14 februari 2019 Klein vaarbewijs II h.celling@gmail.com
Reglementen .
Zeeklaar maken en oriëntatie op de vaart Het bevaren van het Ijsselmeer De Waddenzee Eems en Dollard Zuid-Hollandse en Zeeuwse Stromen. Afhankelijk van soort schip Weeromstandigheden Kennis en (on-)kunde en de Vaarroute, rekening houdend met Verschillende golfhoogten Ontbreken van visueel contact En ontmoeten van zee- en andere vissersschepen
Zeeklaar maken Slingeren en stampen en kans op overkomend water maakt noodzakelijk: Anker stevig in kluis vast te draaien; Afdichten ingangen vooronders/verblijven; Machinekamers, woonruimten Aan dek liggende touwen en draden vastgezet; Fenders, putsen enz. onderdeks opbergen. Ook inventaris binnen boord borgen.
Controle navigatiemiddelen Maak radar, marifoon, (zee-) kaart en boekwerken klaar voor gebruik. Maak Kompas,GPS, parallelliniaal, passer, kijker, slagaard en klok gebruiksklaar. Let op de weersverwachting. (krant, TV, internet, en stormwaarschuwingsdienst) ReDdings- en veiligheidsmiddelen voorhanden brengen. Zorg dat scheepspapieren voor het grijpen liggen.
Ruime wateren Vaarrichting wordt niet meer bepaald door de oevers. Invloed van stroom is niet (direct) merkbaar. Andere schepen naderen van alle denkbare kanten. Snelheid afhankelijk van golfhoogten. Daarom gebruiken we KOMPAS / en GPS en bepalen daarmee Onze positie; Voortdurend uitkijken naar tonnen en boeien; Voortdurend op afstand varende schepen observeren Zeer Regelmatig achterom kijken.
Plaats bepaling
Plaatsbepaling op aarde (Zee-) kaart is een op schaal gemaakte kaart op een plat vlak terwijl de aarde rond is; (Zee-) kaart beschrijft alle nodige informatie voor een veilige navigatie In een zeekaart staan veel codes en afkortingen parate Kennis van sommige codes en afkortingen zijn belangrijk. Inzicht in de opbouw van de kaart is belangrijk Koers uitzetten, plaatsbepalen, afstand berekenen etc etc.
Lengte en breedte.
Meridianen MERIDIANEN LOPEN VAN POOL TOT POOL (180 GRADEN) OVER ELK PUNT OP AARDE LOOPT EEN MERIDIAAN DEZE ZIJN GENUMMERD IN GRADEN, MINUTEN EN SECONDEN SLECHTS EEN MERIDIAAN HEEFT NUMMER 0 DE NUL MERIDIAAN (LOOPT OVER HET STADJE GREENWICH)
Parallelen OVER ELKE PLAATS KAN JE EEN PARALLEL TREKKEN OVER ELKE PLAATS KAN JE EEN MERIDIAAN TREKKEN HET SNIJPUNT VAN PARALLEL EN MERIDIAAN IS EEN POSITIE.
Definities en afkortingen PARALLELEN OP HET NOORDELIJK HALFROND KRIJGEN GRADEN NOORDERBREEDTE ( NB ) PARALLELLEN OP HET ZUIDELIJK HALFROND KRIJGEN GRADEN ZUIDERBREEDTE ( ZB ) MERIDIANEN KRIJGEN OP HET WESTELIJK HALFROND GRADEN IN WESTERLENGTE ( WL ) MERIDIANEN KRIJGEN OP HET OOSTELIJK HALFROND GRADEN IN OOSTERLENGTE ( OL )
Posities Rostock 54 NB – 12 OL Velp 52 NB – 6 OL Durban 30 ZB – 31 OL Wanganui 40 ZB – 175 OL 1 graad = 60 minuten -> 1 graad = 60 min. 1 minuut= 60 seconden-> 1 min = 60”. Positie wordt weergegeven in Graden, minuten en seconden.
De Kaart OP DE ZEEKAART LOOPT DE MERIDIAAN VERTICAAL EN DE PARALLEL HORIZONTAAL DE RAND VAN DE KAART LINKS EN RECHTS NOEMEN WE STAANDE RAND EN DEEL VAN DE MERIDIAAN HIEROP WORDT DE BREEDTE AFGEZET. DE RAND BOVEN AAN EN ONDER AAN DE KAART NOEMEN WE LIGGENDE RAND HIEROP WORDT LENGTE AFGEZET. OP DE RAND IS EEN MINUUT VERDEELD IN 5 STUKJES EN DUS IS EEN STUKJE 12”
Plaatsbepaling op de Kaart De Rand vaN DE KAART LINKS EN RECHTS NOEMEN WE DE staanDE Rand. De rand boven en onderaan de kaart noemen we de liggende rand.
Zoek in Kaart 1810 = Markerkmeer 52graden,27 min, 36 sec NB 5graden, 5 min, 45 sec EL (punt 1) EN 52Graden, 29 min 30 sec NB 5Graden, 11min 24 sec EL (punt 2) Wat is de afstand tussen deze 2 punten? Welke Kaartkoers moet je varen als je van punt 1 naar 2 wil en hoe lang vaar je als 15 km/h vaart ? De lengte tussen de twee punten is hemelsbreed 4 mijl. (4 x 1852 meter = 7408 meter = 7,408 km.) De vaarafstand is 10 kilometer 3 km varen 352 graad kompaskoers, dan stuurboord uit over 7 km op 90 kompaskoers 90 graad. 10 kilometer over bruggen met een schip wat 15 km per uur vaart gaat in +/- 40 minuten.
Kaart Waddenzee Gebruik voor deze vraag het kaartfragment van de Waddenzee. De afstand tussen de boeien MH4-M1 (positie ongeveer 52° 58’,1N 004° 47’,5 E) en GvS 6 (positie ongeveer 52° 59’,7 N 004° 51’,5 E), is in tienden van mijlen nauwkeurig: a. 5,2 mijl b. 4,8 mijl c. 2,9 mijl C = 2,9 mijl
Kaart 1811.2 Zoek in Kaart 1811.2 Texel; 53graden,2 min 0 sec NB 4 graden, 51 min EL En 52 graden 58 min 3o sec NB 4 graden 41 min 36 sec. EL
Zoek in kaart Markermeer Van boei E-A3 naar 52graden, 38min, - sec, en 5 graden 4 min, EL. Welke Kaartkoers dien je te varen? Wat is de afstand? Hoe lang vaar je over deze afstand als je 12 km /h vaart? Ergens op deze koerslijn zie je over stuurboord geleidelichten Enkhuizen. Als je deze in een lijn ziet welke afstand heb je dan afgelegd, en op welk tijdstip na vertrek (13.00 uur) zie je deze bij gelijkblijvende snelheid van 12 km/h? Kompaskoers 332 graad over 18 kilometer totaal. Na 9,5 kilometer zie je de geleide lichten over stuurboord en dus als je 12 km / h vaart na 47,5 minuten.
Doodtij komt in Nederland voor; A.ongeveer twee etmalen voor de maanstanden EK en LK; b. ongeveer twee etmalen na de maanstanden VM en NM; c. ongeveer twee etmalen na de maanstanden EK en LK c. ongeveer twee etmalen na de maanstanden EK en LK (2)
HET KOMPAS Een kompas is een navigatie-instrument om de richting ten opzichte van het noorden te bepalen. Het traditionele magnetische kompas bestaat uit een vrij opgehangen magneet, die zich onder invloed van het aardmagnetisch veld in een bepaalde richting opstelt, waardoor het mogelijk wordt om het magnetische noorden (NM) (of het zuiden (Sm)) aan te wijzen;
Variatie. Omdat het magnetische noorden in Nederland bijna samenvalt met het geografische noorden, is een kompas een eenvoudig hulpmiddel om de richting van het geografische noorden te bepalen. Aangezien de afwijking van het magnetische noorden (de variatie) bekend is, en deze slechts langzaam en op vrij voorspelbare wijze verandert, kan deze correctie worden verrekend met de aflezing.
Op de zogenaamde ruime wateren, zoals de Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer en Waddenzee evenals op zee kan het gebeuren dat de oevers en/of betonning zover weg liggen dat deze niet meer waar te nemen zijn. Schepen die op ruime wateren varen zijn over het algemeen dan ook uitgerust met een kompas. Twee kompassen die veel aan boord van schepen voorkomen zijn het gyrokompas en het magnetisch kompas.
Het gyrokompas Bij het gyrokompas wordt gebruik gemaakt van een noordzoekend element, genaamd gyroscoop. De gyroscoop is een snel ronddraaiende tol, die vrij kan draaien om drie onafhankelijke assen. Een van die assen valt samen met de tol-as.
Het magnetisch kompas Aan boord van (binnen)schepen en kleine zeegaande vaartuigen treft men over het algemeen een magnetisch kompas aan. Bij het magnetisch kompas wordt gebruik gemaakt van het aardmagnetisch veld.
Deviatie- of kompasfout. Een kompasroos aan boord van een "ijzervrij" schip geeft het magnetisch noorden aan. Een kompasroos aan boord van een ijzeren schip geeft onder invloed van het scheepsmagnetisch veld het zogenaamde kompasnoorden aan. De hoek die het kompasnoorden maakt met het magnetisch noorden wordt DEVIATIE of KOMPASFOUT genoemd.
Deviatie- of kompasfout De deviatie of kompasfout is niet alleen afhankelijk van de voorliggende kompaskoers maar ook van de plaats op aarde. Ook de plaatsing van het kompas aan boord beïnvloed de deviatie. Het opheffen van de storende invloeden heet het compenseren van het kompas. Met andere woorden: "Het doel van compenseren is het zo goed mogelijk uitschakelen van de invloed die de "permanente" en "vluchtige" polen in het scheepsstaal op het aardmagnetisme, dus op de aanwijzing van het kompas, hebben".