Wie is Anneleen? Rustig, beleefd, schuchter in bepaalde nieuwe situaties Is gemotiveerd bij nieuwe uitdagingen Houdt van routine maar tegelijkertijd ook.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De stages die voorafgaan aan een tewerkstelling
Advertisements

Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Dienst Time Out Projecten
Verantwoordelijke Leni.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Centrum deeltijds onderwijs
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Informatie zorgkundige
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Stages Keuzen en kansen.
Studieadviesregeling
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Resultaat van een werkgroep regio overleg Sociale Economie – Regiovisie op sociale tewerkstelling ontwikkelen Resultaat van een werkgroep SHO Oostende.
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Beleidsmaatregelen in sectoraal perspectief
Presentatie Participatiewet
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Stage informatieavond
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
In samenwerking met:.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Evaluatie in CMW & LDE.
Voorlichting leerplicht
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Schooljaar met 4 periodes
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
Presentatie Rode Bosbes
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Infodag onderwijs Welkom!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
STUDENTENARBEID Najaar 2018.
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Versterk de Jobcoach IN de school
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
logistiek assistent verzorgende zorgkundige
Transcript van de presentatie:

Wie is Anneleen? Rustig, beleefd, schuchter in bepaalde nieuwe situaties Is gemotiveerd bij nieuwe uitdagingen Houdt van routine maar tegelijkertijd ook van afwisseling en variatie

opleidingen Inclusief lager onderwijs 2001 – 2008 Inclusief secundair onderwijs Richting verzorging 2008 - 2014 Richting logistiek assistente 2014 – 2017 Richting voeding – horeca 2017 – 2019

Al 9 jaar combinatie school en werk Als 16 jarig meisje…. Hulpjuf bij knutselatelier elke zaterdagvoormiddag Speelpleinwerking Wir War in grote vakantie Op schoolvrije dagen in kleuterschool de Wonderwijzer Op vakantiedagen buitenschoolse opvang Sjamajeeke in cafetaria in WZC Ocura op woensdagnamiddag

Stages via de school stages verzorging Stages logistiek assistent Kinderdagverblijf de Hummeltjes WZC Ocura op de afdeling Wondere wereld kleuterschool Stages logistiek assistent Kleuterschool De Pit WZC Meerlehof in de keuken St-Franciskusziekenhuis op de afdeling JBC Heel wat uitdaging gehad, heel wat nieuwe kansen, maar soms lukte de stage omdat ze er al als vrijwilliger in de cafetaria werkte, zoals ocura soms was het om dat ze er stage gedaan had dat ze ook als vrijwilliger mocht werken vb kleuterschool; alle stages zijn geregeld geweest via de school, het vrijwilligerswerk via vrijwilligersovereenkomst met een vzw behalve JBC…. Hier een studentencontract omdat het niet anders ging!!! Want vrijwilligerswerk kan niet in commerciële organisatie enkel in vzw!!!

Stage/werkplek voeding - horeca: deeltijds leren en werken Tearoom en bakkerij Beckers Eerste schooljaar: student OAO: overeenkomst met werkgever die ± 450 euro/maand uitbetaalt aan de leerling Kon wel onder ‘brugtraject’ ingeschreven worden, maar dan moest ze een stage zoeken in een vzw, maar Anneleen wilde bij Beckers! Na zeer lange zoektocht ‘dienst begeleid werken’ ingeschakeld, ook al geeft dienst zelf aan geen meerwaarde te zijn, enkel administratieve inschrijving

Tweede schooljaar: inschrijvingsvoorwaarden zijn veranderd: Anneleen is ingeschreven onder het brugtraject Haar werkplek kon nu wel in een profitsector of privésector , dus de dienst begeleid werken niet meer nodig Anneleen krijgt nu 1 euro/uur stage van LOOA LOOA vzw - Limburgs Overleg Onderwijs Arbeid

Vanaf juli 2019???

Het brugproject is bedoeld voor jongeren die: Ingeschreven zijn als regelmatige leerling in het centrum voor deeltijds beroepssecundair onderwijs voor het einde van de leerplicht. Ingeschreven zijn als deeltijds lerende bij de VDAB; Minimum 15 jaar zijn; Arbeidsbereid zijn, maar hun arbeidsgerichte attitudes en vaardigheden nog verder moeten ontwikkelen; nood hebben aan opleiding en bemiddeling en ook aan gestructureerde begeleiding vooraleer zij toe zijn aan reguliere tewerkstelling.

tussen de organisator, het centrum voor deeltijds onderwijs en de brugproject jongere wordt een individuele opleidingsovereenkomst opgesteld   beide partijen erkennen uitdrukkelijk dat deze overeenkomst geen arbeidsovereenkomst betreft en dat de uitvoering ervan niet onderworpen is aan de reglementering betreffende de arbeidsovereenkomsten

Het brugproject is bedoeld voor jongeren die: Ingeschreven zijn als regelmatige leerling in het centrum voor deeltijds beroepssecundair onderwijs voor het einde van de leerplicht. Ingeschreven zijn als deeltijds lerende bij de VDAB; Minimum 15 jaar zijn; Arbeidsbereid zijn, maar hun arbeidsgerichte attitudes en vaardigheden nog verder moeten ontwikkelen; nood hebben aan opleiding en bemiddeling en ook aan gestructureerde begeleiding vooraleer zij toe zijn aan reguliere tewerkstelling.

Brugprojecten worden gesubsidieerd i. k. v Brugprojecten worden gesubsidieerd i.k.v. het operationele programma ESF 2014-2020 binnen prioriteit 10.1 – Vermindering en voorkoming van de schooluitval en bevordering van de gelijke toegang tot hoogwaardige vroeg- en voorschools, lager en middelbaar onderwijs waaronder formele, niet-formele en informele leertrajecten om weer aansluiting te vinden bij onderwijs en opleiding. Het is de bedoeling met het project Leren en Werken een totaal traject te ontwikkelen dat finaal moet leiden tot gekwalificeerde uitstroom en doorstroom naar een reguliere tewerkstelling. De rode draad doorheen Leren en Werken is een methodische, transparante en kwaliteitsvolle trajectlijn ondersteund door de trajectbegeleiding. Via een preventieve en sluitende aanpak streeft dit project naar een voltijds engagement en tracht het mislukkingen op de werkvloer te voorkomen.

de opleidingservaringsplaats: verbindt zich ertoe de jongere voor een bepaalde periode opdrachten aan te reiken binnen de werking van de onderneming, rekening houdend met de doelstellingen van de opleidingsovereenkomst - voorziet de geschikte begeleiding voor de jongeren in het brugproject Concreet betekent dit: aanstellen van een vaste vertrouwenspersoon (mentor) (meter/peter – figuur) voor de jongere aandacht hebben voor het groeiproces van de jongere; actieve deelname aan opvolg- en evaluatiegesprekken de coördinator van het brugproject en/of het centrum deeltijds onderwijs onmiddellijk op de hoogte brengen bij onregelmatigheden van de jongere de organisator maandelijks op de hoogte brengen van de gepresteerde uren van de jongere de mentor of begeleider neemt 1 maal per trimester deel aan een evaluatievergadering de opleidingsplaats maakt de jongere attent op de veiligheidsvoorschriften die specifiek van toepassing zijn op de arbeidsplaats

de organisator, vzw LOOA: aanwerving van een jongere gebeurt steeds na een positief sollicitatiegesprek waarbij de organisator, de opleidingsplaats en het centrum samen hebben besloten om de jongere tewerk te stellen. is als organisator van de brugprojecten werkgever en voldoet al dusdanig aan alle wettelijke verplichtingen, inclusief een arbeidsongevallenverzekering elke jongere ondertekent het huishoudelijk reglement waarbij hij/zij akte neemt van zijn/haar verantwoordelijkheid i.k.v. aanwezigheden, uitvoeren van opdrachten, respect voor materialen, hygiëne, beroepsgeheim en privacy De organisator werkt i.s.m. de opleidingsplaats een uurschema uit, waaruit blijkt dat de jongere 18 uren per week tewerkstelling presteert i.k.v. het brugproject. staat, in samenwerking met haar partners, in voor de screening, begeleiding en nazorg van de jongere en stelt zich tevens ten dienste van de opleidingservaringsplaats voor advies en ondersteuning bij de begeleiding van de jongere.