Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
Casus: Appen op de fiets
Kiezen - Focus aanbrengen in risico’s en doelgroepen Stap 1 Stap 1 = slide 14 t/m 28 = 1,5 uur De eerste stap is focus aanbrengen: In deze stap onderzoek je wat het probleem is en kies je de belangrijkste risico’s die het programma aanpakt. Daar hebben we verschillende tools voor in de toolbox. We doen een fictieve casus, die als rode draad door het programma loopt. Steeds afgewisseld met een korte vertaling naar de Inspectie en uitleg van de interventietoolbox. Dus: casus, inspectie, casus
Kies een doelgroep Plattelandsjongeren Studenten in de grote stad Pizzabezorgers Bakfietsouders Scholieren basisschool (10-12 jaar) Tijd 5 minuten Schrijf op blaadje
Bedenk er maximaal drie. Ideeën plenair bespreken. Anderen bevragen: wat vinden jullie? Specifiek genoeg? (eventueel aangescherpte) doelgroepen opschrijven in redeneerlijn
Begrijpen – Inzicht in oorzaken gedrag doelgroep Stap 2 Waar komen we vandaan? Stap 1 = Kiezen: wie is onze doelgroep? Stap 2 borduurt hierop voort = Begrijpen (=probleemanalyse): wat zijn oorzaken van het gedrag van de doelgroep? Waarom doet het probleem zich voor? Motieven, netwerken, keten. Reden: als je dat weet, dan heb je concrete aangrijpingspunten voor interventies.
Begrijpen (2) Doel Motieven achterhalen Opdrachten 1. Kies de twee motieven die het meest van toepassing zijn voor jouw doelgroep. Leg die erachter. 2. Kies het motief waarbij je de beïnvloedingskans het grootst acht. Schuif dit kaartje door Tijd 15 minuten Er is geen standaard interventiemix die werkt Wat werkt is afhankelijk van de doelgroep Waarom worden regels overtreden? Waar gaat het specifiek mis? Waarom gaat het juist goed? Het kiezen van de interventiemix vergt dus een analyse van de doelgroep. Netwerkanalyse is één van de andere tools in stap 2.
Aanpakken – kiezen van de interventiemix Stap 3
Aanpakken Kiezen interventies 3 kleuren Interventie-redeneerstap (doel interventie) Achterkant toelichting
Aanpakken Doel: Interventies kiezen op basis van kenmerken doelgroep Opdracht: Bedenk maximaal 6 interventies die effectief kunnen zijn voor jouw specifieke doelgroep en motief. Leg die op het bord Resultaat: Gekozen interventiemix Tijd: 15 minuten
De Interventiewijzer
Website interventietoolbox Rijksbreed toegankelijk
Anne
Reflectie