Anders werken bij VWS Programma Ondersteuning Passend Zorgaanbod Ingrid Claassen Directie Langdurige Zorg Juni 2018
Over OPaZ Voor mensen met een complexe zorgvraag is het niet altijd eenvoudig om passend zorgaanbod te vinden Informeren, verbinden en stroomlijnen Gevoed door de praktijk en experimenterend in de praktijk Domeinoverstijgend, beginnend bij de vraag van cliënten
Korte lijntjes met de praktijk Persona’s representeren groepen mensen met een ‘complexe zorgvraag’ Denken vanuit de leefwereld van mensen Startpunt voor informatie over het zorgstelsel Inspiratiebijeenkomsten Ontmoeting tussen (ouders van) cliënten, uitvoerders en beleidsmakers Oplossingen voor vastgelopen zorgvragen in gang zetten door de juiste mensen in de praktijk samen te brengen Actie-onderzoek Verschil maken in de praktijk door kleine oplossingen te zoeken Nieuwsgierigheid, betrokkenheid en durf
Rode draad: echt luisteren ‘Goed luisteren’ en aansluiten bij de behoefte van mensen komt steeds terug Mensen voelen zich vaak niet gehoord door professionals in de zorg Terwijl professionals goed luisteren heel belangrijk vinden Vaak luisteren professionals ‘vanuit het systeem’: Met beschikbare oplossingen in achterhoofd Geprotocolleerd luisteren (gesprekstrainingen) Onbewust, ‘energiezuinig’ proces in hersenen (conformation bias) Ook van toepassing op je eigen overtuiging dat je goed luistert! De kunst van het luisteren Zoek ik bevestiging van wat ik al denk? Zoek ik steeds naar momenten om het woord te nemen? Laat ik wat de ander zegt tot me doordringen voordat ik reageer? …
Vragen of opmerkingen? Werksite Programma OPaZ: www.opaz.info Ingrid Claassen, ir.claassen@minvws.nl