Producten van TU Delft, SEC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

NLT Feest zonder katers.
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Industriële Chemie VWO 6
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
BattleBots The school battle.
Een “Beter Bèta School”?
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Wiskunde in Technologie
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Van leerdoel naar leeropbrengst
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
NLT modules en excellentiebevordering
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Windtechnologie Annet Kops
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
NLT HAVO.
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Producten van TU Delft, SEC
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
Producten van TU Delft, SEC
Natuur Leven en Technologie
Pré-NLT-module Arduino
Pré-NLT-module 3D-printen
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Werken aan vakvernieuwing in steunpunten
Eén portie sprinkhaan, graag!
8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Hoe duurzaam is School at Sea?
Product van TU Delft, SEC
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Producten van TU Delft, SEC Pré-nlt-modules Producten van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, nlt TU Delft Arjan Boer, lerarenopleiding SEC TU Delft 7 feb 2019 Science Education and Communication

Inhoud presentatie Inleiding Modules Stand van zaken contexten concepten opbouw en lesschema doelen werkvormen toetsing Stand van zaken 7 feb 2019

Inleiding Waterberging TU-Delft, lerarenopleiding, SEC vak “Ontwerpen Educatief Product” -> lesmodules met DH landelijk behoefte aan nieuwe pré-nlt-modules kennis maken met de aard van nlt breed vakgebied, interessant voor leerlingen 3HV ontwikkeling maart – juni 2018 we zoeken scholen als tester/gebruiker Waterberging 7 feb 2019

Waterberging Pompen of verzuipen of ….. 7 feb 2019

Waterberging Algemeen doelgroep pré-nlt-module voor 3 havo/vwo lessen 8 of 10 (50’) vakken ak, na, inf, wi, O&O S&B civiele techniek, meteoroloog, weerman/vrouw, etc. relevantie klimaatverandering, duurzaamheid 7 feb 2019

Waterberging Contexten Centrale context - wateroverlast tgv klimaatverandering Maatschappelijke contexten beroepen duurzaamheid klimaatverandering de eigen wijk, burgerschap 7 feb 2019

Waterberging Concepten Belangrijkste centrale concepten klimaatverandering, klimaatadaptatie modelleren/optimaliseren statistiek op basis van grafieken waterbergingsmethoden vergelijken meten van grootheden (temp., luchtdruk, enz.) analyseren van het probleem ontwerpen van oplossingen 7 feb 2019

Waterberging Opbouw/lesschema Opbouw module met 8 lessen Hfdst 1: Intro waterberging (eventueel met excursie) Hfdst 2: Klimaatverandering en duurzaamheid Hfdst 3: Klimaat in de toekomst Hfdst 4: Waterbergingsvormen + practicum Hfdst 5: Zelf ontwerpen Hfdst 6: Gebruik van Excel Hfdst 7: Waterberging in woonwijk modelleren Hfdst 8: Oplossingen presenteren 7 feb 2019

Waterberging Optioneel Hfdst 9a: Weerstation bouwen met restmaterialen Hfdst 9b: IJken van meetinstrumenten Hfdst 10: Weerstation en weerbericht 7 feb 2019

Waterberging Doelen hfst 4 De leerling kan: de werking van waterbergingssystemen noemen de voor- en nadelen van het bestudeerde systeem noemen metingen verrichten in een practicum 7 feb 2019

Waterberging Practicum Doel Met dit practicum ga je uitzoeken hoeveel water verschillende soorten ondergrond kunnen opnemen, het water absorberend vermogen. Demo De spullen zijn voor 1 klas te leen bij het Bètasteunpunt ZH 7 feb 2019

Waterberging de wijk 7 feb 2019

Waterberging Werkvormen/Activiteiten Belangrijkste leerling-activiteiten: DDU excursie quiz opdrachten maken werken met Excel ontwerpen practicum pair programming meetapparatuur bouwen, ijken, gebruiken 7 feb 2019

Waterberging Werkvormen/Activiteiten Belangrijkste leerling-activiteiten: DDU excursie quiz opdrachten maken werken met Excel ontwerpen practicum pair programming meetapparatuur bouwen, ijken, gebruiken 7 feb 2019

Waterberging Werkvormen/Activiteiten Belangrijkste leerling-activiteiten: DDU excursie quiz opdrachten maken werken met Excel ontwerpen practicum pair programming meetapparatuur bouwen, ijken, gebruiken 7 feb 2019

Waterberging vb werkblad 7 feb 2019

Waterberging Toetsing de leerling kan met een Rubric beoordeeld worden Oplossing (10%) Kennis (40%) Presentatie (30%) Lay-out (10%) Samenwerking (10%) 7 feb 2019

Waterberging Docentenhandleiding de module in één oogopslag doelen en werkvormen context concepten voorkennis leerplan organisatie lesplan uitwerkingen 9 bijlagen 7 feb 2019

vragen? discussie? 7 feb 2019

Wat hebben/willen we nu? 3 pré-nlt-modules (eerste versies) docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) Edgar de Wit, bureau nlt en Bètasteunpunt ZH E.deWit@tudelft.nl 7 feb 2019