Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE kleefkracht van de AMstelcampus
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Ho 6: Motivatie.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
MedMec01-2 Les schema per week
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Informatievaardigheden
met studievaardigheden
Politieke partijen en populisme
Training digitale didactiek
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Retrospective.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Duurzaamheid in Gennep
Draagvlak vergroten bij collega’s
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Beeldcommunicatie in de GGZ
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Groepsdynamica Introductie
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Een instructie schrijven
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Agressie op de werkvloer
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Merkbare vaardigheden
Les 3: regels en afspraken met de klas
Actieleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter

Casus: Appen op de fiets

Kiezen - Focus aanbrengen in risico’s en doelgroepen Stap 1 Stap 1 = slide 14 t/m 28 = 1,5 uur De eerste stap is focus aanbrengen: In deze stap onderzoek je wat het probleem is en kies je de belangrijkste risico’s die het programma aanpakt. Daar hebben we verschillende tools voor in de toolbox. We doen een fictieve casus, die als rode draad door het programma loopt. Steeds afgewisseld met een korte vertaling naar de Inspectie en uitleg van de interventietoolbox. Dus: casus, inspectie, casus

Kies een doelgroep Plattelandsjongeren Studenten in de grote stad Pizzabezorgers Bakfietsouders Scholieren basisschool (10-12 jaar) Tijd 5 minuten Schrijf op blaadje

Bedenk er maximaal drie. Ideeën plenair bespreken. Anderen bevragen: wat vinden jullie? Specifiek genoeg? (eventueel aangescherpte) doelgroepen opschrijven in redeneerlijn

Begrijpen – Inzicht in oorzaken gedrag doelgroep Stap 2 Waar komen we vandaan? Stap 1 = Kiezen: wie is onze doelgroep? Stap 2 borduurt hierop voort = Begrijpen (=probleemanalyse): wat zijn oorzaken van het gedrag van de doelgroep? Waarom doet het probleem zich voor? Motieven, netwerken, keten. Reden: als je dat weet, dan heb je concrete aangrijpingspunten voor interventies.

Begrijpen (2) Doel Motieven achterhalen Opdrachten 1. Kies de twee motieven die het meest van toepassing zijn voor jouw doelgroep. Leg die erachter. 2. Kies het motief waarbij je de beïnvloedingskans het grootst acht. Schuif dit kaartje door Tijd 15 minuten  Er is geen standaard interventiemix die werkt Wat werkt is afhankelijk van de doelgroep Waarom worden regels overtreden? Waar gaat het specifiek mis? Waarom gaat het juist goed? Het kiezen van de interventiemix vergt dus een analyse van de doelgroep. Netwerkanalyse is één van de andere tools in stap 2.

Aanpakken – kiezen van de interventiemix Stap 3

Aanpakken Kiezen interventies 3 kleuren Interventie-redeneerstap (doel interventie) Achterkant toelichting

Aanpakken Doel: Interventies kiezen op basis van kenmerken doelgroep Opdracht: Bedenk maximaal 6 interventies die effectief kunnen zijn voor jouw specifieke doelgroep en motief. Leg die op het bord Resultaat: Gekozen interventiemix Tijd: 15 minuten

De Interventiewijzer

Website interventietoolbox Rijksbreed toegankelijk

Anne

Reflectie