De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Advertisements

Grammatica in balans.
Filosofie Op HAVO en VWO.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
De psychologie van communicatie
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Korte peiling Wie vindt zichzelf sociaal ondernemend?
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
De zin en onzin van expliciete instructie in taalvaardigheidsonderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
ECHTSCHEIDING & KINDEREN De onderhoudsbijdragen voor kinderen.
Dt-fout. dt-fout Hoe geheugen lokt on in de val. Dt-fouten gekraakt Hoe geheugen lokt on in de val.
Zelf materiaal ontwikkelen
Academische vaardigheden - C1.5
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Beïnvloeding Reisgedrag
Focus op motivatie en communicatie
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Communicatie met ouders
Kennismanagement & Sociale media
Workshop evalueren Dcp
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Meer voorlezen, beter in taal
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Aanleg groen schoolplein
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Onbedoelde zwangerschap
ICT in het speciaal onderwijs
Bijwoordelijke bepaling
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Activernde didactiek & passende werkvormen
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Transcript van de presentatie:

De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord Robert DeKeyser University of Maryland Studieavond L2 Gent 25 april 2019

De centrale vraag: De evidente vraag: wat is de beste manier om een taal te leren/onderwijzen? De kern van deze vraag: waarom structuren (niet) expliciet onderwijzen? Waarom heeft die vraag geen simpel antwoord? Omdat het antwoord afhangt van vele factoren: Leeftijd Taalleervermogen (‘aanleg’) Tijd beschikbaar Doelstelling (kwaliteit en kwantiteit)

Terminologie: impliciet expliciet met bewustzijn van wat geleerd wordt zonder bewustzijn van wat geleerd wordt expliciet met bewustzijn van wat geleerd wordt

De volgende redeneringen zijn dan ook uit den boze: Waarom wel expliciet structuur onderwijzen? Zo hebben we het altijd gedaan Niemand kan zonder

De volgende redeneringen zijn dan ook uit den boze: Waarom wel expliciet structuur onderwijzen? Zo hebben we het altijd gedaan Niemand kan zonder Waarom niet? ‘kinderen hebben dat niet nodig’ ‘studenten die naar het buitenland gaan studeren of mensen die daar gaan wonen hebben dat ook niet nodig’

De volgende redeneringen zijn dan ook uit den boze: Waarom wel expliciet structuur onderwijzen? Zo hebben we het altijd gedaan Niemand kan zonder Waarom niet? ‘kinderen hebben dat niet nodig’ ‘studenten die naar het buitenland gaan studeren of mensen die daar gaan wonen hebben dat ook niet nodig’ >>> empirisch onderzoek in de toegepaste linguïstiek??

Twee recente meta-analyses: impliciet/expliciet leren vanuit vogelperspectief Gegevens van veel studies samen geanalyseerd (klas en labo samen): • Norris & Ortega (2000) • Goo, Granena, Novella, & Yilmaz (2015)

Norris en Ortega (2000)

Norris en Ortega (2000) Op basis van 49 publicaties (98 experimenten) Expliciet onderwijs: groot effect (d=1.13) Impliciet onderwijs: zeer bescheiden effect (d= .54) Binnen expliciet zelf: geen duidelijk verschil tussen ‘focus on form’ (d=1.22) en ‘focus on forms’ (d=1.08)

Goo, Granena, Novella, & Yilmaz (2009)

Goo, Granena, Novella, & Yilmaz (2009) Expliciet d= 1.09 (dadelijk), .78(korte termijn), .78 (lange) Impliciet d= .63 (dadelijk) , .23 (korte termijn), .21(lange) (alhoewel een erg verschillende reeks studies were geanalyseerd: 35 publicaties: 11 van de 49 in Norris and Ortega + 24 nieuwe) (Het is waar dat testen gebruik toeliet van expliciete kennis, maar ik zie dat niet als een probleem!!) (Dit betekent natuurlijk niet dat VEEL grammatica moet onderwezen worden, cf. Heverlee.) -- >

Natuurlijk zijn niet alle regels‘gelijk geschapen’i. v. m Natuurlijk zijn niet alle regels‘gelijk geschapen’i.v.m. expliciet leren: Moeilijkheid Rol van de regel van het onderwijsproces: erg gemakkelijk -- > niet nuttig (niet nodig) gemakkelijk -- > goed voor versnellen v. leren gemiddeld -- > goed om verder te geraken moeilijk -- > maakt kans op later impliciet leren groter? zeer moeilijk -- > niet nuttig (niet effectief) Bvb. Engels: -s op werkwoord in derde person enkelvoud Frans: - aspect van werkwoord (passé composé/imparfait) - subjunctief Nederlands: bepaald/onbepaald/geen lidwoord

Niet alle leerders zijn ‘gelijk geschapen’ leeftijd taalleeraanleg tijd beschikbaar doelstellingen

Leeftijd: kinderen tgo. adolescenten en volwassenen In volwassenen en adolescenten is taalaanleg belangrijker dan in kinderen ---> dit toont aan dat ze andere leerprocessen gebruiken (meer expliciet) Voorbeelden: Harley en Hart (1997) DeKeyser (2000) Abrahamsson & Hyltenstam (2008) DeKeyser, Alfi-Shabtay, & Ravid (2010)

Taalleeraanleg: Kan gemeten worden met tests die een uur of minder vragen Belangrijke factor in succes, vooral - hoe meer correct gebruik wordt verwacht - hoe minder tijd/hulp beschikbaar is daarvoor -- > Niet teveel nadruk op correcte taal in abstracte vorm bij groepen met minder taalleeraanleg

Tijd beschikbaar: ‘Traditioneel’ onderwijs, d.w.z. met nadruk op systematisch leren van de grammatica vergt veel tijd --- > OK als bvb. zes jaar beschikbaar zijn --- > onaanvaardbaar als er maar een jaar is of maar een paar maanden intensief, enz.

Doelstellingen: Erg verschillend van persoon tot persoon Communicatie waarover? Met wie? Voor kinderen: onvoorspelbaar Voor volwassenen: functie van beroep, hobby, enz.: met wie moet ik spreken? waarover? direct, via telefoon, Skype, e-mail, SMS…? -- > “task-based language teaching” (ook voor immigrantenkinderen)

Interim conclusie We weten dat GEEN AANDACHT voor vorm of VEEL NADRUK op vorm te vermijden zijn We weten dat tussen die twee extremen een breed spectrum bestaat leeftijd, taalleervermogen, en doelstellingen van de leerder evenals beschikbare tijd moeten bepalen waar we ons op dat spectrum gaan situeren

Wat weten we niet? Bijvoorbeeld: Hoeveel we fouten moeten verbeteren en hoe (maar ook hier is er vooruitgang) Hoe we niet alleen kunnen differentiëren per groep maar ook per individu (hier kan computer-gestuurd onderwijs een belangrijke rol spelen) Welke de ideale spreiding van specifieke oefeningen op lange termijn is Waarom volwassenen niet meer kunnen leren zoals kinderen

Wat heeft dit te maken met de ‘crisis’ in the talenonderwijs? Er heerst een gevoel dat het talenonderwijs niet effectief is. Waarom? omdat het in zekere zin waar is (gebrek aan differentiëring) omdat de bevolking niet begrijpt hoe complex een taal leren is hoe dat verschilt voor volwassenen en kinderen wat dat impliceert voor een (gedifferentieerd) talenonderwijs -- > werk aan de winkel om meer genuanceerde methodes te gebruiken radicale uitspraken (“gewoon naar het buitenland gaan”, “leren zoals kinderen”, enz.) te weerleggen

Vragen??? E-mail: RDK@umd.edu