De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

28 februari 2019 Klein vaarbewijs II h.celling@Gmail.com.

Verwante presentaties


Presentatie over: "28 februari 2019 Klein vaarbewijs II h.celling@Gmail.com."— Transcript van de presentatie:

1 28 februari 2019 Klein vaarbewijs II

2 Voorschrift 1 BVA De 'Bepalingen ter voorkoming van Aanvaringen op Zee' (BVA) geven voorschriften. Deze voorschriften zijn van toepassing: a alleen op schepen langer dan 20 meter; b alleen op werktuiglijk voortbewogen schepen; c op alle schepen. C is juist

3 IALA Maritiem Betonningssysteem A
In tegenstelling tot het SIGNI-betonningssysteem wordt hier niet gesproken van een rechter- (groen) of linkerzijde (rood) van het vaarwater/geul van het vaarwater/geul.

4 Vormen Als op een rode boei een topteken wordt gevoerd dan is deze cilindrisch en stomp van vorm. Als er een licht op aanwezig is dan is het rood van kleur en heeft het karakter isofase of lang schitterlicht. Wordt er op een groene ton een topteken gevoerd dan is deze kegelvormig (met de punt naar boven). Het eventuele licht is groen en heeft het karakter isofase of lang schitterlicht. (min. 2 sec. aan en korter aan dan uit)

5 Scheidingsmarkering:
In het IALA systeem kunnen scheidingen of samen komsten van vaarwaters worden aangeduid met twee verschillende soorten boeien: 1. Men gebruikt betonning die een hoofd- en nevenvaarwater kan markeren. Deze duiden niet het hoofd- en nevenwateren aan (zoals in het Signi-systeem) maar aanbevolen vaarwater aan stuurboord- of aanbevolen vaarwater aan bakboordszijde. 2.Deze tonnen liggen op splitsingen van vaarwegen en wel op de volgende wijze:

6 Aanbevolen vaarwater. varend in de betonningsrichting het aanbevolen vaarwater aan stuurboord: de rode boei met groene band (Fig. 13); het aanbevolen vaarwater aan bakboord: de groene boei met rode band. (Fig. 14) 13 14

7 Voorschrift 15 BVA Indien bij kruisende koersen gevaar voor aanvaring bestaat dan dient het schip dat het andere schip aan stuurboordszijde van zich heeft, uit te wijken. Dit geldt: a voor alle schepen; b alleen voor werktuiglijk voortbewogen schepen onderling; c alleen voor zeilschepen onderling. B is juist

8 Cardinale boeien Om een splitsing van vaarwegen van gelijk belang aan te geven gebruikt het IALA-systeem uitsluitend “cardinale” boeien.

9 Markering afzonderlijk gevaar
Met een zwart- rode markeringsboei wordt een afzonderlijk gevaar aangegeven, zoals b.v. een boorput. In het algemeen betreft het een afzonderlijk gevaar van geringe afmetingen. Het bijzondere van deze boei is dat het altijd twee bollen als topteken voert. De boei moet op voldoende afstand gepasseerd worden. Indien een licht is geplaatst dan is de kleur wit en het karakter Fl(2).(langer uit dan aan)  

10 Markering veilig vaarwater
De veiligvaarwater- of verkenningsboei wordt gebruikt om het midden van of het diepste gedeelte van een vaarwater, of de aanloop van een verkennings-positie aan te geven Als een licht geplaatst is, is de kleur wit en het karakter ISO 6s of 8s (even lang uit als aan).

11 Variatie. Omdat het magnetische noorden in Nederland bijna samenvalt met het geografische noorden, is een kompas een eenvoudig hulpmiddel om de richting van het geografische noorden te bepalen. Aangezien de afwijking van het magnetische noorden (de variatie) bekend is, en deze slechts langzaam en op vrij voorspelbare wijze verandert, kan deze correctie worden verrekend met de aflezing.

12 HET KOMPAS Een kompas is een navigatie-instrument om de richting ten opzichte van het noorden te bepalen. Het traditionele magnetische kompas bestaat uit een vrij opgehangen magneet, die zich onder invloed van het aardmagnetisch veld in een bepaalde richting opstelt, waardoor het mogelijk wordt om het magnetische noorden (NM) (of het zuiden (Sm)) aan te wijzen;

13 Het magnetisch kompas   Aan boord van (binnen)schepen en kleine zeegaande vaartuigen treft men over het algemeen een magnetisch kompas aan. Bij het magnetisch kompas wordt gebruik gemaakt van het aardmagnetisch veld.

14 Deviatie- of kompasfout.
Een kompasroos aan boord van een "ijzervrij" schip geeft het magnetisch noorden aan. Een kompasroos aan boord van een ijzeren schip geeft onder invloed van het scheepsmagnetisch veld het zogenaamde kompasnoorden aan. De hoek die het kompasnoorden maakt met het magnetisch noorden wordt DEVIATIE of KOMPASFOUT genoemd.

15 Deviatie- of kompasfout
De deviatie of kompasfout is niet alleen afhankelijk van de voorliggende kompaskoers maar ook van de plaats op aarde. Ook de plaatsing van het kompas aan boord beïnvloed de deviatie. Het opheffen van de storende invloeden heet het compenseren van het kompas. Met andere woorden: "Het doel van compenseren is het zo goed mogelijk uitschakelen van de invloed die de "permanente" en "vluchtige" polen in het scheepsstaal op het aardmagnetisme, dus op de aanwijzing van het kompas, hebben".

16

17 Berekening

18 Ware Koers ? Kompaskoers 045°. Variatie 3° West. Deviatie -5°. Wat is de ware koers ?

19 Voorschrift 25 BVA Het driekleurenlicht (boordlichten en heklicht gecombineerd in één lantaarn) aan of nabij de top van de mast mag gevoerd worden door: a alle zeilschepen; b uitsluitend zeilschepen korter dan 12 meter; c uitsluitend zeilschepen korter dan 20 meter. C; is juist

20

21 a. rood en wit b. geel en zwart c. rood en groen
Scheidingston / boei Bij een splitsing van vaarwateren van gelijke betekenis heeft een scheidingsboei in het Maritiem Betonningsstelsel systeem de volgende kleuren : a. rood en wit b. geel en zwart c. rood en groen

22

23 Plaatsbepaling op de Kaart
De Rand vaN DE KAART LINKS EN RECHTS NOEMEN WE DE staanDE Rand. De rand boven en onderaan de kaart noemen we de liggende rand.

24

25 Geleidelichten Dit zijn twee lichten; de een is kleiner dan de ander.
Het lage licht staat voor het hoge licht. Als je ze naast elkaar ziet, weet je dat je van koers moet veranderen. Als je ze boven elkaar ziet, vaar je goed. Tenminste, als je naar een haven wil.

26 Bekende oefening in kaart 1810.2
Van boei E-A3 naar 52graden, 38min, - sec, en 5 graden 4 min, EL. Welke Kaartkoers dien je te varen? Wat is de afstand? Ergens op deze koerslijn zie je over stuurboord geleidelichten Enkhuizen.

27 Zoek in kaart Markermeer
Van boei E-A3 naar 52graden, 38min, - sec, en 5 graden 4 min, EL. Welke Kaartkoers dien je te varen? Wat is de afstand? Hoe lang vaar je over deze afstand als je 12 km /h vaart? Ergens op deze koerslijn zie je over stuurboord geleidelichten Enkhuizen. Als je deze in een lijn ziet welke afstand heb je dan afgelegd, en op welk tijdstip na vertrek (13.00 uur) zie je deze bij gelijkblijvende snelheid van 12 km/h? Kompaskoers 332 graad over 18 kilometer totaal. Na 9,5 kilometer zie je de geleide lichten over stuurboord en dus als je 12 km / h vaart na 47,5 minuten.

28 Ziekte aan boord. Op het moment dat de geleidelichten over stuurboord te zien zijn doet je partner nadrukkelijk het verzoek zo vlot als mogelijk de arts in Edam te kunnen bezoeken. Zij is eerder die middag van de kleine kajuittrap gevallen en heeft een pijnlijke enkel en haar hoofd gestoten zij klacht over pijn in haar hoofd en misselijkheid. Welke kaart koers dien je dan te gaan varen ? Hoe lang doe je er over? Wat is de afstand tot de haven? Je max. snelheid is 18 km/h. Wat is je positie als je hulp aan boord nodig zou hebben? Te sturen 218 graden 18 km / 6 km = +/- 20 minuten.

29 Cardinaal West In het cardinale markeringssysteem heeft een ton die aangeeft dat het veilig vaarwater aan de westzijde ligt, de volgende kleur(en): a boven geel, midden zwart, onder geel; b boven geel, onder zwart; c boven zwart, onder geel

30 Markermeer Varende in de kompaskoers 270° ten zuiden van Wijdenes, peilt u op het stuurkompas de kerktoren van Oosterleek op 022° en tegelijkertijd de kerktoren van Schellinkhout op 314°. Bepaal de breedte en lengte van uw positie op het moment van de peilingen in tienden van minuten nauwkeurig. 52,36,12”NB 5,10,36”EL

31 Oefening kaartfragment Texel
U vaart met uw vaartuig op de Waddenzee in de richting van Den Helder. Op het Marsdiep ziet u de groene lichtenlijn van de haven van Den Helder (positie ongeveer 52° 57’,4 N, 004° 47’,1 E, kleur groen, karakter Oc 5s). Het is windstil en het getij is aan het kenteren. U heeft geen invloed van wind en stroom op dit moment. Voor u de gelegenheid om de deviatie van het kompas van uw schip te bepalen. U maakt gebruik van deze lichtenlijn. Varende in de lichtenlijn geeft het kompas een koers aan van 189°. De deviatie is: KK Dev + 2 = 191 MK

32 Kaartfragment Markermeer
U vaart met uw motorboot op het Markermeer, in de richting Enkhuizen. Uw kompaskoers is 020°. Er staat een matige zuidoosten wind en het zicht is prima. U krijgt motorpech en gaat ten anker. U komt met de kop in de wind te liggen! U heeft geen GPS aan boord, maar u kunt een kruispeiling maken. U peilt met uw stuurkompas: het licht van Leekerhoek (positie ongeveer 52° 38’,2 N 05 ° 005° 11’,9E) op 032° 2. de kerktoren van Scharwoude (positie ongeveer ° 37’,4 N 005° 01’E) op 301° 3. de kerktoren van Warder ( positie ongeveer 52° 33’,9 N 005° 02’E) op 261° Wat is uw geografische positie? ………………………………. NB ………………………………. EL 52 graden 34 minutene en 36 seconden NB 5 graden 8 minuten en 30 seconden EL

33 Oefening kaartfragment Texel
U verlaat om uur de haven van Den Helder. Bij het passeren van boei MH4/M1 zet u koers naar de Molengatboei MG17/S14. De vaart door het water is 2,5 knopen. (1 knoop is een zeemijl) 1. Wat is de te sturen kompaskoers? 2. Hoe laat bent u bij boei MG17/S14? KK 278 Iets minder dan een uur (09.56 uur)


Download ppt "28 februari 2019 Klein vaarbewijs II h.celling@Gmail.com."

Verwante presentaties


Ads door Google