Graphic novel: Friend or foe?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Advertisements

Communicatie & Presentatie
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Hogere denkvaardigheden
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Beoordelen leermiddelen
 Vier groepjes, elk groepje werkt één typologie of trekbenadering uit.  Dit uur en volgend uur de tijd voor.  22 November voorstellen aan de rest van.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Pourquoi apprendre le français?
Strategic Interaction: Spreken met scripts 3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les?
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Lezen: doe het goed voor
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Activerende teksten.
Literaire bouwstenen 3.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
LEEN VAN HULST MELK & SNEEUW. Titel: Melk & Sneeuw Uitgeverij: ’t Verschil Verschijning: 30/11/2011 Vertaling: In het Fins en Engels.
"De jaren zestig" in de Nederlandse literatuur (B) Grensoverschrijding in de Nederlandse roman.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
De vraag is je beste vriend
Literatuur, maker en maatschappij
Reken je (niet) rijk.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Klas 3A Over lezen Blok 1
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Voorbereiding op mondeling examen deel 1
Opdracht samenvatting
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
‘Panter’ van Brecht Evens
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.

Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Vwo 6 – week
Vwo 6 – literatuur Week
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
taal speelt een rol in alle vakken
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Drieluik Juli 2018 Elly Rietvelt
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Introductie V6 2018/2019.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Retorische analyse.
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Graphic novel: Friend or foe? Taal in Beeld Graphic novel: Friend or foe?

Programma Inleiding 20 minuten Drie vraagstellingen 30 minuten Opdrachten 20 minuten Afsluiting 10 minuten

Inleiding Centrale vraag Is de graphic novel een effectief onderwijsmiddel in het Nederlandse onderwijs? https://www.ted.com/talks/gene_luen_yang_comics_belong_in_the_classroom

Definitie en meningen Wat verstaan we onder een ‘graphic novel’? voorbeelden De mening van docent Willard Mans en van schrijver Robert Anker. https://www.leraar24.nl/strips-in-de-klas/

Een kwalitatieve (literair, met complexe verhaallijn) strip voor volwassenen in boekformaat waarbij de auteur beeld en woord virtuoos weet samen te brengen Frederick van Gysel (UGent)

Vraagstellingen 1. Kan een literair werk worden verstript? 2. Is het mogelijk om het niveau van een graphic novel te bepalen? 3. Zijn graphic novels bruikbaar voor woordenschatverwerving?

1. Kan een literair werk worden verstript?

plaatjes

2. Is het mogelijk om het niveau van een graphic novel te bepalen? a. afstand beeld en tekst b. alleen tekst (literair werk) c. alleen beelden

Niveau alleen beelden Waarom zou je een graphic novel willen gebruiken? Waar kan een graphic novel in ondersteunen? Hoe kun je het niveau van een graphic novel bepalen? 1.leesplezier bevorderen (Downey, 2009) 2. visuele elementen essentieel voor informatieverwerving (Nicolaas & van Horen, 2008) 3. (McCloud, 1994)

3. Graphic novels kunnen worden gebruikt voor woordenschatverwerving. Leesvaardigheid

Twee klassen. Twee niveaus. Één graphic novel. Hoe waarderen leerlingen het gebruik van een graphic novel in de lessen over Engels leesvaardigheid en wat is het effect op vocabulaireverwerving van leerlingen van het vmbo en gymnasium tussen de 15 en 17 jaar?

Resultaten Kiezen leerlingen wel of niet voor de graphic novel?

Resultaten Welke leeropbrengst in vocabulaireverwerving is te zien? Vmbo-t klas   Registratie Gemiddelde cijfer Keuze graphic novel 4,9 Keuze roman 6,8 Gymnasium klas   Registratie Gemiddelde cijfer Keuze graphic novel 7,2 Keuze roman 6,4

Opdrachten

Opdracht 1:Compare and contrast the graphic novel and literary text

Opdracht 2:Mooi is dat Analyseren van een dubbele pagina (titelvignet en illustratie) uit Mooi is dat! Bron: Gert Jan Pos (red), Mooi is dat! Hoogtepunten van de Nederlandse literatuur verbeeld

Opdracht 3: Tekst en beeld Je gaat in je groepje een pagina uit een van de volgende vier graphic novels analyseren: Dick Matena, De avonden (naar de roman van Gerard Reve) Typex’ Rembrandt Milan Hulsing, De aanslag (naar de roman van Harry Mulisch) Marjane Satrapi, Persepolis

Aandachtspunten Narratologisch/technisch 1. Wat is de rol van het beeldmateriaal? Beschrijf de tekentechniek. 2. Wat is de rol van de tekst en de vorm (ballonnen, tekstregels, etc.)? 3. Hoe verhouden beeld en tekst zich tot elkaar? 4. Wie is de verteller, uit wiens perspectief wordt het verhaal verteld en hoe worden de personages gekarakteriseerd (d.m.v. beeld en tekst)? Betekenis 5. Zie je verwijzingen naar andere teksten (intertekstualiteit)? Of naar andere tekeningen of schilderijen (interpicturaliteit)? Waardering 6. Wat zijn de voor- en nadelen/ mogelijkheden en onmogelijkheden van het vertellen met beelden? Kun je bijvoorbeeld ironie weergeven? 7. Heeft Robert Anker gelijk?

Afsluiting Is het mogelijk om graphic novels als een effectief onderwijsmiddel in Nederland te gebruiken?