert dit regel voor regel uit. Klopt de tekening? Waren de instructies duidelijk? Is er goed geluisterd? Wissel van rol en maak de tweede tekening

afsluiting met terugblik