Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Advertisements

MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Twintigste eeuw I Impressionisme.
Cultuur van het Moderne
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Jacinta Bus Nick van Balken Lubomir Leegwater
EP ‘’Statue’’ Recensie.  Half Limburgs, Half Vlaams  8 bandleden, allemaal 20-ers  Postrock> Instrumentale muziek  Uitgekozen van 3 voor 12, geheel.
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Percussie.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Muziek in de 16de en 17de eeuw
AMT/MT Algemene Muziektheorie/ Muziektheorie Muziek maken met computer
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Le sacre du printemps – Les Ballets Russes 1913 Muziek: Igor Stravinsky (CD1-38) Choreografie/sterdanser: Vasiav Nijinski Veroorzaakt opschudding Oerritueel:
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Software voor muziekanalyse Een overzicht Joren Six.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
Wat de sabbat ons te zeggen heeft (Inleiding) Zondag 38
HOUNDDOG Elvis Presley
Expressionisme in de muziek
Dans.
De schrijver mee op reis
Is testen een project op zich?
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Muziek.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen Improvisatie Kreeft Omkering/spiegeling Variatie Variaties op een: akkoordschema, onder andere het blues schema. Ostinatie bas Thema, waaronder melodische variatie, ritmische variaties; tonale / harmonische variaties

Kreeft Improvisatie Achterstevoren keren van melodie Vb. Kreeftcanon van Bach https://www.youtube.com/watch?v=36ykl2tJwZM Improvisatie In muziek is sprake van improvisatie (naar het Latijn: onvoorzien), wanneer de muziek niet of niet geheel van tevoren is vastgelegd, en door musici tijdens de uitvoering spontaan wordt verzonnen. In de muziek wordt de term improvisatie gebruikt als tegendeel van de term compositie, waarbij een muziekstuk geheel of bijna geheel is vastgelegd.

Ostinaat Een ostinato is een kort muzikaal motief dat telkens, gedurende of een deel van een song, speelstuk etc. wordt herhaald. De term is afkomstig uit het Italiaans en betekent: koppig (Nederlands: obstinaat). Het is iets dat tegenwoordig veel in de muziekwereld gebruikt wordt en sterk bepalend werkt op het karakter van een stuk. Ostinato technieken stammen van oorsprong uit de volksmuziek, maar worden sinds de barok ook in de klassieke muziek gebruikt. Canto Ostinato, Simeon ten Holt https://www.youtube.com/watch?v=JDCsOL2vBJc

Omkering/spiegeling Als we één van de notenbalk-lijnen als spiegel gebruiken (omkering of spiegeling)

Bluesschema Variaties op een akkoordschema, onder andere het blues schema Bluesschema's zijn opgebouwd uit perioden van een vast aantal maten met meestal drie basisakkoorden. Aan de hand van het schema kunnen op de akkoorden improvisaties uitgevoerd worden Een standaard 12-matig bluesschema ziet er bijvoorbeeld als volgt uit

Variatie Ritmische variatie: het ritme wordt veranderd, terwijl de toonhoogten en de harmonie grotendeels hetzelfde blijven. Melodische variatie: de toonhoogten van een thema worden veranderd, terwijl het ritme en de harmonie grotendeels hetzelfde blijven. Tonale variatie: het thema wordt in een andere toonsoort gezet, terwijl melodie, ritme, en soms ook de harmonie grotendeels gelijk blijven. Harmonische variatie: melodie wordt voorzien van andere akkoorden.