Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gehoorbeschadiging: !!! Het sluipende gevaar !!!.
Advertisements

Geluid Een beknopt overzicht.
Geluid.
Aard van de prikkel: geluid
2 GELUIDSRECEPTOREN THEMA DEEL 1
Frequentie en trillingstijd
Frequentie en trillingstijd
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Schrijf definities en kernwoorden op. Onderstreep de titel en kernwoorden. Aan het einde van de les moet je in staat zijn om: te verklaren wat.
GELUID – GELUIDSSTERKTE EN GEHOORBESCHADIGING
GELUID – FREQUENTIEBEREIK, GEHOORDREMPEL EN GELUIDSHINDER
Newton - HAVO Trillingen Samenvatting.
Geluid Een beknopt overzicht.
Waarnemen Basisstof 4: Horen.
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
1. Geluiden zijn trillingen
Geluid.
G E L U I D.
Waarnemen 2.2 Horen.
Frequentie en trillingstijd
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade
Frequentie en trillingstijd
Geluid Test jezelf.
Geluids diagrammen Aan het einde kun je:
De oren Paragraaf 4.
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Veilig werken met stoffen
Brandstoffen verbranden
Geluidssterkte Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Krachten in constructies
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 3 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Verschillende Soorten krachten
Hoofdstuk 4 - les 2 Elektrische energie.
Hoofdstuk 4- les 1 Stroomkringen.
Krachten samenstellen
Hoofdstuk 6 – les 4 Druk.
Vaardigheden 2 Wat is de dichtheid van: Goud Water Koper Kwik
Werken met weerstanden
Elektrische energie opwekken
Bewegingen onderzoeken
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Brandstoffen verbranden
Scheikunde, een wetenschap
Voortstuwen en tegenwerken
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Hoofdstuk 7- les 1 Stofeigenschappen.
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 10 – les 3 Eenparig versneld.
Hoofdstuk 8 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Scheikunde, een wetenschap
Fasen en faseovergangen
Hoofdstuk 2 – les 3 Warmte en temperatuur
Hoofdstuk 2 – les 2 Energiebronnen
Hoofdstuk 2 – les 2 Warmte en temperatuur.
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Krachten samenstellen
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Geluidssterkte Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Scheikunde, een wetenschap
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte

Doel van de les Aan het einde van de les weet je weer wat amplitude is en kun je rekenen met decibels.

Hoe meer uitwijking, des te harder de toon. Trillingstijd Met een oscilloscoop kun je geluid ‘zien’ Hoe hard het geluid is, is te zien aan de uitwijking Deze uitwijking noemen we amplitude Hoe meer uitwijking, des te harder de toon.

Amplitude bepalen De amplitude bij een oscilloscoop is het elektrische signaal De amplitude is dan ook in mV. (millivolt) Deze kun je door middel van de ingestelde schaal bepalen.

De eenheid van geluidssterkte is dan ook Decibel (dB). Geluidssterkte meten De eenheid van geluidssterkte is dan ook Decibel (dB). De geluidssterkte kun je meten met een decibelmeter. Let op: doordat mensen de laagste en hoogste tonen minder ‘horen’ heeft zo’n meter een filter. Je meet dan wat mensen horen. De eenheid is dan dB (A) Decibel heeft een bijzondere schaal. Als het hoeveelheid geluid verdubbeld, neemt het aantal decibel (de geluidssterkte) met 3 dB toe.

Gehoordrempel en pijngrens In de grafiek hiernaast zie je wat het verschil is in dB (A) en dB De lijn van de gehoordrempel ervaren mensen als 0 dB (A). Onder de gehoordrempel hoor je niets De lijn van de pijngrens ervaren mensen als 140 dB (A). Boven de pijngrens doet geluid pijn aan je oren en kun je gehoorschade oplopen

Terug naar het beginprobleem

De rest van de les Maken opgaven paragraaf 3 Nakijken opdrachten paragraaf 3 Stellen vragen over de opgaven die je niet begrijpt.

Einde les Doel: Aan het einde van de les heb je je kennis over het onderwerp geluid weer even opgehaald. Heb je het doel gehaald?