Producten van TU Delft, SEC Pré-nlt-modules Producten van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, nlt TU Delft Arjan Boer, lerarenopleiding SEC TU Delft 7 feb 2019 Science Education and Communication
Inhoud presentatie Inleiding Modules Stand van zaken contexten concepten opbouw en lesschema doelen werkvormen toetsing Stand van zaken 7 feb 2019
Inleiding Waterberging TU-Delft, lerarenopleiding, SEC vak “Ontwerpen Educatief Product” -> lesmodules met DH landelijk behoefte aan nieuwe pré-nlt-modules kennis maken met de aard van nlt breed vakgebied, interessant voor leerlingen 3HV ontwikkeling maart – juni 2018 we zoeken scholen als tester/gebruiker Waterberging 7 feb 2019
Waterberging Pompen of verzuipen of ….. 7 feb 2019
Waterberging Algemeen doelgroep pré-nlt-module voor 3 havo/vwo lessen 8 of 10 (50’) vakken ak, na, inf, wi, O&O S&B civiele techniek, meteoroloog, weerman/vrouw, etc. relevantie klimaatverandering, duurzaamheid 7 feb 2019
Waterberging Contexten Centrale context - wateroverlast tgv klimaatverandering Maatschappelijke contexten beroepen duurzaamheid klimaatverandering de eigen wijk, burgerschap 7 feb 2019
Waterberging Concepten Belangrijkste centrale concepten klimaatverandering, klimaatadaptatie modelleren/optimaliseren statistiek op basis van grafieken waterbergingsmethoden vergelijken meten van grootheden (temp., luchtdruk, enz.) analyseren van het probleem ontwerpen van oplossingen 7 feb 2019
Waterberging Opbouw/lesschema Opbouw module met 8 lessen Hfdst 1: Intro waterberging (eventueel met excursie) Hfdst 2: Klimaatverandering en duurzaamheid Hfdst 3: Klimaat in de toekomst Hfdst 4: Waterbergingsvormen + practicum Hfdst 5: Zelf ontwerpen Hfdst 6: Gebruik van Excel Hfdst 7: Waterberging in woonwijk modelleren Hfdst 8: Oplossingen presenteren 7 feb 2019
Waterberging Optioneel Hfdst 9a: Weerstation bouwen met restmaterialen Hfdst 9b: IJken van meetinstrumenten Hfdst 10: Weerstation en weerbericht 7 feb 2019
Waterberging Doelen hfst 4 De leerling kan: de werking van waterbergingssystemen noemen de voor- en nadelen van het bestudeerde systeem noemen metingen verrichten in een practicum 7 feb 2019
Waterberging Practicum Doel Met dit practicum ga je uitzoeken hoeveel water verschillende soorten ondergrond kunnen opnemen, het water absorberend vermogen. Demo De spullen zijn voor 1 klas te leen bij het Bètasteunpunt ZH 7 feb 2019
Waterberging de wijk 7 feb 2019
Waterberging Werkvormen/Activiteiten Belangrijkste leerling-activiteiten: DDU excursie quiz opdrachten maken werken met Excel ontwerpen practicum pair programming meetapparatuur bouwen, ijken, gebruiken 7 feb 2019
Waterberging Werkvormen/Activiteiten Belangrijkste leerling-activiteiten: DDU excursie quiz opdrachten maken werken met Excel ontwerpen practicum pair programming meetapparatuur bouwen, ijken, gebruiken 7 feb 2019
Waterberging Werkvormen/Activiteiten Belangrijkste leerling-activiteiten: DDU excursie quiz opdrachten maken werken met Excel ontwerpen practicum pair programming meetapparatuur bouwen, ijken, gebruiken 7 feb 2019
Waterberging vb werkblad 7 feb 2019
Waterberging Toetsing de leerling kan met een Rubric beoordeeld worden Oplossing (10%) Kennis (40%) Presentatie (30%) Lay-out (10%) Samenwerking (10%) 7 feb 2019
Waterberging Docentenhandleiding de module in één oogopslag doelen en werkvormen context concepten voorkennis leerplan organisatie lesplan uitwerkingen 9 bijlagen 7 feb 2019
vragen? discussie? 7 feb 2019
Wat hebben/willen we nu? 3 pré-nlt-modules (eerste versies) docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) Edgar de Wit, bureau nlt en Bètasteunpunt ZH E.deWit@tudelft.nl 7 feb 2019